Vegatopia Forum

Betoog: Gezond vlees moet gegeten worden

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Anti-vegetarist

Betoog: Gezond vlees moet gegeten worden
« Gepost op: 08 december 2004, 21:44:37 »
Hier mijn betoog voor Nederlands :P Khoop dat ut ni te lang is voor jullie!
Gezond vlees moet gegeten worden
Vlees wordt steeds minder gegeten, mensen denken dat het zielig is voor de dieren. Daar hebben de mensen wat op bedacht; boeren. Zij zorgen ervoor dat dieren speciaal worden gefokt voor de vleesbehoefte van de mens. Alleen is het vlees tegenwoordig niet meer in zo’n goede staat.
De laatste tijd zijn de genen van sommige fokkerijen niet meer in orde, wat een negatief effect heeft op onze hormonen. Meisjes worden namelijk eerder ongesteld dan vroeger. Ook worden er snel ziektes verspreid in de bio-industrie. Hier is een oplossing voor, want je hebt namelijk ook scharrelvlees, en vlees dat is goedgekeurd.dat heeft geen enge ziektes en is gewoon wel gezond voor je. Vlees uit de bio-industrie is wel goedkoper, maar je loopt een risico, want daar worden vaak hormonen ingespoten, zodat de dieren sneller groeien. Verder word wel gezegd dat je met voldoende variatie in je eten, je de nodige voedingstoffen binnen krijgt zonder vlees te eten.(‘METRO mening donderdag 2 December 2004’). Dan moet je moeilijk doen met verschillende recepten, en zijn er weer weinig plekken waar je bijvoorbeeld een veganistisch receptenboek kunt krijgen. (Stond in een forum op internet.)
De mens heeft echter iets aparts ontwikkeld, namelijk als je ergens van houdt dat je het dan niet meer opeet of mag opeten. Dit vind ik nergens opslaan, want de dieren die je eet hebt je immers nooit gekend. Of je moet van alle dieren houden, maar wie houdt er nou bijvoorbeeld van muggen? Elke jaar worden er daar pas veel van ‘geslacht’. Muggen zijn ook belangrijk voor ons natuursysteem, maar niemand die er wat van zegt dat er hartstikke veel muggen worden doodgeslagen elk jaar. Dieren, insecten en planten zijn gewoon gelijk aan elkaar. Wat maakt het nou uit dat de een minder zintuigen heeft dan de ander?
Vegetariërs vinden dat je zelf voor je eten zou moeten kunnen zorgen. Dus ook zelf slachten, voor wanneer je vlees eet, zij zouden dit dus niet kunnen. Als wij dat van jongs af aan hadden geleerd, zoals in de oertijd en nu nog in sommige landen, dan zouden we dat niet meer dan normaal vinden. Dan waren er niet gedachtes ontstaan van: Oei, wat eng ik moet in vlees snijden. Als je geen vlees zou eten, heb je er ook kans op dat het je intelligentie verlaagt. Omdat je minder ijzer binnenkrijgt heeft dat invloed op je hemoglobine, de kleurstof van je bloedlichaampjes die ook voor de zuurstofvoorziening van de hersenen zorgen. Ook is er meer aanleg tot anemie wat sowieso bewezen is dat het verantwoordelijk kan zijn voor verlaging van de intelligentie. (‘Het laatste Nieuws 11 December 2002’) Vlees is gewoon lekker, en niets hoeft je ervan te weerhouden om gewoon ‘gezond’ vlees te kopen. De mens is niet voor niets van nature vleeseter.
Kortom het is veilig om goedgekeurd vlees te eten. Je hoeft niet perse vegetariër te worden omdat je bang bent voor uitgebroken ziektes, of omdat het je hormonen schaadt. Bovendien zorgt het ervoor dat je intelligentie niet wordt verlaagd door het tekort aan zuurstof voor je hersenen. De mens is van nature vleeseter, ze is dat altijd geweest. Dieren eten nu eenmaal dieren, een leeuw eet ook een antilope. Zo zit ons natuurlijke systeem nu eenmaal in elkaar en zo heeft het al miljoenen jaren gewerkt.

xXx me
« Laatst bewerkt op: 08 december 2004, 22:20:57 door J@n »

Fabian

Re:Overstekende padden en loslopend varken
« Reactie #1 Gepost op: 08 december 2004, 21:56:33 »
 :O :D ;D

Wat is eigenlijk een anti-vegetarist?

