Vegatopia Forum

Huiskamerrestaurantjes moeten sluiten

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
Huiskamerrestaurantjes moeten sluiten
« Gepost op: 21 april 2006, 23:55:31 »
Horeca Nederland vindt dat het afgelopen moet zijn met de huiskamerrestaurants waarvan er er in Nederland steeds meer hun deuren openen. Want, zo zegt de branche-organisatie, het is simpelweg oneerlijke concurrentie. Waar reguliere restaurants te maken hebben met een oerwoud aan regels en voorschriften hoeven de hobbykoks die gasten ontvangen in de woonkamer zich bijna nergens aan te houden.

Vooral in het circuit van vegetarische en biologische restaurants zijn de laatste jaren nogal wat huiskamerinitiatieven opgezet. Waar reguliere restaurants het niet meer konden bolwerken en moesten sluiten, sprongen hobbyisten in het ontstane gat. Het werkt als volgt: een kok maakt in z'n eigen woning een paar keer per maand een diner voor bekenden en onbekenden waarvoor hij of zij tussen de 15 en 40 euro vraagt. Omdat er verder geen pand hoeft te worden gehuurd dat aan allerlei eisen moet voldoen, zijn de kosten van de hobbykok veel lager en kan het restaurantje ook met een bescheiden omzet al draaien.

Op dit moment lopen er al verschillende procedures tegen uitbaters van huiskamerrestaurants. Ze mogen kiezen: of officieel restaurant worden en voldoen aan alle bijbehorende eisen (van belasting betalen tot gescheiden toiletvoorzieningen aanleggen) of kappen met de nering.

Offline Selly

• 30.783
Re:Huiskamerrestaurantjes moeten sluiten
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2006, 00:11:47 »

Vooral in het circuit van vegetarische en biologische restaurants zijn de laatste jaren nogal wat huiskamerinitiatieven opgezet.

Is dat zo? Mijn ervaring met huiskamerrestaurants is dat je speciaal om veggie eten moet vragen. Maar dat is in Amsterdam. Elders wellicht anders.
,,,,فلافل

Aiko

« Reactie #2 Gepost op: 22 april 2006, 00:31:41 »
En ik maar denken dat Horeca Nederland voor de VVD hoek zou zijn, de hoek van de liberalen, vrijheid van handelen, recht van de financiƫle sterkste (of handigste). Enzomeer.

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #3 Gepost op: 22 april 2006, 07:41:35 »

Vooral in het circuit van vegetarische en biologische restaurants zijn de laatste jaren nogal wat huiskamerinitiatieven opgezet.

Is dat zo? Mijn ervaring met huiskamerrestaurants is dat je speciaal om veggie eten moet vragen. Maar dat is in Amsterdam. Elders wellicht anders.

Er zijn naar schatting een stuk of zestig huiskamerrestaurants in Nederland, waarvan er zes uitsluitend vegetarische menu's serveren. Dat is relatief nogal veel.

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: 22 april 2006, 09:11:18 »
En ik maar denken dat Horeca Nederland voor de VVD hoek zou zijn, de hoek van de liberalen, vrijheid van handelen, recht van de financiƫle sterkste (of handigste). Enzomeer.

maar dan wel met gelijke spelregels he!

(Al vind die kleine restaurantjes best leuk klinken hoor!)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #5 Gepost op: 22 april 2006, 09:34:10 »
En ik maar denken
Moet je ook niet doen, dat kan je veel beter aan een paard overlaten. Heeft een groter hoofd.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.