Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Sven

  • *****
  • 3.907
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #80 Gepost op: 03 februari 2005, 21:50:14 »
In een zoet gerecht laat het zich wel vervangen door vlierbessensiroop. Wel eventueel wat minder suiker erbij doen doen.

Een hartig gerecht is minder simpel. Je kan in sommige natuurwinkel wel alcoholvrije wijn vinden, maar of dat een goed alternatief is weet ik niet. Je kan het volgens mij ook het best vervangen door bouillon, eventueel met een lichte zoete toets van rode vruchten (theelepeltje rodevruchtenjam, granaatappelsap).
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #81 Gepost op: 04 februari 2005, 12:37:13 »
Rode wijn wordt eigenlijk vooral gebruikt in vleesgerechten, omdat het zuur en de alcohol het vlees malser maken. Dat is hier niet aan de orde, neem ik aan? Om wat voor gerecht gaat het?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #82 Gepost op: 04 februari 2005, 19:15:59 »
Dus het zelfrijzend bakmeel van Sven kun je gewoon vervangen door bloem?... Rijzen de koekjes dan wel op in de oven???
Nee, dan moet je dus bakpoeder toevoegen. Hoeveel? Tsja...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

de_veelvraat

Re: Kookvragen
« Reactie #83 Gepost op: 04 februari 2005, 21:37:15 »
Maggi kaasflapjes.
Iemand enig idee hoe je dat zou kunnen namaken? Vooral dat zachte 'korstje'?

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #84 Gepost op: 05 februari 2005, 18:17:59 »
Een fles goedkope balsamico-azijn die in onze keuken is blijven staan omdat mijn huisgenoten liever mìjn dure balsamico gebruikten, zit nu vol met een dikke zwarte stroop.
1) hoe kan dit?
2) Wat zou ik met deze stroop kunnen doen, gesteld dat ik het uit het flesje weet te krijgen?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #85 Gepost op: 05 februari 2005, 18:46:56 »
de suiker er in is gaan euh... okee ik ga me niet aan scheikundige processen wagen want daar weet ik niks van. Maar wat ik wel weet is dat goedkope balsamico niet lekker is, ook niet als ie dik en oud is. Wegdoen dus  :)
,,,,فلافل

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #86 Gepost op: 05 februari 2005, 18:54:53 »
Hoe weet je trouwens of de fles in de winkel waar je niet uit mag proeven echte balsamico bevat of met caramel aangelengde zut?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #87 Gepost op: 05 februari 2005, 23:41:36 »
hmm ja, dat had een bepaalde naam, die zut niet mag hebben, en echt spul wel. Aan de prijs is natuurlijk ook t een en ander te zien, hoewel duur spul ook zut kan zijn. Bovendien is de ene zut ook beter dan de andere. Ik zal dat eens in de Larousse opzoeken over die benamingen, hoewel het vermoedelijk ook wel te googlen is.
,,,,فلافل

Offline CJ

  • ***
  • 228
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #88 Gepost op: 06 februari 2005, 00:09:00 »
hmm ja, dat had een bepaalde naam, die zut niet mag hebben, en echt spul wel. Aan de prijs is natuurlijk ook t een en ander te zien, hoewel duur spul ook zut kan zijn. Bovendien is de ene zut ook beter dan de andere. Ik zal dat eens in de Larousse opzoeken over die benamingen, hoewel het vermoedelijk ook wel te googlen is.

Uit het grote vegetarische kookboek: "Wordt volgens strikte richtlijnen geproduceerd in het gebied rond Modena, Italië."Balsamico-azijn rijpt minimaal 3 en maximaal 12 jaar in houten vaten. Hoe ouder, hoe zachter de smaak en hoe duurder.
"spreken is zilver, zwijgen is goud"

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #89 Gepost op: 06 februari 2005, 12:37:25 »
hmm ja, dat had een bepaalde naam, die zut niet mag hebben, en echt spul wel. Aan de prijs is natuurlijk ook t een en ander te zien, hoewel duur spul ook zut kan zijn. Bovendien is de ene zut ook beter dan de andere. Ik zal dat eens in de Larousse opzoeken over die benamingen, hoewel het vermoedelijk ook wel te googlen is.

Modena zat dat wel zijn.
Ik heb er altijd eentje uit Italie. Maar jij had eens die van de AH, dacht ik, die is wel okee?

Kiwi

Re: Kookvragen
« Reactie #90 Gepost op: 24 februari 2005, 00:07:41 »
- Bestaat er een keukenhulpje/snijdertje waarin je een ajuin kan steken die er gesnipperd uitkomt?

Ik heb er één die doet het op handbediening. Draaiding aan de bovenkant, binnenin een sneldraaiend mes, doorzichtige kan. Werkt heel snel. Zonder stroom dus! Pas gekregen na verschillende kookwinkels bezocht te hebben.

Deze week bij Trekpleister voor € 5,99.

de_veelvraat

Re: Kookvragen
« Reactie #91 Gepost op: 02 maart 2005, 12:39:27 »
Hey, dankjewel voor de uisnijtip.

Nog een vraagje: bitterkoekjes, kan iemand me daar een voorbeeld van geven (merk ofzo).

wat moet ik me daarbij voorstellen als onwetende Belg?

Zijn die hier in België ook te verkrijgen (maar dan niet onder de naam 'bitterkoekjes?)

Kiwi

Re: Kookvragen
« Reactie #92 Gepost op: 02 maart 2005, 13:06:40 »
Een bitterkoekje is een klein rond koekje, bereid uit amandelen, die echter niet meer als zodanig te herkennen zijn.
Hm, nu weet je nog niks... ik zoek even voor je.

Elsbeth

Re: Kookvragen
« Reactie #93 Gepost op: 02 maart 2005, 13:07:59 »
Een bitterkoekje is een klein rond koekje, bereid uit amandelen, die echter niet meer als zodanig te herkennen zijn.
Hm, nu weet je nog niks... ik zoek even voor je.
Nou ik vind het heel mooi beschreven hoor!  :thumbsup:

Kiwi

Re: Kookvragen
« Reactie #94 Gepost op: 02 maart 2005, 13:25:29 »
Mja, er is inderdaad niet veel te vinden over bitterkoekjes. Ze zijn gevuld met amandelspijs, en als ze oud zijn worden ze hard. Maar dat is ook wel lekker zelfs.
Ik heb hier een plaatje neergezet van bitterkoekjes van het AH-huismerk, dan zie je in ieder geval hoe ze er uit zien.

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #95 Gepost op: 02 maart 2005, 13:28:02 »
Mmmmmmmmmmmmmmh, bitterkoekjes.
Er bestaat ook bitterkoekjesvla, voor de liefhebbers...

de_veelvraat

Re: Kookvragen
« Reactie #96 Gepost op: 02 maart 2005, 13:33:09 »
Worden die bij ons toevallig niet macrons ofzo genoemd?
die bitterkoekjesvla, die wilde ik maken :)

Kiwi

Re: Kookvragen
« Reactie #97 Gepost op: 02 maart 2005, 13:35:06 »
Citaat
Mmmmmmmmmmmmmmh, bitterkoekjes.
Er bestaat ook bitterkoekjesvla, voor de liefhebbers...


Ja, ik vind ze ook erg lekker! :yummie:
In die vla schijnt per liter nog geen heel bitterkoekje te zitten. Meer smaakstoffen dan bitterkoekjes dus. :(
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2005, 13:37:25 door Kiwi »

de_veelvraat

Re: Kookvragen
« Reactie #98 Gepost op: 02 maart 2005, 13:40:53 »
macarons heten ze dus.
Ik heb ook al een receptje gevonden op smulweb. dat belooft  :P
bedankt voor de moeite!

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #99 Gepost op: 02 maart 2005, 14:27:11 »
als dat koeken zijn met eetpapier eronder en naar kokos smaken zijn ze het niet (of zijn macarons andere dingen dan (kokos)macaronen?)
Zo.