Een nieuw hebbeding ontdekt: een pie-maker. Plakje bladerdeeg erin, groenterestjes van de vorige dag, plakje bladerdeeg erop en in 10 minuten heb je 2 pasteitjes in perfecte vorm. Hoewel ik bij het googlen al wel tegenkwam dat hij in de top 20 van meest nutteloze huishoudelijke apparaten staat ( )ga ik hem toch maar kopen... kost omgerekend 25 euro en lijkt me zoooo handig! Qua energie: verbruik zal best hoog zijn maar de hele oven een half uur opstoken voor 2 pasteitjes kost ook aardig wat natuurlijk.
Ik ben helemaal enthousiast over mijn pie-maker! Ik heb al zoete en hartige pies gemaakt. Het is heel makkelijk:
4 plakjes bladerdeeg
restjes gare groente/aardappel/tahoe/roekbakmix oid
kruidenmix die bij de groenten past (bij aardappels/doperwtjes: hot curry, bij champignons/prei: peterselie, bieslook, knoflook etc
1 ei of no-egg (1 eetlepel no-egg en 3 a 4 eetlepels water)
Bij de pie-maker zit een uitsteekvorm zodat je precies de goede maat lapjes deeg krijgt. De mal voor het onderste deeglapje is voorzien van inkepingen zodat je de wandjes van de pie makkelijk rechtop kunt zetten zonder dat het deeg gaat bobbelen.
Pie-maker aanzetten. Onderste deeglapje erin. Mengsel van groente, ei/no-egg en kruiden maken en in de vorm doen. Afdekken met kleinere deeglapje. Pie-maker dichtdoen (als een tosti-ijzer) en 15 minuten later heb je 2 fantastisch mooi vormgegeven pies, die helemaal knapperig en gaar zijn. Ik heb ze ook gemaakt met een appelvulling.
Ik vind het een briljante aanwinst voor mijn keuken. Echt nog nooit zulke mooie en lekkere pies zelf gemaakt, ze zien er echt professioneel uit, zijn lekker en zijn veel sneller klaar dan in de oven