Vegatopia Forum

Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #80 Gepost op: 02 mei 2005, 19:29:53 »
Je neemt B12, krijgt mede daardoor een grotere hersencapaciteit, maar raakt daardoor afhankelijk van B12. Ik denk dat het zo gegaan is, omdat de mens de enige mensaap is die B12 nodig heeft en omdat er bij een tekort na verloop van tijd een aantasting van het centrale zenuwstelsel komt. Dus het is niet door het maken van vuur als oorzaak, maar het ene heeft het andere versterkt.

Alle dieren hebben b12 nodig. Behalve een enkele uitzondering. De huisvlieg is daar waarschijnlijk 1 van (bron: vitamineb12.nl)

Maar niet allemaal hoeven ze het binnen te krijgen via voedsel.

Dat lijkt vooral te zijn bij herkauwers.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #81 Gepost op: 02 mei 2005, 19:31:47 »
Je neemt B12, krijgt mede daardoor een grotere hersencapaciteit, maar raakt daardoor afhankelijk van B12. Ik denk dat het zo gegaan is, omdat de mens de enige mensaap is die B12 nodig heeft en omdat er bij een tekort na verloop van tijd een aantasting van het centrale zenuwstelsel komt. Dus het is niet door het maken van vuur als oorzaak, maar het ene heeft het andere versterkt.

Alle dieren hebben b12 nodig. Behalve een enkele uitzondering. De huisvlieg is daar waarschijnlijk 1 van (bron: vitamineb12.nl)
Je hebt gelijk, door de snelheid iets te bondig geformuleerd. De mens is het enige zoogdier dat via voeding B12 moet aanvullen. Zo had ik het moeten opschrijven.

http://home.hccnet.nl/michel.post/B12/HOOFD5.HTM#5.2

Vele dieren eten hun eigen poep zoals er staat. Dat is ook natuurlijk voeding :)

Uit de link: "Veel dieren (inclusief mensen) zijn simpelweg afhankelijk van wat ze aan B12 via het voedsel naar binnen krijgen. "
Het gaat om zoogdieren beste Dragonfly, zoals je in elke bijdrage van mij kunt lezen.

En waar ik het ook over heb. "Veel dieren (inclusief mensen) zijn simpelweg afhankelijk van wat ze aan B12 via het voedsel naar binnen krijgen. "
Dus vele dieren vullen het aan via hun voedsel. Hun voeding.

Offline willem

• 2.430
« Reactie #82 Gepost op: 02 mei 2005, 19:38:07 »

Je hebt gelijk, door de snelheid iets te bondig geformuleerd. De mens is het enige zoogdier dat via voeding B12 moet aanvullen. Zo had ik het moeten opschrijven.

http://home.hccnet.nl/michel.post/B12/HOOFD5.HTM#5.2

Vele dieren eten hun eigen poep zoals er staat. Dat is ook natuurlijk voeding :)

Uit de link: "Veel dieren (inclusief mensen) zijn simpelweg afhankelijk van wat ze aan B12 via het voedsel naar binnen krijgen. "
Het gaat om zoogdieren beste Dragonfly, zoals je in elke bijdrage van mij kunt lezen.

En waar ik het ook over heb. "Veel dieren (inclusief mensen) zijn simpelweg afhankelijk van wat ze aan B12 via het voedsel naar binnen krijgen. "
Dus vele dieren vullen het aan via hun voedsel. Hun voeding.
En dan klopt het precies met wat ik beweer. Het cirkeltje is weer rond. In jouw aangehaalde website staat ook dat de mens het in heel grote mate moet innemen. B12 moet je via voeding binnenkrijgen. Of rechtstreeks via dierlijk voedsel, of met supplementen. Of uiteraard beide.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #83 Gepost op: 02 mei 2005, 19:43:46 »
En dan klopt het precies met wat ik beweer. Het cirkeltje is weer rond. In jouw aangehaalde website staat ook dat de mens het in heel grote mate moet innemen. B12 moet je via voeding binnenkrijgen. Of rechtstreeks via dierlijk voedsel, of met supplementen. Of uiteraard beide.

