Vegatopia Forum

Bitter melon?

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
Bitter melon?
« Gepost op: 29 oktober 2006, 15:32:38 »

Ik zag dit monsterlijke gevaarte laatst bij de toko liggen. Op de doos was een handgeschreven briefje geplakt met de naam, maar die kan ik me niet meer herinneren. Ik dacht aanvankelijk dat het een sopropo was, zo'n Surinaamse komkommer, maar die lagen een eindje verderop, waardoor het verschil goed te zien was. De sopropo lijkt op de gewone komkommer, alleen dan met bobbel. Dit ding was veel kleiner, puntiger en had ook veel meer kleine pukkels. Wat ik er nu van heb kunnen achterhalen is dat het een 'indian bitter melon' moet zijn. Wij schijnen dat 'spingkomkommer' te noemen, al is dat volgens het woordenboek een Zuid-Europese vrucht. Heeft iemand zo'n ding weleens geprobeerd? Wat doe je ermee en hoe smaakt 't?

Offline Selly

• 30.783
Re:Bitter melon?
« Reactie #1 Gepost op: 29 oktober 2006, 17:00:14 »
Ja wel es gehad
Het kan allemachtig bitter zijn.
Je kunt het handig roerbakken. Met evt. iets zoetigs zoals veggie oestersaus.
,,,,فلافل

proud-veggie

« Reactie #2 Gepost op: 29 oktober 2006, 17:08:37 »
Ik heb het nog nooit gezien. Aangezien dat het bitter is, zal ik het maar niet proberen.
Ik hou niet van bitter.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #3 Gepost op: 29 oktober 2006, 18:21:19 »
Ik vind het een cool ding.

L (nerd) heeft mijn vader (wiskundige) ooit een romanesco cadeau gedaan voor zijn verjaardag, met een boekje over fractals (met veel leuke plaatjes).

(Okee, misschien is dit alleen grappig als je zelf een nerd bent, maar hee, dat ben ik :D)
This is between me and the vegetable!

Veppie

« Reactie #4 Gepost op: 16 november 2006, 19:51:04 »
Ik wil er zo een als huisdier! ;)

Macka

« Reactie #5 Gepost op: 16 november 2006, 20:22:44 »
Wat is een romanesco?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #6 Gepost op: 16 november 2006, 20:32:04 »
Wat is een romanesco?

Een gekkige kruising tussen bloemkool en broccoli
zie hier voor de romanesco draad
en hier voor een plaatje
,,,,فلافل

Macka

« Reactie #7 Gepost op: 16 november 2006, 21:16:50 »
Cool!

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #8 Gepost op: 16 november 2006, 22:46:52 »
hier voor de romanesco draad

En wederom werd Maartje geconfronteerd met haar eigen herhaaldrift...
This is between me and the vegetable!

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
« Reactie #9 Gepost op: 01 december 2006, 12:17:49 »
Wat is een romanesco?

Een gekkige kruising tussen bloemkool en broccoli
zie hier voor de romanesco draad
en hier voor een plaatje
Waar kun je die nu weer kopen?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #10 Gepost op: 01 december 2006, 15:58:23 »
Waar kun je die nu weer kopen?

Bij Surinaamse winkels. Je bedoelde waar je Romanesco kunt kopen, niet waar je bitter Melon kunt kopen? Romanesco is hier zelfs bij Albert Heijn te koop, en ook bij biologische winkels, en groenteboeren kunnen hem bestellen.
« Laatst bewerkt op: 01 december 2006, 16:00:10 door Selly »
,,,,فلافل

Offline moonflower

• 147
  • Geslacht: Man
« Reactie #11 Gepost op: 02 december 2006, 02:31:23 »

Ik zag dit monsterlijke gevaarte laatst bij de toko liggen. Op de doos was een handgeschreven briefje geplakt met de naam, maar die kan ik me niet meer herinneren. Ik dacht aanvankelijk dat het een sopropo was, zo'n Surinaamse komkommer, maar die lagen een eindje verderop, waardoor het verschil goed te zien was. De sopropo lijkt op de gewone komkommer, alleen dan met bobbel. Dit ding was veel kleiner, puntiger en had ook veel meer kleine pukkels. Wat ik er nu van heb kunnen achterhalen is dat het een 'indian bitter melon' moet zijn. Wij schijnen dat 'spingkomkommer' te noemen, al is dat volgens het woordenboek een Zuid-Europese vrucht. Heeft iemand zo'n ding weleens geprobeerd? Wat doe je ermee en hoe smaakt 't?

Vooral populair in Azie. Ook wel Bitter Gold genoemd. Het is populair omdat het een genezend effect heeft voor de huid, met name in streken waar veel muggen zijn wordt het, evenals neem dat ook erg bitter is, veel gegeten.
De pitten zijn het bitterst, maar bezitten de meeste potentie als medicijn. In Thailand sneden we ze in plakjes met pitten. In Japan geven ze de voorkeur eraan om de pitten te verwijderen. Vervolgens worden de plakjes met veel soja-saus en chili's gebakken in de olie. Je kunt het ook in een groente curry bereiden, maar mak de curry dan een beetje zoutig om de bittere smaak eruit te halen. Erg lekker bij de rijst. Jammer dat het seizoen net voorbij is.
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)