Vegatopia Forum

Wat bereiken we ermee?

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Aap

Wat bereiken we ermee?
« Gepost op: 21 augustus 2005, 22:00:46 »
Ik ben zelf geen vegetarier en begrijp ook niet goed wat een vegetarier nou echt wil bereiken door geen vlees te eten?

Kan iemand mij dat uitleggen??

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #1 Gepost op: 21 augustus 2005, 22:06:34 »
wat bedoel je met bereiken? niet alles wat ik doe hoeft een doel te hebben
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #2 Gepost op: 21 augustus 2005, 22:13:34 »
Ik ben zelf geen vegetarier en begrijp ook niet goed wat een vegetarier nou echt wil bereiken door geen vlees te eten?

Kan iemand mij dat uitleggen??

Dat ik niet deelneem aan het kweken, (vaak ook) mishandelen en doden van dieren voor voeding terwijl er voldoende alternatieven zijn, is voor mij al genoeg.

Aap

Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #3 Gepost op: 21 augustus 2005, 22:21:25 »
Citaat
Dat ik niet deelneem aan het kweken, (vaak ook) mishandelen en doden van dieren voor voeding terwijl er voldoende alternatieven zijn, is voor mij al genoeg.

Genoeg? Is het niet veel beter om dieren te eten die een goed leven gehad hebben? Bereik je daar niet veel meer mee??

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #4 Gepost op: 21 augustus 2005, 22:23:20 »
Citaat
Dat ik niet deelneem aan het kweken, (vaak ook) mishandelen en doden van dieren voor voeding terwijl er voldoende alternatieven zijn, is voor mij al genoeg.

Genoeg? Is het niet veel beter om dieren te eten die een goed leven gehad hebben? Bereik je daar niet veel meer mee??


Daar bereik je alleen mee:
- vraag groter maken, meer lijdende dieren dus
- meer voedsel verbouwen voor vee, minder voedsel en grond voor mensen
- meer vervuiling
- meer ongezondere mensen
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #5 Gepost op: 21 augustus 2005, 22:24:19 »
Genoeg? Is het niet veel beter om dieren te eten die een goed leven gehad hebben? Bereik je daar niet veel meer mee??

Nee, want als je ze wil blijven consumeren, moet je er ook kweken. In ons economisch stelsel is geen plaats voorzien om vanuit het welzijn van het dier te werken; men werkt gewoon vanuit de dynamiek van vraag en aanbod.

Bovendien betekent een goed leven ook dat het op een natuurlijke manier beëindigd mocht worden.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #6 Gepost op: 21 augustus 2005, 22:49:13 »
Ik bereik ermee dat ik geen schuldgevoel heb.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #7 Gepost op: 21 augustus 2005, 23:00:52 »
Ik bereik ermee dat ik geen schuldgevoel heb.

Herkenbaar.
Poek en ik hadden 't toevallig deze weer er al uitgebreid over gehad, waarom iemand vegetarier wordt. Voor mij speelt naast schuldgevoel naar de dieren ook het grondstoffen-verhaal een rol. En ik heb het idee dat het iets gezonder is, maar dat kan ik niet echt onderbouwen (en het houdt me niet heel erg bezig).
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #8 Gepost op: 22 augustus 2005, 12:12:58 »
Beter voor het milieu, voor dieren, voor je cholestorol, beter voor je eetpatroon, want je leert creatiever te koken.
En ik voel me er goed bij.

Aap

Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #9 Gepost op: 22 augustus 2005, 18:56:00 »
Het is per definitie totaal NIET beter voor dieren.

Kiwi

Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #10 Gepost op: 22 augustus 2005, 19:44:35 »
Het is per definitie totaal NIET beter voor dieren.

Het zou wel fijn zijn als je zoiets roept dat je dan ook meteen even uitlegt waarom je dat vindt.
Ik ben het dan ook niet met je eens. Als je namelijk alleen al denkt aan wat dieren allemaal aangedaan wordt in de bio-industrie kan ieder weldenkend mens toch alleen maar concluderen dat het per definitie beter is voor dieren als niemand daar meer aan mee zou werken.

bienne

Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #11 Gepost op: 22 augustus 2005, 20:15:42 »
Idd.
Ik hou van dieren en van de natuur. Ik ben van mening dat we daar goed voor moeten zorgen.
Hij staat mij tegen om dieren te eten. Ik zie ze liever een goed leven hebben en op een natuurlijke manier sterven. Ik word als misselijk bij het idee om een dier wat eerst nog vrolijk rond huppelde op mijn bord te krijgen

Aap

Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #12 Gepost op: 22 augustus 2005, 20:55:16 »
Citaat
Als je namelijk alleen al denkt aan wat dieren allemaal aangedaan wordt in de bio-industrie kan ieder weldenkend mens toch alleen maar concluderen dat het per definitie beter is voor dieren als niemand daar meer aan mee zou werken.

Eén koe die lekker geleeft heeft vind ik zwaarder wegen dan een koe die helemaal niet geleeft heeft, dat is jou alternatief. Koop daarom liever goed gekweekt vlees dan helemaal geen vlees.

Citaat
Ik zie ze liever een goed leven hebben en op een natuurlijke manier sterven. Ik word als misselijk bij het idee om een dier wat eerst nog vrolijk rond huppelde op mijn bord te krijgen

Weet je misschien hoe de meeste dieren die "natuurlijk" sterven, sterven?? Als ik mocht kiezen dan wist ik het wel hoor, dan liever een stalen pen door mijn hoofd geknald, of in een elektrisch badje.

Voor het geval je het niet wist, of van de honger omdat de tandjes zijn versleten, of verscheurt door een roofdier (die het helemaal niet uitmaakt of je leid of niet, of van uitputting, of van de kou, of verdrinken noem maar op. Geen dier die in zijn bedje verzorgd zijn laatste adem uitblaast hoor. Denk daar maar eens over na als je een diertje "vrolijk" ziet huppelen.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #13 Gepost op: 22 augustus 2005, 20:56:57 »
Eén koe die lekker geleeft heeft vind ik zwaarder wegen dan een koe die helemaal niet geleeft heeft, dat is jou alternatief. Koop daarom liever goed gekweekt vlees dan helemaal geen vlees.
Wat een onzinnig argument.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Aap

Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #14 Gepost op: 22 augustus 2005, 20:58:59 »
Citaat
Wat een onzinnig argument.

Dus jij laat liever alle koeien sterven omdat ze zo zielig zijn?

Kiwi

Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #15 Gepost op: 22 augustus 2005, 20:59:52 »
Eén koe die lekker geleeft heeft vind ik zwaarder wegen dan een koe die helemaal niet geleeft heeft, dat is jou alternatief. Koop daarom liever goed gekweekt vlees dan helemaal geen vlees.

Een koe die niet geleefd heeft heeft ook niet geleden, dus daar voel ik me in ieder geval niet schuldig over.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #16 Gepost op: 22 augustus 2005, 21:03:06 »
Citaat
Wat een onzinnig argument.
Dus jij laat liever alle koeien sterven omdat ze zo zielig zijn?
Welke koeien?

Die een of andere boer op zijn land laat lopen omdat hij denkt dat hij ze wel kan verkopen? Ja, misschien, maar niet aan mij. En dan moet ik  die koe maar opeten omdat ie er is? Ja, zo werkt vraag-en-aanbod niet!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Aap

Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #17 Gepost op: 22 augustus 2005, 21:03:38 »
Citaat
Een koe die niet geleefd heeft heeft ook niet geleden, dus daar voel ik me in ieder geval niet schuldig over.

En een koe die goed geleeft heeft opeten, daarwel over?

Kiwi

Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #18 Gepost op: 22 augustus 2005, 21:06:43 »
Ja, want het is toch een levend wezen wat voor mijn plezier moest sterven, en daar wil ik niet verantwoordelijk voor zijn.

Aap

Re:Wat bereiken we ermee?
« Reactie #19 Gepost op: 22 augustus 2005, 21:11:07 »
Citaat
Welke koeien?
Die een of andere boer op zijn land laat lopen omdat hij denkt dat hij ze wel kan verkopen? Ja, misschien, maar niet aan mij. En dan moet ik  die koe maar opeten omdat ie er is?

Jep omdat hij er al duizenden jaren is ja, en ons van voedsel en kleding heeft voorzien. En dan is daar pietje vegetarisch die zegt mwa, weet je wat, sterf nu maar uit, eigenlijk is het zielig dat we je eerst verzorgen, voeren, en van een lekker lui leventje voorzien en dat we je daarna op eten en je melk drinken..... Duzzzz, sterf maar uit!?!!