Vegatopia Forum

Seitan

Offline Sander

• 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Seitan, wat kan ik ermee?
« Reactie #20 Gepost op: 23 januari 2003, 09:03:40 »
Wat voor manieren bestaan er zoal om van die gummi-smaak (© Artemis) die seitan uit potten vaak heeft af te komen?
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Marcello

• 165
    • EVA
« Reactie #21 Gepost op: 23 januari 2003, 10:19:17 »
...gummi-smaak...
Welk merk gebruik je? (er zijn grote smaakverschillen).

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #22 Gepost op: 23 januari 2003, 10:44:22 »
Citaat
Welk merk gebruik je? (er zijn grote smaakverschillen).
Hmmm, net vorige week al het oud glas in de glasbak geplempt. :nosmile:

In ieder geval van de natuurwinkel, uit pot, gele deksel, etiket ook met veel geel, Vetara ofzo?

Edit: even op Google gezocht naar vetara seitan, en één maal raden wat de eerste hit is. Jawel, een link naar jouw site. :)

De linkerpot komt me erg bekend voor, het antwoord is dus inderdaad Vetara.
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2003, 10:50:51 door Sander »

Offline Marcello

• 165
    • EVA
« Reactie #23 Gepost op: 23 januari 2003, 12:45:22 »
 :-\ Was ik al bang voor. Seitan van Vetara vind ik niet geweldig. Die van Yakso en andere kleine merken is veel lekkerder (o.a. de Hobbit).

overanalizing

« Reactie #24 Gepost op: 23 januari 2003, 12:54:47 »
Seitan van Lima vind ik nog het smakelijkst. Je hebt twee soorten, original en grill, en die eerste is zeker het beste. Héél zacht en niet te zeer gemarineerd in sojasaus, zoals vaak het geval is.

Lima is een Belgisch merk die je in de Natuurwinkel vindt. Aan de Nederlanders: Vraag je lokale winkelier dit merk in huis te halen!

Queenie

« Reactie #25 Gepost op: 23 januari 2003, 14:49:58 »
Lima is inderdaad een heel goed merk, met enorm veel producten, maar jammer dat ze soms nogal prijzig zijn ...

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #26 Gepost op: 23 januari 2003, 15:00:48 »
Aan de Nederlanders: Vraag je lokale winkelier dit merk in huis te halen!
Ik ken 5 natuurwinkels in Tilburg, en volgens de site hebben ze alle 5 Lima in hun assortiment!  :thumbsup:

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #27 Gepost op: 23 januari 2003, 15:22:25 »
Er is toch ook seitan van Manna, heeft iemand die weleens geprobeerd?
Ik gebruik altijd die van Vetara en die vind ik al heel lekker, dus nu ga ik ook eens die van Lima proberen, als die dan nog lekkerder is  :D
,,,,فلافل

Offline Apraxia

• 992
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #28 Gepost op: 24 januari 2003, 00:03:27 »
Ik vind die van Vetara ook niet zo lekker, heel muf! Die van Yakso is me tot nu toe erg goed  bevallen. Xal mijn luiken eens openhouden ivm Lima als ik in de natuurwinkel ben.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

overanalizing

« Reactie #29 Gepost op: 24 januari 2003, 21:07:55 »
Seitan Gourmet Original
 97% biologisch
 Porties van +/- 200 g.
 -
 -
 Zowel warm als koud een delicatesse die smelt op de tong.
 Koel bewaren (max 4°)
 Italiaanse bereiding.
 Artisanaal bereide seitan. De gluten worden manueel uitgewassen en vers gekookt in een kruidige bereiding van shoyu, kombu zeewier, verse gember en zeezout.

Idd, Queenie, een beetje prijzig. Je moet toch op een 6 € rekenen per pakje - ruim voldoende voor twee personen.

Offline bart

• 2.585
« Reactie #30 Gepost op: 24 januari 2003, 21:20:29 »
Uit Jan's Keuken:
Een recept dat al eerder in het kookforum stond

Wontons met seitan
Dit heb je nodig: 1 kop gebuild meel, snufje zout, 1 tl olie, 50 ml kokend water (of je koopt bij de toko een pakje kant-en-klare wontonvellen
Vulling: 150 g fijngesneden ui, 100 g fijngesneden wortel, 100 g gemalen seitan, 1 el olie, 1 e sojasaus

Zo maak je dit gerecht: Maak een deeg door de olie en het zout goed door het meel te mengen en er dan onder heftig roeren met een vork het kokende water door te mengen. Kneed het deeg grondig (5-10 min.), leg het apart met een vochtige doek eroverheen en maak intussen de vulling. Bak de ui in een met olie ingesmeerde pan tot hij glazig is, voeg de wortel toe, bak even, doe er wat vocht van de seitan en laat het met de deksel op de pan in 5 min. zacht worden. Voeg de seitan toe en laat zoveel mogelijk het vocht indampen. Verdeel het deeg in 10 gelijke stukken en rol er balletjes van. Rol deze uit tot ronde lapjes van ongeveer 10 cm doorsnee. Leg op elk lapje 1 à 2 eetlepels vulling en vouw ze dicht zodat je halve maantjes krijgt. Druk de randen dicht met een vork. Verwarm nu een koekenpan, doe er een eetlepel olie in en bak de flapjes aan beide kanten snel bruin. Voeg dan 100 ml water met sojasaus toe, doe het deksel op de pan en laat het 5 min. stoven. Keer ze dan om en laat de andere kan ook even bruin worden.
Recept: Jannie

-Zeg Bart?
Ja god?
-Had je dit recept niet eerst al verwijderd van het forum, en toen Jan het in zijn receptenhoek laten zetten?
Ja god.
-Is dit dan niet een beetje stompzinnig dubbelop?
Je hebt gelijk god. Ga Gerard pesten.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Artemis

• Superplientje
  • 395
« Reactie #31 Gepost op: 24 januari 2003, 22:50:33 »
De gummi-seitan was idd van Vetara. Die ik laatst heb gehad en lekker vond was seitan in tamarisaus van Terrasana.  :hungry:
:witch2:

Queenie

« Reactie #32 Gepost op: 24 januari 2003, 23:58:12 »
De gluten worden manueel uitgewassen en vers gekookt in een kruidige bereiding van shoyu, kombu zeewier, verse gember en zeezout.

Net zoals ik 'm maak dus :yes:

Johanna88

« Reactie #33 Gepost op: 07 augustus 2003, 15:18:37 »
Pas ontdekt: seitan gebakken met chillipoeder is heerlijk in taco's & tortillas.

Of maak er een soort schnitzels van, staat een recept geloof ik in de veganistische keuken, zal eens opzoeken.

Of seitan-paté zoals op lekkerplantaardig.nl

Of met italiaanse kruiden heerlijk in italiaanse pasta-gerechten

Of maak er hachee van voor over aardappelen.

Of bak ze gewoon op met wat lekkere kruiden & specerijen (peper, paprikapoeder, knoflook, koriander enz.) en eet ze dan zo :yummie:

Of wentel seitan in arrowroot, frituur het dan en eet met een dipsausje (bv. shoyu dipsausje met mosterd/gember)

Of doe ze in een salade

Of maak er een soort worstjes van

Of doe het in een groentetaart

Of doe het in een vega stoofschotel

Of maak er gehakt van en gebruik dat als gewoon gehakt

Of zoek naar een vleesrecept en vervang het vlees door seitan

Of doe het gewoon bij elk soort groente

Of gooi het op de barbeque

Of prop het in een ovenschotel

Of gooi het in de soep

Of eet het met satésaus

Of eet het met amandelsaus

Of marineer het in barbequesaus

Of eet het zelfs rauw!

:)

Het leven is niet fijn als er geen seitan zou zijn.
« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2003, 15:20:36 door Johanna »

Elsbeth

« Reactie #34 Gepost op: 08 augustus 2003, 18:04:41 »
Seitan kneden met (heel stom) speklapjeskruiden (die kruiden zijn iig vega, vegan weetikzoniet) & stukjes ui. Vervolgens er een broodje seitan van maken. --> Maak een deegje, stop er een rolletje van de seitan-vulling in en rol 'm dicht. sesamzaadjes erop en bakken in de oven. errug lekker. laat je niet afschikken door de speklapjeskruiden, 't iig vega en 't smaakt lekker. idee: saucijzenbroodje.

(kijk: vlees, daar is gewoon geen smaak aan te krijgen zonder kruiden, en dan noemen ze die kruiden meteen 'speklapjeskruiden'. Tss.. ik bombardeer de kruiden bij deze tot seitankruiden ;))
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2003, 18:05:17 door Elsbeth »

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #35 Gepost op: 08 augustus 2003, 18:11:24 »
Seitan kneden met (heel stom) speklapjeskruiden (die kruiden zijn iig vega, vegan weetikzoniet) & stukjes ui.
Seitan uit pot? Of als je de seitan maakt?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Elsbeth

« Reactie #36 Gepost op: 09 augustus 2003, 10:19:45 »
Seitan uit pot, dus uit vocht halen, dan kneden, des noods eerst in kleine stukjes snijden. Dan snippers ui en kruiden erdoorheen kneden en er dan "saucijzenbroodjes" van maken hmm en lang niet zo vettig als echte :)

Tevens kan je seitan snel bakken en dan flamberen, voor vega's is het lekker met blauwe schimmelkaas erdoorheen.

Ook lekker is helft seitan & helft tofu (dat je samen één portie hebt) bakken (lang) en er vervolgens pindasaus & cashewnoten (hoeschrijfjedat) & kokossnippers overheen doen.

Goed, deze recepten heb ik van me werk, dus ik hoop dat ik nu niet vermoord wordt door mijn baas  ::)
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2003, 10:22:45 door Elsbeth »

vogel

« Reactie #37 Gepost op: 10 augustus 2003, 11:36:40 »
Ook lekker is het om zelfgemaakte seitan ipv te koken, in kleine stukjes crispy te frituren, vooral als je er bijvoorbeeld thaise (of andere) currypasta doorheen hebt gedaan. Dat is overigens wel makkelijker wanneer je het deeg van glutenmeel maakt.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #38 Gepost op: 10 augustus 2003, 11:48:14 »
of seitan met paprika e.d. op de bbq, is ook leuk
,,,,فلافل

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #39 Gepost op: 17 augustus 2003, 20:18:54 »
Was er ook niet zoiets als instant seitan op de markt? Glutenpoeder ofzo dus?

Is er ueberhaupt makkelijk iets anders te verkrijgen dan die seitanstukjes in boullion?
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2003, 20:25:08 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.