Vegatopia Forum

Vakantietijd: ik dump mijn dieren tijd!

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Toby

Vakantietijd: ik dump mijn dieren tijd!
« Gepost op: 16 juni 2003, 20:05:24 »
Veel mensen gaan op vakantie en veel huisdieren worden gedumpt in de natuur, naar het asiel gebracht of ergens dood gevonden. Ja, "ze" moeten nodig op vakantie en een goede opvang voor hun huisdieren zoeken is voor veel mensen te veel gevraagd. Dat mag namelijk geen geld kosten en een hond aan een boom binden kost niets. Na de vakantie wordt weer een nieuw huisdier aangeschaft.

Vandaag werd hier een konijn gebracht ( een klein bruin/wit angorakonijn) dat mensen hadden gevonden. Het diertje heeft diarree, snot, vacht zit onder de klitten en het heeft wondjes op zijn koppetje en zijn lijfje. Ik heb in 4 jaar tijd tevens 4 gedumpte honden gevonden. Eentje ervan kwam zelfs uit het asiel ( die stommerikken waren vergeten dat dat diertje gechipt was) en werd voor een tweede keer gedumpt! Vorig jaar nog 53 cavia's opgevangen ivm  "plotselinge allergie". In de supermarkt (een aantal dagen geleden) een kaartje met GRATIS af te halen siamees met kittens ( wegens allergie)??!!

Vakantietijd voor mensen, meestal geen plezierige tijd voor dieren.

« Laatst bewerkt op: 16 juni 2003, 20:11:47 door Toby »

willem1940

Re:Vakantietijd: ik dump mijn dieren tijd!
« Reactie #1 Gepost op: 16 juni 2003, 21:02:38 »
Tegen achterlijkheid is weinig te ondernemen. Idioot toch om aan huisdieren te beginnen als je er niet blijvend voor wilt/kunt zorgen?

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vakantietijd: ik dump mijn dieren tijd!
« Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2003, 08:52:56 »
Vorig jaar nog 53 cavia's opgevangen ivm  "plotselinge allergie". In de supermarkt (een aantal dagen geleden) een kaartje met GRATIS af te halen siamees met kittens ( wegens allergie)??!!

Ik geef toe dat de meeste allergie-verhaaltjes échte smoezen zijn om van je huisdier af te komen, maar toch gebeurt het ook echt.
Toen mijn zoon met alle geweld een klein ratje wilde hebben, heb ik daar uiteindelijk aan toegegeven, niet wetende wat mij te wachten stond. Al na een aantal dagen begon ik vol te lopen, snotteren, niezen, jeuk- en traanogen. Ik legde echter geen verband met de rat. Toen ik een aantal weken later 's nachts wakker werd omdat ik geen lucht meer kreeg, en zich dat dagelijks ging herhalen (zo'n 2 aanvallen per dag), bleek dat ik astma had. Ondertussen wel het verband gelegd tussen de rat en de allergie.
We hebben de rat toch gehouden, maar helaas voor mijn kind mocht het beestje niet meer beneden komen. De klachten verdwenen nadat de rat was overleden (ouderdom).
Dus helaas, soms is de genoemde allergie wel écht!!
Van leven ga je dood

Toby

Re:Vakantietijd: ik dump mijn dieren tijd!
« Reactie #3 Gepost op: 18 juni 2003, 00:14:59 »
Uiteraard zijn er mensen die een echte allergie hebben. Gelukkig ben jij een persoon die niet gelijk het ratje de deur uitgooide maar een tussenoplossing zocht en dat siert je.

Willem 1940: er is van alles te ondernemen om het nemen van huisdieren te ontmoedigen. Te beginnen met de verkoop van dieren aan banden te leggen. In België bestaat er sinds kort een positieve en een negatieve lijst van te houden huisdieren. Dat is al een goed begin en daar kan Nederland een voorbeeld aan nemen. Helaas kunnen mensen wel een ontheffing aanvragen voor bepaalde diersoorten.

Mensen die dieren verwaarlozen/mishandelen/dumpen zouden nooit meer dieren mogen houden. Als dat bekend is op een zgn. blacklist plaatsen en regelmatig controleren ( AID of dierenbescherming).

Beginnen met voorlichting op scholen over het houden van dieren en wat daarbij komt kijken.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Vakantietijd: ik dump mijn dieren tijd!
« Reactie #4 Gepost op: 18 juni 2003, 14:17:27 »
Ik heb mij er regelmatig over verbaasd dat je in Nederland geen auto mag rijden zonder vergunning, geen schuurtje in je eigen achtertuin mag bouwen zonder vergunnning, geen kraanwater in een emmertje mag doen en in de sloot gieten zonder vergunning...
Je mag geen goudvissen op je werkkamer zetten als je geen professioneel dierverzorger bent,
maar thuis mag je gewoon een huisdier of zelfs een kind nemen, en niemand legt je een strobreed in de weg...
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Danielle

Re:Vakantietijd: ik dump mijn dieren tijd!
« Reactie #5 Gepost op: 18 juni 2003, 15:26:37 »
Maar zou je dan een dieren-houden-diploma moeten invoeren ofzo? Op zich wel een goed idee.
Maar kinderen krijgen kun je niet tegenhouden. Kinderen mogen opvoeden wel.

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vakantietijd: ik dump mijn dieren tijd!
« Reactie #6 Gepost op: 18 juni 2003, 15:31:54 »
of zelfs een kind nemen, en niemand legt je een strobreed in de weg...
Citaat
Maar kinderen krijgen kun je niet tegenhouden. Kinderen mogen opvoeden wel.

Ja hoor, we zijn er weer!!
Van leven ga je dood

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vakantietijd: ik dump mijn dieren tijd!
« Reactie #7 Gepost op: 18 juni 2003, 19:43:22 »
Waar?
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Toby

Re:Vakantietijd: ik dump mijn dieren tijd!
« Reactie #8 Gepost op: 18 juni 2003, 22:43:52 »
Citaat
[quote author=Toby
Vandaag werd hier een konijn gebracht ( een klein bruin/wit angorakonijn) dat mensen hadden gevonden. Het diertje heeft diarree, snot, vacht zit onder de klitten en het heeft wondjes op zijn koppetje en zijn lijfje.


Die stumperd is gisterochtend al overleden.  Wie weet hoelang ie al ziek was. Onder het motto: 'weg ermee, die red zich wel', zullen die mensen wel gedacht hebben...ze zouden eens moeten weten wat een rotdood dat is geweest voor dat diertje.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vakantietijd: ik dump mijn dieren tijd!
« Reactie #9 Gepost op: 18 juni 2003, 22:50:54 »
Die stumperd is gisterochtend al overleden.
:(
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

willem1940

Re:Vakantietijd: ik dump mijn dieren tijd!
« Reactie #10 Gepost op: 19 juni 2003, 02:33:35 »
Wat voor wondjes; had-ie misschien teken?

In Woerden waar ik vroeger woonde brak plotseling in alle plantsoen-stukjes een plaag uit aan losgebroken of losgelaten konijnen die zich prima redden, alle maten en kleuren.

Ook in Rotterdam-zuid barstte het in alle plantsoenen startend 1953 ook al van de konijnen, vooral vlak bij de roltrappen-tunnel. Maar dat waren wilde (geweest) die een beter plekje zochten na de hoge waterstand en ze bleven heel brutaal midden op gemeentegazon in het zonnetje liggen en lieten zich door mensen verwennen met brood en zo.
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2003, 02:37:58 door willem1940 »

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vakantietijd: ik dump mijn dieren tijd!
« Reactie #11 Gepost op: 19 juni 2003, 10:13:05 »
Van leven ga je dood

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Vakantietijd: ik dump mijn dieren tijd!
« Reactie #12 Gepost op: 19 juni 2003, 12:22:23 »
Aantal asieldieren stijgt enorm

Uitgegeven: 19 juni 2003 07:32
Laatst gewijzigd: 19 juni 2003 09:39

DEN HAAG - Het aantal dieren in Nederlandse asiels is explosief gestegen. Dat blijkt uit cijfers van de Dierenbescherming die donderdag zijn uitgebracht. Volgens de organisatie gaat het vooral om katten.

Omdat deze dieren nergens staan geregistreerd, is het moeilijk de eigenaren van deze beesten terug te vinden. In 2002 nam het aantal asieldieren met 7 procent toe in vergelijking met 2001. Het is voor het eerst sinds jaren dat het aantal opgenomen beesten stijgt.

Zwerfkatten

In totaal werden er vorig jaar ruim 78.000 honden en katten opgevangen. In 2001 waren dat er nog 73.034. Met name het aantal katten dat in de dierenasielen terechtkomt is aanzienlijk gestegen, van 45.216 in 2001 naar 49.625 in 2002.

Volgens de Dierenbescherming is er een grote toename van het aantal zwerfkatten. In tegenstelling tot weggelopen honden worden deze huisdieren vaak niet meer opgehaald door hun baasjes. Zo wordt 67 procent van de weggelopen honden herenigd met de eigenaar terwijl slechts 12 procent van de katten wordt opgehaald.

"Het feit dat relatief veel meer honden dan katten voorzien zijn van een identificatie als een chip of tatoeage en geregistreerd staan bij een databank, is vermoedelijk de oorzaak van het grote verschil tussen deze percentages", aldus de Dierenbescherming. "Bovendien vermoeden we dat veel mensen met name met katten nonchalant omgaan. Het komt nogal eens voor dat mensen hun kat kwijt willen, bijvoorbeeld in de vakantieperiode, en het dier buiten zetten of ergens dumpen in het bos."

Asiel

Door bemiddeling van de asiels wist het grootste deel van de opgevangen dieren in 2002 wel een nieuw tehuis te vinden. Bijna 70 procent van de katten en 83 procent van de honden werd herplaatst. Nederland heeft hiermee volgens de Dierenbescherming één van de hoogste plaatsingspercentages ter wereld. "Desondanks maken we ons grote zorgen over de toename van het aantal asieldieren", aldus de organisatie.

"Met name het stijgend aantal katten dat als zwerfdier in het asiel terechtkomt is schrikbarend. Om dit aantal terug te dringen, is het noodzakelijk dat er een mentaliteitsverandering optreedt bij huisdiereigenaren. Daarom probeert de Dierenbescherming met voorlichting en een campagne mensen bewust te maken van het verantwoord houden van huisdieren."

NU.nl/nieuws
NU.nl homepage
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Yessica

  • ****
  • 703
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vakantietijd: ik dump mijn dieren tijd!
« Reactie #13 Gepost op: 20 juni 2003, 08:47:44 »
Niet alleen vakanties, ook relaties zijn vaak een reden om dieren te dumpen. Ik zie op de vraag-en-aanbod-site van de Rabobank heel vaak dat er honden, katten en andere dieren worden aangeboden omdat er een kind is gekomen, er een partner is die allergisch is voor dieren, maar ook omdat ze bij nader inzien toch niet genoeg tijd hebben voor hun beestjes. Toen ik eens reageerde op het aanbod van een hond dat men toch ècht héél goed moet nadenken over de aanschaf van een huisdier werd er zelfs verontwaardigd gereageerd; "Je doet net alsof je over de aanschaf van een dier net zo goed moet nadenken als over het nemen van een kind".  :-\ Commentaar overbodig lijkt me.


Gisteren nog vroeg een collega of ik niet nog 2 katten wilde, want ze ging samenwonen met haar vriend en zij is allergisch, dus moeten zijn 2 katen maar opzouten. Ik zei haar dat ze tabletjes tegen allergie kon innemen, maar daar wilde ze niet aan beginnen. Ik hoop dat haar vriend tot het wijze besluit komt en niet aan haar wil beginnen.

