Vegatopia Forum

Falafel

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

Calista

Falafel
« Gepost op: 08 juli 2001, 14:32:00 »
Ik was laatst op een houseparty en daar stond een tentje dat een broodje falafel verkocht. Dat is ook vegetarisch schijnt. Ik had het nog nooit gehad ,maar wat was dat lekker zeg ,heerlijk. Eindelijk weer eens iets wat wel wat leek op vlees maar niet naar die verschrikkelijke sojabonen rook en smaakte. Een aanrader!

Groetjes Calista
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2003, 13:49:29 door Sander »

Fabian

Falafel
« Reactie #1 Gepost op: 08 juli 2001, 14:41:00 »
Het schijnt inderdaad erg lekker te zijn. Ik heb het zelf nooit hehad, maar ga het zeker proberen.

Het is van kikkererwten gemaakt.

Richard

Falafel
« Reactie #2 Gepost op: 08 juli 2001, 14:53:00 »
Ik eet het bijna elke week, vooral als er een goede saladebar bij de falafeltent zit met flink hete saus is het erg lekker.
Bij de konmar verkopen ze poeder waarvan je het zelf kan maken, of gewoon kikkererwten pletten!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Falafel
« Reactie #3 Gepost op: 08 juli 2001, 15:09:00 »
Je kan het ook op de markt halen hoor. Bij de uitheemse kraampjes. Het is superlekker, maar in Utrecht zit een tent waar ik behoorlijk ziek van ben geweest. Maar dat geld natuurlijk voor zoveel tentjes: soms slechte hygiëne.

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Falafel
« Reactie #4 Gepost op: 08 juli 2001, 16:41:00 »
Ik weet niet waar je woont, maar in Assen schijnt een goede falafelbar te zitten, alleen lastig als je niet in de buurt woont.
Za Zemiata!

mdj

Falafel
« Reactie #5 Gepost op: 08 juli 2001, 17:03:00 »
En het leuke is dat falafel ook geschikt is voor veganisten (geen rare saus erover heen gooien natuurlijk). Bij de natuurvoedingswinkel verkopen ze kant en klare falafel. Ik heb het ook wel eens zelfgemaakt, maar dat is ingewikkelder dan ik dacht. Die balletjes vielen grotendeels weer uit elkaar. Deed overigens aan de smaak niets af.

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Falafel
« Reactie #6 Gepost op: 09 juli 2001, 10:40:00 »
De allerlekkerste falafel hebben ze bij Maoz, die o.a. op verschillende plaatsen in Amsterdam zit (Muntplein, Leidsestraat, Regulierbreestraat en 1e vd Helstraat -bij de Albert Cuyp- ). Ze zitten ook in Groningen (Ja, Fabian! ) op het gedempte Zuiderdiep, in Leiden en in Gouda.

Maoz gebruikt voor z'n falafel-balletjes zuiver plantaardige ingrediënten (kikkererwten, koriander, knoflook) terwijl anderen nog wel eens wat ei toevoegen, omdat de balletjes dan beter plakken. Maoz heeft ook een goed gesorteerde saladebar, waar je best wel een 2e keer mag opscheppen. (En dat voor maar 6 piek) Ook alle sauzen, behalve de knoflooksaus, zijn 100% plantaardig. Smmmmmmmakelijk!

Ik gebruik ieder smoesje dat ik verzinnen kan om naar A'dam (mee) te gaan en ben er de laatste 3 jaar niet één keer geweest zonder langs Maoz te gaan, zo verheug ik me iedere keer op hun broodje falafel!

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Falafel
« Reactie #7 Gepost op: 09 juli 2001, 12:19:00 »
Marcello, dat heb ik nou ook, maar dan met Falafel Dan. :vork:

Maar als Maoz zo goed moet zijn zal ik die de volgende keer als ik weer in Amsterdam ben ook eens uitproberen, 'k ben benieuwd of ze Falafel Dan kunnen overtreffen...
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2004, 17:18:29 door Sande® »
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sven

  • *****
  • 3.905
  • Geslacht: Man
Falafel
« Reactie #8 Gepost op: 09 juli 2001, 15:26:00 »
Is Falafel dan zo moeilijk te krijgen in Nederland? Hier in Brussel krijg je het haast op elke hoek van de straat. Maarja hier wonen ook heel wat Arabische Brusselaars. Dat zal daar wel mee te maken hebben.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

ellen

Falafel
« Reactie #9 Gepost op: 09 juli 2001, 16:28:00 »
Bij de natuurvoedingswinkel hebben ze ook aanmaak instant falafel. Best ok. En zelf maken inderdaad. In de Allerhande en zelfs bij Life and cooking hebben recepten gestaan. Ik vind het erg leuk om het zelf te maken. Met veel verschillende saladedingetjes en sausjes erbij is het leuk als je gasten hebt.

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Falafel
« Reactie #10 Gepost op: 09 juli 2001, 17:09:00 »
Quote:

Op 2001-07-09 12:19, schreef Sander:
Marcello, dat heb ik nou ook, maar dan met Falafel Dan


In welke plaatsen zit die "Dan" allemaal? Wil ik ook wel eens proberen...

Quote:

Op 2001-07-09 15:26, schreef Sven:
Is Falafel dan zo moeilijk te krijgen in Nederland?


