Vegatopia Forum

Waarom eten mensen (nog) vlees?

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Roti

Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Gepost op: 26 november 2004, 19:44:21 »
Wie snapt waarom mensen nog vlees eten? Het stinkt als de pest!


Edit@Hiziki: titel veranderd
« Laatst bewerkt op: 26 november 2004, 23:20:12 door Hizikigrrrl »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vlees eten
« Reactie #1 Gepost op: 26 november 2004, 20:09:19 »
Ik denk dat de meeste vleeseters het daar niet mee eens zijn.

Monique

Re:Vlees eten
« Reactie #2 Gepost op: 26 november 2004, 20:12:04 »
Wie snapt waarom mensen nog vlees eten? Het stinkt als de pest!

Gewenning voor/van een heleboel mensen denk ik....helaas.

Re:Vlees eten
« Reactie #3 Gepost op: 26 november 2004, 20:14:43 »
Wie snapt waarom mensen nog vlees eten? Het stinkt als de pest!

Wie snapt wat het woordje nog in je vraag te zoeken heeft?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Roti

Re:Vlees eten
« Reactie #4 Gepost op: 26 november 2004, 20:26:10 »
Wie snapt waarom mensen nog vlees eten? Het stinkt als de pest!

Wie snapt wat het woordje nog in je vraag te zoeken heeft?


Voor ons in de moderne westerse samenleving is het helemaal niet nodig om vlees te eten om te overleven.
« Laatst bewerkt op: 26 november 2004, 20:29:30 door Roti »

Roti

Re:Vlees eten
« Reactie #5 Gepost op: 26 november 2004, 20:35:37 »
Wie snapt waarom mensen nog vlees eten? Het stinkt als de pest!

Gewenning voor/van een heleboel mensen denk ik....helaas.

Ik ben het met je eens.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #6 Gepost op: 27 november 2004, 23:46:14 »
Ehm... omdat ze het lekker vinden?

...en er geen zier om geven dat het karbonaadje enige tijd ervoor nog rondscharrelde...
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #7 Gepost op: 28 november 2004, 12:50:20 »
Het is verschrikkelijk lekker.
Vooral lekkerder dan 90% van de vegetarische alternatieven die als eerste in je opkomen. De menukaart van een gemiddeld restaurant is een treffende illustratie van deze stelling.
Het ruikt lekker. Jij vindt dat het stinkt, maar jij associeert de lucht dan ook niet met lekker eten. Of we iets lekker vinden ruiken hangt heel erg af van waar we de geur mee associëren. Kleuters bijvoorbeeld, vinden vrouwenparfums verschrikkelijk smerig stinken. Niet omdat hun neuzen zo anders zijn, maar omdat Mama parfum op doet als zij een avond gaat stappen en de babysitter heeft ingehuurd. Kleuters associëren parfum daarom met verlating, en plakken daar dan het label 'stinkt' op.
Het is, mits met mate geconsumeerd, een waardevolle bron van voedingsstoffen. Niet essentieel meer, maar je moet toch een bepaalde hoeveelheid eiwitten etc binnenkrijgen en dat kan dus prima met vlees.

Als je serieus een antwoord op je vraag wil, is het zinniger hem om te draaien: waarom zouden mensen helemaal ophouden met het eten van vlees? Vrijwel alle argumenten voor vegetarisme (milieu, gezondheid) zijn vooral van toepassing op de overmatige vleesconsumptie en grootschalige bio-industrie. Voor het compleet schrappen van vlees uit je dieet is maar één goede reden: het moet je persoonlijke overtuiging zijn dat het moreel onjuist is om een dood dier aan stukjes te snijden en op te eten.
Vleeseters delen simpelweg die overtuiging niet met jou.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #8 Gepost op: 28 november 2004, 13:34:26 »
Wie snapt waarom mensen nog vlees eten?

Puur om jou te pesten, natuurlijk.
“it's strange how life makes sense in time...”

Blummeke

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #9 Gepost op: 28 november 2004, 18:01:32 »
Mensen die vlees eten zijn NIET minder dan mensen die wel vlees eten. . .  ;D    Mijn manneke is namelijk een échte vlees eter. . . en hij stinkt écht niet hoor. . .

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #10 Gepost op: 28 november 2004, 22:13:37 »
Mensen die vlees eten zijn NIET minder dan mensen die wel vlees eten. . .  ;D    

 ;D
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #11 Gepost op: 28 november 2004, 23:52:25 »
Er is maar 1 argument: dat het lekker is.
Andere argumenten zijn gemakkelijk te ontkrachtigen: kom maar op!  ;)
Er zijn heel veel argumenten tegen vlees eten te bedenken.
Maar ja: dat is des mensen, he. We maken het onszelf graag zo plezierig mogelijk en als dat betekent dat het ten koste gaat van...(vul maar in) dikke pech voor puntje, puntje. Iedereen heeft zo zijn zonden.
« Laatst bewerkt op: 28 november 2004, 23:53:02 door Lovel¤cker »
de tuin: dat ben ik

Offline Carla

  • ***
  • 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #12 Gepost op: 30 november 2004, 16:07:57 »
Ik gebruik nooit als argument dat ik vlees vies vind of vind stinken. Ik kan me zelfs voorstellen dat ik sommige vleessoorten best lekker zal vinden als ik ze weer zou eten.

