Vegatopia Forum

Rokende vegetariërs

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Rokende vegetariërs
« Gepost op: 28 december 2007, 11:29:43 »
Ik had gisteren een 'discussie' met mijn (rokende) vriend.

Volgens hem waren er weinig vegetariërs rokers, aangezien vegetariërs over het algemeen gezonder leven dan vlees-eters (zei hij met de mond vol broodje ham ;)).

Nu vroeg ik mij af of die stelling klopte. Is het waar dat vegetariërs minder vaak roker zijn? (kan iemand een poll maken en hier plaatsen?) Ik vind het wel een interessant issue.

Zelf ben ik overtuigd vegetariër en niet-roker.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #1 Gepost op: 29 december 2007, 13:58:13 »
Ik ben niet-roker en zeer matig alcohol-drinker. In mijn persoonlijke omgeving ken ik geen rokende vegetariërs. Trouwens ook weinig rokende niet-vegetariërs.

Je kan trouwens je verzoek voor een poll beter direct aan een moderator sturen.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #2 Gepost op: 29 december 2007, 18:46:14 »
Hmm.. Ik ken in mijn omgeing meer rokers dan vegetariërs, vandaar mijn vraa (heb weinig eigen vergelijkmateriaal :))

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #3 Gepost op: 29 december 2007, 19:18:48 »
Ik vermoed dat je vriend gelijk heeft.  Niet dat ik cijfers bij de hand heb, maar de vegetariërs die ik ken roken niet, en de rokers die ik ken eten vlees.

Wat de verklaring daarvoor juist is, is weer stof voor discussie.  Waarschijnlijk is de gemiddelde vegetariër inderdaad meer met zijn gezondheid bezig dan de gemiddelde vleeseter.  Maar ik kan me ook voorstellen dat de gemiddelde vegetariër iemand is die 'minder met de stroom mee gaat', terwijl bijna alle rokers beginnen te roken als ze jong zijn en 'er bij willen horen' of 'stoer willen doen'.  De behoefte om 'er bij te horen' of 'stoer willen doen' komt volgens mij minder voor bij vegetariërs.

Of - voor degene die rokers/vleeseters willen pesten - het gebruik van sigaretten tast de hersenen en dus het denkvermogen zodanig aan dat men niet meer tot het inzicht komt dat men beter geen vlees meer kan eten  ;D  Of - het omgekeerde - het eten van vlees tast de hersenen zodanig aan dat men niet meer het doorzettingsvermogen heeft om te stoppen met roken  ;D
(Voor de slechte begrijpers, deze twee laatste verklaringen zijn niet ernstig te nemen.)

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #4 Gepost op: 29 december 2007, 20:01:00 »
Ik heb meerdere keren gelezen over onderzoeken waarbij gezondheid van vegetariers en niet-vegetariers vergeleken werden. Men merkte op dat de uitkomsten moeilijk te duiden waren t.a.v. al dan niet vleesgebruik, omdat o.a. vegetariers veel minder vaak rookten.
Vegetariers hebben iig over iets stevig nagedacht. Als je over roken gaat nadenken, doe je het niet. Het zou interessant zijn om de gemiddelde leeftijd waarop men vegetarier werd erbij te betrekken.
Ik denk dat onder de rokende vegetariers wel eens relatief veel late vleesverlaters zijn.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2007, 20:02:44 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #5 Gepost op: 29 december 2007, 20:03:31 »
Ik merk juist dat bij actvisten toch vaak redelijk wat rokende mensen zijn...

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #6 Gepost op: 29 december 2007, 20:12:38 »
Het is allebei provoceren, zo kun je overal verbanden vinden  :P
de tuin: dat ben ik

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #7 Gepost op: 29 december 2007, 20:13:48 »
Ik merk juist dat bij actvisten toch vaak redelijk wat rokende mensen zijn...


Ja ik moest daar bij Eurodusnie altijd erg om lachen: zo principieel als de neten maar roken als een ketter. Alsof dat een sjieke branch is, niet veel water kost, misschien zelfs ooit op dieren getest, niet groeit op plekken ipv groente?!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #8 Gepost op: 29 december 2007, 20:21:24 »
Als er een foute industrie is...tja. Maar het is des mensen: iets "laten" is meestal veel moeilijker en dichtbij dan iets "doen" in den vage voor verweggistan.
Ik vind het ook altijd zo moeilijk, van die zich noemende anarchisten en zo en dan wel  een uitkering accepteren "van de staat". Nou ja: weet ik veel, er zal wel een of andere redenatie zijn die dan voor hen kloppend is.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2007, 20:27:48 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #9 Gepost op: 29 december 2007, 21:09:41 »
Hoewel ik zowel niet-rokende vleeseters als rokende vegetariers ken, is de verklaring natuurlijk opleiding.  Het zijn de hogeropgeleiden die minder vaak roken en vegetarier zijn.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2007, 21:10:06 door LL de Ling »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #10 Gepost op: 29 december 2007, 21:41:55 »
Ik merk juist dat bij actvisten toch vaak redelijk wat rokende mensen zijn...



Het ging toch over rokende vegetariërs, niet over rokende activisten?

rokende vegetarische activisten dan...
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Nina V.

  • **
  • 51
  • Geslacht: Vrouw
    • Creatief op Commando
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #11 Gepost op: 29 december 2007, 22:08:32 »
De vrouwelijke veggies die ik ken, leven heel bewust, roken niet, en drinken niet veel. (dat geldt dus ook voor mij)
De mannelijk veggies die ik ken, roken wel, en drinken ontzettend veel!  ;D :o
Misschien meer een mannending? Ik kan het me niet voorstellen, maar in mijn omgeving geldt dat dus wel.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #12 Gepost op: 29 december 2007, 22:12:30 »
rokende vegetarische activisten dan...

Mijn theorie is dat er in activistische kringen betrekkelijk veel zielen rondlopen die zoekend zijn naar hun identiteit en die zich daardoor betrekkelijk makkelijk conformeren aan de groep. Actievoeren is stoer, gevaarlijk, anti-burgerlijk en daarin past roken wel. Ik zou als actievoerder wel een beetje zoeken naar het juiste merk. Shag zal het in elk geval moeten worden. Filtersigaretten is veuls te bourgeois. Ik zou gaan voor zware Van Nelle of Javaanse Jongens. Bestaat dat eigenlijk nog?
« Laatst bewerkt op: 29 december 2007, 22:13:26 door J@n »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #13 Gepost op: 29 december 2007, 22:41:33 »
Mijn theorie is dat er in activistische kringen betrekkelijk veel zielen rondlopen die zoekend zijn naar hun identiteit en die zich daardoor betrekkelijk makkelijk conformeren aan de groep. Actievoeren is stoer, gevaarlijk, anti-burgerlijk en daarin past roken wel. Ik zou als actievoerder wel een beetje zoeken naar het juiste merk. Shag zal het in elk geval moeten worden. Filtersigaretten is veuls te bourgeois. Ik zou gaan voor zware Van Nelle of Javaanse Jongens. Bestaat dat eigenlijk nog?

Het zijn vooral die binnen de kraakscene erg actief zijn die roken. Daar past het dan wel in. Of ook weer niet.

Binnen de actiescene heb je een kern en daarom heen helaas wel wat verloop van mensen die het meer doen vanwege het stoere enzo idd. Erg jammer.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #14 Gepost op: 29 december 2007, 23:07:18 »

Binnen de actiescene heb je een kern en daarom heen helaas wel wat verloop van mensen die het meer doen vanwege het stoere enzo idd. Erg jammer.

Of vanwege onzekerheid en angst. Veel rokers roken (en blijven -behalve door de verslaving aan nicotine- roken) hierdoor in hun onderbewustzijn. Met een sigaret aan de buitenwereld duidelijk maken dat jij wel De Grote Meneer bent. Terwijl het inderdaad waar is dat laagopgeleiden vaker roken. Het lijkt er dus wel op dat niet-roken en vegetarisme een licht verband hebben. Joepie.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2007, 23:10:03 door IneN »

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #15 Gepost op: 30 december 2007, 10:51:58 »
Hoewel ik zowel niet-rokende vleeseters als rokende vegetariers ken, is de verklaring natuurlijk opleiding.  Het zijn de hogeropgeleiden die minder vaak roken en vegetarier zijn.