In de randstad en vooral A'dam is het inderdaad ook op elke straathoek verkrijgbaar. In het zuiden heb ik nog nergens falafel gezien. Hier heb je alleen maar van die grillrooms en shoarma-tenten

ellen

Falafel
« Reactie #11 Gepost op: 10 juli 2001, 15:06:00 »
Soms hebben ze het wel in shoarmatenten. Hier in Nijmegen heeft zo'n tent nog een vegetarisch filiaal geopend gehad (met falafel en groentegerechten etc.) Die is helaas failliet gegaan.

Ook staat er bij festivals in de stad vaak een karretje. Geweldig tegenwicht voor al die hamburgers enz.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Falafel
« Reactie #12 Gepost op: 10 juli 2001, 20:37:00 »
Quote:

Op 2001-07-09 17:09, schreef Marcello:
In welke plaatsen zit die "Dan" allemaal?



Degene die ik ken zit aan de Ferdinand Bolstraat, nummer 126 (vlak bij de kruising met de Ceintuurbaan).
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Jacqueline

  • ***
  • 309
  • Geslacht: Vrouw
    • Lifecoach
Falafel
« Reactie #13 Gepost op: 10 juli 2001, 20:41:00 »
Quote:

Op 2001-07-09 10:40, schreef Marcello:
De allerlekkerste falafel hebben ze bij Maoz, die o.a. op verschillende plaatsen in Amsterdam zit (Muntplein, Leidsestraat, Regulierbreestraat en 1e vd Helstraat -bij de Albert Cuyp- ). Ze zitten ook in Groningen (Ja, Fabian! ) op het gedempte Zuiderdiep, in Leiden en in Gouda.



Dat is inderdaad tot nu toe de aller-allerlekkerste falafel die ik ooit heb gegeten. Zelfs lekkerder dan ik in Egypte op heb (en daar is het zoiets als volksvoedsel!!)
In Dordrecht (Scheffersplein) zit trouwens een egyptisch eethuisje (Cairo) en daar is de falafel ook lekker.

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Falafel
« Reactie #14 Gepost op: 11 juli 2001, 10:41:00 »
Quote:

Op 2001-07-10 20:37, schreef Sander:
("Dan") Degene die ik ken zit aan de Ferdinand Bolstraat, nummer 126 (vlak bij de kruising met de Ceintuurbaan).


OK, zal die es proberen... Was gisteren in Rotterdam en heb de falafel geprobeerd van een kraampje voor boekhandel Donner. Was maar lala... De falafel-balletjes gingen nog wel, maar het sla-"buffet" was werkelijk waardeloos! Het bordje "vers" hebben ze er waarschijnlijk begin vorige week bij gezet.
Maar ja, ik ben natuurlijk ook wel wat beters gewend... (Maoz).

timmy

Falafel
« Reactie #15 Gepost op: 11 juli 2001, 11:10:00 »
Inderdaad, de lekkerste falaffel heb ik ook in Amsterdam gegeten...(waar weet ik niet meer)

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Falafel
« Reactie #16 Gepost op: 11 juli 2001, 12:23:00 »
Quote:

Op 2001-07-11 10:41, schreef Marcello:
(Falafel Dan)
OK, zal die es proberen...



Ben benieuwd wat je ervan vindt, laat het maar even weten als je wilt

Quote:

Was gisteren in Rotterdam en heb de falafel geprobeerd van een kraampje voor boekhandel Donner. Was maar lala... De falafel-balletjes gingen nog wel, maar het sla-"buffet" was werkelijk waardeloos!



En da's toch ook wel een heel belangrijk onderdeel van de totale falafel-ervaring Als dat toch niet goed is, dan moet de falafel wel heeeeeeeeel lekker zijn om het te kunnen compenseren.

Overigens heb je bij Falafel Dan 'Happy Hour', ik geloof tussen 17:00 en 18:00, kan je voor een vast bedrag onbeperkt falafel naar binnen gaan zitten schuiven
“it's strange how life makes sense in time...”

Hella

Falafel
« Reactie #17 Gepost op: 12 juli 2001, 20:59:00 »
Ik woon in Almere, ben gek op falafel maar moet ervoor naar Amsterdam. Of ik moet het zelf maken.
Of weet iemand waar ik het in Almere kan krijgen?

Anonymous

Falafel
« Reactie #18 Gepost op: 13 juli 2001, 14:23:00 »
Falafel
Dit heeft u nodig: 1 sjalotje    
1/2 l blik kikkererwten
citroensap    verse peterselie
knoflook    korianderpoeder
komijnpoeder    frituurolie
   Bereiding: Laat de kikkererwten uitlekken en pureer ze in de keukenmachine of met de staafmixer. Voeg 1/2 tl komijnpoeder, 1 tl korianderpoeder, 2 tenen knoflook, het sjalotje, het blad van 2 takjes peterselie en 1/2 el citroensap toe. Breng de puree op smaak met zout en peper. Draai stuitergrote balletjes van de kikkererwtenpuree. Verhit de frituurolie tot 175°C. Bak de falafelballetjes hierin met 4-5 tegelijk goudbruin. Laat ze op keukenpapier uitlekken.

Maar bij de natuurvoedingwinkel verkopen ze ook een zakje met falafel in droge vorm, water erbij, balletjes draaien, frituren, klaar.

Offline Sven

  • *****
  • 3.905
  • Geslacht: Man
Falafel
« Reactie #19 Gepost op: 13 juli 2001, 15:06:00 »
Bedankt voor het recept. In een kookboek dat ik onlangs gekocht had stond enkel een recept met ei erin en dat leek me wat vreemd. Trouwens, mocht je geen frituurpan hebben: het lukt ook met een flink bodempje olie in wok.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.