Vegatopia Forum

Vruchtensappen niet vegetarisch?

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Roosvicee Multivit en andere vitamine-drankjes niet vegetarisch?
« Reactie #80 Gepost op: 19 mei 2003, 21:52:13 »
Stond er nu wel of niet "aroma" op de verpakking? Want dat zou het verklaren.

Er stond aroma, maar dat was niet wat het was. Ze hebben het 'visproduct' niet vermeld, omdat het alleen was om vitamine in te kapselen. Beetje raar!
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Roosvicee Multivit en andere vitamine-drankjes niet vegetarisch?
« Reactie #81 Gepost op: 19 mei 2003, 21:54:56 »
Er stond aroma, maar dat was niet wat het was. Ze hebben het 'visproduct' niet vermeld, omdat het alleen was om vitamine in te kapselen. Beetje raar!
misschien mag dat gewoon wel zo van de wet.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Roosvicee Multivit en andere vitamine-drankjes niet vegetarisch?
« Reactie #82 Gepost op: 19 mei 2003, 21:57:10 »
Kan het niet zo zijn dat die vitamines zeg maar ingekapseld de Roosvicee fabriek inkomen, zodat het een soort halfproduct is waarvan de bereiding niet op de ingredientenlijst van het eindproduct hoeft te worden vermeld? Dat vitamine wel op de verpakking staat en die hele vis niet op de ingredientenlijst terugkeert dus. Er zijn daar regels over, maar ik weet niet hoe die precies in elkaar zitten.
,,,,فلافل

willem1940

Re:Roosvicee Multivit en andere vitamine-drankjes niet vegetarisch?
« Reactie #83 Gepost op: 19 mei 2003, 22:53:45 »
Vreemd, dit is Koninklijke De Ruijter die ik op Internet niet met een eigen site aantref; schijnt samen te gaan met Heinz. Hun spullen SMAKEN doorgaans wel erg goed.

Een pagina gezien waar men niet zo blij over die 2 schijnt te zijn:

http://www.pz.nl/akb/gentech/beleidsverklzwart.html

Miranda

Re:Roosvicee Multivit en andere vitamine-drankjes niet vegetarisch?
« Reactie #84 Gepost op: 20 mei 2003, 22:03:40 »
Ik heb het al vaker mee gemaakt, dat niet alle ingredienten op de verpakking worden vermeld. Dit schijnt te maken te hebben met de hoeveelheid van het product dat wordt gebruikt.
Zo zit er in cola kaneel, dit staat echter niet op het etiket.
Het is niet echt consumentvriendelijk om niet alle ingerdienten te vermelden, ookal is het maar een heeeeeeeel klein beetje.  Je hebt als consument toch het recht om te weten wat je eet of drinkt.

 

willem1940

Re:Roosvicee Multivit en andere vitamine-drankjes niet vegetarisch?
« Reactie #85 Gepost op: 21 mei 2003, 02:12:36 »
Eens met Miranda: ik erger mij al vele jaren eraan dat die stoffen-vermeldingen "gedoogd" worden weggelaten, vooral vaak kleurstoffen.

Ik probeer zo min mogelijk off topic te gaan, laat het hier dus even bij.


Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Roosvicee Multivit en andere vitamine-drankjes niet vegetarisch?
« Reactie #86 Gepost op: 21 mei 2003, 07:38:46 »
Ik heb het al vaker mee gemaakt, dat niet alle ingredienten op de verpakking worden vermeld. Dit schijnt te maken te hebben met de hoeveelheid van het product dat wordt gebruikt.
Zo zit er in cola kaneel, dit staat echter niet op het etiket.
Het is niet echt consumentvriendelijk om niet alle ingerdienten te vermelden, ookal is het maar een heeeeeeeel klein beetje.  Je hebt als consument toch het recht om te weten wat je eet of drinkt.
op het etiket van cola staat "smaakstoffen". dat mag kennelijk. ik begin me af te vragen wat wettelijk eigenlijk de (oorspronkelijke) doelstelling van de ingredientenlijst is.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Roosvicee Multivit en andere vitamine-drankjes niet vegetarisch?
« Reactie #87 Gepost op: 26 mei 2003, 17:39:17 »
Citaat
Geachte mevrouw,

In antwoord op u e-mail kunnen wij u hetvolgende informeren:

De gekoelde vruchtensappen van AH zijn geschikt voor vegetariërs, de
houdbare sappen niet.
AH multifruit vitaminesap bevat vitamine B12, deze vitamine wordt door
bacteriën geproducteerd die op een voedingsbodem groeien die dierlijke
bestanddelen bevat.

Met vriendelijke groet,
Albert Heijn Klantenservice


« Laatst bewerkt op: 08 maart 2008, 15:28:51 door Hizikigrrrl »

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Roosvicee Multivit en andere vitamine-drankjes niet vegetarisch?
« Reactie #88 Gepost op: 26 mei 2003, 18:36:06 »
Kut. Wat bedoelt ze met houdbare sappen? Toch niet ook de sinaasappelsap? Ik hoop alleen de sapjes met toegevoegde vitamines, die drink ik toch niet.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Roosvicee Multivit en andere vitamine-drankjes niet vegetarisch?
« Reactie #89 Gepost op: 26 mei 2003, 21:19:55 »
Kut. Wat bedoelt ze met houdbare sappen? Toch niet ook de sinaasappelsap? Ik hoop alleen de sapjes met toegevoegde vitamines, die drink ik toch niet.

Ik heb dezelfde mail ontvangen als Machteld en het wordt er niet veel duidelijker op zo... Ik vermoed dat ze dus inderdaad de 'gewone' AH-appelsap, -sinaasappelsap, -grapefruit-sap etc. bedoelen. Maar waarom geven ze toch niet gewoon aan wat er in zit en waarom dat erin zit?

De B12-kwestie die ze hier aanroeren, werpt voor de allerstrikste vegetariërs wel weer andere vragen op. Zoals: moet je b12-bevattende producten mijden omdat de voedingsbodem van de b12-producerende bacteriën melkeiwitten, vismeel, slachtafval e.d. kan bevatten? (bron: vitamineb12.nl). Maar dat gaat wel erg ver off topic. En het is eigenlijk ook niet zo relevant op een forum voor vleesverlaters/beginnende vegetariërs.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vruchtensappen niet vegetarisch?
« Reactie #90 Gepost op: 26 mei 2003, 21:35:28 »
Meeltje naar AH is onderweg. Dit zou echt erg zijn. Ik heb altijd pakken jus d'orange in huis, ook van AH. Dat zou dus betekenen dat ik voortaan ook alle jusfabrikanten moet schrijven.
Hoop dus echt dat het niet zo is.
Antwoord volgt.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vruchtensappen niet vegetarisch?
« Reactie #91 Gepost op: 03 juni 2003, 22:48:55 »
Ik heb de AH zo'n 1,5 jaar geleden gemailt met de vraag of de AH multivit (uit de koeling, dus niet houdbaar) geschikt is voor veganisten en waar de vitamines vandaan kwamen en toen zeiden ze inderdaad dat die B12 door bacterien werd gemaakt maar dat ze op een dierlijke voedingsbodum worden gekweekt werd voor het gemak maar ff weggelaten, wat een eikels!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vruchtensappen niet vegetarisch?
« Reactie #92 Gepost op: 03 juni 2003, 23:18:36 »
Je hebt 'gewone' sappen uit pak van AH met toegevoegde vitamine C en zonder. Die zonder staat bij ingredienten: 'ingredient: appelsap uit geconcentreerd appelsap' Er staat dus ook duidelijk op dat er maar 1 ingredient in zit. Zou het dan toch niet o.k. zijn omdat bij de bewerking er iets dierlijks wordt toegevoegd? Of is deze sap wel o.k. Wat verwarrend! Heeft iemand nog naar AH hierover nog een keer geschreven? Ik zou echt graag willen weten inderdaad wat er dan voor 'verkeerds' inzit, want dan kan ik beoordelen of ik het wel of niet wil drinken.

