Vegatopia Forum

Algemene vragen over vegetarisme

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

gilles

Eindelijk bekeerd...nu nog beginnen
« Reactie #80 Gepost op: 19 november 2004, 15:33:57 »

Goeiemiddag,

Al geruime tijd heb ik een afkeer van vlees.  Eigenlijk heb ik het nooit echt graag gegeten, laat staan er van genoten.
Ik heb nu eindelijk de knoop doorgehakt om er definitief van af te stappen en me te bekeren tot het vegetarisme.

Er is maar één probleem: ik weet niet waar te beginnen!  Je kunt wel vlees laten, maar er moet natuurlijk iets in de plaats komen.
Daarom zou ik willen vragen: wat mag ik allemaal eten en wat niet?  Hoe moet ik een evenwichtige maaltijd samenstellen?
Mag ik bijvoorbeeld nog boterhammen eten?  Maar wat moet er dan tussen...

Alvast bedankt voor de tips!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Eindelijk bekeerd...nu nog beginnen
« Reactie #81 Gepost op: 19 november 2004, 15:49:08 »
Wat je wel en niet mag eten bepaal je zelf. Vegetariers eten geen vlees (en normaalgesproken ook geen vis), maar strenge vegetariers eten ook geen niet-vegetarische producten (b.v. kaas met dierlijk stremsel of snoep met gelatine), minder strenge vegetariers doen dat wel. Vegetarisme is ook geen geloof met strenge regels, het is gewoon een eetwijze.

Wat betreft het vervangen van vlees: je kan vleesvervangers gebruiken, je kan ook gewoon een van de vele recepten van b.v. deze site gebruiken om iets klaar te maken. Of als je lui bent doe je zoals ik en eet je veel pizza's en pastas ;)

En wat eet je normaal op brood? Je kan er (al dan niet vegetarische) kaas op doen, je kan er hagelslag op doen, pindakaas, chocopasta, ei of omelet, er bestaat zelfs vegetarisch vleesbeleg.

Ik denk dat het voor jou ook wel handig is om deze draad door te lezen, dan zul je zien dat het helemaal niet zo moeilijk is om vegetarisch te eten.
« Laatst bewerkt op: 19 november 2004, 15:53:23 door Poek »

Fabian

Re:Eindelijk bekeerd...nu nog beginnen
« Reactie #82 Gepost op: 19 november 2004, 15:58:20 »
Begin alsjeblieft met het weglaten van het woord 'bekeren'  :P

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Laatst bewerkt op: 19 november 2004, 16:06:51 door Hizikigrrrl »

Aiko

Re:Eindelijk bekeerd...nu nog beginnen
« Reactie #84 Gepost op: 19 november 2004, 17:56:21 »
Je kunt wel vlees laten, maar er moet natuurlijk iets in de plaats komen.

Nietes.

Laat gewoon het vleesaspect weg en je houdt nog steeds volkomen gezonde, evenwichtige en lekkere maaltijden over.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Eindelijk bekeerd...nu nog beginnen
« Reactie #85 Gepost op: 19 november 2004, 19:17:30 »
Misschien wat kookboeken kopen met niet al te bewerkelijk recepten? Ik ben van voor de vegaburger en ik kook doorgaans met twee uit de groep: zaden, noten, peulvruchten, graanprodukten, zuivel. Kan je ook een recept van vegetarische jus doen toekomen als je dat wilt. Verder barst het hier natuurlijk van de informatie.
de tuin: dat ben ik

overanalizing

Re:Eindelijk bekeerd...nu nog beginnen
« Reactie #86 Gepost op: 19 november 2004, 21:08:26 »
Je kunt wel vlees laten, maar er moet natuurlijk iets in de plaats komen.

Nietes.

Laat gewoon het vleesaspect weg en je houdt nog steeds volkomen gezonde, evenwichtige en lekkere maaltijden over.

Dat is niet helemaal waar. Aardappelen en groenten alleen geven je niet alles wat je lichaam nodig heeft. Je kan het best ook peulvruchten en wat noten en zaden op je menu zetten. En variatie! Daar ontbreekt het in de klassieke huishoudelijke keuken vaak aan. Er bestaan vegetarische voedselpiramides die daar handig voor zijn. Je hoeft heus geen 5 verschillende schotels in één maaltijd klaar te maken, maar over een tijdspanne van een paar dagen moet je wel uit iedere groep iets hebben gegeten.

Succes Gilles!  :thumbsup:


Aiko

Re:Eindelijk bekeerd...nu nog beginnen
« Reactie #87 Gepost op: 19 november 2004, 22:18:16 »
Huh? Hoezo niet waar? Onzin... Ik neem aan dat iemand die vlees eet ook wel eens varieert met iets anders dan het vlees en ook wel eens groenten tot zich neemt, fruit, vruchten en andere dingen van plantaardige origine. Dus kun je gewoon de normale gerechten maken die je altijd maakt maar dat het vleesaspect weglaten. Dus ik herhaal mijzelf dat er niets in de plaats 'moet' komen.

Wat betreft de tip van Lovelocker; er is een - naar mijn mening - een heel goed kookboek in de handel (vorig jaar nog wat beter verkrijgbaar dan nu), het heet heel simplistisch 'Vegetarisch Koken', best dik, een centimeter of vier met een harde kaft, de voorkant is zeer groen met gele letters en de zijkant net zo simpel en herkenbaar met de titel in grote gele letters en een knalrode achtergrond. Erg uitvoerig met iets van 250 of 300 verschillende recepten met afbeelding(en), goede uitleg en onder de tien euro. Een echte aanrader.

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eindelijk bekeerd...nu nog beginnen
« Reactie #88 Gepost op: 20 november 2004, 12:02:54 »
Begin alsjeblieft met het weglaten van het woord 'bekeren'  :P


Dat had ik net ook toen ik het las. Wat bekeren? Het is gewoon een manier van leven wat op den duur zo gewoon wordt dat je er niet meer over nadenkt.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Eindelijk bekeerd...nu nog beginnen
« Reactie #89 Gepost op: 20 november 2004, 14:48:52 »
Dus ik herhaal mijzelf dat er niets in de plaats 'moet' komen.


Jaja, je herhaalt jezelf, maar heb je gelijk??  
Ik stem voor Johan!  ;)
Zeker als je er van uit gaat dat de meeste mensen het bij vlees-groenten -aardappelen houden.
Gewoon vlees weglaten is niet genoeg. Dan kom je zo'n mensen een tijdje later tegen en eten ze terug vlees omdat ze zich bv. zwak voelden.
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

overanalizing

Re:Eindelijk bekeerd...nu nog beginnen
« Reactie #90 Gepost op: 20 november 2004, 21:43:02 »
Ja, dat is een beetje het idee. Het klinkt ontzettend prekerig maar peulvruchten moet je minstens enkele keren per week eten. Zéker als je fysieke arbeid doet. En peulvruchten staan niet zoveel op het menu van het klassieke allesetende gezin. Hooguit eens witte bonen in tomatensaus of snijbonen éénmaal per maand.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Eindelijk bekeerd...nu nog beginnen
« Reactie #91 Gepost op: 20 november 2004, 23:22:45 »
snijbonen zijn toch helemaal geen peulvruchten  ???
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eindelijk bekeerd...nu nog beginnen
« Reactie #92 Gepost op: 20 november 2004, 23:26:32 »
Snijbonen vallen onder groente.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #93 Gepost op: 23 november 2004, 22:13:44 »
Het gebeurt eigenlijk best vaak dat mensen een vraag stellen, dan een aantal antwoorden krijgen, maar ze niets meer van zich laten horen  >:(

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #94 Gepost op: 23 november 2004, 22:30:35 »
maar dat wil niet zeggen dat ze niet meer mee lezen, of de links niet lezen. Er zijn volgens mij wel meer mensen die alleen maar lezen en niet schrijven. En bovendien kunnen weer anderen die net beginnen met vegetarier zijn deze draden weer lezen  :)
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eindelijk bekeerd...nu nog beginnen
« Reactie #95 Gepost op: 20 december 2004, 20:39:41 »
Als je vegetarisch wilt eten kun je ook meer paddestoelen gaan eten.

 ??? Paddestoelen vallen meer onder groenten. Ze hebben weinig eiwitten, dus daar hoef je het niet voor te doen.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Eindelijk bekeerd...nu nog beginnen
« Reactie #96 Gepost op: 26 december 2004, 13:11:23 »
Misschien qua voedingstoffen, maar het zijn peulvruchten. In snijbonen zitten trouwens hoe dan ook relatief weinig voedingsstoffen.
Je bedoelt vast weinig eiwit. Want er zitten nog wel vitaminen en mineralen in, en dat is waar je groente voor eet. En er zijn nog wel meer dingen belangrijk dan alleen eiwitten...

Overigens zijn doperwtjes ook groenten en geen "peulvruchten" in de zin van gedroogde bonen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:ik wil vegetarier worden
« Reactie #97 Gepost op: 30 december 2004, 21:44:45 »
Citaat van: Hizikigrrrl .

Online kopen:
de AH heeft in de randstad een bezorgservice, Albert, [url=http://www.albert.nl
www.albert.nl[/url]
http://www.lekkervega.nl/lv/  is een vegetarisch postorderbedrijf

Er is nu een nieuw postorderbedrijf Vegashopping.nl hebben jullie daar ervaring mee?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #98 Gepost op: 30 december 2004, 21:48:16 »
Jep, er is hier zelfs een prijsvraag over geweest!

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #99 Gepost op: 30 december 2004, 21:52:14 »
ik heb de vraag ook in een nieuw bericht gesteld. Waar kan ik die uitslag van die prijsvraag lezen?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken