Vegatopia Forum

AH: vegetarisch vs. halal

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #80 Gepost op: 29 oktober 2006, 18:53:26 »
En?

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #81 Gepost op: 29 oktober 2006, 18:55:30 »
Sanja, ik val geen moslims aan. Ik vertel gewoon mijn mening over halal-vlees. Als ik zou zeggen dat alle moslims vervolgt moeten worden, dan val ik ze aan, maar dat heb ik niet gezegt.
Nee, jij vindt dat je geen moslims aan valt. Ik vind dat wel. Weet je nog hoe je zelf in de verdediging schoot toen mensen zeiden dat ze liever niet hadden dat je jezelf een vegetariër noemde omdat je vis eet? Toen voelde jij je ook aangevallen. Ik kan me heel goed voorstellen dat moslims zich ook aangevallen voelen door jou.


Citaat
Voor jouw geld
Wat is er met mijn geld?

Citaat
hetzelfde: Beter opletten.
Laat je denigrerende toontje maar thuis. En misschien kan je je eigen advies eens ter harte nemen?

Wat vinden jullie dan van de onverdoofde rituele slachtingen in de islam?
Ik ben ooit van een paard afgedonderd, recht met mijn gezicht het zand in. Onder andere neus gebroken. De arts die mij behandelde vroeg of ik een verdoving wilde of dat hij hem zo terug zou breken. Ik vroeg wat meer pijn deed. Het maakte volgens hem geen verschil. Dat vind ik er van.

Citaat
Bovendien denk ik dat het helemaal geen halal-vlees is. Ik denk egt niet dat de slachters de naam allah gaan zeggen bij iedere kip die ze de nek afsnijden. Het is alleen zodat ze denken dat ze halal eten.
??? Geloof je dit nu echt zelf? Maar trouwens, wat is je probleem dan nog als het toch niet halal is? ::)

Mijn mening, en daar blijf ik bij is gewoon dat we ervoor moeten zorgen dat de islam zich niet verder uitbreid in nederland, want dat is een gevaar voor de samenleving. Voorbeeldje: 9-11.
Volgens mij zijn starheid en angst veel grotere gevaren voor de samenleving.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #82 Gepost op: 29 oktober 2006, 19:05:17 »
Het dwaalt hier wel behoorlijk van de oorspronkelijke discussie af. Het gaat over het aanbod van halal-producten bij Albert Heijn en de al dan niet terechte opwinding over het nieuws dat een deel van het reguliere vlees halal geslacht zou zijn.

De discussie gaat dus niet over de islam en/of moslims, noch over angsten voor wapperende groene vlaggen op het Binnenhof of de invoering van het afhakken van ledematen bij verdachten van winkeldiefstal.

Weer on topic, as-toe-blief!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:AH: vegetarischs Vs. Hallal
« Reactie #83 Gepost op: 29 oktober 2006, 19:11:59 »
En als de worp wordt aangepast,
:confused:

Laat ik het dan maar zeggen: het kan me aan mijn reet roesten wat de duurste kruidenier van Nederland uithaalt op zijn vlees(vervangers)afdeling.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #84 Gepost op: 29 oktober 2006, 19:16:00 »
1. We gaan sowieso niet op de man/vrouw spelen hier. Discussiëren doen we met argumenten.

2. Mijn oproep is aan het eind van de vorige pagina beland waardoor geen hond 'm gaat lezen of zich er wat van aantrekken en dat kan dus mooi niet. Dus ik zeg het nog een keer:

Het dwaalt hier wel behoorlijk van de oorspronkelijke discussie af. Het gaat over het aanbod van halal-producten bij Albert Heijn en de al dan niet terechte opwinding over het nieuws dat een deel van het reguliere vlees halal geslacht zou zijn.

De discussie gaat dus niet over de islam en/of moslims, noch over angsten voor wapperende groene vlaggen op het Binnenhof of de invoering van het afhakken van ledematen bij verdachten van winkeldiefstal.

Weer on topic, as-toe-blief!
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2006, 19:16:25 door J@n »

proud-veggie

Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #85 Gepost op: 29 oktober 2006, 19:17:22 »
Sanja, onverdoofd slachten doet wel degelijk meer pijn dan verdoofd slachten

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:AH: vegetarischs Vs. Hallal
« Reactie #86 Gepost op: 29 oktober 2006, 19:23:56 »
En als de worp wordt aangepast,
:confused:

Laat ik het dan maar zeggen: het kan me aan mijn reet roesten wat de duurste kruidenier van Nederland uithaalt op zijn vlees(vervangers)afdeling.
De worp is vast een afkorting voor iets, maar het komt erop neer dat het hoofdkantoor eens in de zoveel tijd een brief stuurt, met daarop plattegronden van de schappen, en daar dien je je aan te houden.
Omdat er iedere maand een hoop producten verdwijnen uit het assortiment, moet die worp dus iedere maand worden aangepast, zodat er geen lege vakken komen. Als je alles nou een beetje opschuift is er ruimte voor een extra koelcelletje voor het halalvlees.

Overigens werd het ontzettend goed verkocht, ook aan mensen die er helemaal niet uitzagen alsof ze het om geloofsredenen kochten. Maar er was ook wel 10% korting.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #87 Gepost op: 29 oktober 2006, 19:45:58 »
Sanja, onverdoofd slachten doet wel degelijk meer pijn dan verdoofd slachten

Hoe weet je dat?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

proud-veggie

Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #88 Gepost op: 29 oktober 2006, 19:49:01 »
Dat is bewezen. En als je een beetje logisch nadenkt snap je dat ook.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #89 Gepost op: 29 oktober 2006, 19:49:51 »
Nou, kom maar op met dat onderzoek dan.

Edit: Heb je dit deel van de discussie ook al gelezen?
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2006, 19:50:59 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Harry

Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #90 Gepost op: 29 oktober 2006, 19:51:38 »
Dat is bewezen. En als je een beetje logisch nadenkt snap je dat ook.
Aha, een gedachte-experiment. Daar ben ik dol op. Kom maar op.
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2006, 19:53:10 door Meneer de Uil »

proud-veggie

Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #91 Gepost op: 29 oktober 2006, 19:52:50 »
geloof je die onzin, sanja?

proud-veggie

Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #92 Gepost op: 29 oktober 2006, 19:55:19 »
Sanja, denk eens logisch na. Als ik onder verdoving ben en een dokter snijd in mij voel je zelde pijn. Als hij nu ff in mij gaat snijden heb ik heel veel pijn. Tog vrij logisch als je het mij vraagt.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #93 Gepost op: 29 oktober 2006, 20:00:54 »
De manier waarop jij een verdoving krijgt is niet hetzelfde als de manier waarop een beest verdoofd wordt. Ik snap dat het logisch klinkt als je vanuit jezelf kijkt naar wat het meeste pijn zou doen, maar het gaat nu niet om jou.

Ik betwijfel of het meer pijn doet als je een stalen pen door je kop krijgt of dat je hoofd er af gehakt wordt.

Het gaat er niet om dat iemand in je snijdt. Ze snijden geen figuurtjes, ze hakken in een keer een kop eraf. Denk je dat dieren daarna nog iets voelen?

Maar jij hebt het bewijs gezien, dus als je dat nu ook even aan mij laat lezen.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #94 Gepost op: 29 oktober 2006, 20:07:37 »
De bedoeling van ritueel slachten is toch dat het beest doodbloedt? En de manier om een dier te verdoven speelt inderdaad een grote rol. In sommige landen worden kippen vergast, zodat ze snel en efficiënt worden verdoofd. In Nederland schijnen een heleboel kippen onverdoofd te worden geslacht.
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #95 Gepost op: 29 oktober 2006, 20:56:48 »
Sanja, denk eens logisch na. Als ik onder verdoving ben en een dokter snijd in mij voel je zelde pijn. Als hij nu ff in mij gaat snijden heb ik heel veel pijn. Tog vrij logisch als je het mij vraagt.

Dat is logisch. Maar een prikje van de dokter of geen prikje van de dokter is niet te vergelijken met wat er bij slachten volgens de islamitische of westerse methode gebeurt.

Het islamitische doorsnijden van de keel veroorzaakt een zo heftig leegbloeden van het dier dat vrijwel onmiddellijk een diepe bewusteloosheid intreedt. Er is binnen enkele seconden geen hersenactiviteit meer. Met de ijzeren pin van het westers slachten gebeurt iets soortgelijks. De pin knalt tegen de kop waarna het dier onmiddellijk bewusteloos of hersendood is.

Het verschil is dat bij islamitisch slachten het hart langer blijft kloppen en het lichaam dus langer beweegt doordat het bloed er met enorme kracht uitspuit.




Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #96 Gepost op: 30 oktober 2006, 06:52:30 »
De bedoeling van ritueel slachten is toch dat het beest doodbloedt?

