Kool fijnsnijden, in de zuurkoolpot doen, beetje zout erbij, beetje melkzuur (ik heb er een beetje yoghurt bij gedaan, karnemelk schijnt ook te werken), goed aanstampen (heb ik met een houten stok gedaan) om de cellen in de kool kapot te maken, zodat het beter fermenteert, de stenen erop leggen, zodat de kool niet gaat drijven. Als de stenen niet onder het vocht staan er gekookt en afgekoeld zout water aan toevoegen totdat de stenen onder staan.
De pot afdekken met deksel, en het waterslot vullen.
Na een (paar) dag(en) even kijken, en de boel afschuimen (schuim kan gaan schimmelen). Dit indien nodig na een tijd herhalen.
Verder rustig wachten totdat je denkt dat het klaar is, als het zo ruikt als je denkt dat het moet ruiken is het goed. Als het beschimmeld is zou ik het niet vertrouwen, en als het nog niet goed ruikt, moet je langer wachten. Het kan vier tot acht weken duren.
Tijdens het fermenteren komen er geuren vrij die je misschien niet in je huis waardeert, dus als je een buiten hebt waar de pot in geval van geuroverlast kan staan, kan dat helpen.