Vegatopia Forum

Trots op de Nederlandse keuken?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Trots op de Nederlandse keuken?
« Gepost op: 18 oktober 2007, 11:23:39 »
Als ik de buitenlanders mag geloven, is Nederland het absolute West-Europese culinaire dieptepunt. Nota bene in Maastricht, de culinaire Vaalse berg, werd er me tijdens een projectbespreking toch een portie steen en been geklaagd.

Vooral de lunch moet het ontgelden. Welk volk haalt het zich in z'n hoofd om alleen maar een paar broodjes als middageten te hebben? En moeten we geloven dat die soep-uit-blik en dat kroketje of sausijzenbroodje (of, voor de vegetariërs, een pizzasnack uit de magnetron) luxe is? Als je alleen bent, kun je jezelf zoiets karigs aandoen, maar je gasten toch niet. Uitleggen dat wij in plaats van een uitgebreide lunch 's avonds om 18:00 al uitgebreid warm eten, maakte geen indruk.

Een Duitser, die al zo'n twee jaar in Heerlen werkt, beschreef uitgebreid hoe de Nederlanders koken. Men gaat naar Albert Heijn, neme een groentepakket, vl33s in plastic verpakt - met een zakje marinade, zakje aardappelpuree of Honig macaroni, en een zakje saus. Dit alles ondertussen verkrijgbaar in afgepaste hoeveelheden voor de hele familie. Aanwijzingen nauwkeurig opvolgen en je hebt een verantwoorde, exotische maaltijd. Of je kunt gewoon traditioneel gekookte aardappelen met stukgekookte groente serveren.

Ok, dit is een generalisatie en mede op dit forum kun je zien dat er ook in Nederland 'echt' wordt gekookt. Maar, zeker na een bezoek aan de Albert Heijn, zag ik weinig mogelijkheden te ontkennen dat dit inderdaad de algemene tendens is.

Wat is jouw mening? Is Nederland inderdaad een culinair tranendal?
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Re:Trots op de Nederlandse keuken?
« Reactie #1 Gepost op: 18 oktober 2007, 11:30:51 »
Ja, het klopt wel ongeveer als je bijvoorbeeld naar mijn ouders en zusje kijkt.

En dat van de lunch hoor je vaker ik vaker. Een collega van me vroeg ons ook eens hoe we het in vredesnaam voor elkaar kregen altijd vers brood mee te nemen. Dat we dat uit de vriezer haalden, was voor hem overigens ook onbegrijpelijk.
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2007, 11:30:59 door LL de Ling »

Offline Djooiss

• 1.843
« Reactie #2 Gepost op: 18 oktober 2007, 11:43:20 »
Als ik om me heen kijk, ken ik weinig mensen die naar mijn mening echt veel moeite doen in de keuken.
 Pakjes, zakjes, snel, rap klaar. Magnetronmaaltijden. De redenen die ik hoor in mijn omgeving is de tijdnood, de ziekte van deze maatschappij "druk druk druk" en in de weekenden of met feestdagen wordt er uitgebreidt gekookt.
Wanneer mijn broertje verhaal doet dat zijn vriendin zoooo lekker gekookt heeft, zijn het aardappels van bieze met spekjes, blik of verse boontjes en 3 stukken vleesch én natuurlijk dikke vette jus. Culinair verwennen laten ze zich maandelijks bij de Griek.
Daarnaast denk ik dat er een verschil zit tussen koken en koken.. Mensen knallen wat in een pan omdat er toch gegeten moet worden, mensen houden niet van koken. Of je hebt mensen die graag koken, het heerlijk vinden om eten te bereiden.
Ehm ja en dan is mezelf mijn mening nog niet duidelijk.. ik denk dat ik het wel mee vind vallen als ik bijvoorbeeld hier lees, maar dat het in mijn omgeving huilen met de koksmuts op is :)
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
« Reactie #3 Gepost op: 18 oktober 2007, 11:47:47 »
Als ik eens achter de kassa zit, of gewoon in karretjes tuur, verbaast het mij hoe weinig mensen gewone basisingrediënten kopen, van mijn Nederlandse klanten bijna geen een (japanners doen het wel, Joodse mensen ook, maar gewone nederlanders). Ik zie bijna nooit onverwerkte groente voorbijkomen, sowieso weinig groenten, en al die dozen waar je nog vlees aan moet toevoegen en dan heb je exotisch gekookt juist in grote mate.

Als ik zelf boodschappen doe bij ah krijg ik ook echt commentaar van "ohja, jij mag natuurlijk niets makkelijks vanwege je allergiën". Dat ik zelfs niets "makkelijks" zou willen eten omdat het meeste gewoon vies is, komt echt bij niemand op.

Dus ja, ik heb wel het idee dat de gemiddelde nederlander kookt door zoveel mogelijk pre-fab bij elkaar te gooien.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #4 Gepost op: 18 oktober 2007, 12:15:42 »
Ik sluit me er helemaal bij aan. Nederland is wat eten betreft een ontwikkelingsland. Het verschil zie je als je willekeurig welke grens overgaat en een supermarkt instapt. Dat is overal walhalla in vergelijking met hier.

Maar inderdaad, hier hebben we véél meer kant-en-klaar-dozen. Zal Rita ongetwijfeld trots op zijn.
This is between me and the vegetable!

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #5 Gepost op: 18 oktober 2007, 14:58:22 »
:heehee:

Maar maar maar: ik denk dat dat ook iets van gewenning is. Als je je hele leven gewend bent om brood tussen de middag te eten, dan zijn luze broodjes inderdaad een luxe lunch.

En de twee mensen voor mij in de supermarkt kochten net allebei een pak knor wereldgerechten met een grote bak vlees.  :P

En ik vraag me in de supermarkt altijd af bij mensen die (hopelijk) hun weekboodschappen voor een gezin doen waarom zijn minder verse groenten dan ik voor twee personen heb. ???
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2007, 14:59:19 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
« Reactie #6 Gepost op: 18 oktober 2007, 15:52:29 »
Hier is het zo dat de mensen die tussen de 30 en de 50 uitgeven echt geen weekboodschappen doen, maar gewoon hun avondeten kopen, en dat kan prima zonder verse groenten  ??? (en ze kunnen niet meer naar de groentenboer want die is op de tijden dat ik werk al dicht).

Maar bij de weekboodschappen komen wel wat verse groenten voorbij, ongeveer zoveel als ik eet bij het avondeten, en ongeveer net zoveel chips als ik tot nog toe in mijn hele leven gegeten heb. Deze mensen zie ik niet meer terug in de loop van de week, en hun boodschappen zijn dermate compleet dat ik betwijfel of ze nog naar de groentenboer ga. Maar hopelijk heb ik het mis.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #7 Gepost op: 18 oktober 2007, 15:53:22 »
En ik vraag me in de supermarkt altijd af bij mensen die (hopelijk) hun weekboodschappen voor een gezin doen waarom zijn minder verse groenten dan ik voor twee personen heb. ???
Omdat ze hun groente vers bij de groenteboer kopen? Of - helaas waarschijnlijker - omdat het gezin nauwelijks groente eet? Als ik bij mijn ouders eens kook met wat-er-in-huis-is, is meteen de hele weekvoorraad groente op.

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #8 Gepost op: 18 oktober 2007, 16:01:29 »
Maar er zit altijd wel wat groente bij, vaak de hoeveelheid die ik in twee dagen in mijn eentje opkauw.

Wat me waarschijnlijker lijkt is dat ze de rest op de markt halen. Hoop ik. (Zijn de groenten van de groenteboer verser dan?)

