Vegatopia Forum

Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #80 Gepost op: 15 februari 2006, 11:53:37 »
Geloof dat ze bij paarden gewoon wel de haren er van de staart afknippen, maar weet dat ook niet zeker. De rest is ook vaak uit bioindustrie. Varkenshaar enzo.

Vioolspelen moet wel uit den boze zijn voor veganisten, bedenk ik me. En al helemaal als je op authentieke instrumenten wil spelen.

Tsja.. eigenlijk wel. Hoewel er sommige ook de keuze maken dat gewoon te doen. Met 2e hands dingen enzo.
Er zijn echter nu ook alternatieven voor de snaren enzo.

Stem op de Partij voor de Dieren

Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #81 Gepost op: 15 februari 2006, 11:56:08 »
Er zijn echter nu ook alternatieven voor de snaren enzo.

Daarom noem ik authentieke instrumenten, die worden per definitie met kattendarmen bespannen.
Moderne snaren zijn van kunststof en metaal.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #82 Gepost op: 15 februari 2006, 11:57:30 »
Ik begreep dat die strijkstokken anders nog best lastig waren te vinden in vegan vorm. Of dat ze kwalitatief nog niet echt goed waren.
Stem op de Partij voor de Dieren

Migrator

Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #83 Gepost op: 16 februari 2006, 13:37:16 »
Dat van die paarden snap ik nog wel, dat je niet een paard z'n keel door jast omdat je z'n staart ook kunt snoeien.(deze methode lijkt me voor de handelaar misschien ook wel goedkoper????)
maar met die kleine beestjes die de penseeltjes voorzien van haar weet ik dat zo net nog niet.

Op het papier zit een laag die ervoor zorgt dat het water er niet direct intrekt, waardoor je er nog even mee kan werken zeg maar. Het maakt het verschil.

Klimschoenen zijn wrijvings schoentjes (en lijken in geen velden of wegen op de doorsnee wandelklompen) waarmee (als je een beetje handig bent) op het uitseekseltje kan staan van een ietswat kleine zandkorrel.

vingerverf met waterverf is heel intressant trouwens, moet je maar eens proberen,...   :P

ES76

Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #84 Gepost op: 17 februari 2006, 16:12:18 »
@ Migrator: ik loop zelf ook hard en net als jij heb ik een goede demping hard nodig ivm krakkemikkige knie. Laatst dus maar weer eens nieuwe, helaas (gedeeltelijk) leren Asics gekocht  :-[

Nu zag ik op de site die Anna noemde (waarvoor dank trouwens, ik zag er supercoole Onitsuka-sneakers zonder leer - joepie!) dat New Balance veel sportschoenen maakt zonder leer. Wie weet zitten daar ook goede hardloopschoenen tussen?
Ligt er ook aan wat je nodig hebt natuurlijk. Ikzelf heb baat bij neutrale loopschoenen, maar als je overproneert of iets dergelijks, heb je automatisch al minder keuze volgens mij.
 

Migrator

Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #85 Gepost op: 17 februari 2006, 16:32:13 »
goeie

ik zal inderdaad snel kijken, loop neutraal dus heb ik weer mazzel.
(of de koe, wie zal het zeggen)

 :)

edit: inderdaad een hopie NB's. Zit vast wel iets tussen. Tnxz Anna and ES76
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2006, 21:41:20 door Migrator »

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #86 Gepost op: 18 februari 2006, 15:51:20 »
@ Migrator: ik loop zelf ook hard en net als jij heb ik een goede demping hard nodig ivm krakkemikkige knie. Laatst dus maar weer eens nieuwe, helaas (gedeeltelijk) leren Asics gekocht  :-[

Asics verkoopt ook veel hardloopschoenen zonder leer hoor, dus volgende keer beter opletten  ;)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #87 Gepost op: 18 februari 2006, 16:18:44 »
Ik ga kijken voor die New Balance schoenen. Op hun site staat er bij of ze vegan friendly zijn.
Stem op de Partij voor de Dieren

Migrator

Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #88 Gepost op: 18 februari 2006, 20:44:59 »
Citaat
Asics verkoopt ook veel hardloopschoenen zonder leer hoor,

zijn dat niet alleen die dingen met spikes voor op de baan?
die dempen niet als normale loop schoenen.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #89 Gepost op: 19 februari 2006, 10:17:27 »
Nope, ik heb gewone hardloopschoenen voor buiten. Ik geloof dat ik toen meerdere asics modellen gepast heb, allemaal zonder leer. Ik ben er erg tevreden over moet ik zeggen, daarvoor ging ik altijd hardlopen op skateschoenen maar dat is niet al te best voor je knieeen enz.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #90 Gepost op: 19 februari 2006, 10:19:52 »
Ik ga kijken voor die New Balance schoenen. Op hun site staat er bij of ze vegan friendly zijn.
Dat is wel heel cool, volgende keer koop ik die dan maar!

Migrator

Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #91 Gepost op: 19 februari 2006, 11:48:23 »
Citaat
Nope, ik heb gewone hardloopschoenen voor buiten.

oi...?

volgende keer toch eens beter kijken dan zeker?!? :bonk: Weet je toevallig welke het zijn? Die asics dan dus. (daar ren ik, nou ja ren, strompel ik nu ook op) Tnxz alvast!  

ES76

Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #92 Gepost op: 20 februari 2006, 22:43:39 »
Marla heeft helemaal gelijk hoor, en daar kwam ik nota bene gisteren achter toen ik mijn eigen Asics-hardloopschoenen (type TN565) nog eens aan een nader onderzoek onderwierp. Wat bleek namelijk: ze zijn gemaakt van polyester, synthetisch leer en rubber! Ik was er gewoon vanuit gegaan dat ze van leer gemaakt waren en had me al over mijn schuldgevoel heengezet  ::). Maar dat was dus helemaal niet nodig. Joechei! Dat wordt nog lekkerder lopen vanaf nu!  :D

Migrator

Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #93 Gepost op: 21 februari 2006, 00:19:56 »
kriezis!

kijk ik mijn TN530's zijn die ook gewoon van Polyester&Synthetic leather, .......... daar word ik dus even stil van.  :)

olé! :)
morgen inderdaad om het te vieren maar even een rondje strompelen!

[edit]:...nog even, ben er nog steeds stil van. (hoe eikelig zeg :bonk: hoezo beter kijken, gewoon eens beginnen met kijken denk ik zo maar, ipv gewoon aan te nemen dat het echt leer is wat ze gebruiken, zo leer je elke keer weer wat)
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2006, 08:21:34 door Migrator »

vuurmeisje

Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #94 Gepost op: 21 februari 2006, 11:38:45 »
Hoihoi,

ik ben een echte nep-vegetarier, aangezien ik wel vis eet. De enige reden dat ik geen vlees eet, is omdat ik me simpelweg lichamelijk beter voel zonder vlees. Mijn vriend eet wel vlees, maar dan wel zoveel mogelijk eco of scharrelvlees.

Over de discussie of je wel of geen leren spullen mag dragen, moet ik ten eerste zeggen dat iedereen dat helemaal zelf moet weten, maar als je erg op de principes bent zijn er misschien nog een aantal dingen om over na te denken. Zoals bijvoorbeeld het feit dat er regenwoud gekapt moet worden voor tofu, of dat katoen een van de meest milieubelastende producten is en dat er door het verven van spijkerbroeken hele rivieren blauw gekleurd zijn (dit zijn wateren, waar andere mensen het water uit moeten halen om te kunnen koken).

Wat ik hiermee wil zeggen is, waar trek je de grens? Ik bedoel, ik draag geen bont, maar wel leer. Het komt op hetzelfde neer, behalven dan dat leer sociaal geaccepteerd is, maar tegelijkertijd vind ik dat iemand in groenland of ijsland (noem een lekker koud land) best bont mag dragen. De natuur bestaat uit een systeem van eten en gegeten worden. Een leeuw eet echt geen stukje vlees minder omdat hij het zielig vind voor de dieren. Het enige probleem tegenwoordig is die absurde massaproductie. Toevallig zag ik eergisteren een stukje documentaire over het uitbroeien van massakippen. Zelfs dit gebeurd massaal in een schommeloven, de niet bevruchte eieren worden eruit gepikt door een grijper en het allereerste moment dat de kuikentjes een volwassen kip zien (nou ja volwassen) is als ze met z´n allen 'volwassen' in een veel te klein hokje zitten. (voor mij meteen een reden om geen 'scharreleieren' meer te kopen, maar biologische). Zet hiertegenover de biologische slager waar mijn schoonouders hun vlees halen, die zelfs de naam van de geslachte stier kunnen noemen.
Terug op de vis die ik eet. Ook dat behelst niet zulke mooie praktijken. Een vis komt door verstikking om het leven. Maar ook ik moet ergens een keuze maken. Mijn keuze is in eerste instantie voor mijzelf puur lichamelijk geweest en vis kan ik wel goed hebben, ik moet wel zeggen dat ik langzamerhand steeds minder vis eet, maar alleen vega... daar ben ik nog niet aan toe.


Migrator

Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #95 Gepost op: 21 februari 2006, 13:57:38 »
dat van die tofu wist ik eigelijk niet, geld dat ook voor de bio tofu? want niet alle tofu is bio natuurlijk.

weet je dat toevallig?


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #96 Gepost op: 21 februari 2006, 14:08:48 »
Het gros van de soja wordt geteeld voor in veevoer.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #97 Gepost op: 21 februari 2006, 14:40:29 »
Over de discussie of je wel of geen leren spullen mag dragen, moet ik ten eerste zeggen dat iedereen dat helemaal zelf moet weten, maar als je erg op de principes bent zijn er misschien nog een aantal dingen om over na te denken. Zoals bijvoorbeeld het feit dat er regenwoud gekapt moet worden voor tofu,

Zoals gezegd is is bijna al het soja daar voor veevoer. De soja die vegetariers eten is vaak van andere herkomst. En vaak door bedrijven die al meer met milieu bezig zijn en niet zo alles belasten.
In zuid-amerika heb je genetische gewassen vooral.. en daar kom je amper meer levende dieren tegen door dat ze met gif strooien waar door alles vernietigd wordt behalve de gewassen.

Het soja is dus voor veevoer vooral. En daarnaast komt het ook bij de vissen terecht in de kwekerijen die dat ook vaak krijgen.

Citaat
of dat katoen een van de meest milieubelastende producten is en dat er door het verven van spijkerbroeken hele rivieren blauw gekleurd zijn (dit zijn wateren, waar andere mensen het water uit moeten halen om te kunnen koken).
Meest milieubelastend is leer. Katoen is idd ook niet het beste. Het milieuvriendelijkste materiaal is hennep.

Citaat
Wat ik hiermee wil zeggen is, waar trek je de grens?
Zo ver mogelijk. Totdat je niet meer kan. Het is een kwestie van: je hebt informatie die laat zien dat je houding ten opzichte van mens, dier en natuur verkeerd is... wat ga je met die informatie doen. Heb je mogelijkheden om anders te leven, beter te leven, beter voor de dieren en mensen te leven en voor natuur.. Zo ja.. waarom dan niet de goede weg belopen?

Citaat
Ik bedoel, ik draag geen bont, maar wel leer. Het komt op hetzelfde neer, behalven dan dat leer sociaal geaccepteerd is, maar tegelijkertijd vind ik dat iemand in groenland of ijsland (noem een lekker koud land) best bont mag dragen.
Kunnen daar genoeg andere dingen dragen hoor.

Citaat
De natuur bestaat uit een systeem van eten en gegeten worden. Een leeuw eet echt geen stukje vlees minder omdat hij het zielig vind voor de dieren.
Waarom ons met een leeuw willen vergelijken? Wij zijn geen leeuwen. Wij zijn geen jagers van nature. Wij zijn geen carnivoren. Omnivoren wel, maar dat betekent niet dat je alles MOET eten. De keuze hebben wij.
Van nature zijn we opportunistische omnivoren en dat houdt in dat we best vlees binnen kunnen krijgen, maar dat we er niet actief of voor bezig zouden zijn. Meer als bonobo's bijvoorbeeld..

Citaat
Terug op de vis die ik eet. Ook dat behelst niet zulke mooie praktijken. Een vis komt door verstikking om het leven. Maar ook ik moet ergens een keuze maken. Mijn keuze is in eerste instantie voor mijzelf puur lichamelijk geweest en vis kan ik wel goed hebben, ik moet wel zeggen dat ik langzamerhand steeds minder vis eet, maar alleen vega... daar ben ik nog niet aan toe.

Vissen zijn ook slimme dieren etc... maar is wel minder knuffelig natuurlijk. Ik hoop dat je ooit die vis ook nog laat staan...
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #98 Gepost op: 21 februari 2006, 14:40:51 »
Ja heerlijk is dat altijd, als er weer zo'n stomme vleeseter mij probeert de les te leren door te zeggen dat ik zo slecht ben voor de natuur, vanwege al die omgekapte regenwouden. Er stond ook een keer een brief in achterwerk van de vpro gids van een meisje dat beweerde dat vegetariers zo hypocriet zijn. Zo heh, die is me toch afgemaakt daarna!

Carlijn

Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #99 Gepost op: 27 maart 2006, 20:39:41 »
Ik ben ook vegetarier en ik heb ongeveer 3 jaar geen leer gedragen, maar het werd echt moeilijk. Zelfs alle goedkopere winkels bestaat 95% uit leer.