Vegatopia Forum

Keukenwensen

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Keukenwensen
« Reactie #100 Gepost op: 26 augustus 2005, 23:55:17 »
Hoe 'slecht' is een afwasmachine trouwens voor het milieu in vergelijking met 'gewoon' afwassen?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Keukenwensen
« Reactie #101 Gepost op: 26 augustus 2005, 23:57:27 »
Hoe 'slecht' is een afwasmachine trouwens voor het milieu in vergelijking met 'gewoon' afwassen?

soms zelfs milieuvriendelijke heb ik gehoord! Maar hoe en wat weet ik niet precies.
Je moet em natuurlijk altijd helemaal of bijna helemaal vol doen. Volgens mij was het dan wel okee
,,,,فلافل

Kiwi

Re:Keukenwensen
« Reactie #102 Gepost op: 27 augustus 2005, 00:01:43 »
Dat denk ik ook, beter in ieder geval dan elke keer een klein beetje met de hand afwassen. Dan gebruik je veel meer water en energie dan wanneer je 1 keer per week die afwasmachine een keer op een kort programma laat draaien.

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Keukenwensen
« Reactie #103 Gepost op: 27 augustus 2005, 09:40:31 »
Maar hoe zit dat met het afwasmiddel dat een machine gebruikt? Ik heb namelijk gisteren een pak van die tabletten gekocht omdat een vriendin de tip gaf dat je daar heel goed je afzuigkap mee kunt ontvetten. Erg fijn spul lijkt het me niet, heb schrale handen (ook ontvet ja  ::)) en op de verpakking staat dat het irriterend is. Of is er ook bio verantwoord afwasmachinespul?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Keukenwensen
« Reactie #104 Gepost op: 27 augustus 2005, 10:12:18 »
Of is er ook bio verantwoord afwasmachinespul?


ja sowieso van Ecover (Natuurwinkel) en ik geloof ook van Klok (C1000).
,,,,فلافل

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Keukenwensen
« Reactie #105 Gepost op: 27 augustus 2005, 10:24:56 »
Hoe 'slecht' is een afwasmachine trouwens voor het milieu in vergelijking met 'gewoon' afwassen?

soms zelfs milieuvriendelijke heb ik gehoord! Maar hoe en wat weet ik niet precies.
Je moet em natuurlijk altijd helemaal of bijna helemaal vol doen. Volgens mij was het dan wel okee

Dat heb ik ook vaker gehoord ja, maar wist nooit zo of ik dat nou moest geloven...
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Keukenwensen
« Reactie #106 Gepost op: 27 augustus 2005, 10:25:58 »
Dat denk ik ook, beter in ieder geval dan elke keer een klein beetje met de hand afwassen. Dan gebruik je veel meer water en energie dan wanneer je 1 keer per week die afwasmachine een keer op een kort programma laat draaien.

Ja, maar ik denk niet dat ik het red om hem maar 1 keer per week te laten draaien, volgens mij creëer ik wel meer afwas...
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Keukenwensen
« Reactie #107 Gepost op: 27 augustus 2005, 10:44:48 »
Het gebruik van een moderne energiezuinige (minimum A-klasse) afwasmachine ligt niet hoger dan dat van iemand die zijn afwas met de hand doet.  Al speelt het natuurlijk een grote rol hoe zuinig iemand met water omspringt bij het met de hand afwassen.
Een moderne afwasmachine gebruikt dan ook niet meer dan een 20 liter water voor een afwasbeurt.  (Dan is het natuurlijk ook belangrijk dat het toestel volledig vol zit.)

Als er dan ook nog gebruik gemaakt wordt van een minder milieuonvriendelijk afwasmiddel en spoelmiddel valt de vervuiling op dat vlak ook wel mee.  Al zijn afwasmiddelen voor een machine altijd agressiever dan handafwasmiddelen.

De productie van een afwasmachine vraagt echter ook een ontzettende grote hoeveelheid energie en grondstoffen.  Hoewel ik geen exacte cijfers van heb is het totale milieuplaatje nog steeds ruim in het voordeel van handafwas.