Ik ben de weg nu even kwijt.... :s

De mens is dus niet het enige zoogdier dat via voeding b12 moet aanvullen, dus niet zoals jij beweerde. De mens heeft niet erg veel b12 nodig, maar je hebt gelijk dat de mens het natuurlijk wel nodig heeft (aldus de huidige onderzoeken) en dat het wel binnen de voeding moet zitten. Als de mens in de natuur zou leven zonder de huidige voeding, dan zouden we ook binnen krijgen via gronddeeltjes op de groente en fruit die we zouden eten. En waarschijnlijk zouden we ook wel insecten binnen krijgen (als we niet zouden jagen etc). Dat zou genoeg zijn om de b12 binnen te halen.

Offline willem

• 2.430
« Reactie #84 Gepost op: 02 mei 2005, 19:50:59 »

Ik ben de weg nu even kwijt.... :s

De mens is dus niet het enige zoogdier dat via voeding b12 moet aanvullen, dus niet zoals jij beweerde. De mens heeft niet erg veel b12 nodig, maar je hebt gelijk dat de mens het natuurlijk wel nodig heeft (aldus de huidige onderzoeken) en dat het wel binnen de voeding moet zitten. Als de mens in de natuur zou leven zonder de huidige voeding, dan zouden we ook binnen krijgen via gronddeeltjes op de groente en fruit die we zouden eten. En waarschijnlijk zouden we ook wel insecten binnen krijgen (als we niet zouden jagen etc). Dat zou genoeg zijn om de b12 binnen te halen.
Het verschil tussen andere dieren en mensen is dat de andere dieren gemakkelijker aan hun B12 bronnen komen. Ook op de manier die jij beschrijft zoals mensen dat zouden kunnen in een natuurlijke situatie. Maar door de evolutie van de soort mens is er een grotere behoefte gaan ontstaan aan B12. Die moet dan via dierlijk voedsel of sythetisch worden ingenomen. De 3 microgram die per dag nodig is haal jij als mens niet met je natuurleven dat je beschrijft.
Ook weer wat te kort geformuleerd door mij dus.
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2005, 19:52:04 door willemk49 »

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #85 Gepost op: 02 mei 2005, 20:24:06 »
Het verschil tussen andere dieren en mensen is dat de andere dieren gemakkelijker aan hun B12 bronnen komen. Ook op de manier die jij beschrijft zoals mensen dat zouden kunnen in een natuurlijke situatie. Maar door de evolutie van de soort mens is er een grotere behoefte gaan ontstaan aan B12. Die moet dan via dierlijk voedsel of sythetisch worden ingenomen. De 3 microgram die per dag nodig is haal jij als mens niet met je natuurleven dat je beschrijft.
Ook weer wat te kort geformuleerd door mij dus.  

Ik snap niet waarom je stelt dat we meer nodig hebben. Er zijn bepaalde waarden gesteld wat de mens nodig zou hebben en als je dan meer neemt heb je natuurlijk wel betere mogelijkheid dat het goed word opgenomen. Ik denk dat je blijkbaar genoeg b12 binnenkrijgt als je groenten niet zo erg wast en wat minder hygienisch dus bent.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #86 Gepost op: 02 mei 2005, 20:43:11 »
Je bent gek dat je denkt dat dat kan.

Ik denk dat de voorouders van de moderne mens geen zuiver plantaardig dieet hadden. Chimpansees, de naaste verwanten van de mens, hebben dat namelijk ook niet. Het is idealiserend om wél te geloven dat de mens in de natuurstaat (OOOOoooo Iiiiiiikniiiiiik!) geen dierlijk voedsel in hun dieet hadden.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #87 Gepost op: 02 mei 2005, 21:06:31 »
Je bent gek dat je denkt dat dat kan.

Ik denk dat de voorouders van de moderne mens geen zuiver plantaardig dieet hadden. Chimpansees, de naaste verwanten van de mens, hebben dat namelijk ook niet. Het is idealiserend om wél te geloven dat de mens in de natuurstaat (OOOOoooo Iiiiiiikniiiiiik!) geen dierlijk voedsel in hun dieet hadden.

In  de 'natuurstaat' zou men meer insecten enzo binnen krijgen dan. En sowieso zouden we gewoon b12 binnenkrijgen als we niet zo hygienisch waren. Wellicht dat we onze eigen poep zouden moeten eten. Iemand nog een goed recept? :)

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #88 Gepost op: 02 mei 2005, 21:12:48 »
Ik denk dat je blijkbaar genoeg b12 binnenkrijgt als je groenten niet zo erg wast en wat minder hygienisch dus bent.

Dat is denk een erg wazige veronderstelling die nergens door enig bewijs dus wordt gestaafd. :)

Het enige wat je ervoor als "bewijs" zou kunnen aanvoeren is dat de "oermens" aanzienlijk minder vlees at dan de huidige mens (of misschien zelfs wel helemaal geen) en dat die toch ook in leven bleef. Maar, zoals Willem ook al zegt, het is goed denkbaar dat de voedingsbehoeften in de loop van de duizenden jaren aanzienlijk zijn veranderd en dat de behoefte aan B12 destijds veel geringer was.

Ik vind trouwens dat het van belang is om rond de B12-discussie zorgvuldig te zijn in wat we hier neerkalken. Een B12-tekort is een ernstige aandoening die heel vervelende gevolgen kan hebben en het is beter om niet de suggestie te wekken dat het allemaal wel meevalt of dat een tekort makkelijk te voorkomen is met vage onbewezen methoden. Mensen die erover denken om veganistisch te gaan leven, moeten weten dat een dergelijk voedingspatroon op termijn altijd leidt tot een B12-tekort met bijkomende ellende, tenzij je je B12-voorraad aanvult met B12 uit een betrouwbare bron. 'Natuurlijk leven' en af en toe een hap zand nemen, is GEEN betrouwbare manier om aan je B12 te komen.
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2005, 21:14:25 door J@n »

Offline willem

• 2.430
« Reactie #89 Gepost op: 02 mei 2005, 21:22:52 »
Ik was bezig met een antwoord en kreeg een telefoontje tussendoor. Ik las het antwoord van Jan en kan het zelf niet beter zeggen.
Nogmaals: ZEG NOOIT DAT JE MET HET ETEN VAN ALLEEN GROENTE GENOEG B12 BINNENKRIJGT. Of zoals mijn vegetarische voedingsleerboek zegt: daag nooit een B12 tekort uit. Inderdaad anderen lezen deze mailwisseling ook.

Tamara

« Reactie #90 Gepost op: 02 mei 2005, 22:16:44 »
Is het niet zo dat B12 voorkomt in aarde?/Zand?
Koeien grazen en eten veel gras, als ze dus het gras consumeren krijgen ze een minimale hoeveelheid binnen.

Mischien is dat wel de bron van Vitamine B12 :-\

Je had het net over een teveel aan hygiëne Dragonfly, en angezien er aan de meeste vruchten die wij eten zand zit, voordat we het wassen..
Mischien moeten wij dat nou juist niet doen.

We zouden een wortel uit de grond moetn trekken en gewoon op moeten eten zoals het ervoor staat, dus mischien wel met zand en al.....
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2005, 22:24:08 door Magic Aura »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #91 Gepost op: 02 mei 2005, 22:31:30 »
MA: hier kun je lezen waar B12 vandaan komt:
http://home.hccnet.nl/michel.post/B12/

Dat we geen zand meer eten heeft ook zo zo'n voordelen. Zand is niet goed voor een mens, de bodem kan vervuild zijn, via stront kan je tetanus krijgen etc....
Neem maar gewoon een B12-pilletje, dan heb je veel meer zekerheid.

« Laatst bewerkt op: 02 mei 2005, 22:31:44 door Hizikigrrrl »

Tamara

« Reactie #92 Gepost op: 02 mei 2005, 22:41:58 »
Citaat
We zouden een wortel uit de grond moetn trekken en gewoon op moeten eten zoals het ervoor staat, dus mischien wel met zand en al.....

Ik lees hier dat 60 a 70 procent van de micr0-organismen b12 aanmaakt in de bodem.
Wanner 2 delen water wordt geschud met 1 deel grond, bevat het net zoveel B12 als in een glas koemelk(4.8)

Dus het zit voornamelijk  in de grond,

maar je hebt gelijk Hizzigirl, het zou nou niet bepaald zelfstandig zijn om een zelfstandig te gaan experimenteren , want niemand zit op Tetanus te wachten.

Kunnen we niet veel beter een draad beginnen over de mythes van Vitamine B12? :-\

*Er bestaat al een Vit B12 draad*
 :schater:
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2005, 22:45:30 door Magic Aura »

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #93 Gepost op: 02 mei 2005, 23:40:16 »
Ik lees hier dat 60 a 70 procent van de micr0-organismen b12 aanmaakt in de bodem.
Wanner 2 delen water wordt geschud met 1 deel grond, bevat het net zoveel B12 als in een glas koemelk(4.8)

Ik heb maar één advies aan alle mensen die naar aanleiding van de B12-kwestie denken dat de magie de wereld nog niet uit is en dat het echt kan, B12 binnenkrijgen door 'natuurlijk te leven': Doe! Het! Niet! Ga niet experimenteren met 'mogelijke bronnen van...' Laat je niet misleiden door bronnen van die alleen bestaan in de hoofden van sommige veganisten. Ook niet als je levensmoe bent, want er zijn heus wel prettiger methoden om de pijp aan Maarten te geven.
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2005, 23:40:41 door J@n »

Aiko

« Reactie #94 Gepost op: 02 mei 2005, 23:43:14 »
Wat kan er gebeuren dan? Scheurbuik? Kankeropwekking?

Offline Piek

• 2.510
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #95 Gepost op: 02 mei 2005, 23:45:04 »

Nee iets naars in je hoofd geloof ik. Geheugen?

mmm...
Eet gezond & eet taartjes

Aiko

« Reactie #96 Gepost op: 02 mei 2005, 23:47:15 »
Je weet het niet helemaal meer?

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #97 Gepost op: 02 mei 2005, 23:48:31 »

Je zenuwen raken aangetast daardoor. Kan idd ook wat resulteren in iets met geheugen. Inderdaad voor de zekerheid gewoon de b12-supplementen. En wachten op beter onderzoek naar b12.

Maar persoonlijk denk ik wel dat we van nature via andere bronnen ook b12 binnenkregen. Via die gronddeeltjes e.d.
Het is alleen nu een andere situatie.

Offline Dick

• 517
    • plenty food
« Reactie #98 Gepost op: 02 mei 2005, 23:52:56 »
Ook de Nederlandese Vereniging voor Veganisme gaat uit van het standpunt dat je suplementen voor B12 moet innemen. Het is de enige betrouwbare bron van B12.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #99 Gepost op: 03 mei 2005, 00:13:31 »

Hoofdstuk 13 van de studie van Michèl Post is daaraan gewijd. Hij vermeldt o.a. als mogelijke gevolgen: pijnlijke, zwerende tong,  maagontsteking, verhoogde kans op infecties met name in de urinewegen en geslachtsdelen, maagkanker, verlies aan reukzin, verlies aan smaakzin, ontsteking van de slokdarm, div. bloedafwijkingen, depigmentatie en hyperpigmentatie van de huid, de tong en de lippen, oedeem, div. neurologische aandoeningen zoals verminderde prikkelgeleiding in de armen en benen, aandoeningen aan het autonome zenuwstelsel die kunnen leiden tot constipatie, diarree en incontinentie, div. psychiatrische aandoeningen als gevolg van een afbraakproces van het hersenweefsel, waaronder vaak terugkerende depressie, psychose, verminderd bewustzijn en hallucinaties, krankzinnigheid en waanvoorstellingen.    Maar je moet er het desbetreffende hoofdstuk nog maar eens op nalezen.