Offline Kwipsel

  • ***
  • 108
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vakantietijd: ik dump mijn dieren tijd!
« Reactie #14 Gepost op: 20 juni 2003, 10:27:10 »
Toen ik nog een klein kwipseltje was hadden wij ook een kat. Een hele lieve. Maar ik werd er alergisch voor. Kreeg zelfs longontsteking. en mijn broer kreeg astma en mijn baby broertje kreeg eczeem. Dus toen zei de huisarts zoek anders een ander onderkomen voor de kat.
EEn collega van mijn vader heeft hem toen in huis genomen.
Ik dacht dat ik wel over de allergie heen zou zijn. Op mijn stage hebben we ook een kat. En ik heb nergens last van. We hebben zelf een hond en daar kan ik erg goed tegen.
Maar toen ik laatst ergens logeerde waar ook een kat woont. Zat ik helemaal vol. EN maar niezen. Was niet zo prettig.
Maar nu las ik dat daar pilletjes voor zijn?
Wat voor pilletjes?
En werken die ook als je alleen maar een of twee dagen rond katten bent?
Soep met vegetarische ballen blijft soep met ballen!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vakantietijd: ik dump mijn dieren tijd!
« Reactie #15 Gepost op: 20 juni 2003, 10:28:37 »
Hoe mensen wel niet met huisdieren omgaan. Alsof het dingen zijn. Ik bedoel, cavia's willen verdrinken, dat is toch ziek?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Vakantietijd: ik dump mijn dieren tijd!
« Reactie #16 Gepost op: 20 juni 2003, 10:36:06 »
En hoe ze die dieren dan ook nog dumpen:

Een paar jaar geleden zat ik in de trein, en tussen Brussel en leuven zag ik hoe een hond in een bosje met zijn leiband zo was vastgebonden dat zijn poten maar net de grond raakten. Ik heb dan de politie gebeld, die hem hebben kunnen redden. 't Is echt shockerend hoe mensen met dieren omgaan. :screams:

Re:Vakantietijd: ik dump mijn dieren tijd!
« Reactie #17 Gepost op: 20 juni 2003, 11:06:59 »
Wat voor pilletjes?
En werken die ook als je alleen maar een of twee dagen rond katten bent?
Anti-histamine tabletten denk ik, bijv. Triludan.
Die zijn bij mij ook wel eens -tevergeefs- ingezet geweest in een poging mijn allergische verschijnselen (enorme niesbuien / verstopte neus en vermoeidheid) af te zwakken.
Dat spul zou in ieder geval vrij vlot moeten werken. Zeker als je een paar uur tevoren weet dat je met allergenen in aanraking komt, zou dat een oplossing kunnen zijn.
Overigens ben ik niet zo gecharmeerd van die troep, het is bepaald niet alleen Halleluja. Denk aan bijverschijnselen zoals sufheid, al zijn die in de nieuwere generatie anti-histaminica minder dramatisch.
En om langdurig gebruik van anti-histaminica te maken lijkt me ook niet zo gezond. Als ik ooit nog eens moet kiezen tussen langdurig die prut te moeten slikken, of een ander adres voor een huisdier zoeken, dan zal toch echt dat huisdier moeten wijken - sorry ;). Maar het zou raar moeten lopen wil ik ooit voor die keuze komen te staan.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vakantietijd: ik dump mijn dieren tijd!
« Reactie #18 Gepost op: 20 juni 2003, 11:09:26 »
Toen ik 20 jaar geleden net een puppy had, reden mij toenmalige vriend en ik op de snelweg. Een inzittende van een transportbusje dat een aantal auto's voor ons reed, deed de schuifdeur al rijdend open, en gooide er (midden op de snelweg!) 2 honden uit. De éne hond werd meteen aangereden door een vrachtauto, de andere is in paniek een weiland ingerend. Vanzelfsprekend hebben wij en ook anderen nog geprobeerd de hond te vangen, maar het beest was zo in paniek. Wij konden niets meer doen dan de ANWB bellen (er waren nog geen mobieltjes). Nog word ik er beroerd en misselijk als ik er aan denk.
Bah!
Van leven ga je dood

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Vakantietijd: ik dump mijn dieren tijd!
« Reactie #19 Gepost op: 20 juni 2003, 15:50:49 »
Citaat
Ik bedoel, cavia's willen verdrinken, dat is toch ziek?

Je zult ze toch op één of andere manier dood moeten maken voordat je ze op kan eten...
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll