Vegatopia Forum

Kaneelstengels van bladerdeeg

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Miezemiez

Kaneelstengels van bladerdeeg
« Gepost op: 27 juni 2005, 20:11:51 »
Okay ik ben echt een kookn00b, dat ten eerste. Maar ik wil graag kaneelstengels maken mbv bladerdeeg.

Dus ik heb bladerdeeg gekocht, maar op de verpakking staat niet hoe lang het in de oven moet!
Hoe lang moet zoiets in de oven? en op hoeveel graden?

En kan ik sojamelk gebruiken om de kaneel en suiker erop te laten kleven?

En ik heb dus iets van 6 velletjes ofzo, hoeveel kan je daar uit halen? Want het punt van bladerdeeg is toch dat het laagjes worden ofzo?
Maar kan dan 1 blaadje laagjes vormen? of moet ik de 6 bladeren stapelen?
Help!
Ik heb gezocht op internet, alleen ik vond dingen zoals taarten met bladerdeeg, en nou ja, kon ik ook geen wijs uit worden.
Bedankt voor mensen met tips :)

oh ja moet t eerst ontdooien? of moet ik het juist bevroren houden?
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2005, 21:16:06 door Hizikigrrrl »

Kiwi

Re:kaneelstengels van bladerdeeg
« Reactie #1 Gepost op: 27 juni 2005, 20:18:58 »
Die losse velletjes worden vanzelf laagjes, je hoeft dus niet zelf te stapelen. Meestal is het het makkelijkst om de velletjes die je nodig hebt gescheiden van elkaar een minuut of 10 te laten ontdooien op het aanrecht. Meestal zitten er velletjes plastic tussen, die moet je verwijderen voor je gaat bakken. Eventueel in repen snijden, of welke vorm je maar wilt. Daarna kun je het vochtig maken, zodat het beter plakt, dat zal ook wel met sojamelk kunnen, en de kaneel en suiker er overheen strooien.
Hoe lang het in de oven moet zal afhangen van of je een gevuld bladerdeeg-iets maakt, of alleen stengels. Als er veel vochtige vulling in zit moet het langer de oven in. Maar voor stengels denk ik dat een kwartiertje lang zat is, maar dat zie je gauw genoeg.


Edit: hier staat trouwens een recept!
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2005, 20:25:17 door Kiwi »

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Kaneelstengels van bladerdeeg
« Reactie #2 Gepost op: 27 juni 2005, 21:19:19 »
hier ook nog, sesamzaadjes door kaneel en suiker vervangen
,,,,فلافل

Miezemiez

Re:Kaneelstengels van bladerdeeg
« Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2005, 09:40:52 »
coool! bedankt! ik ga vandaag aan de slag!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Kaneelstengels van bladerdeeg
« Reactie #4 Gepost op: 28 juni 2005, 15:08:11 »
Je kunt ook plakjes bladerdeeg met suiker en kaneel bestrooien en dan van twee kanten naar het midden toe oprollen (dat klinkt ingewikkelder dan het is, ik bedoel dat je het begint op te rollen tot de helft en dat ook aan de andere kant doet) en in plakjes snijden en dan heb je van die vlinderkoekjes. (Hoef je ook niks te gebruiken om de boel te laten plakken, al is iets vettigs (olie/boter ofzo) misschien wel lekkerder...)
Na tien minuten even in de oven kijken hoe het met ze gaat.
This is between me and the vegetable!