Vegatopia Forum

Zwakke botten door vegetarisch eten?

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

pinda

Zwakke botten door vegetarisch eten?
« Gepost op: 21 februari 2005, 16:52:25 »
Hallo!

Ik heb een vraagje
Ik heb pas mijn sleutelbeen gebroken en nu zeggen ze dat het extra makkelijk gebroken kan zijn omdat ik 3 jaar vegetarisch eet. En waarschijnlijk (ik weet het eigenlijk wel zeker) niet gezond genoeg doe. Ik eet soms 1/2x per week een vlees vervanger. Verder eet ik gewoon heel veel groente. Ik voel me goed.

Wat denken jullie, zou ik echt zwakkere botten hebben gekregen?
En welke dingen moet ik nou dan verplicht eten om gezond te eten?

Die burgers ect. vind ik niet zo heel lekker voor iedere dag en ik heb ook niet iedere dag zin om wat te gaan koken voor mij alleen. :-[
Mijn vriend wil namelijk wel vlees eten.

Alvast bedankt voor jullie reacties
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2005, 17:00:12 door Hizikigrrrl »

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:zwakke botten??
« Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2005, 16:54:32 »
Nu moet ik zeggen dat ik er heeeeel weinig verstand van heb, maar ik kan me niet voorstellen dat je je prima voelt en toch door slechte voeding zwakke botten hebt.

Ik heb wel onlangs geleerd dat je dikkere/stevigere botten kunt krijgen door te sporten. Als je dus niet sport, gaat de staat van je botten blijkbaar achteruit.

Misschien heb je daar wat aan?
"AAAH!!"
"HMPF!"

Aiko

Re:zwakke botten??
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2005, 16:57:06 »
Wie is 'ze'? Vleesetende vrienden en familieleden begrijp ik? Weet dat je sleutelbeen zo ongeveer het makkelijkst breekt van al je botten. Ik weet niet hoe je het gebroken hebt, maar als je hard op de grond gedonderd bent kan ik mij niet voorstellen dat een willekeurige vleeseter er ongeschonden vanaf zal komen. Niet alles zomaar geloven wat 'men' zegt, vooral als je niet kan aannemen dat zo'n iemand er meer verstand van kan hebben dan jij...

Aiko

Re:zwakke botten??
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2005, 16:58:24 »
Ik heb wel onlangs geleerd dat je dikkere/stevigere botten kunt krijgen door te sporten. Als je dus niet sport, gaat de staat van je botten blijkbaar achteruit.

Dat is deels waar, maar ook door toegenomen spierweefsel (nouja, omvangrijker, de spiercellen nemen niet in aantal toe natuurlijk) die dan juist beter berekend zijn om een klap op te vangen. En minder klungelig zijn zal ook helpen.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2005, 17:07:13 door Aiko »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:zwakke botten??
« Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2005, 16:59:19 »
Die vleesvervangers hebben niet echt veel te maken met je botten.

Sterke botten krijg je door o.a. voldoende calcium, magnesium en vitamine d. Je zou kunnen overwegen een speciaal supplement daarvoor te gaan slikken, gewoon verkrijgbaar bij de drogist.

Gebruik je wel zuivel? Je zou eigenlijk 2 a 3 porties (magere) zuivel per dag moeten eten om voldoende calcium binnen te krijgen.

Wat Nicky al aanhaalt, sporten, is idd ook heel belangrijk.


Zeggen ze in het ziekenhuis dat het zeker is dat die botbreuk komt door vega eten of heb je het zelf aangehaald? Ook vleeseters lopen botbreuken op, dus het hoeft helemaal niet hieraan te liggen. Het is mogelijk om je botdichtheid te laten testen.



pinda

Re:zwakke botten??
« Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2005, 17:07:41 »
De huisarts vertelde mijdat.
Ik zal het over twee weken bij de ortopedisch chirurg nog even navragen.

Ik ben  24 jaar en sport 2/3 x per week.
Dus daar zal het  niet aan liggen.
Ik ben 1.70 lang en 55 kg. Gewoon normaal dus.
Ik viel eigenlijk zachtjes, voorover, dat is het gekke.

Maar als ik dus een pilletje neem met calium, magesium en vitamine d, is dat genoeg om helemaal gezond te eten.  Ik slik al vitamine B
Naast al mijn groenten en rijst of aardappeltjes.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2005, 17:27:17 door pinda »

Aiko

Re:zwakke botten??
« Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2005, 17:45:10 »
Ik ben  24 jaar en sport 2/3 x per week.

Niet liegen hè! Je profiel zegt 25...

sanop001

Re:zwakke botten??
« Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2005, 18:02:53 »
Die vleesvervangers hebben niet echt veel te maken met je botten.

Sterke botten krijg je door o.a. voldoende calcium, magnesium en vitamine d. Je zou kunnen overwegen een speciaal supplement daarvoor te gaan slikken, gewoon verkrijgbaar bij de drogist.

Gebruik je wel zuivel? Je zou eigenlijk 2 a 3 porties (magere) zuivel per dag moeten eten om voldoende calcium binnen te krijgen.

Wat Nicky al aanhaalt, sporten, is idd ook heel belangrijk.