Anti-vegetarist

Re:Overstekende padden en loslopend varken
« Reactie #2 Gepost op: 08 december 2004, 21:58:51 »
Ik vind dat dat iemand is die tegen het vegetarisme is. ;)

Anti-vegetarist

Re:Overstekende padden en loslopend varken
« Reactie #3 Gepost op: 08 december 2004, 21:59:33 »
Coole afbeelding btw ;D

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.918
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Overstekende padden en loslopend varken
« Reactie #4 Gepost op: 08 december 2004, 22:01:44 »
Je kan beter je stukjes eerst goed nalezen voordat je op 'Verzenden' klikt anti-vegetarist. Het is een nogal warrig verhaal geworden.

Je vergeet ook nog een argument: vlees is voedselverkwisting, omdat er veel meer (plantaardig) voedsel ingaat dan er voedsel (vlees dus) uitkomt.

O wacht, het is voor school. Ik zou dus als ik je leraar Nederlands was een heleboel opmerkingen hebben (op de vorm, los van de inhoud dan).
« Laatst bewerkt op: 08 december 2004, 22:03:26 door Poek »

Anti-vegetarist

Re:Overstekende padden en loslopend varken
« Reactie #5 Gepost op: 08 december 2004, 22:04:49 »
Jammer dat ik een argument vergeten ben... wat ik weer moest weerleggen. :P Nog meer werk... mja morge lever ik het zo in:P

Fabian

Re:Overstekende padden en loslopend varken
« Reactie #6 Gepost op: 08 december 2004, 22:06:08 »
Ik vind dat dat iemand is die tegen het vegetarisme is. ;)

En wat als ik tegen jou zeg dat als je vlees eet je een grotere kans hebt op hart-en vaatziekten, dementie, nierproblemen, suikerziekte en verschillende soorten kanker. Geloof je dat? Het is namelijk zo. En je kunt met plantaardige voeding genoeg ijzer binnenkrijgen zodat je geen problemen hebt met zuurstofgebrek en intelligentie.

Dat zeggen de Amerikaanse en Canadese dietistenverenigingen.

En was als ik je vertel dat voor vlees regenwoud wordt gekapt, dat er mensen in Afrika honger voor lijden en dat de natuur naar de knoppen gaat? Dat is namelijk ook allemaal waar.

En persoonlijk vind ik vlees niet eens lekker, ik eet liever vegetarisch. Dat is toch niet erg?
« Laatst bewerkt op: 08 december 2004, 22:19:07 door Fabiman »

Anti-vegetarist

Re:Overstekende padden en loslopend varken
« Reactie #7 Gepost op: 08 december 2004, 22:07:04 »
Hhm... dus nog een onvol+doende voor Nederlands ervbij morge... :o :'(

Anti-vegetarist

Re:Overstekende padden en loslopend varken
« Reactie #8 Gepost op: 08 december 2004, 22:10:15 »
Citaat
Dit is toch niet erg?

Nee hoor, ik vind het alleen raar dat het allemaal anders moet tegenwoordig... is het ook niet goed voor een cheetah dan dat hij een buffel eet?

Offline Yessica

  • ****
  • 703
  • Geslacht: Vrouw
Re:Overstekende padden en loslopend varken
« Reactie #9 Gepost op: 08 december 2004, 22:15:31 »
Citaat
Dit is toch niet erg?

Nee hoor, ik vind het alleen raar dat het allemaal anders moet tegenwoordig... is het ook niet goed voor een cheetah dan dat hij een buffel eet?

Och jee, krijgen we dat weer.

Jij hebt niet dezelfde tanden en darmstelsel zoals een echte carnivoor (een mens is een omnivoor) om  jezelf met een roofdier te kunnen vergelijken. Wil je dat wel, moet je zo stoer zijn om een wei in te rennen en een koe met je tanden aan stukken te scheuren, een konijn met je blote handen te vangen of een vogel uit de lucht te plukken, en niet laf af gaan zitten wachten tot een dier netjes als filetje wordt aangeboden in de supermarkt.

