Vegatopia Forum

Thailand

Offline Apraxia

• 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Thailand
« Reactie #20 Gepost op: 25 januari 2008, 08:05:32 »
Zwaai!  :-*
Werkze enzo! :p
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Nick

• 578
« Reactie #21 Gepost op: 28 maart 2008, 14:59:41 »
Uit eigen ervaring weet ik dat je in elke lange/grote winkelstraat wel een aantal vegetarische restaurants aantreft - in de grote steden. Helaas is het zo dat het na 5 vegetarische gerechten het je strot uit komt. Zelf eten ze daar ook tofu, maar dan als lichtbruine blokjes door je eten: smakeloos en raar qua structuur. Dus zorg dat je niet te veel gerechten met tofu neemt. Een gerecht (zoals 'fried rice') zonder tofu is ook mogelijk, gewoon even naar vragen.

Ik heb in Thailand hele lekkere tofu gegeten. Die rare brokjes zijn geen tofu maar TVP.
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Nick

• 578
« Reactie #22 Gepost op: 28 maart 2008, 15:06:04 »
May Kaidee Vegetarian restaurant in Bangkok is een echte aanrader!! Er wordt hier superlekker gekookt.
Het restaurant is populair en vlakbij de backpackerswijk Banglampoo.

Je kunt hier vegetarische gerechten eten uit heel Thailand .
Ze geven ook vegetarische kookcursussen . ( Ik ben er helaas niet aan toe gekomen om dat te doen, hopelijk de volgende keer  :) )

http://www.maykaidee.com/locations.html

Op de site is het niet te zien. Maar je kunt hier ook buiten op het terras eten. Heel sfeervol !

Ja daar ben ik ook geweest, heerlijk eten!

Idem hier!

Ik heb ook de kookles gevolgd en het was heel leuk én lekker.
Ons eten was nog beter dan in het restaurant, dat vond May zelf ook: koks komen na een tijdje een beetje laks...
Wij deden natuurlijk heel erg ons best!
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

kooren

« Reactie #23 Gepost op: 01 juli 2008, 18:31:51 »
We hebben in Krabi een week lang uitstekend en afwisselend vegetarisch gegeten bij het Sunrise Tropical resort. Dit hotel heeft een speciale vegetarische kaart met echte Thaise gerechten. Dus lekker pittig Daar houden wij van. Natuurlijk kan het ook minder pittig op aanvraag. Dit restaurant was zo enthousiast dat we aan het einde van ons verblijf een complete vegetarische maaltijd aangeboden kregen. (niet van de kaart).
Ook tijdens het ontbijt kregen we allerhande leuke vegetarische hapjes, meegenomen door een van de medewerkers. Echt een aanrader

In Bangkok geeft May Kadee ook vegetarische kookcursussen. Het is even zoeken, maar in dezelfde straat bevinden zich meer vegetarische restaurants. Het zoeken waard!

Max

« Reactie #24 Gepost op: 15 september 2008, 22:39:33 »
Tien jaar geleden heb ik een jaar in Thailand gewoond en gewerkt.
Ik heb gewoon een Thai op mijn werk een briefje laten maken in het Thais waarin zou moeten staan dat ik vegetarier ben en geen vlees en vis wil eten. (Kan ook de baliemedewerker zijn van je hotel!)
Dat werkte overal feilloos.  Nimmer een vergissing, zoals soms in onze westerse landen.

Er zijn vegetarische restuarants in Bangkok, maar elke Thai heeft mogelijkheden. De maaltijden kunenn wel heet zijn!

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #25 Gepost op: 06 januari 2011, 10:19:13 »
Ahh... een Thailand topic, olé.

Hier nog ervaringsdeskundigen voor het voorkomen van vissaus in je voedsel?
Ik was ergens iets tegen gekomen over de drie sauzen die ze het meest gebruiken daar, waarvan er één zonder vis is, maar die kan ik zo snel niet terug vinden.

Verdere do's/ dont's zijn ook welkom btw!

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #26 Gepost op: 06 januari 2011, 10:20:31 »
Een vegapaspoort opzoeken en anders lang leve google translate  ;) op een briefje in je portemonee meenemen.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #27 Gepost op: 06 januari 2011, 10:23:59 »
De sauzen: nam prik onthouden dus!