'k Heb zelf wel een afwasmachine maar heb wel geïnvesteerd in een erg energiezuinig toestel.  Goedkope toestellen zijn een ramp wat verbruik betreft, wassen slecht af en zijn op termijn zelf duurder (door hun verbruik).  Rekening houdend met het feit dat binnen niet al te lange termijn een extreme stijging van de energieprijzen zal plaatsvinden (dat is toch mijn verwachting, niet iedereen zal het hier met eens zijn) raad ik iedereen de aankoop van energieverslindende toestellen af, hoe goedkoop ze ook zijn.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Keukenwensen
« Reactie #108 Gepost op: 27 augustus 2005, 10:58:05 »
Ik heb de service van Kiwi even gebruikt en de link aangeklikt. De fabrikant zegt (korreltje zout, ik weet het) dat ze werken met een vacuümisolatiesysteem. Voor het op temperatuur houden van het water is maar een minimale hoeveelheid energie nodig. Ik denk dat voor het gebruik meer in een ander nadeel zit: je zult hem vaker gebruiken dan echt nodig is. Even voorspoelen, ook een vies kopje eronder houden, of andere dingen die je net zo goed met koud water kunt doen. En daarbij, ik vond de prijs voor aanschaf ontzettend hoog.

'Vacuümisolatiesysteem', dat is een mooi woord voor zo iets als een 'thermos'.  Ook een thermos werkt met dubbele behuizing waarvan de tussenruimte vacuüm is gezogen.  En als dat goed gebeurt is de isolerende waarde daarvan heel hoog.  Het energiegebruik om het water warm te houden zal inderdaad niet zo hoog zijn.  Maar toestellen die continu energie verbruiken zijn altijd energieverslindend.  Het is zoals de stand-by lampjes van allerlei toestellen.  Deze verbruiken op zich ook niet veel maar als je het verbruik op een jaar bekijkt dan zijn het stiekeme energieverslinders.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Keukenwensen
« Reactie #109 Gepost op: 02 september 2005, 12:09:28 »
Dat denk ik ook, beter in ieder geval dan elke keer een klein beetje met de hand afwassen. Dan gebruik je veel meer water en energie dan wanneer je 1 keer per week die afwasmachine een keer op een kort programma laat draaien.

Ja, maar ik denk niet dat ik het red om hem maar 1 keer per week te laten draaien, volgens mij creëer ik wel meer afwas...
Mijn huis is ingericht om met alle energie dingen extra te doen. Dubbel functioneel vaak. Daarom doe ik het afwaswater nooit weg als de afwas klaar is. Het warme water is nog warm genoeg om de warmte af te staan aan de omgeving. Onderschat de hoeveelheid warmte niet. Ik heb eens uitgerekend dat je een 1000 watt warmtebron een uur lang moet laten draaien om een equivalent te hebben. De afwasmachine spoelt het hete water zo het riool in. Bovendien wassen veel mensen de vaat voor met warm stromend water, volstrekt onnodig. Door dit laatste is de vergelijking van gewoon afwassen met een afwasmachine ongunstiger uitgevallen in de test door de fabrikanten van die apparaten.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Monique

Re:Keukenwensen
« Reactie #110 Gepost op: 22 september 2005, 06:20:18 »
Mijn keukenwens wordt binnen een niet al te lange tijd vervult, als het goed is.
Ik krijg meer ruimte om mijn spulletjes kwijt te kunnen.
Mijn oom gaat een kruidenkastje maken en een aantal planken ophangen als hij even tijd heeft  :)

Afgelopen weekend is dit dus gedaan :cheer:

Mel

Re:Keukenwensen
« Reactie #111 Gepost op: 22 september 2005, 09:19:17 »
Ik zou behalve een grotere keuken, meer werkruimte en een afwasmachine ook wel meer daglicht in m'n keuken willen. Mijn keuken is op het noorden, dat helpt al niet en dan staat er aan die kant van de flat ook nog een hele grote treurwilg die nog meer daglicht wegneemt. Ook overdag heb ik heel vaak het licht aan in de keuken als ik daar bezig ben, zelfs op zonnige dagen!

Die treurwilg is best mooi hoor, er zitten ook nog best wel eens leuke vogeltjes in (laatst een specht daar gespot), maar stiekem zal ik er niet heel rouwig om zijn als ie gekapt wordt.......... :-[