Maar eigenlijk heb ik deze discussies wel genoeg gevoerd inmiddels.

Fabian

Re:Overstekende padden en loslopend varken
« Reactie #10 Gepost op: 08 december 2004, 22:16:15 »
Nee hoor, ik vind het alleen raar dat het allemaal anders moet tegenwoordig... is het ook niet goed voor een cheetah dan dat hij een buffel eet?

Een cheetah heeft echt vlees nodig, een mens niet. Een cheetah zou dood gaan als hij geen vlees at.

Wij stammen af van de apen. Veel apensoorten eten helemaal geen vlees. Maar op een bepaald moment gingen mensen vlees eten omdat er te weinig plantaardig voedsel was. Dat was in de ijstijd. Maar nu is er weer voldoende plantaardig voedsel. Dan is het toch eigenlijk helemaal niet zo raar dat we alleen plantaardig voedsel gaan eten?

Wat vind jij eigenlijk van mensen eten? Mensen zijn ook dieren.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Overstekende padden en loslopend varken
« Reactie #11 Gepost op: 08 december 2004, 22:17:16 »
Voor Nederlands moet je dat inleveren? En voor welke school en welk leerjaar? Ik zou een betoog toch een beetje anders opzetten als ik jou was. Je hebt een stelling nodig die je moet onderbouwen met solide argumenten; jij plukt gewoon hier en daar wat meninkjes weg en probeert die vervolgens te weerleggen. Je zoekt in dubieuze bronnen (De brievenrubriek van Metro um Gottenswillen!) en ziet meningen aan voor feiten. Wat je nu hebt, kun je eigenlijk wel zo'n beetje weggooien, want het is een samengeraapt allegaartje.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.918
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Overstekende padden en loslopend varken
« Reactie #12 Gepost op: 08 december 2004, 22:17:28 »
Weet je wat, ik zal je helpen.

Citaat
Vlees wordt steeds minder gegeten, mensen denken dat het zielig is voor de dieren.

Hier staat: mensen denken dat vlees (of dat vlees minder gegeten wordt?) zielig is voor dieren. Dat klopt natuurlijk niet.

Citaat
Daar hebben de mensen wat op bedacht; boeren.

Hier staat dat omdat vlees zielig is voor dieren (of minder gegeten wordt), boeren bedacht zijn. Ook dat is onzin.

Citaat
Zij zorgen ervoor dat dieren speciaal worden gefokt voor de vleesbehoefte van de mens.

Sommige boeren dan, er zijn ook landbouwboeren, maar op zich klopt de zin wel.

Citaat
Alleen is het vlees tegenwoordig niet meer in zo’n goede staat.

Deze zin overvalt de lezer. En waarom tegenwoordig? Bioindustrie bestaat al een tijdje.

Citaat
De laatste tijd zijn de genen van sommige fokkerijen niet meer in orde, wat een negatief effect heeft op onze hormonen.

Hebben fokkerijen genen? En waarom hebben genen invloed op hormonen?

Citaat
Meisjes worden namelijk eerder ongesteld dan vroeger.

Komt dat door het vlees dat ze eten? Verder is dat effect voor 90% van de bevolking is dat effect niet relevant.

Citaat
Ook worden er snel ziektes verspreid in de bio-industrie.

Maar daar hebben alleen die dieren zelf last van toch?

De rest van het verhaal kun je misschien door iemand anders laten nakijken.

Nog een inhoudelijk iets:

Citaat
Vegetariërs vinden dat je zelf voor je eten zou moeten kunnen zorgen.

Dat is onzin. Vegetariers kopen hun voedsel ook gewoon in de winkel.

Citaat
De mens is niet voor niets van nature vleeseter.

Ten eerste is de mens niet van nature vleeseter. Ten tweede is 'van nature' geen reden om het te doen: de vrouw is van nature babyfabriek en de man is van nature jager, maar tegenwoordig hoef je je daar niets van aan te trekken, en gelukkig maar.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Betoog: Gezond vlees moet gegeten worden
« Reactie #13 Gepost op: 08 december 2004, 22:21:26 »
Uhm, wat is de reden dat je je betoog hier plaatst?

