Vegatopia Forum

Falafel

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Falafel
« Reactie #80 Gepost op: 06 februari 2003, 13:08:49 »
iemand had de centifuge aangedaan toen ik de balletjes in het frtuur had zitten, (de firtuurpan staat erbovenop)
nu ligt er veel kikkererwtenprut onderin de frituurpan, en ik wete nogsteeds niet hoe ze smaken :'(

Zo.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Falafel
« Reactie #81 Gepost op: 06 februari 2003, 17:47:12 »
iemand had de centifuge aangedaan toen ik de balletjes in het frtuur had zitten, (de firtuurpan staat erbovenop)
nu ligt er veel kikkererwtenprut onderin de frituurpan, en ik wete nogsteeds niet hoe ze smaken :'(

Onee! Wat zonde. Hmmmz, voortaan erbij blijven staan?

alexis

Re:Falafel
« Reactie #82 Gepost op: 16 februari 2003, 16:42:37 »
In onze "falafeltent" eten we dit steeds in een broodje met groenten erbij en een pikant sausje en een bakje friet (belgen voor iets ... ;) )
Nu mijn vraag ... plan om dit zelf klaar te maken maar waar haal ik van die broodjes?
Heb al 's rondgekeken bij Delhaize en GB (vergelijkbaar met AH) maar daar krijg je dus echt nix in als je die opendoet ....
Of eten jullie het zelfgemaakt gewoon op een bord en dus nie in een broodje?

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Falafel
« Reactie #83 Gepost op: 16 februari 2003, 19:25:49 »
Heb al 's rondgekeken bij Delhaize en GB (vergelijkbaar met AH) maar daar krijg je dus echt nix in als je die opendoet ....

In de kleintjes gaan bij ons ongeveer twee balletjes + wat salade. Verschillende supermarkten bij ons in Nederland verkopen echter ook grotere pita-broodjes.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Falafel
« Reactie #84 Gepost op: 16 februari 2003, 20:53:03 »
-Bij de supermarkt verkopen ze ook afbak Naanbrood van Patak's (niet vegan), heeft vergelijkbare structuur en is veel groter.

-Zelf pitabroodjes maken is keisimpel: hetzelfde als brood maar dan zonder dat gepiel met gist en laten rijzen. Eventueel wat baking soda erbij doen als je ze luchtiger wil, sommige recepten maken de broodjes met yoghurt in het deeg maar zelfs dat hoeft niet.

-Ook lekker, goedkoop en makkelijk: koop een Pide (plat Turks brood), snijd het in stukken en vul die.

-De beter gesorteerde supermarkt verkoopt ook extra-large pitabroodjes.

 
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

cake

Re:Falafel
« Reactie #85 Gepost op: 16 februari 2003, 22:18:10 »
In de delhaize hebben ze bio pitabroodjes (van het delhaize merk). Die zijn groter dan de anderen (en lekkerder  ;D ).
Of je kan de broodjes ook zelf maken!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Falafel
« Reactie #86 Gepost op: 17 februari 2003, 14:27:07 »
-Bij de supermarkt verkopen ze ook afbak Naanbrood van Patak's (niet vegan), heeft vergelijkbare structuur en is veel groter.

-Zelf pitabroodjes maken is keisimpel: hetzelfde als brood maar dan zonder dat gepiel met gist en laten rijzen. Eventueel wat baking soda erbij doen als je ze luchtiger wil, sommige recepten maken de broodjes met yoghurt in het deeg maar zelfs dat hoeft niet.

Zelfrijzend bakmeel of bloem + water + zout... kneden en dan tot platte, ronde dingen vormen? In de oven, hoelang, hoe heet?

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Falafel
« Reactie #87 Gepost op: 17 februari 2003, 14:39:27 »
Op de uitstekende receptensite www.fatfree.com vond ik een recept waarin wel gist zit (vreemd, want de hele grap van die broden is dat ze uit een gebied komen waar gist heel moeilijk in leven blijft.

hier wederom een gistbevattende.

En één van de baten van een multiculturele samenleving: www.moslima.nl adviseert ze te maken met roggemeel hier
Wederom met gist. Misschien klopte er gewoon geen kont van dat verhaal dat ik hoorde dat het om ongerezen broodjes hoort te gaan.

Anyway, ik maak ze dus zoals beschreven, en dan niet in de oven maar op een tawa. Kan ook in anti-aanbakkoekenpan.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Pitabroodjes
« Reactie #88 Gepost op: 17 februari 2003, 14:49:07 »
ik heb hier een recept waar wat meer werk in gaat zitten. komt van Anne Wilson (van die goedkope boekjes van een euro uit de ramsj)

7 g gedroogde gist, 350 ml water en 1 TL suiker bij elkaar gooien en 5 minuten laten staan. 450 g bloem, 2 EL olijfolie en het water met gist bij elkaar gooien, en tot een deegbal maken. kneden tot het glad en elastisch aanvoelt. 20 minuten in een met olie ingevette en met een theedoek afgedekte schaal laten staan tot de hoeveelheid verdubeld is. deeg nog een keer kneden en in 12 porties verdelen, en die uitrollen tot plakken van een halve centimeter. op een ingevette bakplaat leggen, met water bestrijken en nog een keer 20 minuten laten staan. de broodjes nogmaals met water bestrijken en dan 4 a 5 minuten in een oven van 250 graden bakken.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Falafel
« Reactie #89 Gepost op: 17 februari 2003, 14:50:55 »
Anyway, ik maak ze dus zoals beschreven, en dan niet in de oven maar op een tawa. Kan ook in anti-aanbakkoekenpan.
cool! heb jij een echte tawa? en hoe ziet zo'n ding eruit?

maar worden het dan niet meer chapatis? en zijn ze wel hol van binnen?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Falafel
« Reactie #90 Gepost op: 24 februari 2003, 20:26:50 »
Bart, kun je me eens exact vertellen hoe jij die pitabroodjes maakt enzo?