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Keukenwensen
« Reactie #112 Gepost op: 25 september 2005, 03:08:22 »
Een nieuw hebbeding ontdekt: een pie-maker. Plakje bladerdeeg erin, groenterestjes van de vorige dag, plakje bladerdeeg erop en in 10 minuten heb je 2 pasteitjes in perfecte vorm. Hoewel ik bij het googlen al wel tegenkwam dat hij in de top 20 van meest nutteloze huishoudelijke apparaten staat ( ::))ga ik hem toch maar kopen... kost omgerekend 25 euro en lijkt me zoooo handig! Qua energie: verbruik zal best hoog zijn maar de hele oven een half uur opstoken voor 2 pasteitjes kost ook aardig wat natuurlijk.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

viv

Re:Keukenwensen
« Reactie #113 Gepost op: 25 september 2005, 22:00:27 »
Maare wel erg lekker pies, vroeger at ik ze in engeland altijd (maar ja altijd met vlees he..)
dus gewoon lekker kopen zo'n ding ;D

paperlove

Re:Keukenwensen
« Reactie #114 Gepost op: 26 september 2005, 17:05:09 »
Zolang ik heel veel ruimte heb, ben ik al blij  :)
Maar een mixer, genoeg plankjes om op te snijden, goede messen, .. zijn ook wel handig  :P

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Keukenwensen
« Reactie #115 Gepost op: 18 oktober 2005, 11:05:13 »
Op dit moment is mijn enige wens een mooie keukenmachine voor sapjes en zo,maar daar heb i kal eerder over geschreven in een andere draad.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

jojo

Re:Keukenwensen
« Reactie #116 Gepost op: 21 oktober 2005, 19:03:51 »
Een broodbakmachine waar de kneedhaken niet in blijven zitten: 'een kuilenvrij brood' Dat zou werkelijk helemaal te joepie zijn, mijn kindjes hebben regelmatig ruzie over wie de plakken uit het middenstuk mag, wat uiteindelijk meestal resulteert in, dat ik de kuilenplakjes op kan eten..............

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Keukenwensen
« Reactie #117 Gepost op: 24 november 2005, 20:07:52 »
Een nieuw hebbeding ontdekt: een pie-maker. Plakje bladerdeeg erin, groenterestjes van de vorige dag, plakje bladerdeeg erop en in 10 minuten heb je 2 pasteitjes in perfecte vorm. Hoewel ik bij het googlen al wel tegenkwam dat hij in de top 20 van meest nutteloze huishoudelijke apparaten staat ( ::))ga ik hem toch maar kopen... kost omgerekend 25 euro en lijkt me zoooo handig! Qua energie: verbruik zal best hoog zijn maar de hele oven een half uur opstoken voor 2 pasteitjes kost ook aardig wat natuurlijk.

Ik ben helemaal enthousiast over mijn pie-maker! Ik heb al zoete en hartige pies gemaakt. Het is heel makkelijk:
4 plakjes bladerdeeg
restjes gare groente/aardappel/tahoe/roekbakmix oid
kruidenmix die bij de groenten past (bij aardappels/doperwtjes: hot curry, bij champignons/prei: peterselie, bieslook, knoflook etc
1 ei of no-egg (1 eetlepel no-egg en 3 a 4 eetlepels water)

Bij de pie-maker zit een uitsteekvorm zodat je precies de goede maat lapjes deeg krijgt. De mal voor het onderste deeglapje is voorzien van inkepingen zodat je de wandjes van de pie makkelijk rechtop kunt zetten zonder dat het deeg gaat bobbelen.

Pie-maker aanzetten. Onderste deeglapje erin. Mengsel van groente, ei/no-egg en kruiden maken en in de vorm doen. Afdekken met kleinere deeglapje. Pie-maker dichtdoen (als een tosti-ijzer) en 15 minuten later heb je 2 fantastisch mooi vormgegeven pies, die helemaal knapperig en gaar zijn. Ik heb ze ook gemaakt met een appelvulling.

Ik vind het een briljante aanwinst voor mijn keuken. Echt nog nooit zulke mooie en lekkere pies zelf gemaakt, ze zien er echt professioneel uit, zijn lekker en zijn veel sneller klaar dan in de oven  :D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Superguppie

  • ***
  • 322
  • Geslacht: Vrouw
Re:Keukenwensen
« Reactie #118 Gepost op: 24 november 2005, 21:58:55 »
Ik wil verhuizen! Als het nieuwe huis klaar is prijkt er in de keuken een zespits fornuis met twee ovens. Veel beter dan een te klein vierpittertje met combi-magnetron.
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

Aiko

Re:Keukenwensen
« Reactie #119 Gepost op: 24 november 2005, 22:12:21 »
Dus jouw keukenwens is om meer schoon te maken?
Ik ben wel blij met mijn keukentje, hoewel er wel eens gewit mag worden.