Vegatopia Forum

Waarom wel melk?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #80 Gepost op: 21 juli 2004, 16:50:47 »
Melk drinken is voor mij een behoorlijke bah-ervaring. Een paar maanden geleden had ik dat weer eens geprobeerd voor de grap, maar het  :pukey:-gevoel speelde al snel weer op.

Met kaas zal ik aan de andere kant zeker niet zo snel ophouden. Het kan erg lekker zijn, en dan heb je als je buiten de deur eet of in een ver oord zit tenminste nog wat mogelijkheden.

Chantal

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #81 Gepost op: 22 juli 2004, 15:08:51 »
Ik heb deze hele thread es zitten lezen en het valt me toch wel op dat er een soort strijd gaande is hier. Het lijkt wel of de veganisten hun uiterste best doen om de vegetariërs er van te overtuigen dat vega veel beter is. De argumenten die ik voorbij zie komen over "onnatuurlijk" en "ongezond" doen mijn wenkbrauwen tot aan mijn haarlijn optrekken. Wie bepaalt wat ethisch is? Het is erg subjectief. Bovendien heb je niet altijd een keus.

Zo ben ik zelf vegetariër en daar ben ik zeer tevreden mee. Op mijn manier help ik toch een klein beetje mee de wereld iets diervriendelijker te maken. Maar ik zal zuivel en eieren blijven consumeren. Ik moet namelijk wel! Ik heb een maagverkleinig ondergaan en mijn lichaam heeft veel extra eiwitten nodig omdat ik minder kan eten en van wat ik eet niet alles opgenomen wordt. Ik heb niet de financiën om alles vega te kopen en heb daar ook geen behoefte aan. Dus koop ik vegetarische kaas en vrije uitloop-eieren.

Maakt mij dat een slechter mens? Ik vind van niet. En ik vind het dan ook jammer dat er mensen zijn die, wellicht onbewust, het vega-evangelie prediken alsof ze iedereen willen bekeren. Laten we elkaar respecteren voor wat we doen in plaats van baas boven baas te spelen. Misschien wat hoog van de toren van een nieuweling maar ik wilde het toch even kwijt :)

P.S. nog voor alle duidelijkheid: ik heb respect voor veganisten maar ben niet van plan er zelf ooit een te worden
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2004, 16:13:15 door Chantal »

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #82 Gepost op: 22 juli 2004, 16:00:29 »
Maar ik zal zuivel en eieren blijven consumeren. Ik moet namelijk wel! Ik heb een maagverkleinig ondergaan en mijn lichaam heeft veel extra eiwitten nodig omdat ik minder kan eten en van wat ik eet niet alles opgenomen wordt.

Dat is echt geen valide argument om zuivel en eieren te blijven consumeren, maar laat ik daar gelijk aan toevoegen dat je gewoon datgene moet blijven doen waar jij je lekker bij voelt.
“it's strange how life makes sense in time...”

Chantal

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #83 Gepost op: 22 juli 2004, 16:05:50 »
Waarom is dat geen valide argument? Als je nou zei dat je heeft niet valide vindt, dan was dat nog tot daar aan toe, maar om nou voor een ander te bepalen dat het onzin is...
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2004, 16:12:03 door Chantal »

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #84 Gepost op: 22 juli 2004, 16:18:19 »
Je lichaam heeft echt niet zoveel eiwitten nodig als de meeste dietisten/voedingsdeskundigen denken, daarnaast is bijvoorbeeld tofu een zeer rijke bron van eiwit. Twee eieren bevatten ongeveer net zoveel eiwit als 226 gram tofu. Kaas blijft echter een van de meest 'compacte' eiwitleveranciers, in kaas zit ongeveer 4x zoveel eiwit als in tofu. Daarentegen bevat tofu weer 1,5x zoveel eiwit als melk. Allemaal bij benadering dan hè.

Dat in zuivel en eieren vitamine B12 zit vind ik zelf een veel betere reden om zuivel en eieren te consumeren. ;)
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #85 Gepost op: 22 juli 2004, 16:28:48 »
Ik heb deze hele thread es zitten lezen en het valt me toch wel op dat er een soort strijd gaande is hier.
Niks van gemerkt. Er was gewoon een discussietje
Citaat
Het lijkt wel of de veganisten hun uiterste best doen om de vegetariërs er van te overtuigen dat vega veel beter is. De argumenten die ik voorbij zie komen over "onnatuurlijk" en "ongezond" doen mijn wenkbrauwen tot aan mijn haarlijn optrekken. Wie bepaalt wat ethisch is? Het is erg subjectief. Bovendien heb je niet altijd een keus.
Nou ja ik vind melk gewoon ook onnatuurlijk. Logische conclusie ook. En ongezond is gebaseerd op conclusies van onderzoeken. En volgens mij zijn er meer onderzoeksresultaten tegen melk dan voor.

Citaat
Zo ben ik zelf vegetariër en daar ben ik zeer tevreden mee.Op mijn manier help ik toch een klein beetje mee de wereld iets diervriendelijker te maken.
:thumbsup:

Citaat
Ik heb niet de financiën om alles vega te kopen en heb daar ook geen behoefte aan.
Nou ja, op zich kost het helemaal niks. Tenzij je al die dure dingen koopt :)

Citaat
P.S. nog voor alle duidelijkheid: ik heb respect voor veganisten maar ben niet van plan er zelf ooit een te worden

Ja dat zeg je nu he.... ik kwam ook als vegetarier op vegatopia en nu ben ik veganist :P ;)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #86 Gepost op: 24 juli 2004, 22:59:34 »
Dat van die kaas ben ik toch niet met je eens. Cheezly is best okee, lekker spul, maar toch.... er is niks dat echt lijkt op de smaak van gewoon simpel belegen kaas.
Oh, tofutti... hmmm, jammer dat het zo duur is. Of lijkt het alleen zo duur... het is wel veel in zo'n bakje... misschien koop ik dat van de week weer eens.

Corrupted

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #87 Gepost op: 25 juli 2004, 14:09:14 »
Trouwens, dat veganisme 'natuurlijk' is, is de grootse onzin die er is. Als je veganist bent en geen pillen slikt ga je dood, en dat lijkt mij niet zo natuurlijk. Maar melk is inderdaad voor kleine diertjes en mensjes, en is voor volwassenen niet zo gezond, en niet 'natuurlijk' omk te drinken. Maar het is wel weer heel 'natuurlijk' om eieren te eten. Sowieso is het argument dat iets 'natuurlijk' is historisch gezien niet zo OK, de meest verschrikkelijke dingen (racisme, verkrachting, kolonialisme etc.) werden goedgepraat omdat het 'natuurlijk' zou zijn.

Uiteindelijk is voor mij de vraag: 'wil ik meebetalen aan het opsluiten en doden van dieren?' Ik denk niet niet dat je als veganist kan beweren ook maar 1 leven te redden, of dat je ineens opgaat in 'de natuur'.

Chantal

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #88 Gepost op: 25 juli 2004, 14:17:50 »
Ik vind het wel frappant dat veganisten veel vaker de behoefte tot "bekeren" hebben dan vegetariërs. Waarom elkaars levenswijze niet gewoon respecteren en in plaats van te roepen dat veganisme "beter" is blij zijn dat een vegetariër ook bewust bezig is met wat hij/zij eet? Ik bedoel...je kunt wel willen dat iedereen veganist wordt maar dat is niet realistisch. Je kunt ook blij zijn dat er een middenweg is: de vegetariër. Bovendien is veganisme gewoonweg niet voor iedereen weggelegd. Is dat zo moeilijk te accepteren?

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #89 Gepost op: 25 juli 2004, 14:23:02 »
Trouwens, dat veganisme 'natuurlijk' is, is de grootse onzin die er is. Als je veganist bent en geen pillen slikt ga je dood, en dat lijkt mij niet zo natuurlijk.

In deze maatschappij/omgeving kan je niet zonder pillen nee. Op zich is het doodgaan dan toch natuurlijk :P
Maar je bedoeld dat pillen slikken niet natuurlijk is? Nou ja, niet meer of minder natuurlijk dan ander gewoon etenswaardige producten. Overal zit allerlei vitamines toegevoegd e.d. en of je het dan in pilvorm slikt maakt dan ook weer niet uit.

Citaat
Maar melk is inderdaad voor kleine diertjes en mensjes, en is voor volwassenen niet zo gezond, en niet 'natuurlijk' omk te drinken. Maar het is wel weer heel 'natuurlijk' om eieren te eten. Sowieso is het argument dat iets 'natuurlijk' is historisch gezien niet zo OK, de meest verschrikkelijke dingen (racisme, verkrachting, kolonialisme etc.) werden goedgepraat omdat het 'natuurlijk' zou zijn.
Ja.

Citaat
Uiteindelijk is voor mij de vraag: 'wil ik meebetalen aan het opsluiten en doden van dieren?' Ik denk niet niet dat je als veganist kan beweren ook maar 1 leven te redden
Nee ik red er meer dan 1 :)

Citaat
, of dat je ineens opgaat in 'de natuur'.
Dat ligt meer aan je persoonlijk gevoel denk ik. Ik voel me iig wel sterk verbonden met 'de natuur'. Maar dat heb ik altijd wel gehad. Met veganisme voel ik me er wel dichterbij ;)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #90 Gepost op: 25 juli 2004, 14:27:48 »
Ik vind het wel frappant dat veganisten veel vaker de behoefte tot "bekeren" hebben dan vegetariërs.

ik vind het merkwaardig dat er in deze draad zo moeilijk wordt gedaan over het feit dat er wordt gediscussieerd over het onderwerp waar de draad over gaat. Ik vind de vegans op vegatopia over het algemeen helemaal niet bekeerderig, maar dit is specifiek een draad over de voors en tegens van melk, dan lijkt het me niet raar dat er vegans zijn die in deze draad hun motivering geven om geen melk te drinken. Dat is eerder informatief te noemen dan bekeerderig. Als je voor je zelf uitgemaakt hebt dat je wel melk wil drinken en ook niet zo bezig bent waarom sommige andere geen melk drinken, laat je deze draad gewoon links liggen (of rechts).
,,,,فلافل

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #91 Gepost op: 25 juli 2004, 14:35:06 »
Ik vind het wel frappant dat veganisten veel vaker de behoefte tot "bekeren" hebben dan vegetariërs.
Nee er is niet veel anders hoor. En wat is 'bekeren'? Wanneer vind je het 'bekeren'?

Overigens zie ik ook veel vleeseters die mij weer willen bekeren of vegetariers die zitten te bekeren. Zou er nou echt zoveel verschil zitten in de bekeringsdrang? Ik denk het niet.
Vleeseters in de meerderheid vinden vegetariers en veganisten maar mensen die zitten te bekeren altijd. Terwijl ze hetzelf ook doen. 9 op de 10 begint te zeggen dat ik maar gewoon vlees moet eten, ik toch geen dieren ermee red etc.
Is dat bekeringsdrang? Zo ervaar ik het wel.
We schuiven 1 plekje op...en dan zitten we met de vegetariers die zich ook op een plek begegeven... een nog lastigere... want ze hebben zowel een groep vleeseters (meerderheid) en een minderheid veganisten. Alletwee geven ze hun mening naar die vegetariers toe. Dus van 2 kanten word er 'druk' uitgeoefent. Dat ervaren de vegetariers dan weer als bekeringsdrang. Maar stappen veganisten zomaar naar vegetariers om te zeggen dat je geen ei moet eten etc.? Hier in dit topic alleen maar omdat de discussie er over gaat. Is dat bekeren? Ja een beetje, omdat men altijd wel meningen op wil dringen of wil afgeven of wil zeggen etc. En vegetariers geven hun mening ook. Kan een veganist ook opvatten als bekeringsdrang.
Maar is de behoefte nou groter? Dan de andere groepen? Qua verhouding zal men ook gewoon hun mening de juiste vinden en mensen overtuigen... dus lijkt me dus niet.

Citaat
Waarom elkaars levenswijze niet gewoon respecteren en in plaats van te roepen dat veganisme "beter" is blij zijn dat een vegetariër ook bewust bezig is met wat hij/zij eet?

Omdat mijn mening de juiste is. En jouw mening de juiste. En hun mening de juiste. Die quote hierboven is jouw mening, die jij wilt opdringen :)

Citaat
Ik bedoel...je kunt wel willen dat iedereen veganist wordt maar dat is niet realistisch.
Realistisch? Waarom niet. Als je niet gelooft in je doel kan je net zo goed maar weer vlees gaan eten. Aangezien er toch niks verandert.

Citaat
Je kunt ook blij zijn dat er een middenweg is: de vegetariër. Bovendien is veganisme gewoonweg niet voor iedereen weggelegd. Is dat zo moeilijk te accepteren?
Ik ben blij met elke stap van mensen in de 'goede' richting.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #92 Gepost op: 25 juli 2004, 14:37:02 »
Twee eieren bevatten ongeveer net zoveel eiwit als 226 gram tofu.
Dat vind ik toch nog steeds wel een flinke hoeveelheid tofu. Maar volgens mij heb je niet eens zoveel nodig per dag.

Hm. het boekje "Lekker vegetarisch" van het nederlands zuivelbureau geeft de volgende hoeveelheden vegetarische produkten die 100 gram biefstuk kunnen vervangen

2 eieren
50 gram kaas
100 gram sojaprodukten (tofu, tempeh, tivall) (dus niet 200!)
75 gram gare peulvruchten (okee!)
40 gram noten
100 gram quorn etc. ...

B12 is inderdaad een veel betere reden om weer zuivel en eieren te gaan consumeren.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Chantal

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #93 Gepost op: 25 juli 2004, 14:43:38 »

B12 is inderdaad een veel betere reden om weer zuivel en eieren te gaan consumeren.

Alleen ben ik er nooit mee gestopt. Ik ben nooit vegan geweest en heb daar ook geen behoefte aan. Maarre....kaas is toch ook zuivel?

Corrupted

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #94 Gepost op: 25 juli 2004, 14:53:30 »
B12 is inderdaad een veel betere reden om weer zuivel en eieren te gaan consumeren.

Waarom? B12 zit ook in pilletjes, die zijn goedkoper, smaken niet vies (of lekker), en betalen niet mee aan dierenleed. Ik zie geen reden om zuivel te consumeren, sorry.

En kaas lijkt mij daar ook bij horen ja.

En ja, veel vegetariers hebben niet de behoefte om vegan te worden, veel vegans niet de behoefte om vegetarier te worden. Mag allemaal, maar ik mag ook best vertellen waarom ik vegan ben, en waarom ik dat consequenter vind dan vegetarier zijn. Dat is geen bekering, maar een mening.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #95 Gepost op: 25 juli 2004, 14:58:50 »
B12 is inderdaad een veel betere reden om weer zuivel en eieren te gaan consumeren.
Waarom? B12 zit ook in pilletjes, die zijn goedkoper, smaken niet vies (of lekker), en betalen niet mee aan dierenleed. Ik zie geen reden om zuivel te consumeren, sorry.
Ik zei "een betere reden", en dat is gezien het feit dat je eiwitten goed uit plantaardige bron kan verkrijgen, maar dat het niet duidelijk is hoe goed vitaminepillen werken. Zo hebben ze wel eens een (meta-?)onderzoek gedaan naar multivitaminepillen waar uit bleek dat die dingen dus helemaal geen effect hebben, en dat je gewoon netjes je fruit en groente moet eten.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Chantal

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #96 Gepost op: 25 juli 2004, 15:08:36 »
Toch ben ik blij dat die pillen er zijn. Als je geen/niet voldoende groeten en fruit kunt eten of uberhaupt niet voldoende kunt eten om al je voedingsstoffen binnen te krijgen dan zijn die supplementen een uitkomst :D

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #97 Gepost op: 25 juli 2004, 16:07:51 »
Ik had laatst ook een discussie met iemand die zelf carnivoor is over het feit dat ik wel vis eet. Zij vond mij maar "een irritante vegetariër die de rest van de wereld per definitie al slecht vind" :o
Waarop ze dit baseerde weet ik ook niet, ik heb me nooit op die manier uitgelaten. Ik probeerde haar uit te leggen dat ik het vis eten aan het afbouwen ben, en dat ze respect voor deze keus moet hebben.
Ook zei ik dat elke hap vlees minder al meehelpt aan een beter milieu, een gezonder leven en minder dierenleed. Waarom zouden we elkaar bekritiseren als je in ieder geval je best doet??
Ik werd eigenlijk best wel kwaad maar had ook het idee dat dit iemand is waarmee je niet eens hoeft te proberen een zinnig gesprek te hebben, heb het dus afgekapt.... :angry7:
Volgens mij was ze gewoon jalours en wilde ze iets te zeiken hebben.
 
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline CJ

  • ***
  • 228
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #98 Gepost op: 25 juli 2004, 16:53:29 »
B12 is inderdaad een veel betere reden om weer zuivel en eieren te gaan consumeren.

Waarom? B12 zit ook in pilletjes, die zijn goedkoper, smaken niet vies (of lekker), en betalen niet mee aan dierenleed. Ik zie geen reden om zuivel te consumeren, sorry.

En kaas lijkt mij daar ook bij horen ja.

En ja, veel vegetariers hebben niet de behoefte om vegan te worden, veel vegans niet de behoefte om vegetarier te worden. Mag allemaal, maar ik mag ook best vertellen waarom ik vegan ben, en waarom ik dat consequenter vind dan vegetarier zijn. Dat is geen bekering, maar een mening.

Als ik eerlijk ben, vind ik vegan zijn inderdaad consequenter naar dieren toe dan vegetariër zijn.

Maar zelf heb ik ondervonden dat binnen ons gezin al genoeg compromissen gesloten moeten worden door het feit dat ik vegetarisch wil leven. Dus voorlopig hou ik het daarbij.


 
"spreken is zilver, zwijgen is goud"

Offline Mysteriaaa

  • ***
  • 148
  • Geslacht: Vrouw
    • Mijn Website... nog niet helemaal vertald....
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #99 Gepost op: 26 juli 2004, 23:10:37 »
eh... wacht maar.. waarom noemen ze het niet "Koeiën sap"?...

ok, om heerlijk te zijn, ik drink soja melk op een dagelijkse basis, en ik sla zo veel mogelijk melk en ei producten...

Ik vind het idée "melk van een andere dier drinken" écht een vieze idée...

'nique

Mais je le fais par Amour... de la Vie.