Vegatopia Forum

Vegetarisch katten- en hondenvoer!

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Amulya

Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Gepost op: 24 september 2002, 22:59:00 »
Ik heb dit net ontdekt in een blad voor vegetariërs. Het lijkt heel goed, voor katten zit er in het voer taurine. Ik ga er wat van kopen en uit proberen.

Daar zal mijn vegetarische kater heel blij mee zijn :) (hij eet niks wat niet onherkenbaar gepureerd is, zodra er een vlees stukje in zit eet hij het niet, van wie zou hij dat nou hebben...)

Ze hebben een website, maar die is wel een beetje warrig: http://www.vegancat.com
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2003, 12:22:45 door J@n »

Offline iammars

  • ***
  • 288
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2002, 08:27:00 »
Zijn katten geen vleeseters?

Offline Jan

  • ***
  • 413
    • http://www.vegatopia.com
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #2 Gepost op: 25 september 2002, 09:31:00 »
Wat mij wel eens is verteld, is dat ze vanwege die taurine niet zonder vlees kunnen. Als je dat kunt namaken loop je in elk geval minder risico dat het dier blind wordt of doodgaat door gebreksverschijnselen.

Of je een kat of hond niet beter gewoon z'n favoriete kostje kunt laten eten, is weer een ander verhaal. Dan kom je weer uit op die eeuwige vraag 'Wat is natuurlijk?' Blikjevoer met koe of varken is voor een kat net zo min natuurlijk als kunstmatig taurine.
"Want dieren zijn precies dan mensen!"

Fabian

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #3 Gepost op: 25 september 2002, 09:33:00 »
Ik weet zo niet wat het is, maar er moet nog iets anders noodzakelijk in het voer zitten.

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #4 Gepost op: 25 september 2002, 09:48:00 »
Wat grappig. Bij mij is het net andersom. Ik vind het zo'n vies karwij om mijn kat vlees uit zo'n blikje te geven. Nu geef ik haar af en toe zo'n blikje en voor de rest gewoon brokjes.

Meestal kun je uit een dier heel moeilijk zijn voorliefde voor vlees halen, die natuur is heel moeilijk te veranderen.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Bubble

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #5 Gepost op: 25 september 2002, 10:39:00 »
Het idee om mijn poezebeesten vego of vega voer te geven staat me heel erg tegen. Voor ons mensen is vlees een luxe-artikel en we kunnen zelf beslissen het te laten staan en bedenken wat we ervoor in de plaats moeten eten.

En nu kunnen ze dus door een stofje in vego/vegakattenvoer te proppen voorkomen dat katten binnen korte tijd ziek worden/doodgaan van een vleesloos dieet. Daar krijg ik eerlijk gezegd nogal de kriebels van. Ik ben sowieso niet blij met voedsel met toegevoegde vitamines. Of met vitaminepillen. Ik vertrouw het gewoon allemaal niet zo.
Dat is eenvan mijn grootste bezwaren tegen zelf veganist worden. Ik vertik het om B12 bij te gaan slikken (Please, niet weer de hele discussie oprakelen. Dit is mijn reden en mijn mening en als de rest van de wereld geen probleem heeft met pillen slikken om veganist te kunnen blijven: good for you). En ik wil dat mijn kat gewoon kat kan blijven.

Dus lekker elke dag de deur uit en zijn eigen voer bij elkaar roven en als ze thuiskomen staat er een bak kattebrood met kip, want die vinden ze het lekkerst.

Queenie

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #6 Gepost op: 25 september 2002, 15:10:00 »
Mja ... ik ben vorige week thuisgekomen met (schijnbaar, weet niet of ze het effectief zijn, moet nog eens contact opnemen) kattensnoepjes van Beaphar. Ze hebben ze in de varieteiten groenten, yoghurt en bosvruchten. Heel rare varieteiten voor een kat, en dat vindt Molleke ook want ze trekt er haar neus voor op

Als gewoon voer krijgt ze de vegetarische brokjes van Yarrah, dat zijn hondebrokjes en ze lust ze ook niet, maar ik vermeng ze met melk enzo en dan smult ze wel En ze krijgt af en toe een blikje vis, maar ik weiger om haar echt kattevoer te geven. Ik wil haar geen vlees ontzeggen, omdat ik weet dat ze het nodig heeft, of toch tenminste de taurine, maar als je weet wat voor pruts ze in dierenvoeding draaien ...

