Vegatopia Forum

In welke producten kan gelatine zitten?

ineke

In welke producten kan gelatine zitten?
« Gepost op: 17 augustus 2005, 18:20:01 »
kben nu sinds een paar weken vegetarisch gaan eten. Ik had er nooit van gelatine ofzo gehoord, maar lees hier dat het dus ook dierlijk is. In wat voor producten kan dit zitten?
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2005, 19:10:41 door Hizikigrrrl »

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:bij wat voor producten moet je opletten of er gelatine in zit?
« Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2005, 18:53:35 »
ow kiwi...niet goed opgelet.

maar in iedergeval bedankt voor de info....ai in chocolade toetjes...dat doet pijn ;-)

Alpro/provamel heeft chocolade toetjes :) Die zijn vegetarisch.
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2005, 18:53:44 door Dr@iko »
Stem op de Partij voor de Dieren

Aiko

« Reactie #2 Gepost op: 17 augustus 2005, 18:54:40 »
Misschien moet je je niet direct zo druk maken over gelatine, en foute E-nummer. Stel de grens voor jezelf, niet wat er volgens een definitie van gemaakt wordt. Ikzelf let niet op gelatine en ondeugdelijke E-nummering. Ik vermijd alleen doodgemaakte dieren en zuivelproducten (uitgezonderd kaas, vooralsnog) als product opzich. Op bewerkte zuivel in taart enzo ben ik (nog) niet zo streng, maar ik ben toch al geen snoeperd.

Je kunt je dus ook in eerste instantie alleen druk maken over vlees. Vis mag natuurlijk ook niet, hè! Of je het verder doorvoert naar gelatine, zuivel, E-nummers, leerproducten en wat al niet meer kun je desnoods ook op een later moment bepalen als je je wat meer comfortabel voelt met een vegetarisch dieet.

Kiwi

« Reactie #3 Gepost op: 17 augustus 2005, 18:56:52 »

ineke

« Reactie #4 Gepost op: 17 augustus 2005, 18:57:46 »
hey aiko, ik nu voor eerst besloten dat ik na een paar weken geen vlees +vis te hebben gegeten ook ga kijken hoe het zit met gelatine..e-nummers zie ik later wel...het voordeel is dat ik eigenlijk al helemaal geen leer heb dus dat is geen probleem

ow er zijn dus chocoladetoetjes zonder gelatine...pfff dat scheelt ;-)

Offline Sam

• 7.191
Re:In welke producten kan gelatine zitten?
« Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2005, 19:47:05 »
Alle chocoladevla is gelatinevrij Ineke, dus die kun je gewoon eten :) Chocoladepudding en chocomousse bevatten meestal wel gelatine.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Aiko

« Reactie #6 Gepost op: 17 augustus 2005, 20:18:14 »
Maar bovenal zuivel. Toch een grotere last voor dierenwelzijn dan het leer, althans, daar ga ik vanuit. Leer is een bijkomstigheid van de slacht of veeteelt voor zuivel. De laatste twee zijn primaire redenen om vee te houden. En zijn in dat opzicht dieronvriendelijker.

Oh, en gelatine is toch ook een bijproduct?
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2005, 20:18:38 door Aiko »

Kiwi

« Reactie #7 Gepost op: 17 augustus 2005, 20:19:54 »
Oh, en gelatine is toch ook een bijproduct?

Frikandellen ook, maar dat wil nog niet zeggen dat ik die daarom maar moet eten!

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #8 Gepost op: 17 augustus 2005, 20:52:14 »
Wanneer moet je over een bijproduct spreken? Alles van een dier is namelijk een goedverkopend product.  Zeker leer ook. En sommige leer is zeker geen 'bijproduct'. Zoals kangoeroeleer.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #9 Gepost op: 18 augustus 2005, 07:33:34 »
Maar bovenal zuivel. Toch een grotere last voor dierenwelzijn dan het leer, althans, daar ga ik vanuit.

Ineke is hardstikke goed bezig, net een paar weken vegetarier, laat haar lekker van haar chocoladevla genieten zeg!

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #10 Gepost op: 18 augustus 2005, 07:40:04 »
Wanneer moet je over een bijproduct spreken? Alles van een dier is namelijk een goedverkopend product.  Zeker leer ook. En sommige leer is zeker geen 'bijproduct'. Zoals kangoeroeleer.
Kangoeroes worden niet geschoten voor het leer of het vlees maar omdat er te veel zijn en ze de landbouw schade toebrengen. Ze worden niet gefokt voor consumptie. Kangoeroes worden verder helemaal gebruikt hoor. Grootste deel voor diervoeding, deel voor toeristenvoer, het leer voor kleedjes of portemonnees.

edit: dit is wel erg off-topic, excuses!
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2005, 07:47:58 door Sam »

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #11 Gepost op: 19 augustus 2005, 13:50:09 »
halvolle creme fraiche en andere light zuivelproducten (bv zuivelbroodbeleg light) wil nog wel es gelatine bevatten, waar de volle versie dat dan niet doet. voorgeklopte slagroom bevat ook gelatine (maar verse en uit een spuitbus weer niet).
,,,,فلافل

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #12 Gepost op: 19 augustus 2005, 16:16:12 »
Kangoeroes worden niet geschoten voor het leer of het vlees maar omdat er te veel zijn en ze de landbouw schade toebrengen. Ze worden niet gefokt voor consumptie. Kangoeroes worden verder helemaal gebruikt hoor. Grootste deel voor diervoeding, deel voor toeristenvoer, het leer voor kleedjes of portemonnees.

Er word idd een deel steeds afgezoten, maar er worden ook kangoeroes gehouden voor consumptie etc.
En net als met andere dieren die afgeschoten worden zorgen ze juist dat er een overpopulatie komt.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #13 Gepost op: 23 augustus 2005, 11:43:59 »
Dragonfly je klets uit je nek! In Australie mogen er helemaal geen kangoeroes gehouden worden voor consumptie omdat het zo'n plaag is dat ze ze met afschieten (harvesting) al niet op krijgen. De opbrengst van kangoeroes is laag in vergelijking met andere dieren, de langbouwgrond is schaars, ze zijn ze gewoon liever kwijt dan rijk en gaan er zeker niet meer van kweken. Waar haal jij jouw informatie vandaan? Meer info. En nog meer info De kangaroo farms die er zijn, zijn voor de toeristen om een "knuffel-een-kangoeroe" foto te maken. Dit in tegenstelling tot krokodillenfarms, die er wel zijn om vlees en handtasjes te kweken omdat er niet commercieel op krokodillen gejaagd mag worden.
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2005, 11:44:54 door Sam »

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #14 Gepost op: 24 augustus 2005, 00:03:04 »
Zal eens nalezen. Ik begreep dat het er wel was.

Amawames

Gelatine in frituurvet?
« Reactie #15 Gepost op: 01 september 2005, 15:36:01 »
Hallo allemaal

Laatst hoorde ik van een kennis (die vegetarisch is) dat ze niks meer uit de frituur nam omdat ze beweerde dat er gelantine (koeienbotten) in zit.
Persoonlijk was ik het hiermee oneens maar ik kon er verder niks over vinden en ik zou wel graag willen weten hoe het nou eigenlijk zit. Het gaat hierbij uiteraard om plantaardig frituurvet.

Groetjes van Amarins
« Laatst bewerkt op: 01 september 2005, 15:38:54 door Annemieke »

Offline Selly

• 30.783
Re:Gelatine in frituurvet?
« Reactie #16 Gepost op: 01 september 2005, 17:11:04 »
ik heb daar nog nooit van gehoord. Volgens mij wordt er vaak plantaardig vet gebruikt. In Belgie geloof ik wel eens niet, maar dan nog lijkt me gelatine niet iets wat je in het vet doet. Gelatine is een soort bindende substantie, ik kan me voorstellen dat iemand het in kwaktaart doet, maar voor frituurvet lijkt het me geen meerwaarde hebben.
Je kan bij een beetje goede snackbar natuurlijk altijd vragen waarin ze frituren.
MacDonalds heeft in ieder geval planttaardig frituurvet, maar daar hebben sommigen weer andere bezwaren tegen. Ik geloof dat Smullers ook vegetarisch frituurvet heeft. Als je in Amsterdam woont, kun je goed terecht bij biologische snackbar Dolores.
,,,,فلافل

Amawames

« Reactie #17 Gepost op: 01 september 2005, 17:16:26 »
Ja idd dat meende ik ook al maar zij beweerde dat er bij de Mc donalds het er ook in zat :S

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #18 Gepost op: 01 september 2005, 17:20:38 »
Ja idd dat meende ik ook al maar zij beweerde dat er bij de Mc donalds het er ook in zat :S

ze zeggen zelf dat het 100% plantaardig is
,,,,فلافل

Amawames

« Reactie #19 Gepost op: 01 september 2005, 17:26:52 »
Ja idd ik werk daar namelijk dus vond het al heel gek, maarja wouw ff cker weten :P