Vegatopia Forum

Moestuin

viv

Re:(Moes)Tuin
« Reactie #780 Gepost op: 10 juni 2007, 22:39:25 »
Dat lijkt er inderdaad meer op!
prachtig zo'n heel veld met mollys!  ;D

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #781 Gepost op: 10 juni 2007, 22:52:33 »
Molly Sanderson gespot afgelopen week. Het is een vaste plant, met die wortelstokjes dus. Hoornviooltje, dacht ik.
Lijkt me mooi door schuimbloem(Tiarella nogwat) heen woekerend met dat lichter-dan- linde-groene-blad. Bloeitijd zal even gelijktijdig zijn, denk ik. Of dat ook zo is, moet praktijk uitwijzen. Helaas...ik heb geen ruimte ervoor.
Buuf heeft "mijn" Campanula(ik denk: kluwenklokje) door kindje-op-moeders-schoot heenwoekeren. Prachtig!
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2007, 22:53:44 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #782 Gepost op: 01 juli 2007, 14:42:33 »
Hebben jullie ook zoveel last van insecten? Op mijn planten en in de potten barst het van de luizen, mieren en pissebedden. Hoe bestrijden jullie insecten?

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #783 Gepost op: 01 juli 2007, 15:18:13 »
Hebben jullie ook zoveel last van insecten? Op mijn planten en in de potten barst het van de luizen, mieren en pissebedden. Hoe bestrijden jullie insecten?

1) Pissebedden zijn geen insecten.

2) Mieren en pissebedden zijn niet schadelijk voor planten, waarom zou je ze bestrijden?

3) Er is niet één oplossing voor het bestrijden van alle insecten.  (Of je zou met middelen als DDT moeten gaan werken.)

4) We hebben een milde winter achter de rug, dat is een van de verklaringen voor een groter aantal insecten en andere kleine diertjes.  Als de opwarming zich hier verder zet zal de situatie er alleen maar erger op worden.

5) Maak je tuin aantrekkelijk voor anderen insecten (oorwormen, duizendpoten, ...) en voor vogels.  Deze zorgen voor een natuurlijk bestrijding van schadelijke insecten.

6) Als al je planten echt aangetast worden door luizen dan zijn ze meestal daarvoor al niet zo gezond.

7) Het geven van tips over (natuurlijke) bestrijdingsmiddelen laat ik aan andere Vegatopianen over.  Maar google zal je daar ook zeker gedienstig met kunnen zijn.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #785 Gepost op: 01 juli 2007, 22:09:47 »
Hoe bestrijden jullie insecten?

Euhm niet. Ik zette laatst een lieveheersbeest op mijn kogeldistel die onder mier en zwarte luis zat, maar het lieveheersbeest werd dusdanig aangevallen door de mieren dat ik 'm maar weer gered heb.

Behalve slakkenbestrijding moeten mijn planten het verder zelf maar uitzoeken. Maar boel luis dit jaar, echt wel!

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #786 Gepost op: 01 juli 2007, 22:21:38 »
ik heb een plant met luis buiten gezet en de vensterbank gepoetst, toen verdwenen de mieren ook.

voor een struik heb ik wel iets tegen luis gekocht, want ik kom tegen de takken aan als ik weg fiets. het was iig biologisch afbreekbaar. ik heb het nog niet gebruikt ivm drukte
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #787 Gepost op: 01 juli 2007, 22:27:14 »
Euhm niet. Ik zette laatst een lieveheersbeest op mijn kogeldistel die onder mier en zwarte luis zat, maar het lieveheersbeest werd dusdanig aangevallen door de mieren dat ik 'm maar weer gered heb.

Wat wil je, een herder wil ook niet dat de schapen in zijn kudde worden opgegeten door wolven.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #788 Gepost op: 01 juli 2007, 22:39:13 »
 ::) maar lieveheersbeestjes hebben een hogere aaibaarheidsfactor dan wolven...
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2007, 22:39:38 door Modub »

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #789 Gepost op: 01 juli 2007, 22:42:48 »

Niet vanuit het oogpunt van de bladluis, ik vind wel dat je je een beetje moet leren inleven in een bladluis  :P  ;D

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #790 Gepost op: 01 juli 2007, 22:50:17 »

Niet vanuit het oogpunt van de bladluis, ik vind wel dat je je een beetje moet leren inleven in een bladluis  :P  ;D

Nou ja ik heb ze een keuze voorgelegd: de spiritus-groene zeep combi óf het lieveheersbeestje. Ze gingen voor het laatste, maar wat ik niet wist was, dat ze een leger mieren achter de hand hadden. Ja zo kan ik ook oorlog voeren!

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #791 Gepost op: 04 juli 2007, 09:53:43 »
Werkt dat mengsel wel? Ik heb er grote vraagtekens bij en ook wat het doet met de planten.
Brandnetelgier schijnt sowieso beter te zijn. En ongelooflijk te stinken. Hoe het kan, ik weet het niet, maar bladluizen zijn hier nooit een probleem. Wel her en der geurend blad en er komen heel veel insecten in het tuintje.
Heb daarentegen enorm veel slakken. Mij er even in verdiept. Het meest komt voor (tenminste op het zicht): wegslakken, die grote bruine schuiten met oranje randje en segrijnslakken. De laatste blijken exoten. Nooit geweten. Het barst er hier van. En de inheemse tuinslak zie ik slechts af en toe.
Nu is het vervelende dat die segrijnslakken het vooral op jong groen gemunt hebben, terwijl de tuinslakken vooral dood materiaal eten. Nu is het plan: zorgen dat er meer tuinslakken zijn en de segrijnslakken in aantal afnemen. Ik moet nog even het plan uitwerken.
Die wegslakken zijn natuurlijk het allerergst en die bestrijdt ik met bier. Ze gaan lallend ten onder. Beter dan mijn plantsjes. Die hebben geen verweer. Ik houd met keuze van planten wel rekening met de slakkenovermacht. Is plant duidelijk favoriet, jammer dan....het doet soms zeer.
Ik ga deze maand ook een egelhuis regelen.
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2007, 09:55:42 door Lovelocker »

Offline Lona

• 812
« Reactie #792 Gepost op: 04 juli 2007, 10:09:33 »
ik strooi altijd eierschalen rond mn kwetsbare planten tegen de slakken, en tot nu toe werkt dat erg goed.
Luizen zijn irritant, ik spuit ze meestal eraf met de tuinslang. laatst heb ik ook een takje lavendel erin gehangen. De luizen waren weg, maar ik durf niet te zeggen of het daardoor kwam...
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2007, 10:09:54 door Lona »
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #793 Gepost op: 04 juli 2007, 10:16:28 »
Ik ga deze maand ook een egelhuis regelen.

Ik weet nog een leuke winkel...   ::)

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #794 Gepost op: 04 juli 2007, 23:56:19 »
Te laat. Ik heb al een egelhuis... Die kwam op mijn weg. Moest een duinkaart regelen (schandalig: was nog niet 1x in het duinreservaat of het strand geweest...). Zou met oud-collega over het strand naar andere oud-collega met strandhuisje gaan. En oud-collega 1, was nog niet klaar toen ik kwam, moest nog een en ander doen. Toen ben ik doorgefietst naar het winkeltje van het Noordhollands Landschap.
Het lijkt me trouwens een onhandig ding om te verzenden. Ik weet wel dat je het best t.z.t langs zou willen komen brengen, maar ik bedenk net: "het lijkt trouwens een onhandig ding om te verzenden".

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #795 Gepost op: 05 juli 2007, 15:39:28 »
onhandig ... valt reuze mee hoor, als je het vergelijkt met een schoffel met 170 cm steel inpakken... da's pas onhandig!

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #796 Gepost op: 08 juli 2007, 22:58:02 »
Ik had slaplantjes gezet in gaten in het dagblad Trouw en daarop compost. Niet meer naar omgekeken...en wat een opbrengst en geen onkruid. Als ik de moestuin aan zou houden, zou ik alles zo planten.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #797 Gepost op: 09 juli 2007, 10:54:31 »
Kan het ook met de Volkskrant?? en hoe dik? de hele krant, of een katern en opengevouwen?

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #798 Gepost op: 09 juli 2007, 15:20:26 »
Er zit sinds een week telkens op vaste tijden een lijster in de voortuin, die zich tegoed doet aan het slakkengespuis. Nu heb ik net een zooitje slakken achter uit de moestuin en kwekerij gevist, voor de lijsters zum essen. Nou is ie nergens te bekennen, en hebben de slakken een grote orgie met z'n allen en komen er straks nóg meer slakken...  :-\

edit: hij kwam - at 1 slak - en vloog weg. zeker niet het goede merk.
« Laatst bewerkt op: 09 juli 2007, 15:21:46 door Modub »

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #799 Gepost op: 18 juli 2007, 18:38:23 »
Ik was een paar dagen niet thuis en nu zijn m'n komkommerplanten verzopen. Wel jammer, maar het zijn er nu dus geen twintig meer, dus het ruimteprobleem is opgelost. Ik hoop dat er misschien nog een of twee zijn die wel weer wat gaan doen.  :(

En, heb je al wat kunnen oogsten van je balkon??