Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Laurie

• 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:(Moes)Tuin
« Reactie #800 Gepost op: 18 juli 2007, 20:50:26 »
Alleen heeeel veeeeel aardbeien. Er dreigt een soort van komkommer te groeien, de tomatenplanten bloeien nu pas en de paprika's zijn in de verste verte nog niet aan paprika's toe. O ja, sla hebben we ook in overvloed.  :)

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #801 Gepost op: 18 juli 2007, 21:30:41 »
Da's toch nog aardig wat voor op een balkon vind ik!

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #802 Gepost op: 25 juli 2007, 09:35:53 »
Da's toch nog aardig wat voor op een balkon vind ik!
't Is ook best vol... en nou heb ik ook nog een grote kaneelbasilicum gekregen van een vriendin die ook nog een mooi plekje moet krijgen. Eigenlijk moet hij op want hij is al enthousiast aan het bloeien, maar ik durf nog niet zo goed vanwege de kaneel.

Online Eelco

• Admin
  • 20.668
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Kruidentuin
« Reactie #803 Gepost op: 26 juli 2007, 11:33:20 »
Mijn bieslook begint te bloeien! Je ziet duidelijk knopjes aan de stengels verschijnen. Dat is vast een teken dat de plant zich vermaakt op het balkon, maar wat doe ik nu met de stengels? Knop wegsnijden en opeten? Of toch beter niet eten? De bewuste stengels verwijderen of juist verder laten groeien?
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2007, 13:18:11 door Eelco »
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #804 Gepost op: 26 juli 2007, 13:06:45 »
De smaak van kruiden wordt minder als ze gaan bloeien. Je zou er een paar kunnen laten bloeien, maar wil je nog wat te eten hebben dan moet je de boel wat korter knippen.

Online Eelco

• Admin
  • 20.668
    • Mijn Homepage
« Reactie #805 Gepost op: 26 juli 2007, 13:17:52 »
Volgens de Nederlandse Wikipedia moet ik mijn handen van de bloem afhouden: "De bollen die zich vormen aan de uiteinden van de stengels zijn niet voor consumptie geschikt. Zij hebben een hallucinerende werking en kunnen ernstige concentratie- en erectieproblemen veroorzaken."

Daarentegen vindt de Duitse Wikipedia dat de bloemen goed eetbaar en nogal decoratief zijn: "Vom Schnittlauch werden anders als bei anderen Zwiebelgewächsen nur die oberirdischen Pflanzenteile geerntet, wobei auch die violette Blüte essbar ist."

De meeste DE/EN/NL-bronnen die ik heb gevonden, vinden dat je de bloem gewoon kunt eten. Dan ga ik maar eens trippen op bieslook, groovy  :drink:.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #806 Gepost op: 26 juli 2007, 16:44:23 »
Je kunt de bloemen inderdaad gewoon eten hoor. De stelen van de de bieslook waar de bloem aan groeit, zijn doorgaans wat minder mals dan de overige. Ik haal ze er altijd tussen uit. Ik heb trouwens meerdere biesloken staan, dan kan ik planten helemaal kaal knippen terwijl andere weer uitlopen. Ook handig met andere kruiden :-)

Online Eelco

• Admin
  • 20.668
    • Mijn Homepage
« Reactie #807 Gepost op: 26 juli 2007, 23:47:49 »
Dank voor de tips! Ik zal morgen de bieslook fijn onthoofden  :devil:.

Offline Sil

• Godswonder
  • 452
« Reactie #808 Gepost op: 14 augustus 2007, 22:58:51 »
Volgens de Nederlandse Wikipedia moet ik mijn handen van de bloem afhouden: "De bollen die zich vormen aan de uiteinden van de stengels zijn niet voor consumptie geschikt. Zij hebben een hallucinerende werking en kunnen ernstige concentratie- en erectieproblemen veroorzaken."