Zeggen ze in het ziekenhuis dat het zeker is dat die botbreuk komt door vega eten of heb je het zelf aangehaald? Ook vleeseters lopen botbreuken op, dus het hoeft helemaal niet hieraan te liggen. Het is mogelijk om je botdichtheid te laten testen.



Zuivel nemen om calcium binnen te krijgen is onzin. De dierlijke eiwitten zorgen ervoor dat de calcium uit zuivel geen enkel effect heeft. Al wil de zuivellobby met hun campagne "je lichaam schreeuwt om zuivel" je anders doen geloven! Ik eet al 16 jaar geen zuivel meer en ben toch nog zo sterk als een olifant, die trouwens ook plantaardig eet en sterke botten heeft.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:zwakke botten??
« Reactie #8 Gepost op: 21 februari 2005, 18:25:40 »
Ik ben 1.70 lang en 55 kg. Gewoon normaal dus.

vinnik best licht
Supercalifragilisticexpialidocious!

teigetje

Re:Zwakke botten door vegetarisch eten?
« Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2005, 18:26:16 »
inderdaad in zuivelproducten zit minder calcium dan in een aantal groene groenten (die ik nu even niet paraat heb), de zuivelproducenten hebben zo langzamerhand iedereen in nederland door een jarenlang reclamebombardement er van te weten overtuigen dat je al je botten breekt als je niet elke dag voldoende zuivel drinkt >:(

op de site van "eVa" staat een heel goed artikel over waar je het beste calcium uit kunt halen (http://www.vegetarisme.be/php/nutr-min.html?menu=&s=&ss=&sss=6)
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2005, 18:31:51 door Martijn »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Zwakke botten door vegetarisch eten?
« Reactie #10 Gepost op: 21 februari 2005, 18:29:36 »
Veel groente is goed! :)  Zuivel zou ik inderdaad niet nemen. Helpt niet echt als je calcium binnen wilt krijgen voor stevigere botten. En in groenvoer zit ook redelijk wat calcium dus je krijgt denk al wel genoeg binnen.

Maar ze maken je een beetje bang met dat je botten slechter worden door vegetarisch bezig te zijn. Onzin natuurlijk.

Misschien dat het zo is dat sporten je botten steviger maakt. Zou best kunnen.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:zwakke botten??
« Reactie #11 Gepost op: 21 februari 2005, 18:43:39 »
Gebruik je wel zuivel? Je zou eigenlijk 2 a 3 porties (magere) zuivel per dag moeten eten om voldoende calcium binnen te krijgen.

Sorry Hiziki, maar zuivel draagt naar alle waarschijnlijkheid bij aan botontkalking (het is in ieder geval zeker niet goed voor je botten), dus dit vind ik niet zo'n heel goed advies. De uitkomsten van de Harvard Nurses Study zeker nog steeds niet bestudeerd? ;)



“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Zwakke botten door vegetarisch eten?
« Reactie #12 Gepost op: 21 februari 2005, 18:44:13 »
Misschien dat het zo is dat sporten je botten steviger maakt. Zou best kunnen.

Nee Alex, dat is zo.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:zwakke botten??
« Reactie #13 Gepost op: 21 februari 2005, 18:49:13 »
De uitkomsten van de Harvard Nurses Study zeker nog steeds niet bestudeerd? ;)
Waren er daar ook niet op- en aanmerkingen op? En niet te vergeten kanttekeningen?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Zwakke botten door vegetarisch eten?
« Reactie #14 Gepost op: 21 februari 2005, 18:56:06 »
Nederland was toch ook het grootste zuivelconsumptieland? :

Eén op de vier Nederlandse vrouwen en één op de twaalf Nederlandse mannen krijgt osteoporose (botontkalking). (van zuivelonline.nl)
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2005, 18:56:17 door Dr@gonfly »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zwakke botten door vegetarisch eten?
« Reactie #15 Gepost op: 21 februari 2005, 19:00:36 »
En?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Zwakke botten door vegetarisch eten?
« Reactie #16 Gepost op: 21 februari 2005, 19:13:42 »
En wat?
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zwakke botten door vegetarisch eten?
« Reactie #17 Gepost op: 21 februari 2005, 19:18:04 »
En wat wil je daarmee aantonen? Zulke feitjes zijn leuk en aardig maar wat moeten we er mee?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Zwakke botten door vegetarisch eten?
« Reactie #18 Gepost op: 21 februari 2005, 19:22:00 »
En wat wil je daarmee aantonen? Zulke feitjes zijn leuk en aardig maar wat moeten we er mee?

Dat moet men zelf weten wat men met die info doet. Als de botontkalking erg hoog is in Nederland en er zijn onderzoeken overdat zuivelgebruik de kans op botontkalking toeneemt, dan is het verleidelijk om het aan te nemen dat ons (het nederlandse) zuivel gebruik daar oorzaak van is.  Maar dat is wat ik er dan bij denk. Wat een ander denkt moet die zelf weten.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2005, 19:22:21 door Dr@gonfly »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Zwakke botten door vegetarisch eten?
« Reactie #19 Gepost op: 21 februari 2005, 19:28:51 »
maar met die feitjes van jou kom je er niet achter of de botontkalking hoog is
Supercalifragilisticexpialidocious!