Vegatopia Forum

Mars vegetarisch?

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

viv

Mars vegetarisch?
« Gepost op: 14 mei 2007, 17:25:42 »
AMSTERDAM - Strikte vegetariërs kunnen ook geen Marsreep meer eten.  
Masterfoods heeft in een fabriek in Engeland het recept veranderd en er dierlijke vetten aan toegevoegd. Het gaat om stermsel uit de lebmaag van een kalfsmaag, zo meldt de Daily Mail. In de Engelse fabriek worden dagelijks 3 miljoen tussendoortjes gemaakt. De kalfsenzymen worden ook verwerkt in Snickers, Twix, Bounty en Milky Way. Engelse vegateriërs overwegen een boycot. 'Veel mensen zullen het niet leuk vinden dat je geen mars kan maken zonder een kalf te doden', zegt Liz O'Neill namens de Vegetrariërsbond.Tot voor kort gebruikte Masterfoods een (duurder) vegetarisch alternatief in de chocoladerepen. Het bedrijf biedt klanten de mogelijkheid hun Mars terug te brengen naar de winkel, aldus de Daily Mail.

Veggies vow to boycott Mars bars
By ELEANOR MAYNE - More by this author »
Last updated at 20:33pm on 13th May 2007

 
Vegetarians plan to boycott Mars bars after their recipe changed to include animal products.
Other big brands from the same company -including Snickers, Galaxy, Twix, Bounty, Milky Way, Maltesers and Minstrels - are also affected.
From this month, chocolate manufacturer Masterfoods has started using rennet - an enzyme taken from the stomachs of newborn calves - to make whey for its products.
It had previously been relying on a readily available - but more expensive - vegetarian alternative to rennet.
Bron: Daily mail
Zelf let ik niet op toevoegingen in etenswaren zoals gelatine ed. maar ik vind dit wel een hele slechte zaak!
aangezien er altijd voor een natuurlijk/kunstmatig alternatief is gekozen gaat men ineens over op dierlijke toevoegingen!

Wat vinden jullie hiervan? Laat je de mars nu staan als vegetarier?
Ik weet wel dat een vriendin van mij die geen eieren mag geen mars eet
omdat het daarin zit terwijl het bijvoorbeeld niet in een twix zit geloof ik!

(hopenlijk heb ik dit onderwerp hier goed geplaatst?)





Titel van de thread meer in overeenstemming gebracht met de werkelijkheid - Jan
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2007, 00:03:31 door J@n »

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Mars voegt dierlijke vetten toe aan chocoladereep
« Reactie #1 Gepost op: 14 mei 2007, 22:16:10 »
Ja, zie het nu ook in de Telegraaf staan.

Sja ik at het toch al niet, maar je zou zeggen dat stremsel toch echt niet nodig is in een chocoreep.
,,,,فلافل

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Mars voegt dierlijke vetten toe aan chocoladereep
« Reactie #2 Gepost op: 14 mei 2007, 22:18:41 »
Het enige wat ik daarvan eet, is een Bounty. Bij voorkeur met pure chocolade, maar die kan ik niet meer vinden.
de tuin: dat ben ik

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Mars voegt dierlijke vetten toe aan chocoladereep
« Reactie #3 Gepost op: 14 mei 2007, 22:21:13 »
oh ja die met rode verpakking. Die zijn tenminste doormidden. Ik vind zo'n hele reep echt achterlijk veel. Ik doe daar wel 4 dagen mee.
,,,,فلافل

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Mars voegt dierlijke vetten toe aan chocoladereep
« Reactie #4 Gepost op: 14 mei 2007, 22:38:50 »
AMSTERDAM - Strikte vegetariërs kunnen ook geen Marsreep meer eten.  
Masterfoods heeft in een fabriek in Engeland het recept veranderd en er dierlijke vetten aan toegevoegd. Het gaat om stermsel uit de lebmaag van een kalfsmaag, zo meldt de Daily Mail.

Dat heeft de Daily Mail dan fout. Of de Nederlanfdse journalist heeft het bericht niet goed gelezen. Het gaat om wei. Masterfoods betrekt z'n ingrediënten van "een andere bron" en daardoor zit er nu wei in. Wei is een product dat overblijft bij de kaasbereiding en voor de kaasbereiding wordt doorgaans wat dierlijk stremsel gebruikt. Masterfoods kan nu dus niet meer garanderen dat er absoluut geen sporen van stremsel in z'n product zit.

Maar het is dus niet zo dat er stremsel in Mars zit. Het is wei en dat zit in nog heel veel meer producten. Waar de meeste vegetariërs zich doorgaans geen seconde om bekommeren.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Mars voegt dierlijke vetten toe aan chocoladereep
« Reactie #5 Gepost op: 14 mei 2007, 22:46:48 »
Vele vegetariers zullen zich ook niet storen aan stremsel.
Gewoon een gegeven.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

ufo

Re:Mars voegt dierlijke vetten toe aan chocoladereep
« Reactie #6 Gepost op: 14 mei 2007, 22:48:51 »
Inderdaad, mij lijkt het ook nogal wiedes dat het hier gaat om weipoeder.
Om dat te verkrijgen wordt al dan niet dierlijk stremsel gebruikt.
we spreken hier dan wel om achterlijk kleine hoeveelheden, maar dat neemt het leed van die arme kalfjes natuurlijk niet weg.

Overigens ga ik van uit dat het meeste weipoeder dat in de goedkopere chocolade zit, dierlijk gestremd wordt, dus ik mijd dat soort spul over het algemeen sowieso al. Does wonders for one's figure :O

AMSTERDAM - Strikte vegetariërs kunnen ook geen Marsreep meer eten.  
Masterfoods heeft in een fabriek in Engeland het recept veranderd en er dierlijke vetten aan toegevoegd. Het gaat om stermsel uit de lebmaag van een kalfsmaag, zo meldt de Daily Mail.

Dat heeft de Daily Mail dan fout. Of de Nederlanfdse journalist heeft het bericht niet goed gelezen. Het gaat om wei. Masterfoods betrekt z'n ingrediënten van "een andere bron" en daardoor zit er nu wei in. Wei is een product dat overblijft bij de kaasbereiding en voor de kaasbereiding wordt doorgaans wat dierlijk stremsel gebruikt. Masterfoods kan nu dus niet meer garanderen dat er absoluut geen sporen van stremsel in z'n product zit.

Maar het is dus niet zo dat er stremsel in Mars zit. Het is wei en dat zit in nog heel veel meer producten. Waar de meeste vegetariërs zich doorgaans geen seconde om bekommeren.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Mars voegt dierlijke vetten toe aan chocoladereep
« Reactie #7 Gepost op: 14 mei 2007, 22:55:55 »
Wordt wei dan verkregen met behulp van dierlijke stremsel?
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Mars voegt dierlijke vetten toe aan chocoladereep
« Reactie #8 Gepost op: 14 mei 2007, 22:58:25 »
we spreken hier dan wel om achterlijk kleine hoeveelheden

Een homeopathische dosis zou ik zeggen.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Mars voegt dierlijke vetten toe aan chocoladereep
« Reactie #9 Gepost op: 14 mei 2007, 22:59:16 »
Wordt wei dan verkregen met behulp van dierlijke stremsel?

Wei wordt gewonnen bij de kaasbereiding nadat stremsel is toegevoegd.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Mars voegt wat nou precies? toe aan chocoladereep
« Reactie #10 Gepost op: 14 mei 2007, 23:06:34 »
Stremsel is geen dierlijk vet. Melkvet (wat ongetwijfeld altijd al in een mars heeft gezeten) is wel dierlijk vet, maar vegetarisch. Wat is er precies aan de hand en kan de onderwerptitel verduidelijkt worden?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

ufo

Re:Mars voegt dierlijke vetten toe aan chocoladereep
« Reactie #11 Gepost op: 14 mei 2007, 23:10:33 »
Als apothekers zoon geef ik je de thumbs up voor die grap ;D

voor zover ik weet wordt er ongeveer een borrelglaasje stremsel gebruikt op 500 liter melk. wanneer je daar het wei uit neemt en er poeder van maakt, waarvan weer een heel klein gedeelte in zo'n chocoreep beland.....
een paar moleculen per reep misschien, maar daar gaat het niet om.
Het is en blijft een principe kwestie, ik wil het niet eten omdat ik het niet goedkeur, ofschoon ik van Mars sowieso al keelpijn kreeg... de meeste andere repen van dat gamma daarentegen vind ik wel lekker, maar eet ik derhalve doorgaans ook niet.
Maar ik ben dan ook wel een behoorlijk strikte vegetariër.
Maar ik wil geen snobistische vegetariër zijn, het is een persoonlijke keuze, als ik met vrienden ben en zij willen naar Mickey D's dan wil ik daar  verdomme ook een fatsoenlijke veggie burger vinden, zoals dat hoort.
Ik blijf het zeggen maar Nederland loopt echt achter met het "veggie awareness" in de horeca.
Ga maar eens een pol houden bij horeca personeel, ik durf te wedden dat zelfs het merendeel van het geschoolde horeca personeel niet weet dat de meeste kaas niet vegetarisch is en vervolgens gaat aanvechten dat je veganistisch bedoelt. We've got a long way to go...

we spreken hier dan wel om achterlijk kleine hoeveelheden

Een homeopathische dosis zou ik zeggen.

viv

Re:Mars niet langer strikt vegetarisch
« Reactie #12 Gepost op: 15 mei 2007, 13:50:33 »
Dus de meeste vegatopialeden vinden dit dus niet overkomelijk en zullen dus gewoon die mars blijven eten begrijp ik?  ;)

Gwennepen

Re:Mars niet langer strikt vegetarisch
« Reactie #13 Gepost op: 15 mei 2007, 14:06:25 »
Of anders het ;)

Re:Mars voegt dierlijke vetten toe aan chocoladereep
« Reactie #14 Gepost op: 15 mei 2007, 14:51:26 »
Dat heeft de Daily Mail dan fout. Of de Nederlanfdse journalist heeft het bericht niet goed gelezen.

Daily mail artikel.

Het is dus geen (vertaal)fout van de Nederlandse journalist.
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2007, 14:51:39 door Snoesha@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Mars niet langer strikt vegetarisch
« Reactie #15 Gepost op: 15 mei 2007, 15:10:58 »

De Vegetarian Society classificeert het als "niet-vegetarische wei"; "... afhankelijk van stremsel afkomstig van...".

Wat ik trouwens wel vreemd vind als je nagaat dat (vrijwel?) alle cheddar vegetarisch gestremd wordt. Je zou haast gaan denken dat Masterfoods speciaal niet-vegetarische wei laat produceren. ???
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Mars voegt dierlijke vetten toe aan chocoladereep
« Reactie #16 Gepost op: 16 mei 2007, 10:27:43 »
Wordt wei dan verkregen met behulp van dierlijke stremsel?
Wei is een bijproduct van de kaasbereiding. Heel lang werd het weggegooid, omdat niemand het lekker vond. Totdat de analyse van de voedingswaarde door de verbeterde technieken aan het licht bracht dat je er nog veel mee kon doen. O.a. werd toen de Rivella bedacht en gemaakt. Ook kwam het als smaakmaker in diverse producten terecht. Het is dus een afgeleide van een afgeleide, maar principieel komt het van de bereiding van kaas en meestal is dat met stremsel van de lebmaag van het kalf. De restanten van het stremsel zit voor het allergrootste deel in de kaas en niet in de wei. Dus inderdaad is het meer een principiële zaak.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Jegroentje

Re:Mars niet langer strikt vegetarisch
« Reactie #17 Gepost op: 16 mei 2007, 13:23:04 »
Dit valt voor mij in de categorie van cysteine. Daarvoor is tegenwoordig ook een vegetarische versie verkrijgbaar. Maar ik laat echt geen brood liggen vanwege cysteine die mogelijk van dierlijk haar is gemaakt.

Geen issue dus en al helemaal niet omdat ik die repen toch al niet weg krijg.


Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Mars niet langer strikt vegetarisch
« Reactie #18 Gepost op: 17 mei 2007, 01:03:44 »
Ondertussen worden er al kamervragen over gesteld. De Partij voor de Dieren roept niet alleen de minister van landbouw op het matje, maar ook het volksgezondheid-opperhoofd en de opperste baas van economische zaken.

Of de minsters er al van gehoord hebben dat er stremsel in Mars zit wil men weten. Of de minsters eens even kunnen vertellen hoe vaak het voorkomt dat  er dierlijke ingrediënten in snacks zitten zonder dat het op het etiket staat. Of er niet eens duidelijke etiketten moeten komen voor mensen die geen dieren willen eten en zo nee waarom dan wel niet. Willen de minsters niet eens een lijstje maken met ingrediënten van dierlijke herkomst en zo nee waarom dan wel niet. En zijn de ministers het met de PvdD eens dat er meer rekening moet worden gehouden met de groeiende groep vegetariërs en zo nee waarom dan wel niet?

De medewerkers van de minsters keren met zwaar gemoed huiswaarts vannacht. Want er dient nog veel bijgeschaafd te worden aan de antwoorden voor het geachte lid Ouwehand.


Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Mars niet langer strikt vegetarisch
« Reactie #19 Gepost op: 17 mei 2007, 12:51:35 »
Ondertussen worden er al kamervragen over gesteld. De Partij voor de Dieren roept niet alleen de minister van landbouw op het matje, maar ook het volksgezondheid-opperhoofd en de opperste baas van economische zaken.

Een geniale zet om het ganse land te overtuigen van het nut van de Partij voor de Dieren :nooo:
This is between me and the vegetable!