Vegatopia Forum

Zuivel en verkoudheid

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.104
Zuivel en verkoudheid
« Gepost op: 08 maart 2004, 10:50:16 »
De volgende opmerking kom ik het vaker tegen: mensen die geen zuivel gebruiken worden minder snel verkouden. Dit wordt dan onderbouwd met het feit dat zuivel (met name melk) slijmvormend is etc. Bij mij is het zo dat sinds ik alleen nog maar kaas eet, ik niet minder vaak verkouden ben, maar wel heel anders. Vroeger was het zo dat ik verkouden werd, snotneus kreeg, ging hoesten en dat duurde dan een week en dan was het over. De laatste paar jaar is het anders: eerst keelpijn, dag of vier. Dan geirriteerde slijmvliezen in mijn neus, zere longen en af en toe een kuchje. Dat duurt een week of 2. Daarna krijg ik een hele harde kriebelhoest. Duurt ook een week. En dan wordt het langzaam minder. Ik krijg dus nauwelijks nog een snotneus, voel me niet echt ziek en heb het gevoel dat het dus veel langer duurt tot het virus vat op me krijgt, maar ook dat het door de afwezigheid van slijm het veel langer duurt voor het allemaal weer weg is. Ik ben wel benieuwd hoe een verkoudheid bij jullie verloopt? Zijn er verschillen tussen vegos en vegans?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #1 Gepost op: 08 maart 2004, 12:26:18 »
Mijn verkoudheden gaan sinds ik vegan eet, niet meer gepaard met een verstopte neus. Wel keelpijn/kriebelhoest. Duurt ongeveer een week denk ik gemiddeld.
Heb altijd een verrot energieloos gevoel als ik verkouden ben. Net niet brak genoeg om thuis te blijven maar op mijn werk sleep ik mezelf ook voort dan. Niet echt fijn. Maar wat ik me kan herinneren van een verstopte neus is dat veel erger omdat je dan nóg moeër bent.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #2 Gepost op: 08 maart 2004, 13:35:11 »
Verkoudheid zet bij mij nooit door. Een flinke verkoudheid? Als kind geloof ik. En dan doe en deed ik nog allerlei dingen die kinderen niet van hun moeder mogen: zonder jas de deur uit en zo...zit ik bovendien continue tussen de ziektekiemen.
Ik geef ook patiënten melk/pap die last van slijmvorming hebben, als je daarna maar een paar slokjes water geeft...niets aan het handje.
de tuin: dat ben ik

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #3 Gepost op: 08 maart 2004, 13:45:21 »
Terwijl ik vroeger de ene angine na de andere had kom ik nu niet verder meer dan een  snotneus.
 Af en toe voel ik me eens belabberd en als ik dan een paar uur in mijn bed kan kruipen is het zo weer voorbij.
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #4 Gepost op: 08 maart 2004, 15:45:24 »
ik ben 4 maanden per jaar verkouden, met pieken en dalen
als het goed gaat, alleen een loopneus en keelpijn en oorpijn
als het slecht gaat, veel hoesten, benauwd, hoofdpijn, en een verstopte neus (dit vind ik zelf erger dan een loopneus, want een loopneus kun je snuiten, of stomen, en dan kun je er weer even door ademen, maar met een verstopte neus word je 's nachts wakker omdat je opeens geen lucht meer krijgt, en moet je de hele dag met een open mond lopen)
mijn hele leven al gebruik ik geen zuivel in de winter, behalve kaas en roon die in het eten zit, als ik wel zuivel zou gebruiken, zou ik meer slijmontwikkeling hebben, en dus meer hoesten

het is volgens mij niet erger of minder erg geworden sinds ik vegetarier ben, en ik geloof dat het bij mij ook los staat van mijn eetpatroon
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #5 Gepost op: 08 maart 2004, 16:03:40 »
Eerlijk gezegd ben ik nog nooit zo goed door de winter gekomen. Ook daarvoor is mijn duur van verkoudheid erg ingekort of de verkoudheid is eventjes aanwezig geweest maar nooit verder gegroeid. Dat zal wel te danken zijn doordat ik vegan ben geworden en dus geen zuivel meer inneem, maar ook dat ik meer fruit ben gaan eten denk ik.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Sam

  • ******
  • 7.104
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #6 Gepost op: 29 april 2004, 15:09:42 »
Grrrr.... weer soortement verkouden en weer duurt het een eeuwigheid. Ik ben helemaal niet ziek maar blaf als een zeehond zo ongeveer (alle collega's zitten met de deur dicht tegen de herrie). En dit gaat mij zondag mijn duiken kosten als ik pech heb. Zou het nou helpen om een slijmvormende liter zuivel te drinken om al die bacterieren weg te slijmen?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #7 Gepost op: 29 april 2004, 16:26:16 »
Zou het nou helpen om een slijmvormende liter zuivel te drinken om al die bacterieren weg te slijmen?
daar ga ik alleen maar erger van blaffen
« Laatst bewerkt op: 29 april 2004, 16:28:19 door fem fatale »
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Sam

  • ******
  • 7.104
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #8 Gepost op: 29 april 2004, 16:40:31 »
Zo werkt dat volgens mij niet...Dan zou je beter kunnen stomen. Maar is die hoest wel van verkoudheid?
Waarvan anders? Maar misschien is het inderdaad niet normaal om een week of drie te hoesten als je verkouden bent? Vorige keer eindigde het in een lichte longontsteking trouwens. Wanneer moet je hier nou voor naar de dokter? Ik vind het zo'n onzin want ik ben voel me verder niet ziek.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.104
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #9 Gepost op: 29 april 2004, 16:41:35 »
Zou het nou helpen om een slijmvormende liter zuivel te drinken om al die bacterieren weg te slijmen?
daar ga ik alleen maar erger van blaffen

Ok dan doe ik dat niet :) Ik vroeg me dus af of als je veel slijmvorming hebt het afdrijven van bacterien niet sneller gaat ofzo.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Elsbeth

Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #10 Gepost op: 29 april 2004, 16:43:23 »
Dan niet gaan.

Ik kan hier dus helemaal niet over meepraten. Ik eet niet super gezond, slaap te weinig, rook (te veel), drink (te veel), maar ben nooit ziek. Oké, nu is Sam niet ziek, maar.. ik ben ook nooit verkouden? Neus snuiten? Uh in de winter 1 x per dag ofzo? Ik heb gewoon nooit iets. Dus misschien moeten jullie gewoon allemaal mijn levensstijl overnemen  8)

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #11 Gepost op: 29 april 2004, 16:52:24 »
Zou het nou helpen om een slijmvormende liter zuivel te drinken om al die bacterieren weg te slijmen?
daar ga ik alleen maar erger van blaffen

Ok dan doe ik dat niet :) Ik vroeg me dus af of als je veel slijmvorming hebt het afdrijven van bacterien niet sneller gaat ofzo.
volgens mij gaat t dan juist langzamer, ik kan me voorstellen dat bacterien dol zijn op slijm
Supercalifragilisticexpialidocious!

Ben

Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #12 Gepost op: 03 mei 2004, 22:05:23 »
Mijn theorie :-\:
Melk bevat antistoffen die de koe aanmaakt om het kalfje te beschermen tegen koeziektes, net zoals borstvoeding menselijke babies beschermt. Melk die je in de winkel koopt is afkomstig van 10.000 koeien (wordt gemengd in tanks van 100.000lt). Dus elke druppel koemelk bevat een enorm aantal verschillende antistoffen. Deze worden gedeeltelijk in het bloed opgenomen. Al deze antistoffen die ons willen beschermen tegen koeziektes brengen ons immuunsysteem in de war en ons verdedigingsmechanisme tegen menselijke ziektes verzwakt. Gevolg: verkoudheden, angina, ...

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #13 Gepost op: 03 mei 2004, 22:16:51 »
[...] een enorm aantal verschillende antistoffen. Deze worden gedeeltelijk in het bloed opgenomen.
Ik denk van niet. Het spijsverteringssysteem neemt echt niet zonder onderscheid alles op wat er doorheen komt...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #14 Gepost op: 03 mei 2004, 22:26:22 »
Ik herinner mij nog dat onderzoek, wat in een bijlage van het AD stond - meen ik. Qua gezondheid (hoe meette men dat trouwens, met alle samenhang met andere leefgewoonten?)

1. "Part-time" vegetariërs
2. Vegetariërs
3. Veganisten
4. "Vleeseters"

Natuurlijk kun je elke volgorde wel ergens vinden, met bewijsvoering. Mijn gevoel en verstand zegt dat dit lijstje klopt. Zéker mensen met een bepaalde overtuiging hebben de neiging feiten naar zich toe te redeneren.
de tuin: dat ben ik

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #15 Gepost op: 03 mei 2004, 22:27:18 »
Zéker mensen met een bepaalde overtuiging hebben de neiging feiten naar zich toe te redeneren.
Dus jij redeneert de feiten maar van je af, dan zit je wel goed? ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #16 Gepost op: 03 mei 2004, 22:40:31 »
Ik heb nogal een kritische, onderzoekende geest en kan toch ook behoorlijk rechtlijnig zijn: ik volg mijn eigen rechte lijn en nooit die van een ander  :P
de tuin: dat ben ik

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #17 Gepost op: 03 mei 2004, 22:57:37 »
Al deze antistoffen die ons willen beschermen tegen koeziektes brengen ons immuunsysteem in de war en ons verdedigingsmechanisme tegen menselijke ziektes verzwakt.

Het zijn de lichaamsvreemde eiwitten in koemelk die het afweersysteem in de war kunnen sturen.


“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #18 Gepost op: 03 mei 2004, 23:06:41 »
En lichaamsvreemde eiwitten in vlees doen dat niet of doen die dat ook? Eten is toch sowieso lichaamsvreemd?
« Laatst bewerkt op: 03 mei 2004, 23:07:06 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #19 Gepost op: 03 mei 2004, 23:17:58 »
En lichaamsvreemde eiwitten in vlees doen dat niet of doen die dat ook?

Er zijn beduidend minder mensen allergisch of overgevoelig voor vlees dan voor zuivel, dat weet je best.  :)

Citaat
Eten is toch sowieso lichaamsvreemd?

Ja, en pollen ook, en daar heeft ook niet iedereen last van. Maar als je er last van hebt, dan heb je er meestal ook goed last van.
“it's strange how life makes sense in time...”