Vegatopia Forum

Open Brief van Peta aan Michael Moore

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Pijlstaartrog

Open Brief van Peta aan Michael Moore
« Gepost op: 24 juni 2007, 12:59:10 »
Peta heeft op haar site een open brief aan Michael Moore gezet.
Moore's nieuwe film gaat over de gezondheidsindustrie in de VS en hoe ontoegankelijk die is voor arme mensen.
De reactie van PeTa gaat op die inhoud nauwelijks in maar brand Moore af omdat hij te dik is, en dat hij als vegetarier zo gezond zou zijn dat hij de gezondheidszorg niet nodig heeft. (dat is vrij vertaald de strekking)
Een vrij trieste poging om vegetarisme onder de aandacht te brengen van een toonaangevende dierenrechtenorganisatie.

Ik heb op mijn blog een reactie geschreven (en PeTa een mail gestuurd)
http://www.ahimsa-blog.nl/?p=51
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2007, 11:27:31 door Sander »

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:open Brief van Peta aan Michael Moore
« Reactie #1 Gepost op: 24 juni 2007, 13:17:33 »
Een vrij trieste poging om vegetarisme onder de aandacht te brengen van een toonaangevende dierenrechtenorganisatie.

Toonaangevend of toonzettend?

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:open Brief van Peta aan Michael Moore
« Reactie #2 Gepost op: 24 juni 2007, 13:40:44 »
Zielenpieten. Daar hoeven we dus ook niet meer aan te doneren.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:open Brief van Peta aan Michael Moore
« Reactie #3 Gepost op: 25 juni 2007, 17:25:03 »
Goede reactie trouwens Pijlstaartrog.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:open Brief van Peta aan Michael Moore
« Reactie #4 Gepost op: 25 juni 2007, 18:33:38 »
Beetje mosterd na de maaltijd van Peta, want dit bericht had ik nl. al eerder over gehoord.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:open Brief van Peta aan Michael Moore
« Reactie #5 Gepost op: 26 juni 2007, 09:29:39 »
Zielenpieten. Daar hoeven we dus ook niet meer aan te doneren.

Dat deden we toch al niet meer sinds dat ze jaren geleden zo abrupt de stekker uit Peta NL trokken?  :)


“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:open Brief van Peta aan Michael Moore
« Reactie #6 Gepost op: 26 juni 2007, 12:03:14 »
De stekker is er geloof alleen niet helemaal goed uitgetrokken dan.. de fondsenwerving en administratiekantoor van Peta NL is blijven hangen geloof ik. :)
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2007, 12:27:04 door Draakje [zoekt Drakelien] »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:open Brief van Peta aan Michael Moore
« Reactie #7 Gepost op: 26 juni 2007, 12:07:22 »
Vraag maar eens aan Geoffrey hoe het gegaan is.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:open Brief van Peta aan Michael Moore
« Reactie #8 Gepost op: 26 juni 2007, 12:27:29 »
ik weet wel hoe hoor...
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:open Brief van Peta aan Michael Moore
« Reactie #9 Gepost op: 26 juni 2007, 16:19:59 »
Straks gaat Greenpeace een brief schrijven aan Al Gore, dat hij beter groene stroom kan gebruiken in plaats van films maken  ::)
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Pijlstaartrog

Re:open Brief van Peta aan Michael Moore
« Reactie #10 Gepost op: 27 juni 2007, 07:42:13 »
Straks gaat Greenpeace een brief schrijven aan Al Gore, dat hij beter groene stroom kan gebruiken in plaats van films maken  ::)

Goeie vergelijking :-)

McCartney

Re:open Brief van Peta aan Michael Moore
« Reactie #11 Gepost op: 27 juni 2007, 11:37:25 »
Hoe kon het eigenlijk toch zo misgaan met PETA Nederland?
En wat heeft PETA als dierenrechtenorganisatie überhaupt te maken met de gezondheidszorg in Amerika? Dat is hun terrein al helemaal niet. Michael Moore doet gewoon goed werk op z'n eigen manier.
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2007, 11:40:46 door McCartney »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:open Brief van Peta aan Michael Moore
« Reactie #12 Gepost op: 27 juni 2007, 13:35:47 »
En wat heeft PETA als dierenrechtenorganisatie überhaupt te maken met de gezondheidszorg in Amerika?

Best veel hoor. Als je het over gezondheidszorg hebt dan heb je het al snel over dieet (met veel vlees enzo), dierproeven en voordelen die vegetarisme/veganisme bieden.
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2007, 13:35:58 door Draakje [zoekt Drakelien] »
Stem op de Partij voor de Dieren

McCartney

Re:open Brief van Peta aan Michael Moore
« Reactie #13 Gepost op: 27 juni 2007, 14:50:42 »
Best veel hoor. Als je het over gezondheidszorg hebt dan heb je het al snel over dieet (met veel vlees enzo), dierproeven en voordelen die vegetarisme/veganisme bieden.
Is dat zo? De meeste keren dat ik een arts bezoek gaat het alleen maar over medicijnen (goed: daar past het topic dierproeven eventueel bij: dat is waar) en slechts één keer in mijn leven was mij een diëet voorgeschreven. Moore maakt zich sterk voor de toegankelijkheid van armen tot de gezondheidszorg. Dat is juist een goede zaak lijkt me en dan behoort hij niet afgebrand te worden door PETA.
Ga niet aan de armen vragen vegetariër te worden voor hun gezondheid. Het schaadt eerder hun gezondheid als ze helemáál niets te eten hebben.
Dat Moore een gezondheidsprobleem zou hebben staat natuurlijk buiten kijf. Hij is te dik dus hij eet duidelijk niet gezond, nee. Maar ja, ik ken ook vegetariërs die roken, weet je wel.
Ik ben het helemaal met je eens dat het vegetarische dieet beslist gezonde voordelen heeft hoewel niet alle vegetariërs persé gezond eten.
Maar iedereen heeft dan nog wél recht op een goede gezondheidszorg.
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2007, 20:43:20 door McCartney »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:open Brief van Peta aan Michael Moore
« Reactie #14 Gepost op: 27 juni 2007, 15:16:06 »
Is dat zo? De meeste keren dat ik een arts bezoek gaat het alleen maar over medicijnen (goed: daar past het topic dierproeven eventueel bij: dat is waar) en slechts één keer in mijn leven was mij een diëet voorgeschreven.

Ja dat is zo. Onderzoeken geven juist aan dat letten op je eten juist ziekten kan voorkomen of genezen of verzachten. Medicatie is juist iets wat hoort bij achteraf redeneren. Meer investering in voorlichting over voeding en stimulatie van meer plantaardig eten (dus minder vlees), zou qua kosten veel minder kosten dan investeren in nieuwe medicatie. Ik pleit liever voor een totale nieuwe vorm van gezondheidszorg in plaats van de huidige manier.
Dus het is goed om aandacht te vragen voor wijzigingen in dieet.

Citaat
Moore maakt zich sterk voor de toegankelijkheid van armen tot de gezondheidszorg. Dat is juist een goede zaak lijkt me en dan behoort hij niet afgebrand te worden door PETA.

De geachte van Moore zal vast goed zijn, maar dat betekent toch niet dat die niet afgebrand mag worden? En volgens mij kan Moore er wel tegen ;)

En verder is het ook een manier van PETA, om zulke dingen te doen. Dat zijn hun keuzes erin.

Citaat
Ga niet aan de armen vragen vegetariër te worden voor hun gezondheid. Het schaadt eerder hun gezondheid als ze helemáál niets te eten hebben.

Als ze niets te eten hebben ja, maar vegetarier zijn is toch niet verkeerd voor armen? Ze zouden goedkoper uit zijn dan als ze allemaal vlees zouden kopen enzo volgens mij. Hoewel een big mac vast ook niet te duur zou zijn voor ze.
Maar misschien in verhouding nog wel duurder. Weet ik niet precies.

Citaat
Ik ben het helemaal met je eens dat het vegetarische dieet beslist gezonde voordelen heeft hoewel niet alle vegetariërs persé gezond eten.

Nee, maar dat er vegetariers zijn die niet gezond leven heeft weinig met het dieet opzich te maken. Als je het in de zin hebt van gezondheid heb je het namelijk om een volwaardig vegetarisch dieet en niet over vegetariers die het dieet volgen.
Stem op de Partij voor de Dieren

Re:open Brief van Peta aan Michael Moore
« Reactie #15 Gepost op: 27 juni 2007, 15:18:09 »
En verder is het ook een manier van PETA, om zulke dingen te doen. Dat zijn hun keuzes erin.

Net zoals de manier waarop ze hun Nederlandse collega's aan de kant hebben geschoven, bedoel je? Laat ze eerst maar eens bewijzen dat ze mensen 'ethisch kunnen behandelen', voordat ze zich met dieren bemoeien.
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2007, 15:20:29 door Snoesha@ń »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:open Brief van Peta aan Michael Moore
« Reactie #16 Gepost op: 27 juni 2007, 15:52:04 »
En verder is het ook een manier van PETA, om zulke dingen te doen. Dat zijn hun keuzes erin.

Net zoals de manier waarop ze hun Nederlandse collega's aan de kant hebben geschoven, bedoel je? Laat ze eerst maar eens bewijzen dat ze mensen 'ethisch kunnen behandelen', voordat ze zich met dieren bemoeien.

Mee eens. :P

Maar ondertussen kunnen ze ook wel proberen op te komen voor de dieren. Maar een beetje zelfreflectie kan zeker geen kwaad :)
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2007, 15:52:37 door Draakje [zoekt Drakelien] »
Stem op de Partij voor de Dieren

McCartney

Re:open Brief van Peta aan Michael Moore
« Reactie #17 Gepost op: 27 juni 2007, 16:01:21 »
Ja dat is zo. Onderzoeken geven juist aan dat letten op je eten juist ziekten kan voorkomen of genezen of verzachten. Medicatie is juist iets wat hoort bij achteraf redeneren. Meer investering in voorlichting over voeding en stimulatie van meer plantaardig eten (dus minder vlees), zou qua kosten veel minder kosten dan investeren in nieuwe medicatie. Ik pleit liever voor een totale nieuwe vorm van gezondheidszorg in plaats van de huidige manier.
Uiteraard sta ik hier helemaal achter, maar of we ooit iedereen hierin mee zullen krijgen? Old habits die hard. Er zijn nog steeds te veel mensen die zeggen dat wij er "mager" of "bleek" uitzien (hoewel het ze pas opvalt als ze horen dat we vegetariër zijn) en het vegetarische dieet bespotten, waarbij het vreemd genoeg ook nog voortdurend verward wordt met macrobiotisme.
Citaat
En verder is het ook een manier van PETA, om zulke dingen te doen. Dat zijn hun keuzes erin.
Het zou zéker niet mijn keuze zijn. Heeft Michael Moore dan ooit gezegd dat hij dierproeven oké vond of was hij ooit kritisch over het vegetarisme?
Snoeshaan heeft beslist een punt hier. Ik kon destijds zeer moeilijk contact krijgen met PETA (hun zogenaamde adres op het Amsterdamse Max Euwenplein klopte voor geen meter bijv.) en ze vonden het blijkbaar niet zo erg leuk dat ik zelfstandig contact had gezocht met PETA in Amerika, Groot Brittannië en Duitsland. Daar was het ook duidelijk veel beter georganiseerd.
Een afsplitsing van PETA, de Animal Defense League, is echter weer nogal militant in het actie-voeren. Voorlopig sta ik nog het meest achter Bont voor Dieren wat dat betreft.
Citaat
Als ze niets te eten hebben ja, maar vegetarier zijn is toch niet verkeerd voor armen? Ze zouden goedkoper uit zijn dan als ze allemaal vlees zouden kopen enzo volgens mij. Hoewel een big mac vast ook niet te duur zou zijn voor ze.
Maar misschien in verhouding nog wel duurder. Weet ik niet precies.
Het ligt er aan, denk ik. In Nederland is vlees inderdaad duurder ja, maar in Hongarije zijn de groenten juist weer duurder dan vlees en is het vegetarisme ook nog eens nagenoeg onbekend. En in het Russische Siberië lijkt me het vegetarische dieet nogal moeilijk vol te houden. als je nogal weinig te eten hebt wil je toch wel zoveel mogelijk eiwitten binnen krijgen. En niet elke dag wat te eten hebben komt helaas nogal veel voor bij arme mensen, weet je.
Citaat
Nee, maar dat er vegetariers zijn die niet gezond leven heeft weinig met het dieet opzich te maken. Als je het in de zin hebt van gezondheid heb je het namelijk om een volwaardig vegetarisch dieet en niet over vegetariers die het dieet volgen.
Dat is zo.

McCartney
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2007, 20:49:20 door McCartney »

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:open Brief van Peta aan Michael Moore
« Reactie #18 Gepost op: 27 juni 2007, 16:45:12 »
In Amerika koop je bij wijze van voor 2 dollar 1 kilo worstjes of  1 paprika ergo, vegetariër worden zit er voor een specifieke groep mensen financieel gewoon niet in helaas.
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:open Brief van Peta aan Michael Moore
« Reactie #19 Gepost op: 27 juni 2007, 16:46:56 »
Uiteraard sta ik hier helemaal achter, maar of we ooit iedereen hierin mee zullen krijgen?

Dat is een goede vraag, maar dat betekent toch niet dat je je mening naar beneden moet bijstellen en maar niet meer uiten toch? Het lijkt me juist goed te pleiten waar voor je staat.. ook al gaat dat mensen te ver. Men zoekt dan toch wel naar een eerste stap enzo.

Citaat
Het zou zéker niet mijn keuze zijn. Heeft Michael Moore dan ooit gezegd dat hij dierproeven oké vond of was hij ooit kritisch over het vegetarisme?

Geen idee. Denk dat PETA dat daar meer in de gaten houdt. Misschien hebben ze wel goede motivering voor deze actie.. geen idee.

Citaat
Snoeshaan heeft beslist een punt hier. Ik kon destijds zeer moeilijk contact krijgen met PETA (hun zogenaamde adres op het Amsterdamse Max Euwenplein klopte voor geen meter bijv.) en ze vonden het blijkbaar niet zo erg leuk dat ik zelfstandig contact had gezocht met PETA in Amerika, Groot Brittannië en Duitsland. Daar was het ook duidelijk veel beter georganiseerd.

Wanneer was 'destijds'?


Citaat
Het ligt er aan, denk ik. In Nederland is vlees inderdaad duurder ja, maar in Hongarije zijn de groenten juist weer duurder dan vlees en is het vegetarisme ook nog eens nagenoeg onbekend. En in het Russische Siberië lijkt me het vegetarische dieet nogal moeilijk vol te houden. als je nogal weinig te eten hebt wil je toch wel zoveel mogelijk eiwitten binnen krijgen. En niet elke dag wat te eten hebben komt helaas nogal veel voor bij arme mensen, weet je.

Sowieso vind ik sommige plekken niet plekken waar de mens zou moeten wonen.. maar goed.. in de situatie van de VS weet ik het niet precies hoe het daar qua prijs zit. Als je weinig eten hebt begrijp ik wel dat je genoeg probeert te krijgen natuurlijk. Maar ik denk dat mensen die weinig hebben, dat die sowieso niet echt letten op of ze wel genoeg voedingsstoffen binnen krijgen.

Stem op de Partij voor de Dieren