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #9 Gepost op: 18 oktober 2007, 19:28:18 »
Om de draad een beetje on-topic te houden: welke positieve of negatieve kwalificaties over de Nederlandse keuken hebben jullie van buitenlanders te horen gekregen?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #10 Gepost op: 18 oktober 2007, 20:15:47 »
Ik heb hier wel eens voor een Canadees hutspot gemaakt. Ogen als schoteltjes had-ie. Maar hij vond het wel lekker. Maar dat stampen, dat vindt men geloof ik wel raar buiten dit land.
Het is ook een kwestie van opvoeden. Mijn broers en zusters en ik, wij koken allemaal. Dat hebben we ook allemaal geleerd. Mijn vader stond ook wel eens in de keuken. Voor die generatie vrij bijzonder.
Ik zie altijd erg veel vet vlees op de lopende bandstaan en cola, veel cola, maar dat zal wel een soort van fixatie van mij zijn.
de tuin: dat ben ik

Aiko

« Reactie #11 Gepost op: 18 oktober 2007, 20:28:35 »
[...] en cola, veel cola, maar dat zal wel een soort van fixatie van mij zijn.

Kan ook minder gefixeerd zijn. Coca Cola is qua merkwaarde de grootste van de wereld. Dat is men niet geworden door het niet verkopen van grote hoeveelheden suikerwater.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #12 Gepost op: 18 oktober 2007, 20:52:44 »
De grootste...dat wist ik niet. Groot, wist ik wel. Nou ja: ik vind het niet lekker. Ik koop het een keer per jaar, als ik jarig ben: voor de visite.
Ik zie de laatste jaren trouwens in alle supermarkten pompoenen verschijnen in deze tijd van het jaar. En vroeger moest je daarvoor naar de Reformwinkel. Dus...er is ook wel duidelijk ook een slow-food-trend(sorry Aiko, ook voor dat sorry).
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2007, 21:25:57 door Lovelocker »

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #13 Gepost op: 18 oktober 2007, 21:05:53 »
Ik zie de laatste jaren trouwens in alle supermarkten pompoenen verschijnen in deze tijd van het jaar. En vroeger moest daar voor naar de Reformwinkel. Dus...er is ook wel duidelijk ook een slow-food-trend

Volgens mij hebben die pompoenen vooral (of zelfs alleen) te maken met de stijgende populariteit van 'Halloween'.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #14 Gepost op: 18 oktober 2007, 21:26:37 »
Oh  :-[

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #15 Gepost op: 18 oktober 2007, 21:27:12 »
Dat heeft inderdaad wel een beetje te maken met Halloween denk ik. Bij ons heb je twee soorten: de bio en de niet-bio. Op die laatste zitten de stickers voor het uit te snijden gezicht al op.

Maar ik denk dat Lovelocker ook wel een beetje gelijk heeft. Juist omdat zo veel mensen pakjes en zakjes kopen krijg je ook weer veel mensen die juist de andere kant op gaan.
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2007, 21:28:28 door Sanja »

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
« Reactie #16 Gepost op: 18 oktober 2007, 21:28:03 »
Leeft Halloween zo erg dan? Ik ken precies één iemand die er wel eens iets mee doet, en die is dan jarig.

Pomoen is gewoon lekker.

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
« Reactie #17 Gepost op: 18 oktober 2007, 21:29:53 »
Dat heeft inderdaad wel een beetje te maken met Halloween denk ik. Bij ons heb je twee soorten: de bio en de niet-bio. Op die laatste zitten de stickers voor het uit te snijden gezicht al op.
Oja die zag ik ook. Maar die zijn echt nieuw, in de jaren hiervoor had AH alleen de bio en daarvoor helemaal niets.

Mijnes heeft trouwens ook flespompoenen, is dat heel anders dan de gewone bio en niet bio-pompoenen?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #18 Gepost op: 18 oktober 2007, 21:33:12 »
Mijnes heeft trouwens ook flespompoenen, is dat heel anders dan de gewone bio en niet bio-pompoenen?

Net iets minder zoet.
Iets makkelijker te schillen
,,,,فلافل

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #19 Gepost op: 18 oktober 2007, 21:34:26 »
Maar die zijn altijd zo duur, of is dat nu alleen waar ik ze zie?

Is het het waard om die te kopen? Of kan ik net zo goed de oranje pompoen kopen?
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2007, 21:35:06 door Sanja »