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Falafel
« Reactie #91 Gepost op: 24 februari 2003, 22:27:17 »
cool! heb jij een echte tawa? en hoe ziet zo'n ding eruit?

Vet man! Maarre wattisut eigenlijk?

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Falafel
« Reactie #92 Gepost op: 25 februari 2003, 11:51:24 »
Citaat
cool! heb jij een echte tawa? en hoe ziet zo'n ding eruit?

maar worden het dan niet meer chapatis? en zijn ze wel hol van binnen?

Zo'n ding ziet eruit als een cirkel van staal, ongeveer 3/4 cm dik. Er zit een uitstulping als handvat aan, maar waar dat goed voor is is mij niet duidelijk. Als je erop hebt gekookt is het handvat net zo heet als de plaat, en het kreng is veel te zwaar om aan één vinger (de grootte van het gat in de uitstulping) te dragen. Ze zijn niet echt duur, maar soms denk ik dat ik beter zo'n dunne Bretonse flensjespan had kunnen kopen.
Hoeveel ze opzwellen verschilt heel erg (hoeveelheid baking soda, luchtvochtigheid in de keuken, hoelang ik het heb gekneed, temperatuur van de plaat), en ik maak dus ook alleen pitabroodjes als ik ècht te lui ben om naar de supermarkt te gaan. Of de supermarkt dicht is.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Falafel
« Reactie #93 Gepost op: 27 februari 2003, 11:25:28 »
Bart, kun je me eens exact vertellen hoe jij die pitabroodjes maakt enzo?

Bahaaaart? :)

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Falafel
« Reactie #94 Gepost op: 27 februari 2003, 11:50:09 »
Exact?
Poeh.

Neem wat bloem en water en wat baking soda, kneed dat tot een niet-plakkerig deeg. Ga even een biertje drinken of poepen of zo. Verdeel het deeg in bolletjes en maak die plat tot ze zo dik zijn als een pitabroodje. Vet de tawa in en zet hem op het vuur (halfhoog). Leg je broodjes erop en draai ze regelmatig om, voorkom dat ze aanbranden. Na een minuut of acht (geen idee) zijn ze klaar.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Falafel
« Reactie #95 Gepost op: 27 februari 2003, 12:38:59 »
Exact?
Poeh.Ga even een biertje drinken of poepen of zo.

Wel effe erna je handen wassen  ;D

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Falafel
« Reactie #96 Gepost op: 27 februari 2003, 12:59:25 »
Exact?
Poeh.

Neem wat bloem en water en wat baking soda, kneed dat tot een niet-plakkerig deeg. Ga even een biertje drinken of poepen of zo. Verdeel het deeg in bolletjes en maak die plat tot ze zo dik zijn als een pitabroodje. Vet de tawa in en zet hem op het vuur (halfhoog). Leg je broodjes erop en draai ze regelmatig om, voorkom dat ze aanbranden. Na een minuut of acht (geen idee) zijn ze klaar.

In plaats van bloem en baking soda, kan ik ook zelfrijzend bakmeel gebruiken?
En in de oven? Hoe hoog, hoe lang?

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Falafel
« Reactie #97 Gepost op: 27 februari 2003, 13:23:23 »
Citaat

Wel effe erna je handen wassen  ;D

Nee man. Zo krijg je nooit een goede weerstand, en je moet toch ook je vitamine B12 binnenkrijgen?

Citaat
In plaats van bloem en baking soda, kan ik ook zelfrijzend bakmeel gebruiken?
En in de oven? Hoe hoog, hoe lang?
Weet niet, zelfrijzend bakmeel is toch niet vegan?
Weet niet, weet niet en weet niet. Koop gewoon kant-en-klare pita-broodjes, dat doe ik ook bijna altijd, die zijn net zo lekker en aanzienlijk minder gedoe.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Falafel
« Reactie #98 Gepost op: 27 februari 2003, 22:28:34 »
Mjah, goed idee :)

Ik had het al eens geprobeerd, maar vond het wat zoet smaken (terwijl ik alleen water en zelfrijzend bakmeel (=wel vegan) had gebruikt).

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Falafel
« Reactie #99 Gepost op: 18 maart 2003, 09:57:52 »
nog een vraagje van iemand die het niet zo goed weet:
ik heb ze al een aantal keren gemaakt en waren erg lekker, maar het was wel een enorme hoeveelheid werk, ik gebruikte gedroogde bonen die ik geweekt had en een roerzeef om ze fijn te maken, ze moesten ervtwee keer doorheen, een keer door een grove en een keer door een fijne zeef, omdat een keer door de fijne zeef niet lukte vanwege de hardheid van die erwten. daarom mijn vraag: is het ook mogelijk die dingen vantevoren te koken dat ze wat zachter zijn, en dus maakelijker door de zeef kunnen net als dingen uit blik?
Zo.