Online Sam

  • ******
  • 7.149
Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #13 Gepost op: 30 november 2004, 16:26:01 »
Ik vond vlees ook erg lekker, kan me ook absoluut voorstellen waarom mensen het eten. En ook waarom mensen vleesvervangers eten trouwens. Het kostte mij 2 jaar om uiteindelijk vegetarier te worden, wilskracht en geen afkeer van vlees.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #14 Gepost op: 02 december 2004, 16:47:09 »
Voor het compleet schrappen van vlees uit je dieet is maar één goede reden: het moet je persoonlijke overtuiging zijn dat het moreel onjuist is om een dood dier aan stukjes te snijden en op te eten.
Vleeseters delen simpelweg die overtuiging niet met jou.

Ik had laatst een gesprek met een jongen die die overtuiging niet met mij deelde, en het vreselijk vond als mensen hem die overtuiging op wilden dringen. Hij respecteerde mij mening wel en zou ook rustig iets vegetarisch voor mij klaarmaken, maar als hij bijvoorbeeld stampot zou maken zou hij er net zo rustig zelf wel worst bij eten.  Ik zou het jammer vinden als hij dat doet, maar ik kan hem eigenlijk geen ongelijk geven.
Zo.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #15 Gepost op: 19 december 2004, 17:15:59 »
Ik vind vlees heel erg lekker en als vegetariër kun je ook niet voorkomen dat er levende wezens sterven voor je maaltijd. Planten leven immers ook. Wetenschappelijk onderzoek heeft zelfs aangetoond dat planten (net als dieren en mensen), pijn en stress ervaren.

Nou, dat 'net als dieren en mensen' vind ik wel een beetje te ver gaan hoor. En natuurlijk nooit uit het oog verliezen dat slachtvee ook veel plantaardig voer te eten krijgt. Als het je dus iets doet dat planten pijn- en stress-achtige sensaties ondergaan, dan kan je dus beter geen vlees eten.

Citaat
De voedingsstoffen die in vlees zitten, zitten ook wel in andere (plantaardige) producten, maar het menselijk lichaam is beter in staat om bv. ijzer van dierlijke oorsprong op te nemen dan van plantaardige oorsprong.

Dat wordt dan wel altijd als zijnde iets positiefs gebracht, maar dat is het dus absoluut niet! IJzer uit dierlijke produkten is zó goed opneembaar dat het menselijk lichaam die opname amper zelf kan regelen, en zo krijg je al snel teveel ijzer in je lichaam. IJzer uit plantaardige produkten is dus moeilijker opneembaar, maar wel reguleerbaar, het lichaam pakt dus gewoon wat het nodig heeft zodat er geen ijzeroverdosis kan ontstaan. En gewoon een bron van vitamine C gebruiken wanneer je ijzerrijke plantaardige produkten nuttigt, da's gewoon het beste (wetenschappelijk aangetoond).

“it's strange how life makes sense in time...”

Fabian

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #16 Gepost op: 19 december 2004, 18:34:48 »
Heb je ook een wetenschappelijk artikel waarin wordt aangetoond dat planten pijn lijden?

Stress hebben is iets heel anders dan pijn lijden en stress hoeft op zich niks met een bewuste ervaring te maken te hebben. Het is puur een fysisch verschijnsel bedoeld voor een organisme om zich onder extreme omstandigheden te verweren.

Fabian

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #17 Gepost op: 19 december 2004, 19:20:12 »
Het punt is dat ik van dat soort dingen redelijk wat afweet :) Ik heb biologie gestudeerd en me vooral beziggehouden met zaken als bewustzijn en gedrag.

En de wetenschappelijke consensus is toch wel dat dieren lijden en planten niet. Ga maar na: er worden weliswaar overal zo'n beetje dierproeven gedaan, maar er zijn altijd commisies die mede in het kader van dierenwelzijn dierexperimenten moeten beoordelen. Bij planten is dat niet het geval.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #18 Gepost op: 19 december 2004, 19:47:54 »
Over het algemeen krijgen mensen pas een overdosis aan ijzer [...], wanneer ze naast hun gewone eten ook preperaten gebruiken.

Nee hoor, dat zijn achterhaalde ideeen...

Heel veel vleeseters hebben veels teveel ijzer in hun lichaam opgeslagen. Dat uit zich meestal niet direct, maar via allerlei vage klachten. Zelfs tot hartaanvallen, al zou ik dat natuurlijk geen vage klacht meer noemen. :)

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #19 Gepost op: 19 december 2004, 20:24:04 »
Àls planten al een bewustzijn hebben (maar ja, hoe meet je dat?), zou dat hét argument voor vegetarisme zijn, Silvia. Anders moeten al die dieren ook nog planten eten.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll