Vegatopia Forum

Dingen die toch niet vegetarisch zijn

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #80 Gepost op: 07 augustus 2006, 22:48:56 »
Het is maar hoe strict je wilt leven. In alle groenten- en alle fruitprodukten zitten resten van beestjes bijvoorbeeld. Tenzij men ontzettend veel gif heeft gespoten  ;) Geen insecten eten/doden is ondoenlijk. Ze zijn overal, op, onder en in. We zijn allemaal insecto-vegetariers of insecto-veganisten.
Ik kan er niet mee zitten. Ze hebben geen gevoel, althans zeker niet zoals wij dat kennen en medelijden kennen ze ook niet, als je ziet wat voor gruwelijks(in onze ogen) ze allemaal uitvreten.
Prachtig zijn ze wel
« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2006, 23:35:43 door lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Aiko

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #81 Gepost op: 07 augustus 2006, 23:03:32 »
oproep/uitzendkrachten.

Werkende via een uitzendbureau voor vormgevers, zeg ik: hé joh!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #82 Gepost op: 07 augustus 2006, 23:47:59 »
oproep/uitzendkrachten.
Werkende via een uitzendbureau voor vormgevers, zeg ik: hé joh!
Jij wordt vast niet zo slecht behandeld als produktiemedewerkers.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Veppie

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #83 Gepost op: 08 augustus 2006, 11:31:10 »
Ook veel van de boemboes (schrijf je dat zo??) van conimex bevatten vaak trassie. Wel vaag, want oorspronkelijk zijn boemboes (nogmaals ????) kruidenmengsels (met specerijen) En sinds wanneer zijn garnalen een kruid?
En sinds wanneer moet een exotisch culinair iets aan de omschrijving voldoen die er in het westen voor bedacht is?

Sinds conimex een westers bedrijf is, en zijn producten hier in het westen verkoopt.

Gwennepen

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #84 Gepost op: 08 augustus 2006, 14:14:16 »
In Knorr Aromat smaakverfijner met tuinkruiden zit E631 wat soms uit iets dierlijks wordt gemaakt en soms synthetisch.Maar ze zetten dat er op zo,n potje niet bij.

Lelle

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #85 Gepost op: 08 augustus 2006, 23:05:05 »
Op buitenlandse producten kom je nog wel eens de aanduiding "suitable for vegans" tegen, waarom kan dat hier niet gewoon?
Weet je meteen waar je aan toe bent.
Ik kwam het zelfs op een Iers pak koekjes tegen, kan dat niet ergens verplicht gemaakt worden ofzo?

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #86 Gepost op: 29 oktober 2006, 20:31:32 »
Ik las op wikipedia dat in (Amerikaanse) tandpasta calcium zit dat uit dierenbotten wordt gehaald en dat in Amerika rietsuiker meestal wordt gezeefd met verbrande dierenbotten (of zoiets) Dit is toch niet het geval in Nederland hè??
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Ruurdje

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #87 Gepost op: 30 oktober 2006, 14:36:58 »
Op buitenlandse producten kom je nog wel eens de aanduiding "suitable for vegans" tegen, waarom kan dat hier niet gewoon?
Weet je meteen waar je aan toe bent.
Ik kwam het zelfs op een Iers pak koekjes tegen, kan dat niet ergens verplicht gemaakt worden ofzo?

Ja op bijna alle Ierse producten staat het terwijl er daar volgens mij een stuk minder mensen vegetarier zijn..

Zouden ze hier ook moeten doen! Maar op sommige producten staat het wel (y).. weinig jammergenoeg

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #88 Gepost op: 30 oktober 2006, 16:16:29 »
Hier staat er vaak op de producten ovo-lacto-vegetarisch. Is ook duidelijk. Hier bedoelen ze het ook echt als een soort keurmerk (koop mij!)
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #89 Gepost op: 05 november 2006, 19:30:02 »
ik koop altijd de sambal badjak van koningsvogel, omdat die erg lekker is én zonder trassi. maar net was ik dus even de nieuwe pot aan het inspecteren en nu blijkt er (opeens) rundvleesbouillion in te zitten :-\

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #90 Gepost op: 06 november 2006, 11:17:13 »
Maar het vega-keurmerk van de NVB staat ook bijna nergens op. Er zijn veel vegetarische producten die het keurmerk niet hebben, dat noem ik nou verwarrend...  Vaak staat het logootje trouwens ook goed verstopt op de verpakking, je moet het echt gaan zoeken. Waar is zo'n keurmerk dan nog voor?
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #91 Gepost op: 06 november 2006, 11:23:26 »
Er zijn veel vegetarische producten die het keurmerk niet hebben, dat noem ik nou verwarrend...

Je kunt fabrikanten niet dwingen het keurmerk te voeren (nouja, in theorie zou de regering dat kunnen doen). En dat bananen het keurmerk niet hebben is niet zo verwarrend... maar je moet het keurmerk ook niet gebruiken als 'geen keurmerk -> niet vegetarisch' maar als 'wel keurmerk -> wel vegetarisch'.

Bij het eigen merk van Albert Heijn zou je op basis van aan- of afwezigheid van het AH v-teken wel moeten kunnen zien of het vegetarisch is of niet. Hun producten met kaas hebben dat teken over het algemeen niet, waaruit je dan kan opmaken dat het niet om vegetarische kaas gaat (je kan bij zo'n teken tenslotte het beste van stricte vegetariers uitgaan).

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #92 Gepost op: 08 november 2006, 12:11:00 »
ik koop altijd de sambal badjak van koningsvogel, omdat die erg lekker is én zonder trassi. maar net was ik dus even de nieuwe pot aan het inspecteren en nu blijkt er (opeens) rundvleesbouillion in te zitten :-\

Nee! Dat was nou ook net mijn favo sambal! :(
Nouja, gelukkig kun je altijd nog zelf sambal maken. ;)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #93 Gepost op: 08 november 2006, 14:38:18 »
Er zijn veel vegetarische producten die het keurmerk niet hebben, dat noem ik nou verwarrend...

Je kunt fabrikanten niet dwingen het keurmerk te voeren (nouja, in theorie zou de regering dat kunnen doen). En dat bananen het keurmerk niet hebben is niet zo verwarrend... maar je moet het keurmerk ook niet gebruiken als 'geen keurmerk -> niet vegetarisch' maar als 'wel keurmerk -> wel vegetarisch'.

Bij het eigen merk van Albert Heijn zou je op basis van aan- of afwezigheid van het AH v-teken wel moeten kunnen zien of het vegetarisch is of niet. Hun producten met kaas hebben dat teken over het algemeen niet, waaruit je dan kan opmaken dat het niet om vegetarische kaas gaat (je kan bij zo'n teken tenslotte het beste van stricte vegetariers uitgaan).


Klopt wel, maar bijvoorbeeld Becel heeft het logo op bepaalde vegetarische producten wel staan, en op andere (óók vegetarische!) producten niet.
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #94 Gepost op: 08 november 2006, 14:47:31 »
En hoe weet je dat die producten waar het niet op staat vegetarisch zijn?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #95 Gepost op: 08 november 2006, 15:25:14 »
Ik heb ze een mailtje gestuurd om te vragen. Ze wisten zelf ook niet goed waarom het vega-logo er niet op stond.
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Sammie

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #96 Gepost op: 13 november 2006, 21:06:04 »
Appelsap niet vegetarisch?? En slachtafval in brood? Is dat echt waar?

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #97 Gepost op: 14 november 2006, 07:46:22 »
Volgens de site www.animalfrontline.nl komt het steeds minder voor maar appelsap kan gelatine bevatten om het helder te krijgen. Ze geven onder het kopje "vegetarisme" lijsten met dranken die in ieder geval vegetarisch zijn. Zo zou  volgens deze site ook veel rode wijn niet vegetarisch zijn.





Veppie

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #98 Gepost op: 14 november 2006, 20:07:01 »
Kwam er gisteren achter dat nibbit chips behalve hartige smaak??? (serieus staat op de ingredienten lijst) ook karmijn bevat. Er staat mij iets bij dat dit van platgestampte luizen is gemaakt. De hartige smaak bestaat overigens uit weipoeder enzo.

San-dra

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #99 Gepost op: 14 november 2006, 22:59:39 »
Er zijn veel vegetarische producten die het keurmerk niet hebben, dat noem ik nou verwarrend...

Je kunt fabrikanten niet dwingen het keurmerk te voeren (nouja, in theorie zou de regering dat kunnen doen). En dat bananen het keurmerk niet hebben is niet zo verwarrend... maar je moet het keurmerk ook niet gebruiken als 'geen keurmerk -> niet vegetarisch' maar als 'wel keurmerk -> wel vegetarisch'.

Bij het eigen merk van Albert Heijn zou je op basis van aan- of afwezigheid van het AH v-teken wel moeten kunnen zien of het vegetarisch is of niet. Hun producten met kaas hebben dat teken over het algemeen niet, waaruit je dan kan opmaken dat het niet om vegetarische kaas gaat (je kan bij zo'n teken tenslotte het beste van stricte vegetariers uitgaan).


Klopt wel, maar bijvoorbeeld Becel heeft het logo op bepaalde vegetarische producten wel staan, en op andere (óók vegetarische!) producten niet.

Soms word het met afvalresten gemaakt.. om het bijvoorbeeld glanzerder te maken.. Dit staat dus niet op de verpakking enzo.. en waarschijnlijk zijn di eproducten zonder dat keurmerk van becel op die manier gemaakt..