Vaak hebben ze van die afgeplat-ei-vormige snoepjes van roze, blauwe of witte keiharde suiker met van binnen een amandel erin. Die zie je niet vaak meer in Nederlandse winkels. Ze werden vroeger ook in Nederland wel geserveerd als er pas een baby geboren was maar niet altijd zat er dan zo'n amandel in.
Veel peulvruchten, niet alleen kant en klaar in potten maar ook hard gedroogd.
Daar zitten nogal eens bonen bij die ik van thuis niet ken, sommige lijken op tuinbonen maar veel groter.
Die grote gele Spaanse erwten "Garbanzos" vind ik ook best wel lekker af en toe.
Reeds elders gepost: Helva/Halva in potten/blikken, enige soorten (maar ik lust dat niet; misschien moet je er nog een be/ver-werking op toepassen).
Op het ogenblik zijn er enige typen verse vijgen; dat is echt seizoens-werk. Ook soms cactus-vijgen.
Eigenaardige jams, meestal uit Iran, zoals vijgen-jam. Appelstroop-achtig maar veel zoeter. Ik ben er niet dol op; bij sommige kleine kinderen wel een succes. Ik zag ook wortel-jam, nog niet geprobeerd.
Houtskool-tabletjes in rollen, net dikke zwarte pepermunt. Die zijn bedoeld om er brokjes ruwe, grauwe wierook op te verbranden òf de veel duurdere witte, gezuiverde korrels. Wierook noemen ze "boechoer", het branden verjaagt boze geesten.
Eigenaardige gebroken blaadjes "muskus" parfum, bedoeld om tussen beddelakens te leggen.
Augurken en groene pepers-in-zuur en allerlei andere kruiden/groenten-mengsels, ook sambal- of tabasco-achtige hete sauzen. "Harissa" is de naam van spaanse pepers in het algemeen (Turks: "biber") maar Harissa is ook de naam van Tunesische sambal; net een beetje anders van smaak dan Sambal Oelek, er zit ook wat komijn in.
Zeer veel soorten kruiden in verpakkingen van minimaal 250 gram, meest een hele kilo.
Vaak peperkorrels in variërende grootten/soorten/kleuren extra voordelig, zakken van 0,5 of 1 kg. Als je die prijzen vergelijkt met een supermarkt-prijs per 30 gram is het echt wel even lachen, maar met zo'n hele kilogram doe je met 10-20 personen wel zowat een jaar. Goed, ik zorg dus dat de hele familie goed gevulde pepermolentjes heeft, wie langskomt krijgt een zakje mee uit de grote trommel want langer dan 1 jaar wil ik ze niet bewaren.
Vaker dan elders, "natte" verse knoflook, misschien wel afkomstig uit volkstuintjes. Mjammie.
Het is weer watermeloenen-tijd.
Kloppen op die dingen: watermeloen moet ONRIJP zijn, klink dan door-galmend; anders niet meer zoet, vervelend-melig.
"Gewone" meloenen zijn juist lekkerder als ze niet meer galmen, dof plofje.
Mijn kinderen ontdekten dat je met de pitten van watermeloenen mooi kunt spugen, plakken leuk op andermans blote vel. Het leek wel een veldslag op de late zomeravond toen ze op elkaar jaagden in de donkere tuin.
Soms leren ze daardoor erger vloeken.
Een aardig kruiden-mengsel, lichtbruin poeder, vind ik "Ras Hanout". Lijkt een beetje in de geur op koek-of speculaas-kruiden en combineert met uitprobeer-snuifjes zowel met harige als sommige zoetige zaken. De meng-verhoudingen lopen per partij uiteen, soms is kaneel iets meer waarneembaar, anders weer komijn. Sowieso lekker op alles wat op een barbecue gaat.
Reeds een lang verhaal zie ik; als me nog dingen te binnen schieten post ik wel weer.