Maar zijn riedeldrinks zoals Appelsientje dan wel ok? Want dat mailtje dat Machteld kreeg, daarin staat dat ze geen vis gebruiken, maar wellicht iets anders niet vegetarisch, want ze zeggen in dat mailtje niet dat het geschikt is voor vegetariers? Op hun site staat het ook niet.

,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vruchtensappen niet vegetarisch?
« Reactie #93 Gepost op: 03 juni 2003, 23:23:40 »
Maar zijn riedeldrinks zoals Appelsientje dan wel ok? Want dat mailtje dat Machteld kreeg, daarin staat dat ze geen vis gebruiken, maar wellicht iets anders niet vegetarisch, want ze zeggen in dat mailtje niet dat het geschikt is voor vegetariers? Op hun site staat het ook niet.


DD. 6 mei:
Citaat
Geachte mevrouw,
 
Alle RiedelDrinks producten zijn geschikt voor vegetariers en veganisten. Er worden geen ingredienten van dierlijke oorsprong gebruikt.
Met vriendelijke groet,
ConsumentenService Frico / RiedelDrinks / Friesche Vlag

Nanny van Haasen



willem1940

Re:Vruchtensappen niet vegetarisch?
« Reactie #94 Gepost op: 03 juni 2003, 23:25:38 »
Ik zou het fijn vinden als er 2 duidelijke herkenningsmerken werden ingevoerd op levensmiddelen:
- bevat geen slachtproducten
- bevat geen dierproducten

Ik heb dit op andere forums ook wel eens gepost en ook wel eens naar een krant geschreven.

Ik ben niet eens vegetariër, maar ik wil WETEN wat ik eet omdat ik sommige (technisch onnodige) samenstellingen niet wil, zoals gelatine in pepermunt, gewoon omdat ik gelatine goor spul vind waarnaar ik nu steeds moet puzzelen in priegelig kleine lettertjes.

En ook vind ik niet dat E-nummers willekeurig gebruikt moeten mogen worden voor wisselend dierlijke en chemische producten. "Chemisch zuiver" en "zuiver chemisch" lopen toch al teveel door elkaar.

En ik vind het ook krankzinnig dat het enge stofje Aspartaam (waar ik "gelukkig" acuut-overgevoelig voor ben) onder een stuk of 5 namen mag schuilen plus eventueel een e-nummer.

Gestoord trouwens dat in veel limonades zowel suiker als Aspartaam zit.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vruchtensappen niet vegetarisch?
« Reactie #95 Gepost op: 03 juni 2003, 23:27:53 »
Oh tof! Het is nogal een lange draad geworden, dus ik had ff niet goed gekeken, maar dat is in ieder geval prettig!
,,,,فلافل

Cheryl

Re:Vruchtensappen niet vegetarisch?
« Reactie #96 Gepost op: 04 juni 2003, 16:53:06 »
Ik had een mailtje naar spa & fruit gestuurd en eens antwoord gekregen:

Geachte mevrouw .......,

Wij danken u voor uw vraag betreffende Spa & Fruit. Graag ontvangen wij een omschrijving van de criteria voor veganisten voordat wij uw vraag beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

Anke van Swijndregt


Met andere woorden ze weten niet wat veganisme is.
Ik ga nog maar een mailtje sturen.

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Vruchtensappen niet vegetarisch?
« Reactie #97 Gepost op: 04 juni 2003, 16:56:45 »
Aha, mij hebben ze een paar weken geleden een mailtje gestuurd dat in de Spa en fruit pakken geen ingrediënten van dierlijke afkomst zitten. (zie een paar pagina's terug in deze draad).

Cheryl

Re:Vruchtensappen niet vegetarisch?
« Reactie #98 Gepost op: 04 juni 2003, 17:19:37 »
Ook niet in de flesjes? Zijn er ook pakken van?

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Vruchtensappen niet vegetarisch?
« Reactie #99 Gepost op: 04 juni 2003, 17:31:28 »
Ook niet in de flesjes? Zijn er ook pakken van?

' k heb nog maar alleen de pakken van 1,5 liter gezien