Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Sil

• Godswonder
  • 452
  • Geslacht: Man
Re:Moestuin
« Reactie #80 Gepost op: 12 mei 2004, 11:21:44 »
Uhm, mieren zijn dus niet goed in de broeikas??
Ik had al een vermoeden.

uhm, wat doen mieren dan voor verschrikkelijke dingen in een broeikas?
:koffie: 35, nog steeds veg@

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #81 Gepost op: 12 mei 2004, 11:25:45 »
Ze houden bladluizen als vee. Dat is het enige wat ik kan bedenken.
Die bes die onder de luizen zit, ondanks buurvrouw lavendel, waarschijnlijk: omdat buurvrouw lavendel stuk kleiner is. Waar ik dan benieuwd naar ben: zitten de luizen ook op lavendelhoogte?
Slakken, tja: het eenvoudigst is: geen hosta. Er is trouwens ook een hosta die niet bij slakken in trek is. Varens zijn ook mooi en als ze daaraan vreten, zie je het niet. Verder weet ik een hele batterij trucjes om slakken weg te houden of te vermoorden. Als ik een hosta zou willen: dan in pot met een rand van vaseline rondom gesmeerd.
de tuin: dat ben ik

Kiwi

« Reactie #82 Gepost op: 12 mei 2004, 11:30:38 »
Jammer, ze staan al in de tuin. Sommige zijn bijna al opgevreten voor ze boven de grond uitkomen!
Dan ga ik maar elke ochtend voor ik naar m'n werk ga op slakkenjacht . Vanochtend had ik er ook weer een stuk of zeven te pakken. Binnen een paar minuten tijd!

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #83 Gepost op: 12 mei 2004, 11:33:39 »
Je kunt misschien een zak cacaodoppen proberen. Maar ik heb deze tip wel eens eerder gegeven, toen kreeg ik een berichtje terug: sjon HELP, alle slakken van Marquette hier in de tuin! Of rare cacaodoppen of rare slakken, ik weet het niet :(
Je kunt bij vochtig weer en/of in de schemering ook even slakken verzamelen. Misschien heb je wel een vervelende buur of zo... :P Ik denk dat de huisjesslakken o.h.a. niet zo erg zijn, maar die naaktslakken :pil:
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2004, 11:38:34 door Lovelocker »

Offline Nick

• 578
« Reactie #84 Gepost op: 12 mei 2004, 11:45:02 »
, maar die naaktslakken :pil:

Die eet jij op?
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Kiwi

« Reactie #85 Gepost op: 12 mei 2004, 11:46:08 »
Die zijn idd niet zo fijn om vast te pakken  :pukey:

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #86 Gepost op: 12 mei 2004, 13:12:11 »
, maar die naaktslakken :pil:

Die eet jij op?
Zo kun je het ook opvatten...Het zijn Holle-bolle-gijzen bedoel ik. Ik ben vegetariër weet je ;)

ellen

« Reactie #87 Gepost op: 12 mei 2004, 13:18:44 »
En ik altijd maar denken dat deze smilie over drugsgebruik ging. Zal wel aan mij liggen dan... ;)
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2004, 13:51:25 door LL de Ling »

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #88 Gepost op: 12 mei 2004, 13:27:44 »
Projectie heet dat geloof ik?

Offline Carla

• 259
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #89 Gepost op: 12 mei 2004, 13:52:17 »
Vlak naast de lavendel staat een zwartebes die vol zit met zwarte luis... Ik heb mijn ouders gevraagd om er afrikaantjes (van 1cm groot) naast te zetten, maar vraag me af of het gaat helpen. Een andere oplossing weet ik in ieder geval niet (behalve doodmaken).

Grote kans wel dat mijn vader er stiekem met wat gif overheen gaat. Als ik dan in het weekend vraag waar de luizen heen zijn halen ze hun schouders op. Hebben ze volgens mij ook al eens bij de appel gedaan...  >:( Geen wonder dat de koolmeesjes ze niet opeten.

Ik heb weleens gelezen dat je (via internet) (of misschien ook wel gewoon in een tuincentrum) eitjes (larven?) van  het lieveheersbeestje kunt kopen. Die laat je uitkomen bij de plek waar je bladluizen zitten. (De gebruiksaanwijzing zal er vast bijzitten). Het schijnt dat de babylieveheersbeestjes op de plek van hun geboorte flink wat bladluizen verorberen.
Tja, erg luisvriendelijk is het niet, maar altijd beter dan gif.

Offline Carla

• 259
« Reactie #90 Gepost op: 12 mei 2004, 13:57:38 »
Het is hier al vaker gevraagd, maar hoe kom ik van slakken af?
Gif is zielig (ook voor vogels en egels die die slakken dan weer opeten), bier schijnt goed te helpen maar ook niet zo diervriendelijk te zijn, en om nu m'n hele tuin vol te storten met scherpe steentjes of schelpen zie ik ook niet zo zitten. Maar ze vreten wel al m'n hosta's op! Wie weet nog een andere methode?

Ik had vroeger een oom die altijd s'avonds met een lamp op slakkenjacht ging.
T'was wel een rare, die oom, maar ach, veel kwaad deed ie ook niet :-)
Maar wie weet dat zoiets helpt? Geen idee trouwens of slakken rond een bepaalde tijd eten en vervolgens de rest van de nacht je plantjes met rust laten.
Daarna zet je ze gewoon ergens in een weiland ofzo.
Pffft, je hebt er wel een dagtaak aan he, vegetarier zijn en een moestuin hebben.

Kiwi

« Reactie #91 Gepost op: 12 mei 2004, 14:05:29 »
Pffft, je hebt er wel een dagtaak aan he, vegetarier zijn en een moestuin hebben.

Hihi, waarschijnlijk is dit de verkeerde draad, maar die hosta's staan gewoon in de (sier)tuin, geen moestuin....

Ik zie ze vnl 's ochtends vroeg, dan is het nog vochtig natuurlijk. Overdag zullen ze wel schuilen voor de zon. Dus 's nachts zullen ze er ook wel zijn (maar dan slaap ik meestal).

Offline Carla

• 259
« Reactie #92 Gepost op: 12 mei 2004, 14:09:53 »

Hihi, waarschijnlijk is dit de verkeerde draad, maar die hosta's staan gewoon in de (sier)tuin, geen moestuin....

Pfft, je hebt er wel een dagtaak aan he, vegetarier zijn en een (sier)tuin hebben. ;)

Kiwi

« Reactie #93 Gepost op: 12 mei 2004, 14:10:41 »
 ;D

Offline Carla

• 259
« Reactie #94 Gepost op: 12 mei 2004, 14:13:02 »

Ik zie ze vnl 's ochtends vroeg, dan is het nog vochtig natuurlijk. Overdag zullen ze wel schuilen voor de zon. Dus 's nachts zullen ze er ook wel zijn (maar dan slaap ik meestal).

Maar nog even serieus over die slakken;  het kan dus best zijn dat de slakken die je s'ochtends ziet de hele nacht al aan je hosta's hebben zitten eten. Als je ze dus al s'avonds weghaalt ipv s'ochtends heb je volgens mij best kans dat het helpt.

Aiko

« Reactie #95 Gepost op: 12 mei 2004, 14:51:57 »
Uhm, mieren zijn dus niet goed in de broeikas??
Ik had al een vermoeden.

uhm, wat doen mieren dan voor verschrikkelijke dingen in een broeikas?

Zij ondermijnen mijn cactussen met hun mierenkolonies door deze uitgerekend in de potten van mijn plantjes te stichten en snoepen suikerhoudende nectar van mijn dierbare Ferocactussen, wat ik ook liever niet heb. En je houdt het niet voor mogelijk hoeveel troep in een kas deze ijverige beesten kunnen maken al zeulende met zandkorrels als ze verenigd zijn in een paar mierenkolonies, zoals bij mij.

Misschien helplt tomatenplantentakken of -bladeren ook wel tegen ander gespuis, zoals wormen en slakken?

Offline Sil

• Godswonder
  • 452
« Reactie #96 Gepost op: 12 mei 2004, 16:04:01 »
Die bes die onder de luizen zit, ondanks buurvrouw lavendel, waarschijnlijk: omdat buurvrouw lavendel stuk kleiner is. Waar ik dan benieuwd naar ben: zitten de luizen ook op lavendelhoogte?

Goed punt... ik geloof dat er weinig luis zit op lavendelhoogte. Zou het helpen, denk je, als ik een aftreksel van lavendel op de toppen spuit?
:koffie: 35, nog steeds veg@

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #97 Gepost op: 12 mei 2004, 23:46:21 »
Niet dat ik ooit gelezen heb...en dat is best veel. Brandnetelgier hélpt zeker. Stinkt enorm. Er komen ook enkele andere planten in aanmerking, maar geen lavendel bij mijn weten.
Je laat brandnetels flink rotten in water en dat spuit je over de planten, dat is alles. Je jaagt er niet alleen de  luizen mee weg  :)
Trouwens: de luizen houden natuurlijk het meest van sappige nieuwe blaadjes aan de toppen. Die zitten vooral hoger. Dus het is geen sluitend bewijs.
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2004, 23:47:26 door Lovelocker »

Offline Nick

• 578
« Reactie #98 Gepost op: 13 mei 2004, 11:31:42 »
Het zijn Holle-bolle-gijzen bedoel ik.

:confused:
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Kiwi

« Reactie #99 Gepost op: 13 mei 2004, 11:35:33 »
Het zijn Holle-bolle-gijzen bedoel ik.

:confused:

Nooit in de Efteling geweest?