Vegatopia Forum

Wilde varkens

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Wilde varkens
« Gepost op: 17 oktober 2007, 15:15:12 »
Wat moet je nu weer met het volgende probleem:
op de Veluwe heb je in plaats van 800 wilde zwijnen er 3800. Die leveren overlast op. Vooral op de campings die natuurlijk zijn zoals die van Staatsbosbeheer. Daar staan ook nu nog mensen met bijvoorbeeld campers. De wilde zwijnen vernielen de hele grond doordat ze onder het gras voedsel vermoeden. Zelfs hekken met prikkeldraad houden hen niet tegen. De voor de hand liggende remedie is afschieten. (Dit opschrijven geeft me een sterk onbehaaglijk gevoel). Zou je ook alternatieven kunnen bedenken?
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2007, 19:40:34 door Sander »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Re:wilde varkens
« Reactie #1 Gepost op: 17 oktober 2007, 15:21:30 »

Bel Asterix en Obelix.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Meneer de Uil

  • ****
  • 794
  • Geslacht: Man
Re:wilde varkens
« Reactie #2 Gepost op: 17 oktober 2007, 15:31:52 »
Ierland schijnt heel gastvrij te zijn. Ik denk dat die beesten er bij gebaat zijn om wat meer ruimte te hebben. Misschien kunnen ze een deel verplaatsen, hoewel dat misschien ook weer nadelige gevolgen heeft voor het 'gastland'.
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2007, 15:42:56 door Meneer de Uil »
Forumkenner 2007 8)

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:wilde varkens
« Reactie #3 Gepost op: 17 oktober 2007, 15:45:18 »
Ze onvruchtbaar maken? Maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wat de mogelijkheden op dat gebied zijn. Ik vermoed dat de Draak daar alles wel van weet. :)

Re:wilde varkens
« Reactie #4 Gepost op: 17 oktober 2007, 15:47:20 »
Vreemd eigenlijk. We draaien onze hand er niet voor om om varkensflats te bouwen waar ze tien keer in zouden passen. Voor daklozen is er vast geen plaats. Trots op Nederland.
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2007, 15:48:11 door K@ñzi »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:wilde varkens
« Reactie #5 Gepost op: 17 oktober 2007, 15:50:47 »
Ierland schijnt heel gastvrij te zijn. Ik denk dat die beesten er bij gebaat zijn om wat meer ruimte te hebben. Misschien kunnen ze een deel verplaatsen, hoewel dat misschien ook weer nadelige gevolgen heeft voor het 'gastland'.

Ruimte genoeg hier inderdaad. Maar het is me een raadsel hoe je daar een deel van zou willen verplaatsen. Teveel nootmuskaat door de biologische appeltaartkroket geroerd?
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2007, 15:52:39 door K@ñzi »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Meneer de Uil

  • ****
  • 794
  • Geslacht: Man
Re:wilde varkens
« Reactie #6 Gepost op: 17 oktober 2007, 16:22:20 »
Vangen en elders uitzetten. Misschien de ouwe oerbossen in Polen?
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2007, 16:23:38 door Meneer de Uil »
Forumkenner 2007 8)

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:wilde varkens
« Reactie #7 Gepost op: 17 oktober 2007, 17:40:51 »
Vangen en elders uitzetten. Misschien de ouwe oerbossen in Polen?
Nu wil ik niet vervelend doen, maar ik vermoed dat daar een heleboel werk bij komt kijken en dat het dus ontzettend veel duurder gaat zijn dan paar mensen een jachtvergunning geven.

Supercalifragilisticexpialidocious!

Re:wilde varkens
« Reactie #8 Gepost op: 17 oktober 2007, 17:45:08 »

En het leidt tot die vermaledijde langeafstandsvarkenstransporten; daar kan de regering natuurlijk ook geen medewerking aan verlenen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:wilde varkens
« Reactie #9 Gepost op: 17 oktober 2007, 17:59:28 »
Ze onvruchtbaar maken? Maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wat de mogelijkheden op dat gebied zijn. Ik vermoed dat de Draak daar alles wel van weet. :)

Dat is ook de (enige) mogelijkheid die ik zie (buiten afschieten).  Het zou me verbazen als het steriliseren van de mannetjes een ingewikkelde zaak is.

Fabelman

Re:wilde varkens
« Reactie #10 Gepost op: 17 oktober 2007, 18:29:39 »
Misschien moeten de jagers in ieder geval eens stoppen met het bijvoeren.

Re:wilde varkens
« Reactie #11 Gepost op: 17 oktober 2007, 18:30:44 »

Gaan die beesten dan niet juist nog meer zoden omkeren?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Fabelman

Re:wilde varkens
« Reactie #12 Gepost op: 17 oktober 2007, 18:33:00 »
Vast wel, maar met zijn 800 kunnen ze er nooit zoveel omkeren als met zijn 3800  ;)

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Wilde varkens
« Reactie #13 Gepost op: 30 oktober 2007, 11:14:42 »
Hier in het Meinweggebied schijnt het ook enorm uit de hand te lopen. Mijn vader is er regelmatig te vinden om foto's  te maken, heeft al een aantal jagers& slachtoffers gezien.  Boeren uit de omgeving gesproken wiens akkers worden omgewoeld.Hij heeft zelfs kleintjes gezien en dan te bedenken dat een paar jaar geleden een collega van hem ongelofelijk blij was dat hij na ruim 6 jaar posten eindelijk eens een groep zwijnen had gezien en kunnen fotograferen ...
Ben bang dat het echt op een megaslachtpartij uitloopt. :(
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:wilde varkens
« Reactie #14 Gepost op: 30 oktober 2007, 15:06:09 »
Ik vermoed dat de Draak daar alles wel van weet. :)

Ik vind concentreren op geboortebeperking sowieso een beetje raar. Het probleem is niet de zwijnen. De natuur creeert zelf een bepaalde populatie wat voor een gebied goed kan. De ene keer meer dieren en andere keer minder dieren.

Het probleem nu echter zijn een aantal dingen. Er word en werd afgelopen jaren veel bijgevoerd. En door de zachte winters zijn er daardoor nu heel veel. Een grote populatie. Qua voedsel aanbod enzo kan het gebied de dieren wel aan.

Echter campings klagen over de schade. Sommige campings wisten al dat ze in risicogebied zaten dus die hadden allang geinvesteerd in goede hekken en hebben niets te klagen.

Boeren klagen over schade. Moeten ze m.i. maar niet te dicht bij de natuur zitten... maar laatst is zelfs geloof bepaald dat boeren dichter nog bij de natuur mogen zitten.

Verder nog meer incidenten op de wegen. Dat komt doordat langs de kant van wegen door de gebieden de hekken kapot zijn en doordat er weinig wildroosters e.d. zijn. Ook voeren ze blijkbaar de dieren vlak bij de wegen, waardoor de dieren ook nog eens veel voedsel gaan zoeken langs de wegen. Niet goed natuurlijk.

Er word ook hard gereden bij de wegen. Ook staan er wat lullige bordjes dat er mogelijk wild kan oversteken, maar daar kan de info voorziening veel duidelijker en opdringeriger. Zodat de automobilist meer gaat opletten op de bosranden. Daarnaast kan je ook denken aan het afsluiten van wegen of voor extra langzaam rijden op die plekken. Dat zou veel schelen.

Het diepere probleem is overigens vooral dat de mensen niet accepteren dat dieren rondom ons leven en dat ze net zoveel recht hebben zich te verspreiden.

Ik zou het echt super vinden wanneer een wild zwijn of een hert in mijn tuin zou komen en daar de boel overhoopt haalt. Lijkt me geweldig. Alleen kunnen mensen het niet echt accepteren. Ga dan in de stad wonen zou ik zeggen.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:wilde varkens
« Reactie #15 Gepost op: 30 oktober 2007, 15:15:02 »
Ik zou het echt super vinden wanneer een wild zwijn of een hert in mijn tuin zou komen en daar de boel overhoopt haalt. Lijkt me geweldig. Alleen kunnen mensen het niet echt accepteren. Ga dan in de stad wonen zou ik zeggen.
Als jouw zorgvuldig aangelegde en onderhouden biologische groentetuin omgewoeld zou worden zou je dat super vinden? ::)
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Wilde varkens
« Reactie #16 Gepost op: 30 oktober 2007, 15:16:00 »
In de Volkskrant van afgelopen weekend stond de beste oplossing: de natuur zijn gang laten gaan. Dan worden het er vast weer minder.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Wilde varkens
« Reactie #17 Gepost op: 30 oktober 2007, 15:24:30 »
Dat stond ook in NRC.Next. En dat het onzin was dat er aanvankelijk maar 400 waren.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:wilde varkens
« Reactie #18 Gepost op: 30 oktober 2007, 15:31:03 »
Ik zou het echt super vinden wanneer een wild zwijn of een hert in mijn tuin zou komen en daar de boel overhoopt haalt. Lijkt me geweldig. Alleen kunnen mensen het niet echt accepteren. Ga dan in de stad wonen zou ik zeggen.
Als jouw zorgvuldig aangelegde en onderhouden biologische groentetuin omgewoeld zou worden zou je dat super vinden? ::)

Zou ik niet erg vinden. Ik zou het gewoon geweldig vinden als ik een tuin had waar allerlei dieren in kwamen vroeten enzo.

Wil je het behouden, bouw een grote muur ofzo.. maar anders moet je m.i. gewoon rekening houden met natuurlijke invloeden. Dus ook met eventuele wilde dieren.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Meneer de Uil

  • ****
  • 794
  • Geslacht: Man
Re:wilde varkens
« Reactie #19 Gepost op: 30 oktober 2007, 16:17:22 »
Ik zou het gewoon geweldig vinden als ik een tuin had waar allerlei dieren in kwamen vroeten enzo.
Als je me je adres doorgeeft dan wil ik de natuur best een handje helpen, hoor. ;)
Forumkenner 2007 8)