Nooit last van gehad. Lekker hoor, Bieslookhoofdjes.
Wil er nog iemand courgettes? Ik heb 4 planten op 1 gezin  ;D

Minder leuk: tomaten allemaal dood door phytophtora. Enige 4 maiskolven opgepeuzeld door een vogel... naast een heel veld vol met mais. Ik weet in ieder geval dat het kwaliteit was  :-\
:koffie: 35, nog steeds veg@

brenda_lelie

« Reactie #809 Gepost op: 15 augustus 2007, 10:52:27 »
hier ook alle tomatenplanten dood, volgens mij is het een slecht jaar, de man op de markt had ook maar 1 soort, rest allemaal mislukt.
wat hier geweldig gaat: paprika's, pepers, snijboontjes (romanoboontjes), aardbeien (nog steeds!), pompoen (al 1 geoogst), courgettes en komkommer. En een hele bak met basilicum.
Nog gezaaid: rucola, paksoi
Al wel opgekomen maar nog niet klaar: witlof en broccoli

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #810 Gepost op: 15 augustus 2007, 11:42:26 »
Op nl.tuinen klagen de moestuinders ook over de slechte oogst. Mijn tomaten zijn zelfs in de kas overleden, de grond in de kas was door de vele regen ook zeiknat. Wel wat geoogst: sperziebonen, doperwten, meiraap, rucola en courgette. De mais staat nu in bloei. Het meeste wat ik net noemde heb ik trouwens in juni al geoogst. De afgelopen 2 maanden is het echt knudde. M'n kruiden gaan ook niet fantastisch.

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #811 Gepost op: 20 augustus 2007, 21:28:33 »
He, hoe komt het dat ik deze draad nog niet gezien had? Wij hebben wel geen moestuin, maar wel een kruidentuintje. Van een vroegere vakantie in Italie had ik zaad mee van grootbladige basilicum, vorig jaar had ik m te laat gezaaid. Dit jaar was ik op tijd, maar de slakken waren er ook op tijd, spijtig genoeg. Ik heb ecologische korrels geprobeerd (lichtblauwe hagelslag) maar Elmo vond het blijkbaar lekker, en de slakken    :nooo: Ik geef het op, misschien dat ik volgend jaar nog es een poging waag boven op ons plat dak, als de zaadjes dan nog deugen. Het zal ook wel met het natte weer te maken hebben, denk ik.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #812 Gepost op: 21 augustus 2007, 12:20:34 »
De moestuin is een puinhoop...en ik vind het prachtig, tja... Een braam, wat brandnetels en meer heeft de kas ingenomen. En de ananassalie die ik daarin heb laten staan, is zowat tot aan het dak gegroeid. Je weet niet wat je ziet. Als die gaat bloeien.....ga ik entree heffen daar. Een artisjok in de kas heeft zichzelf gedroogd, een soort van Pompej-artisjok. Ik dacht dat het een vaste plant was?  :-[ Die op het veld zijn ook stervende. Doen ze in stijl.
Een tijdje terug was mij al zo opgevallen hoe mooi doorgeschoten sla is en ik kon het niet uitrukken. Ik heb er nu eentje meegenomen voor in een pot in het tuintje. Gelukkig las ik net dat er iemand was die een groententuin heeft om alles door te laten schieten. Ik ben geen tuinman, is mij onlangs in het gezicht gesmeten door je-weet-wel-wie. Nou ja, aan de tuinwetten kan ik mij dan ook niet houden. Mijn hart is te groot voor plantsjes en mijn tuintje te klein.
de tuin: dat ben ik

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #813 Gepost op: 21 augustus 2007, 12:26:18 »
Joske, geloof mij: basilicum buiten...het wordt vaak niets. Op een vensterbank op oosten of westen, gegarandeerd succes. Als je groene en rode combineert, dan is het fraaier dan menige kamerplant.
Ik heb het dit jaar in de dakgoot van het schuurtje gezet, gaat vrij goed. Komen niet zoveel slakken. Wat ook wel ging in verleden: kippengaas om pot heen. Maar regen en wind, daar reageren ze ook niet goed op en daar helpt geen gaas tegen.
De korrels van Ecostyle werken wel, is mij verzekerd. Maar de slakken kruipen weg om te sterven. Je vindt geen lijkjes. Het is een soort van versterven, want door de korrels verdwijnt hun eetlust. Schijnt geen nare dood te zijn bij mensen(ik heb mijn twijfels), maar ik heb geen probleem met slakken doden. Ze eten elkaars lijken ook, de viezerds, om maar niet te spreken wat ze met sommige plantsjes doen. In de siertuin plant ik er overigens op, in de moestuin viel de schade wonderlijk genoeg zo mee dat ik er nooit wat aan deed.
Er is ook iets van Brabant slakkendood. Daar zit een afweermiddel in, honden en katten eten de slakken en de korrels niet. Er zijn ook korfjes te koop, waar je korrels in kunt doen en waar andere dieren niet bij kunnnen. Het is helaas aan dovemansoren gericht, merk ik op het tuincentrum. Ik wijt het verdwijnen van "mijn' egeltje aan de prachtige riddersporen van de buurvrouw paar huizen verder. Of aan autoverkeer natuurlijk. Binnenkort is het weer die tijd  :(
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2007, 12:28:28 door Lovelocker »

Offline Lona

• 812
« Reactie #814 Gepost op: 22 augustus 2007, 10:19:05 »
met het binnen voorzaaien van basilicum en vervolgens buiten uitplanten heb ik wel goede ervaring. Binnen op de vensterbank verpietert basilicum zo snel bij mij...
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #815 Gepost op: 22 augustus 2007, 19:41:29 »
Het zal uitmaken op je op van oorsprong zandgrond zit of niet. Hoe het met de slakkengemeenschap zit. En of je gewend bent om een boel kamerplanten te verzorgen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #816 Gepost op: 25 augustus 2007, 16:16:42 »
Zijn er hier mensen die wel eens het Inca-komkommertje/korilla (Cyclanthera pedata) hebben gegroeid?
Ik wacht met smart op de komkommertjes, maar er zijn nog geeneens bloemetjes verschenen... kan dat nog wat worden dit jaar?

De aardperen doen het hier fantastisch, iig het gedeelte wat boven de grond groeit. De stengels gaan richting de 2,5 meter!
De aardamandelen slaan ook goed aan, net als de gele bietjes, de regenboogsnijbiet en de paarse worteltjes.
De venkel is helaas doorgeschoten en bleek ook oneetbaar. Misschien volgend jaar maar vanaf juni zaaien, kijken of dat helpt.
Volgend jaar neem ik  maar geen mini-boonstruikjes meer, want de opbrengst was wel heel erg magertjes ;D.
De tomatenplanten in de volle grond hebben de phytonogwattes behoorlijk doorstaan, die in de pot zijn volledig verrot.

De courgette-opbrengst valt erg tegen; meestal zitten er zoveel aan, dat je niet meer weet wat je er mee aan moet, maar hier komen er wel bloemen aan, maar geen vruchtjes. Bij de pompoenen hetzelfde liedje. Zou ik ze meer mest hebben moeten geven?

« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2007, 17:13:25 door Hizikigrrrl »

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #817 Gepost op: 25 augustus 2007, 22:38:24 »
De korilla heb ik nooit van gehoord... Wel eens kiwano geprobeerd, dat was wel apart (maar dus niet voor herhaling vatbaar). Mijn aardperen staan er gezellig bij, een pol gekregen en pas in juli ofzo in de volle grond gezet, dus ik oogst dit jaar maar niet.

Ik heb dit jaar weinig gemoest vanwege tijdgebrek, maar het weer zit ook niet zo mee.

Mini-boonstruikjes? Je bedoel stam ipv rijs? bij mij doen ze het wel goed dit  jaar, als een van de weinigen. Jammer dat ik geen fan ben van sperciebonen.

Courgettes gaan hier ook minder; ik wijt het aan de vele regen. Vruchten rotten aan de struiken. Pompoen zijn hier niet aanwezig door hinderlijke slakken die het nodig vonden ze in prematuur stadium op te eten  :(

Phyotfrutsel heb ik in de kas ook last van. Al met al: het is niet een al te best moestuinjaar. Hiziki, je kunt eens op nl.tuinen de nieuwsgroep rondneuzen. Over het algemeen bruikbare tips en leuke discussies. Ik en LL (aka John Tuinman) hangen er ook zo nu en dan rond.

Wat voor grond heb je eigenlijk?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #818 Gepost op: 26 augustus 2007, 14:01:44 »
Euh... tis geen klei en in woon in de achterhoek. Het is wel heel goede grond heb ik mij laten vertellen. Niet te nat en niet te droog. Niet alles staat erin; de vruchtgroenten staan her en der in de tuin.

De boontjes zijn dwergrassen, zoals deze Sutton Dwarf tuinboon:
http://denieuwetuin.be/rareboontjes2.php

Die korilla heet ook wel olijfkomkommertje: http://denieuwetuin.be/komkommers.php Het blad is trouwens prachtig. De kiwano vind ik qua smaak niet zo (supermarkt), maar ze zijn wel oh zo mooi. Het kweken ging wel goed?

piewie

« Reactie #819 Gepost op: 28 augustus 2007, 10:37:25 »
kijk eens op:

http://www.permacultuurnederland.org/

daar staat hoe je van je tuin een functioneel ecosysteem kan maken, erg leuk! Ook is er een kruiden en plantendatabase aanwezig die steeds verder uitgebreid wordt.