De bedoeling is dat het dier zoveel mogelijk leegbloedt. Dat is een klein, maar belangrijk nuanceverschil: de bedoeling van het islamitisch slachten is niet om het dier zo lang mogelijk te laten lijden, maar om het bloed er zoveel mogelijk uit te krijgen.

Simpel gezegd: bloed vinden ze bah en bah mag niet, dus hebben ze een methode bedacht die (vinden zij) geen pijn veroorzaakt, maar wel het hart laat doorpompen zodat dat vieze bloed er zoveel mogelijk uitstroomt.

Bij westers slachten gebeurt dat minder en het schijnt dat moslims ook bang zijn dat door die klap met de ijzeren pin aderen scheuren en er interne bloedingen veroorzaakt worden, waardoor er juist extra bloed in het vlees terechtkomt.

Ik denk dat beide methoden, mits correct uitgevoerd, qua veroorzaakt leed niet gek veel van elkaar verschillen.

Maar - en dat is het hypocriete van de hele zaak - het is natuurlijk volslagen idioot om het leed van een dier alleen af te meten aan de slachtmethode. Alsof alleen de laatste fase van -wat is het? 10 seconden? - in het leven van een dier er toe doet.

Gemakshalve wordt dan maar even vergeten welke hel eraan voorafgaat: het worstelen met het schietmasker, het naar de slachtbank gedreven worden, het ruiken van bloed, het horen van soortgenoten in doodsstrijd, het opeengepakt in vrachtwagens vervoerd worden over soms honderden kilometers. En zo kunnen we nog een stuk verder teruggaan in de tijd.

Maar ja, dat wil de gemiddelde vleesetende, handtekeningenzettende consument liever niet weten. Die leeft liever in z'n Disney-droom van vrolijk huppelende varkens en koeien die dansend en zingend hun dagen doorbrengen, waarna ze vrolijk lachend in de vrachtwagen naar het slachthuis stappen.
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2006, 06:54:04 door J@n »

Offline Mysteriaaa

  • ***
  • 148
  • Geslacht: Vrouw
    • Mijn Website... nog niet helemaal vertald....
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #97 Gepost op: 30 oktober 2006, 09:10:41 »
Wat een onzin zeg! Halal-vlees! ??? We wonen tog in nederland of niet?
ja,  maar je kunt ook "in neeeeedeland" verpest worden omdat je vegetariër ben...

Grote voorbeld, net een paar weken door mijn ervaring:

(ik kom binnen bij een friet tent)

-Excuseer, meneer, ik heb een vraag.  Worden de vlees- en visvrij snacks ook in dezelfde vet dan de andere gefrituurd?
-Ho maar het kan niet zo altijd als bij jullie!
-Hoezo bij jullie? u bedoeld bij ons hier in *neeeeedeland* (met veel sarcasme gezegd...).
-...?
-ja, Nederland is een zogenoemde "ecologische land" hè? toch als ze de weggen bij ons in de buurt zo nauw gemaakt en zo vol met drempels, iemand kan niet meer in een konstante snelheid rijden, dit is NIET ecologisch!  Maar trouwens... als Nederland zo ecologisch is, waarom word ik dan verpest omdat ik als vegetariër graag wil weten als mijn snacks in dezelfe olie dan die van cadavers gebakken worden... Hoh weet u wat? ik ga naar *** hun hebben wat meer verstaan!! fijne dag verder!!

'nique
Mais je le fais par Amour... de la Vie.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #98 Gepost op: 30 oktober 2006, 09:36:34 »
De bedoeling van ritueel slachten is toch dat het beest doodbloedt?

De bedoeling is dat het dier zoveel mogelijk leegbloedt. Dat is een klein, maar belangrijk nuanceverschil: de bedoeling van het islamitisch slachten is niet om het dier zo lang mogelijk te laten lijden, maar om het bloed er zoveel mogelijk uit te krijgen.

Simpel gezegd: bloed vinden ze bah en bah mag niet, dus hebben ze een methode bedacht die (vinden zij) geen pijn veroorzaakt, maar wel het hart laat doorpompen zodat dat vieze bloed er zoveel mogelijk uitstroomt.
Dat is trouwens toch ook zo bij kosher slachten?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Mysteriaaa

  • ***
  • 148
  • Geslacht: Vrouw
    • Mijn Website... nog niet helemaal vertald....
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #99 Gepost op: 30 oktober 2006, 09:37:55 »
Het staat ergens in de Leviticus dat je moet geen bloed eten.
Maar een vraag dan: waarom doen de joden zouten van de vlees maar de moslims niet?

'nique
Mais je le fais par Amour... de la Vie.