1) nam plaa (vissaus, wordt gebruikt in plaats van zout)
2) nam pla prik (vissaus met chilipepers)
3) nam prik (saus met chilipepers en kruiden)

@Lijn, dat was ik natuurlijk al van plan, maar ik wil graag weten of dat in de praktijk ook gaat werken daar of dat ik om ga komen van de honger.

Hoe gaan anderen daar eigenlijk mee om? Dan maar een keer vissaus eten?

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #28 Gepost op: 06 januari 2011, 10:32:04 »
De Lovelockertruck: niet naar Thailand.  ;D

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #29 Gepost op: 06 januari 2011, 10:43:20 »

Ik check van te voren online waar restaurants zitten waar ik wat kan eten. Die adressen (of plattegrondjes als ik naar een land ga dat niet aan adressen doet) neem ik mee en als ik dan iets anders tegen kom, ook goed, en zo niet, dan kan ik daar vaak wel terecht. Maar ik doe niet aan op de bonnefooi reizen, ik weet van te voren waar ik zal zijn.
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2011, 10:51:24 door Selly »
,,,,فلافل

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #30 Gepost op: 06 januari 2011, 10:54:49 »
Dat vind ik dus het enige vervelende aan vegetarier zijn. Maar op de bonnefooi vind ik zoveel leuker.
Ik zal dat van de plaatsen waarvan ik weet dat we ze gaan bezoeken ook zeker doen, maar de praktijk wijst uit dat ik ze dan vaak evengoed niet kan vinden ::)

Plattegrondje is helemaal goed idee. Nu ik eens een keer op tijd ben ga ik die zinnetjes ook vast lamineren enzo.
@Wombat; dat deed ik dus ook altijd, maar het lijkt me verder wel heel leuk.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #31 Gepost op: 06 januari 2011, 11:14:25 »
De sauzen: nam prik onthouden dus!

1) nam plaa (vissaus, wordt gebruikt in plaats van zout)
2) nam pla prik (vissaus met chilipepers)
3) nam prik (saus met chilipepers en kruiden)

@Lijn, dat was ik natuurlijk al van plan, maar ik wil graag weten of dat in de praktijk ook gaat werken daar of dat ik om ga komen van de honger.

Ik heb me meestal wel gered met die briefjes en als ik twijfelde was ik altijd met een vl33seter, en mocht die het opeten.
Ik schrijf trouwens altijd op een briefje dat ik allergisch ben voor. Dat hielp in marokko overduidelijk  ;)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #32 Gepost op: 06 januari 2011, 12:12:12 »
@Wombat; dat deed ik dus ook altijd, maar het lijkt me verder wel heel leuk.
Mij ook, ik maakte maar een geintje, ik hoop dat je het naar je zin hebt, en dat het eten geen probleem oplevert.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #33 Gepost op: 06 januari 2011, 20:10:48 »
Ik was wel op de bonnefooi en ik heb gewoon gedaan alsof vissaus niet bestaat. Dat wil zeggen, als iets op de kaart aangeduid werd als vegetarisch dan nam ik maar gewoon aan dat het ook vegetarisch was, heb geen moeilijke vragen gesteld.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #34 Gepost op: 07 januari 2011, 08:20:53 »
Ik was wel op de bonnefooi en ik heb gewoon gedaan alsof vissaus niet bestaat. Dat wil zeggen, als iets op de kaart aangeduid werd als vegetarisch dan nam ik maar gewoon aan dat het ook vegetarisch was, heb geen moeilijke vragen gesteld.

Die houding zou ik zo graag aan willen nemen. Er zijn immers miljoenen mensen die iedere dag zonder er ooit maar bij na te denken vlees en vis in hun mond stoppen. Ik ben zelf alleen bang dat ik heel erg met lange tanden zal gaan eten.

Nog een stom vraagje, ik had wat thais eten gegoogled en daar gebruiken ze ook veel tahoe of tempeh of in ieder geval van dat spul dat (ik nooit eet) op vlees lijkt maar dat het niet is. Het ziet er in ieder geval uit als vlees. Hoe weten jullie nu of iets vega is of dat het per ongeluk toch gewoon biefstuk oid is?
Bij gerechten die ik niet ken waar er een taalbarriere is zit ik mezelf dat nl altijd af te vragen. Dat zal hier wel helemaal zo worden.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #35 Gepost op: 07 januari 2011, 11:51:06 »
Ik heb nooit iets in mijn eten gekregen dat echt op vlees leek. Over het algemeen gebruiken ze alleen tofu als vleesvervanger en ik neem aan dat je dat wel kan onderscheiden van een biefstuk toch? ;-) In vegetarische restaurants krijg je wel seitan achtige dingen, maar dat zijn vegetarische restaurants dus ik neem aan dat er daar niet per ongeluk biefstuk in zit.

Wat betreft het lange tanden eten, je merkt er echt niks van of het er in zit of niet hoor dus je kan heel makkelijk doen alsof je neus bloedt. Ik heb 1 keer echt vissaus geproefd maar dat was een beetje mijn eigen schuld (er stond een potje met een donkere saus met pepers op tafel, ik dacht er helemaal niet over na en gooide het zo in mijn eten  ::))

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #36 Gepost op: 07 januari 2011, 12:05:44 »
Ehm ik denk volgens mij weleens van tofu dat het vlees is.
Ik bereid het nooit zelf en als het de kleur en structuur van vlees heeft en gekruid is dan kan ik het onderscheid niet meer maken. Althans, ik durf het niet te proeven.
Dacht dat wel meerdere mensen dat zouden hebben. Ben gewoon niet zo'n vleeskenner misschien.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #37 Gepost op: 07 januari 2011, 12:09:20 »
In Thailand doen ze nooit zo heel veel met de tofu, dus je treft het meestal in je eten aan als witte blokken of als licht bruine blokken, lijkt in de verste verte niet op vlees.

Offline IneN

• 873
« Reactie #38 Gepost op: 07 januari 2011, 13:53:44 »
Ehm ik denk volgens mij weleens van tofu dat het vlees is.
Ik bereid het nooit zelf en als het de kleur en structuur van vlees heeft en gekruid is dan kan ik het onderscheid niet meer maken. Althans, ik durf het niet te proeven.
Dacht dat wel meerdere mensen dat zouden hebben. Ben gewoon niet zo'n vleeskenner misschien.

Ik heb het ook soms hoor. Laatst nog, en toen besefte ik wat het met je doet als je al 8 jaar geen vlees meer eet: je kent het verschil niet meer. Daarmee bedoel ik; als het overduidelijk vlees is, proef ik het wel, maar als het pasta pesto rosso is en er zitten van die ministukjes in die lijken op gehakt, daar gaat mijn haar toch van rechtstaan hoor. Mijn plan is dan altijd iemand anders te laten proeven, maar uit ervaring weet ik dat dat niet altijd goed helpt.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #39 Gepost op: 31 maart 2011, 22:30:47 »
Nou, ik ben een heel aantal eet ervaringen rijker, maar kan inmiddels wel zeggen dat je best als vegetarier naar Thailand kunt gaan, zolang je maar niet de hele kleine dorpjes aan doet. Kan wel, maar wordt lastiger.

Bangkok stikt van de volledig vegetarische indiase restaurants. Vooral op en rond Sukhumvit Road is er in ieder geval genoeg te vinden.
Overal in heel thailand verkopen ze aan de straat heel veel vlees dat ze ter plekke bereiden. Dit ligt hier dan al vanaf 's ochtends vroeg in de brandende zon en wordt 's avonds met veel plezier gegeten. Ik was heel blij dat ik vegetarier was want mijn maag had dit waarschijnlijk niet overleefd.
Heel veel van deze stalletjes verkopen ook mais dat er ook de hele dag ligt en savonds in een plastic zakje gedaan wordt om sochtends weer te worden neergelegd. De mais werd dan ook op hetzelfde bakplaatje gedaan als het vlees, dus (helaas) heb ik geen enkele keer aan een stalletje gegeten.
Wél heb je ook overal stalletjes die een soort pannenkoeken verkopen van een soort deeg. en de pannenkoeken met banaan en chocolade waren werkelijk heerlijk.

Khao San Road, nog steeds in Bangkok, vooral geliefd bij backpackers, is ook een plekje waar je vrij makkelijk aan een vegetarische maaltijd komt. Veel restaurants en ook de Thaise hebben wel iets op hun kaart dat je kan eten.

De Thai hebben helaas geen woord voor vegetarier en het mij geleerde magische woord 'jeh' food, dat dierlijke producten, dus ook ei, maar ook kloflook, ui en sterke kruiden uitsluit, leverde mij de vraag op of ik dan kip wilde. Dus dat heb ik ook maar niet meer geprobeerd.  
Met handen en voetenwerk en vooral blijven benadrukken dat je géén vissaus wilt kom je een heel eind.

In ChiangMai (noord thailand) hebben we een jungle tocht gedaan van twee dagen waarbij je 's avonds bij een bergstam eet en slaapt. Onze gids vertelde ik vooraf dat ik vegetarier was en toen keek hij een beetje chagrijnig. Later bleek dat de hele groep daardoor vega moest eten. Volgens mij had alleen Michel het door omdat hij het wist maar de rest had niet eens door dat ze op tofu zaten te kauwen.
Bij de thai zelf is vooral Pad Thai een populair gerecht en ik moet zeggen dat ik dat altijd heel smakelijk gegeten heb, ook al was ik niet altijd volledig overtuigd dat er nergens vissaus tussen zat.

Verder had je in Chiang Mai een geweldige rooftopbar THC. Je moet vier halve brandtrappen op achter aan het gebouw en denkt -dit kan nooit wat zijn-maar vervolgens kom je op een soort binnen/ buiten dakterras uit met kleedjes op de grond, lage tafeltjes, duizenden vrolijke lampionen en een vegetarische kaart! Een absolute aanrader.

Zuidelijker hebben we behoorlijk wat tijd doorgebracht op Koh Phi Phi, het bekende eiland dat volledig van de kaart geveegd was na de Tsunami in 2004 (Hier zaten wij ook op 11 maart toen heel NL ons belde over de tsunami waarschuwing vanuit Japan).
Na al het Thaise eten van de week ervoor waren we dat wel flink zat en heb aan de rustigere kant van het eiland pal op het strand een heerlijk Italiaans restaurant, Ciao Bella, ontdekt. We hebben hier twee keer gegeten. De kaart had een flink aantal vegetarische gerechten, je zit pal aan de zee en de sfeer is briljant. Dit is de enige plek op het eiland waar ik eigenlijk wat over de tsunami gelezen heb, aangezien de eigenaar Luciano er een boek over geschreven heeft en deze in zijn restaurant promoot.
Verder zat er nog een restaurant waar ik heerlijke burrito's gegeten heb maar ik ben de naam kwijt.
Op Phi Phi hoef je iig niet bang te zijn te verhongeren. Hoewel het heel toeristisch is zitten er geen Macs of Burger Kings (!!JEEJ!!) Maar je kan er als vegetarier goed terecht.

In Krabi, Ao Nang, ontdekte ik pas dat je bij de Burger King vegetarische burgers kan eten dus echt culinaire ervaringen heb ik daar niet op gedaan.

De enige plek waar ik niet gegeten heb was aan de rand van het regenwoud, Khao Sok. Er zaten meerdere restaurants maar in geen van alle durfde ik te eten. Misschien dat het in het hoogseizoen beter is maar er was absoluut geen doorloop in het eten, en niemand had iets vegetarisch op de kaart.
De dag erna zijn we door het regenwoud getrokken met een gids en die heeft wel weer schitterend voor me gekookt. Ik kreeg precies hetzelfde als de rest van de groep maar in een ander schaaltje. In die van mij zat geen vissaus. dat vond ik wel heel bijzonder aangezien de rest ook groente kreeg en ze het best als vega voor hadden kunnen doen.

(wel lagen er ook hele mooie gefrituurde vissen je aan te staren op de tafel, maar ik zat aan het randje en keek in plaats daarvan keek ik maar uit over het schitterende meer :)

Jezus wat een verhaal. Ik heb nog meer maaar kom er nog wel een keer op terug.

« Laatst bewerkt op: 31 maart 2011, 22:35:37 door Lelle »