Aiko

Re:Overstekende padden en loslopend varken
« Reactie #14 Gepost op: 08 december 2004, 22:21:35 »
Als je het nodig vindt om een betoog op te zetten tegen vegetarisme, bouw dan wel een deugdelijkere basis dan het aanhalen van Metro en 'een forum op internet'. Tevens ben ik benieuwd wat het woord 'veganistisch' in je tekst doet, daar dit niet hetzelfde is als vegetarisch.

Ik ben erg benieuwd of jij oprecht objectief je mening hebt gebaseerd met een blik vanop beide kanten. Verreweg de meeste personen op dit forum, mijzelf inclusief, heeft in een nabij of verweg gelegen verleden vlees gegeten en hebben met zeer overdachte argumenten besloten hiermee op te houden. Dit houdt in dat zij kennis hebben van beide eetpatronen en drommelsgoed weten waar ze mee bezig zijn en waarom. Al jouw argumenten die ik nu langs zie komen doen bij mij alleen een diepe zucht opkomen van kortzichtigheid. Alsjeblieft, probeer ook eens verder te kijken dan een loos iets als 'het hoort zo'.

Verdiep je eens in de evolutietheorie om een indruk te krijgen dat iets niet 'zo hoort'. Lees het boekje 'Kaas en de evolutietheorie' van Bas Haring maar eens door (ongetwijfeld verkrijgbaar bij elke bieb en elk gehucht), dat leest erg prettig, is dun en biedt je een fraaie basis om nieuwe meningen op te baseren!
« Laatst bewerkt op: 08 december 2004, 22:25:11 door Aiko »

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Betoog: Gezond vlees moet gegeten worden
« Reactie #15 Gepost op: 08 december 2004, 22:24:13 »
Hoe zou ze erbij komen dat scharrelvlees geen hormonen (iets anders dan genen) bevat?

Fabian

Re:Overstekende padden en loslopend varken
« Reactie #16 Gepost op: 08 december 2004, 22:24:55 »
Wat je nu hebt, kun je eigenlijk wel zo'n beetje weggooien, want het is een samengeraapt allegaartje.

Maar het is wel een ontzettend grappig samengeraapt zootje.
De laatste tijd zijn de genen van sommige fokkerijen niet meer in orde  :O

Weet je wat, ik zal je helpen.

Jij bent ook veel te goed voor deze boze wereld.  :angel: Vol boosaardige vleesetende mensen.  ::)

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.918
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Betoog: Gezond vlees moet gegeten worden
« Reactie #17 Gepost op: 08 december 2004, 22:25:57 »
Jan gaf een goeie tip. Ik geloof dat je probeert te zeggen dat bioindustrievlees veel nadelen heeft, maar scharrelvlees prima is en je het niet nodig vindt om dat te vermijden. Bouw het dan ongeveer zo op:

* Leg uit dat de meeste mensen vlees uit de bioindustrie eten, maar dat de bioindustrie een aantal nadelen heeft;
* Geef aan dat er een goed alternatief is, scharrelvlees (geef wel aan dat het ook een klein nadeel heeft, de prijs).
* Een ander alternatief is geen vlees eten, maar dat vind jij dus te ver gaan. Het 'van nature' argument is op zich heel zwak, maar ik vermoed dat ze daar niet doorheen zullen prikken. Een beter argument is eigenlijk 'vlees is lekker'.

Dat wordt nachtwerk meisje ;)
« Laatst bewerkt op: 08 december 2004, 22:26:49 door Poek »

Anti-vegetarist

Re:Betoog: Gezond vlees moet gegeten worden
« Reactie #18 Gepost op: 08 december 2004, 22:28:04 »
Hahaha, wel lollig allemaal, maar kga me egt niet verdedigen tegenover jullie hor:P kben al moe genoeg!

Waarom ik het er heb neergezet: Jullie hebben er weer een heleboel berichten bij:P

Anti-vegetarist

Re:Betoog: Gezond vlees moet gegeten worden
« Reactie #19 Gepost op: 08 december 2004, 22:29:41 »
Poek btw heel erg bedankt!