Omdat de laaste tijd dus weer (even) de discussie over bont is opgewakkerd, en een hoop mensen zich uit spreken tegen bont, vroeg ik me af waarom dan toch weer niet word gesproken over leer? Of verbaasd het mij dat de bont voor dieren hier geen uitspraken over doet. Natuurlijk hoeft een organisatie zich niet tegen alle mistanden in te zetten, maar tussen leer en bont zie ik meer gelijkenissen dan verschillen.
Hoe denken jullie erover, ik zelf vind geen bont maar ook zeker geen leer.
De meeste mensen eten vlees en vinden het niet meer dan normaal om dan ook het leer van een dier te gebruiken. Alhoewel vleeseters over het algemeen toch ook wel bezwaren maken tegen het speciaal fokken of vangen van dieren voor hun vel (slangen, krokodillen etc). Bont gaat voor veel mensen te ver omdat het een totaal overbodig product wordt gevonden. Bovendien worden er miljoenen dieren in wildklemmen (m.n. in de VS, Canada en Rusland) en strikken gevangen. Mensen hebben vaak zoiets van: er is een verschil tussen dieren die de mens speciaal fokt voor consumptie en tussen dieren in het wild. En van de laatste groep moet je afblijven, vinden zij. Daarbij vinden zij het absurd om die wilde dieren (vossen, chinchilla's, nertsen, wasberen etc) op speciale ranches te gaan fokken voor bont.
Daar zit ook een verschil tussen dierenbeschermers en dierenrechtenmensen. Dierenrechtenmensen zijn tegen het gebruik van dieren voor hun vel of vacht. Dierenrechtenorganisaties promoten niet dierlijke producten als vegetarische schoenen bijv. Dierenbeschermers vinden dat je dieren mag gebruiken. Maar dan moet het dier vooraf een redelijk 'diervriendelijk' leven en dood gegarandeerd worden. Maar bij bont zijn beiden het er over eens dat bont echt niet kan.
Komt bij: bont is zichtbaar en tastbaar een dier geweest. Wat bij leer niet het geval is. Dus het zal ook wel psychologisch werken.
Persoonlijke noot: ik ben een dierenrechtenmens en draag geen leer en geen bont. Ik heb trouwens wel eens bijna al mijn collega's (op mijn afdeling) aan een tshirt van bont voor dieren geholpen. Ook al aten ze vlees. Ze waren allen tegen bont. Je kan beter trachten het positieve daar van in te zien. Omdat ik zo wel een ingang vond om andere dingen bespreekbaar te krijgen bijv. dierproefvrije cosmetica en minder vlees eten, af en toe vegetarisch eten.