Offline Flapke

  • ***
  • 177
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #7 Gepost op: 25 september 2002, 16:12:00 »
Heel rare varieteiten voor een kat, en dat vindt Molleke ook want ze trekt er haar neus voor op
-----------------

sja, de producenten van voer, denken meestal niet aan de dieren en of het gezond voor ze is, maar aan hun eigen beurs. Voor konijnen bijvoorbeeld zijn snoepjes te koop waar voor konijnen zeer schadelijke stoffen inzitten. Gelukkig trappen niet alle dieren in de leuke kleurtjes van het voer wat er voor ons zo aantrekkelijk uitziet.

Ik ben wel geinteresseert in het voer, voor m'n schildpadjes die omnivoor zijn.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #8 Gepost op: 25 september 2002, 16:45:00 »
Quote:

Op 2002-09-25 10:39, schreef Bubble:
Dus lekker elke dag de deur uit en zijn eigen voer bij elkaar roven en als ze thuiskomen staat er een bak kattebrood met kip, want die vinden ze het lekkerst.



En wanneer heb jij voor het laatst een kat in een koe (of kip, for that matter) zien hangen?

Taakje

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #9 Gepost op: 25 september 2002, 16:53:00 »
Tellen (stads-)duiven mee?

Amulya

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #10 Gepost op: 25 september 2002, 19:55:00 »
Wat ik probeerde uit te leggen is dat er zeker rekening is gehouden met de taurine, die is eraan toegevoegd. Het voer smaakt wel naar vlees en vis en is zo gemaakt dat het goed verteerbaar is. Ik heb foto's van katten, die dat eten, gezien met verhalen erbij van de baasjes. Die katten zagen er erg rond en tevreden uit.

De filosofie achter dit voer is natuurlijk de ellende in de bio industrie, een reden waarom sommige veganisten geen huisdieren hebben.
De tweede reden, die gelukkig in nederland niet opgaat, zijn de bijproducten die in amerika in veel voer zitten (hou je vast heel vies): geëuthanaseerde dieren, waaronder honden en katten waar vaak de halsbandjes nog aan zitten. Iets anders vies: bijvoorbeeld als een geslachte kip een poot met kanker heeft wordt die weggegooid en de rest v.d. kip verkocht. Die poot komt weer in de bijproducten.

Queenie

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #11 Gepost op: 25 september 2002, 20:25:00 »
Daarom geen dus geen brokjes of blikjes voor mijn katje

Offline iammars

  • ***
  • 288
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #12 Gepost op: 25 september 2002, 20:42:00 »
Volgens deze site is er geen vegetarisch voer voor katten in Nederland en België verkrijgbaar. Wel biologisch voer.
Hoe kom je dan aan dit voer?

Tevens staat op de site van Yarrah organic pet food het volgende:
Quote:

Maar waarom is er dan geen vegetarisch kattenvoer?
Katten zijn wel echte vleeseters. Ze kunnen niet zonder vlees, omdat ze bepaalde stoffen die uitsluitend in dierlijke producten (vlees) niet zelf aan kunnen maken, dit in tegenstelling tot honden.
Een voorbeeld hiervan is taurine. Taurine is een aminozuur en wordt door het lichaam gebruikt om galzouten en zuren te produceren.
Ook arachidonzuur is essentieel voor de kat. Dit vetzuur is belangrijk voor de opbouw van celwanden, voor de synthese van prostaglandines en voor de controle van het vochtverlies door de huid.


Voor honden geldt dit niet, die kunnen wel vegetarisch eten (mits uitgebalanceerd dieet). Op de site van vegafaqts wordt hetzelfde verteld.
Voor mij is het dus duidelijk dat katten niet alleen maar vegetarisch voer krijgen maar daarnaast dus ook vlees.


[ Dit Bericht is bewerkt door: iammars op 2002-09-25 20:51 ]

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #13 Gepost op: 25 september 2002, 21:14:00 »
Een reden waarom ik geen kat heb is omdat ik een hekel heb aan verantwoordelijkheid dragen voor anderen (in mijn vrije tijd) en die haren in huis (een kale kat is geen optie, vind ik nix). Bovendien wil ik niet van dat vlees in huis (Midas Dekker zei ooit: "er zijn geen fabrikanten die lekkere dierenhapjes maken, er zijn fabrikanten die afvalresten van het menseneten verwerken tot kattenvoer").

Enfin...als ik een kat zou hebben zou hij van mij een aantal keren mogen kiezen tussen vlees en vegavoer. Als elke x unaniem blijkt dat hij voor vega kiest is het duidelijk. Als ik daarnaast de wetenschap zou hebben dat het net zo goed is voor hem, zou ik hem dat geven. Het lijkt me sterk dus ik neem geen kat. Die haren en de verantwoordelijkheid spelen ook nog steeds de hoofdrol.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Bubble

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #14 Gepost op: 25 september 2002, 23:29:00 »
Ik kan wel zien dat ik het nooit eens zal zijn met een aantal mensen over dit onderwerp dus zal voortaan proberen het tevermijden...


Ezzie

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #15 Gepost op: 26 september 2002, 14:49:00 »
Mijn hond krijgt nu Eukanuba, maar als dat op is ga ik op biologische hondenvoer overstappen van Yarah. Ze krijgt tussendoor ´vegetarian ears´(inplaats van de varkensoren die ze vroeger kreeg) en veggie hondenkoekjes, die ze erg lekker vind.

Ezzie

ilse_

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #16 Gepost op: 26 september 2002, 20:13:00 »
Onze hond mag geeneens vlees (allergie)
en heeft nu brokjes met tapioca meel van de dierenarts, erg duur en er zit volgens mij wel vis in, ze stinken namelijk ontzetttend

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #17 Gepost op: 26 september 2002, 20:21:00 »
Dat hebben we hier ook, is inderdaad gigantische meurmeuk. Als betreffende hond vlees eet, dan krijgt 'ie allemaal uitslag en jeuk. Nu doet hij het dus al jaren prima zonder vlees, echt geen enkel probleem.
“it's strange how life makes sense in time...”

ilse_

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #18 Gepost op: 26 september 2002, 20:33:00 »
Eej ja dat krijg onze hond dan ook, allemaal plekjes door jeuk, hodn krabt en bijt zich dan een ongeluk.
Het is helaas nog niet helemaal over, de hond is al overal heen geweest, ook al naar dierengeeskunde-centrum in Utrecht  enz, na 3 jaar weten ze alleen maar bijna zeker dat het vleesallergie is, maar hij heeft nog steds af en toe plekjes.
Dit voer een hij nu zo'n jaartje

Offline Jan

  • ***
  • 413
    • http://www.vegatopia.com
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #19 Gepost op: 26 september 2002, 20:50:00 »
De Vegetarian Society schrijft trouwens ook vrij uitgebreid over katten en vegetarisch voer. Is geen sinecure zeggen ze, want:

Quote:

Cats are natural carnivores and are unlikely to willingly forego meat from their diet. Cats fed on vegetarian diets are likely to look elsewhere for their preferred meat diet, and many cats will hunt and kill small rodents and birds.

Cats require certain nutrients from meat that cannot be obtained in sufficient amounts from plant foods. These include taurine, arachidonic acid, vitamin A, and vitamin B12.

Taurine
Taurine is an amino acid essential for cats but not for other mammals. In the prolonged absence of taurine, a cat's retina slowly degenerates and the cat suffers eye problems and can become irreversibly blind. This condition is called central retinal degeneration (CRD). Cow's milk is a poor source of taurine and there is none in plant foods. The only rich source is meat.

Arachidonic acid
Cats need a dietary source of essential fatty acids which they can then convert into other essential substances. A dietary source of the essential fatty acid, arachidonic acid, is not needed by humans as they can synthesise it from linoleic acid present in vegetable fat. However, cats lack the necessary enzymes to synthesise arachidonic acid and so a dietary source is essential. Fatty tissues and milk contain almost none and only small amounts occur in eggs. Meat is the only major source. Arachidonic acid deficiency takes some time to develop but its effect on the cat is profound.

Vitamin A
Cats cannot utilise the provitamin A of vegetables and therefore require preformed vitamin A (retinol) which occurs only in animal foods. There are only small quantities of vitamin A in eggs and dairy produce. The richest source is liver.

Vitamin B12
Cat's cannot synthesise their own vitamin B12 and a dietary source is necessary. Vitamin B12 is present only in animal products.

Niacin
Unlike other mammals, cats cannot synthesise useful quantities of this vitamin from protein and therefore require a good dietary supply. Eggs and dairy produce are very poor sources and the niacin in cereals is largely unavailable to cats. A diet based on cereals, milk and eggs will always be deficient in niacin for cats. Meat is a rich source.

Thiamin
Cats are very susceptible to deficiency of this vitamin, which is rapidly destroyed by heat. Eggs and dairy produce are poor sources, wholemeal cereals and pulses are fair sources, meat is a good source.

Protein
Cat's require large amounts of protein in their diet and this can be a problem on a vegetarian diet. Over 25% of a cat's diet should be a protein.



Ze raden het nog net niet af om het te doen - want ze weten bliksemsgoed dat vegetariërs eigenwijze drollen zijn die toch doen wet ze zelf willen - maar het is wel duidelijk dat ze het geen verstandige keuze vinden.

"Want dieren zijn precies dan mensen!"