Nou, dat valt me eigenlijk best tegen in mijn omgeving als ik er zo over nadenk. Van de vegetariers en veganisten in mijn omgeving is het overgrote deel toch echt roker en vaak niet zo'n beetje ook. Al ze zijn wel stuk voor stuk hoog opgeleid.
De flexitariers daarintegen roken zelden tot niet...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #16 Gepost op: 30 december 2007, 11:50:12 »
Waar blijft de poll?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #17 Gepost op: 30 december 2007, 12:11:26 »
Er zit natuurlijk allemaal wel wat in. Goh en dat zeg ik.  ;) Wat LL zegt. Ik dacht nog aan een stokoude discussie met Agnes Kant laatst over inkomen en opleiding. Zij wijt slechte gemiddelde gezondheid bij lager opgeleiden aan het lagere inkomen; ik wijt slechte gemiddelde gezondheid bij lagere inkomens aan de lagere opleiding. Ik mijd het woord "intelligentie", want dat is zoiets vaags. Onlangs was er een onderzoek, waarin ik alsnog mijn gelijk kreeg. Hoop dat ze het ook meegekregen heeft.
« Laatst bewerkt op: 30 december 2007, 12:12:03 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #18 Gepost op: 30 december 2007, 12:46:30 »
Hoewel ik zowel niet-rokende vleeseters als rokende vegetariers ken, is de verklaring natuurlijk opleiding.  Het zijn de hogeropgeleiden die minder vaak roken en vegetarier zijn.

Nou, dat valt me eigenlijk best tegen in mijn omgeving als ik er zo over nadenk. Van de vegetariers en veganisten in mijn omgeving is het overgrote deel toch echt roker en vaak niet zo'n beetje ook. Al ze zijn wel stuk voor stuk hoog opgeleid.
De flexitariers daarintegen roken zelden tot niet...


Ja, maar statistisch gezien geloof ik toch dat opleiding de factor is. Maar dat geloof ik met heel veel dingen (ik schrijf daar nog wel eens een papertje hier en daar over ;)), en daarin ben ik het precies met LoLo eens. Inkomen en opleiding hangt sterk samen en deze dingen allemaal ook, maar het komt door opleiding en dan nog niet eens specifiek door een vak of theorie, maar door de manier van denken.
« Laatst bewerkt op: 30 december 2007, 12:50:39 door LL de Ling »

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Rokende vegetariërs
« Reactie #19 Gepost op: 30 december 2007, 12:58:10 »
Ja, maar statistisch gezien geloof ik toch dat opleiding de factor is. Maar dat geloof ik met heel veel dingen, en daarin ben ik het precies met LoLo eens. Inkomen en opleiding hangt sterk samen en deze dingen allemaal ook, maar het komt door opleiding en dan nog niet eens specifiek door een vak of theorie, maar door de manier van denken.

Die laatste opmerking vind ik een belangrijke aanvulling.  Want ook die opleidingskeuze is weer sterk bepaald door andere factoren zoals het milieu waar men in opgroeit, intellectuele capaciteiten, gezinssituatie, ...
Waarmee ik slecht wil aangeven dat - hoewel er statistisch gezien wel een verband is tussen manier van denken - een pak uitzonderingen zijn en er dus mensen zijn die 'denken op universitair niveau' maar toch zonder diploma door het leven gaan.  En bij sommige studies kan het omgekeerde zelf het geval zijn.  Mensen die dankzij keihard studeren een hoger diploma behalen, maar wat manier van denken betreft helemaal niet op dat niveau zitten.

Opleiding is naar mijn gevoel een gemakkelijke manier om een onderscheid te maken tussen het denkniveau van groepen mensen.
(Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen heel intelligente rokers zijn, en zeer - euh - domme vegetariërs.)