Vegatopia Forum

Twijfel...

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Twijfel...
« Reactie #60 Gepost op: 17 mei 2005, 09:49:03 »
Dan loopt er een kip rond die eieren legt totdat ze te oud wordt. De kip wordt afgemaakt en weggedaan omdat het lijk niet wordt gegeten.

En dat dacht jij? Die gaan doorgaans gewoon de kippensoep in hoor.

“it's strange how life makes sense in time...”

engeltje

Re:Twijfel...
« Reactie #61 Gepost op: 17 mei 2005, 10:29:56 »
Misschien is het klein gedacht, maar als ik bij ons in de tuin kijk bij de kippen en de tomaten, zie ik dat ik voor iedere dag een paar eieren te hebben van 8 kippen zo'n 15 liter water per week kwijt ben terwijl ik voor een paar trosjes tomaten aan 1 struik alleen al met gemak een 3 maanden lang  ongeveer 10 liter per week kwijt ben (alles buiten) voor een korte periode een paar tomaten.
En er gaat voor de rest helemaal geen voer in die kippen?


mijn fout, bedacht ik me ineens vanmorgen :-[., al bestaat het voer voor ongeveer de helft uit tuinafval en tafelrestjes, maar dat terzijde.


Citaat
Dan loopt er een kip rond die eieren legt totdat ze te oud wordt. De kip wordt afgemaakt en weggedaan omdat het lijk niet wordt gegeten.  
 

En dat dacht jij? Die gaan doorgaans gewoon de kippensoep in hoor.

duh, daarom heb ik er ook staan dat dat in de situatie is als je GEEN (niemand) vlees eet.

Citaat
Het lijkt mij enorm lijden als je als varken geen varken kunt zijn. Dat je instinct gekooid is.
het varken zoals wij dat kennen heeft bijna geen instinct meer. Zet het in de wei en veel varkens kijken alsofg ze het in koln horden donderen en hebben echt geen benul wat er van ze verwacht wordt. Maar welk dier kan nou nog zich zelf zijn? De mens kan niet eens zichzelf zijn zonder dat iedereen eroverheen valt. Iedereen werkt het zelf zijn van een dier tegen, al is het maar door wilde dieren hun prooi onmogelijk te maken, zoals een konijn in een hok zetten als je zelf niet buiten bent.


Citaat
Quote : engeltje op Ma 16 mei 2005, 23:06:47
Zolang er onnodig voedsel wordt weggegooid is het onzin om geen vlees te eten om zo voedsel te sparen voor de hongerigen, beter kan ik het niet uitleggen.
 
 
En zolang jij om die reden vlees blijft eten is er ook geen reden om minder vlees te produceren. Je houdt het systeem daarmee gewoon mede in stand. Je excuseert daarmee gewoon eigenlijk een schrikwekkende inefficientie. Een inefficientie die door subsidies in stand wordt gehouden, wat aangeeft dat het geen dwingende noodzaak maar een (politieke) keuze is. En dan moet je je afvragen of dat de moeite waard is.

Nee, dit is de slechtste reden om niet vegetarier te worden die ik ooit gehoord heb

als er zelfs vlees wordt vernietigd om de prijs omhoog te drijven, dan is dat toch een teken dat er te veel vlees is? Die rede is zelfs nog niet genoeg om minder vlees te produceren. Ik denk zelf dat het zich meer loont om niet de "voor het vlees gefokte" dieren te eten, want koeien en kippen houderij kun je alleen tegen gaan door veganistisch te eten. Die bieren blijven anders "over".

Re:Twijfel...
« Reactie #62 Gepost op: 17 mei 2005, 10:39:33 »
als er zelfs vlees wordt vernietigd om de prijs omhoog te drijven, dan is dat toch een teken dat er te veel vlees is?

En hoe komt het dat er 'te veel' vlees is dan? Dat komt als manna uit de lucht vallen zeker? Of zit er misschien toch iets van een strategie achter om aan de vraag naar vlees te voldoen?

En wat dat verdwijnen van het regenwoud betreft: Het overgrote deel van het hout wordt dus niet nuttig gebruikt, maar gaat (letterlijk) in rook op. Platbranden is de meest efficiënte methode om een akkertje te creëren dat een paar jaar vruchtbaar is.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat minder dan 5% van het hout dat uit het regenwoud verdwijnt, uiteindelijk gebruikt wordt voor constructie-doeleinden. De details laat ik aan de enthousiaste googlelaar over.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Twijfel...
« Reactie #63 Gepost op: 17 mei 2005, 11:01:24 »
Citaat
En dat dacht jij? Die gaan doorgaans gewoon de kippensoep in hoor.
duh, daarom heb ik er ook staan dat dat in de situatie is als je GEEN (niemand) vlees eet.

Nee, dat staat er niet, er staat "Je kan ook planten eten en eieren etc.". Achteraf is wel duidelijk wat je bedoelt te zeggen, maar in eerste instantie wekt vooral het gebruik van "je" het idee dat het om één persoon en niet om de totale wereldbevolking gaat. :)

Citaat
Citaat
Het lijkt mij enorm lijden als je als varken geen varken kunt zijn. Dat je instinct gekooid is.
het varken zoals wij dat kennen heeft bijna geen instinct meer.

Yeah, right. Mag ik vragen wie jou deze onzin op de spreekwoordelijke mouw heeft gespeld?

Misschien is het een goed idee om je eerst wat meer te verdiepen in (argumenten voor) vegetarisme/veganisme voordat je daar discussies over gaat voeren...
“it's strange how life makes sense in time...”

engeltje

Re:Twijfel...
« Reactie #64 Gepost op: 17 mei 2005, 11:11:45 »
Citaat
Yeah, right. Mag ik vragen wie jou deze onzin op de spreekwoordelijke mouw heeft gespeld?
dat heet onderzoek wat terugkomt in biologie boeken (biologie voor jou)

engeltje

Re:Twijfel...
« Reactie #65 Gepost op: 17 mei 2005, 11:33:44 »
als er zelfs vlees wordt vernietigd om de prijs omhoog te drijven, dan is dat toch een teken dat er te veel vlees is?

En hoe komt het dat er 'te veel' vlees is dan? Dat komt als manna uit de lucht vallen zeker? Of zit er misschien toch iets van een strategie achter om aan de vraag naar vlees te voldoen?


misschien komt dat omdat de mens steeds specialer gefokt vlees wil en dezelfde hoeveelheid zuivel nuttigt. Het overschot aan vlees ontstaat dan doordat de afgekeurde koeien niet meer worden opgegeten omdat men meer varkensvlees vraagt en er toch per jaar een  X-aantal gedood worden omdat ze niet meer genoeg melk produceren.

Re:Twijfel...
« Reactie #66 Gepost op: 17 mei 2005, 11:50:54 »

O, dus we hebben het nu ineens specifiek over rundvlees afkomstig van afgedankte melkkoeien?
Ik heb me altijd wijs laten maken dat vleeskoeien en melkkoeien twee verschillende grootheden zijn in de bio-industrie.
Daarnaast is het me volkomen ontgaan dat er een verschuiving is in de vleesconsumptie van rundvlees naar varkensvlees ???

Hoe dan ook - je antwoord snijdt geen hout zolang er nog steeds koeien speciaal voor hun vlees worden gehouden. En dat terwijl vleeskoeien amper melk geven.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Twijfel...
« Reactie #67 Gepost op: 17 mei 2005, 11:57:32 »
Citaat
Yeah, right. Mag ik vragen wie jou deze onzin op de spreekwoordelijke mouw heeft gespeld?
dat heet onderzoek wat terugkomt in biologie boeken (biologie voor jou)

Eerder misleidende propagandavoorlichting van de vleesindustrie, mijn waarde.

Het echte 'verhaal' gaat overigens heel anders. Varkens zijn van nature intelligente dieren, doorgaans zelfs intelligenter dan honden. Het is natuurlijk een enorme en onvergeeflijke schande dat dergelijke intelligente dieren op zo'n verschrikkelijke en nooit goed te praten manier worden behandeld (bio-industrie voor jou). Om het (in de ogen van de vleesindustrie) domme klootjesvolk een beetje rustig te houden, is men gaan 'voorlichten' dat de varkens van tegenwoordig zo zijn doorgefokt, dat er van die intelligentie weinig meer over is. Want het is natuurlijk een stuk minder erg en zielig om een dom dier te martelen, nietwaar? Echter, dat van die verminderde intelligentie valt behóórlijk mee (als het uberhaupt al waar is), daarnaast zijn er nog genoeg varkens te vinden die nog zeker wèl over een behoorlijk portie intelligentie beschikken. Kijk bijvoorbeeld eens op deze site: http://www.varkensmassage.nl

Het ging dus niet om instinct, maar om intelligentie.

En de echte reden dat varkens niet reageren zoals jij blijkbaar zou verwachten wanneer je ze in de wei zet, is omdat ze letterlijk totaal gestoord zijn vanwege de manier waarop ze worden gehuisvest.
“it's strange how life makes sense in time...”

engeltje

Re:Twijfel...
« Reactie #68 Gepost op: 17 mei 2005, 11:57:52 »
zoals ik al zei, steeds meer specifiek gefokt. En waarom vleeskoeien? Simpel, die hebben beter vlees. En nee, we hebben het niet specifiek over rundvlees. Vleeskoeien geven trouwens ook een ardige plas melk, maar niet genoeg om interressant te zijn voor de melkindustrie.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Twijfel...
« Reactie #69 Gepost op: 17 mei 2005, 12:05:06 »
Vleeskoeien geven trouwens ook een ardige plas melk, maar niet genoeg om interressant te zijn voor de melkindustrie.

Hou toch eens op met die onzin! Koeien geven alleen melk wanneer ze van een kalfje zijn bevallen, en dan ook nog maar eens voor een maand of 10 (waarna ze weer zwanger worden gemaakt, etc.). De meeste vleeskoeien baren geen kalfjes en geven daarom dan ook GEEN melk.


“it's strange how life makes sense in time...”

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Twijfel...
« Reactie #70 Gepost op: 17 mei 2005, 12:31:05 »
Vleeskoeien geven trouwens ook een ardige plas melk, maar niet genoeg om interressant te zijn voor de melkindustrie.

Hou toch eens op met die onzin! Koeien geven alleen melk wanneer ze van een kalfje zijn bevallen, en dan ook nog maar eens voor een maand of 10 (waarna ze weer zwanger worden gemaakt, etc.). De meeste vleeskoeien baren geen kalfjes en geven daarom dan ook GEEN melk.



Natuurlijk heeft Engeltje wel een punt dat melkkoeien eerst een kalf geboren moeten laten worden voordat ze melk kunnen geven. En natuurlijk moet er iets met die geboren kalfjes gebeuren. Dat is ook precies de reden waarom veganisten die nog consequentere keus maken. Alleen het probleem is dat voor het voeden van mensen gezond en evenwichtig (plantaardig) voedsel nodig is. Mest voor de natuurlijke kringloop, voeding met voldoende hoogwaardig B12 gehalte, gemakkelijk opneembaar eiwit: we hebben ons als mensheid behoorlijk in een eigen houdgreep. Maar dat neemt niet weg dat je mondiaal gezien efficiëntere keuzes kunt maken. Kies je alleen voor zuivel en afgeleide producten dan heb je al 90% van de keuze voor mondiaal verantwoord voedsel te pakken.
Kunstmest is geen alternatief omdat dat gemaakt wordt van een eindig product, olie. Chemisch B12 kan, maar is minder gemakkelijk opneembaar.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Re:Twijfel...
« Reactie #71 Gepost op: 17 mei 2005, 12:38:19 »
zoals ik al zei, steeds meer specifiek gefokt. En waarom vleeskoeien? Simpel, die hebben beter vlees. En nee, we hebben het niet specifiek over rundvlees. Vleeskoeien geven trouwens ook een ardige plas melk, maar niet genoeg om interressant te zijn voor de melkindustrie.

Dus jij nuttigt uitsluitend vlees dat afkomstig is van melkkoeien?
Of grijp je een overschot aan melkkoeien-vlees aan als argument om vleeskoeien-vlees te eten? Als je anderen hypocrisie wil verwijten vanwege een onvermijdbaar laagje gelatine op fotorolletjes, heb je in dat geval zelf wel een aardig zuiveloverschot op je hoofd.

Maar van mij mag je rustig met drogredenen zand in je eigen ogen blijven strooien,  dat gaat mij niet aan.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Twijfel...
« Reactie #72 Gepost op: 17 mei 2005, 12:44:35 »
Natuurlijk heeft Engeltje wel een punt dat melkkoeien eerst een kalf geboren moeten laten worden voordat ze melk kunnen geven.

Nee, dat punt heeft engeltje helemaal niet. :) Engeltje heeft het hoogstens over vlees van afgedankte melkkoeien, dat koeien kalfjes moeten baren om melk te kunnen geven is schijnbaar compleet nieuw voor 'm.

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Twijfel...
« Reactie #73 Gepost op: 17 mei 2005, 12:49:23 »
Natuurlijk heeft Engeltje wel een punt dat melkkoeien eerst een kalf geboren moeten laten worden voordat ze melk kunnen geven.

Nee, dat punt heeft engeltje helemaal niet. :) Engeltje heeft het hoogstens over vlees van afgedankte melkkoeien, dat koeien kalfjes moeten baren om melk te kunnen geven is schijnbaar compleet nieuw voor 'm.


Ik heb het allemaal even nagelezen en je hebt gelijk. Het is nog verder van de werkelijkheid dan ik dacht.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

engeltje

Re:Twijfel...
« Reactie #74 Gepost op: 17 mei 2005, 15:39:35 »
Vleeskoeien geven trouwens ook een ardige plas melk, maar niet genoeg om interressant te zijn voor de melkindustrie.

Hou toch eens op met die onzin! Koeien geven alleen melk wanneer ze van een kalfje zijn bevallen, en dan ook nog maar eens voor een maand of 10 (waarna ze weer zwanger worden gemaakt, etc.). De meeste vleeskoeien baren geen kalfjes en geven daarom dan ook GEEN melk.
de vleeskoeien baren bijna allemaal, anders zouden er na een jaar slachten geen vleeskoeien meer zijn (lijkt me logisch). De koeien die bijna niet baren zijn de (opgespoten) dikbillen, die door de opgezwollen reet niet eens meer goed kunnen baren. De kalveren van deze koeien worden bijna allemaal door een keizersnede gehaald en deze koeien geven idd erg weinig melk. Maar de vleeskoe is van nature de roodbonte en de zwartbonte zorgt voor de meeste melk. Verschil tussen deze 2 is (als ik het me nog goed herinner) iets van om en nabij de 5 liter per dag en de melkkoe geeft meerdere jaren een grotere hoeveelheid melk.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Twijfel...
« Reactie #75 Gepost op: 17 mei 2005, 16:00:41 »
de vleeskoeien baren bijna allemaal

Wist je dat het meeste rundvlees gewoon van stieren komt?

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Twijfel...
« Reactie #76 Gepost op: 17 mei 2005, 16:09:54 »
Verschil tussen deze 2 is (als ik het me nog goed herinner) iets van om en nabij de 5 liter per dag en de melkkoe geeft meerdere jaren een grotere hoeveelheid melk.

Ik heb het nog even nagevraagd: de meeste koeien zijn dubbelkoeien (dus eerst leegmelken en daarna opeten). Vleeskoeien geven 20 a 30 liter melk per dag minder, en deze melk is gewoon voor het kalf dat zo'n 1,5 jaar bij de moeder mag blijven.


“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Twijfel...
« Reactie #77 Gepost op: 17 mei 2005, 16:11:09 »
ja? dus vleeskoeien - mannetjes en melkkoeien - vrouwen?

Melk komt per definitie van de vrouwen. :)

Je hebt natuurlijk ook nog kalfsvlees, dat niet specifiek van mannetjes of vrouwtjes is.

“it's strange how life makes sense in time...”

engeltje

Re:Twijfel...
« Reactie #78 Gepost op: 17 mei 2005, 16:13:45 »
de vleeskoeien baren bijna allemaal

Wist je dat het meeste rundvlees gewoon van stieren komt?



lijkt me logisch, gezien de koe nog nuttig is en de stier alleen maar geld kost. Je hebt maar 1 stier nodig om tig koeien te bevruchten. Maar dat neemt niet weg dat de roodbont runderen. Zoals al eens genoemd is, is de helft van de kalveren ongeveer stier. Die kalveren zijn nodig voor de melkproduktie en de koeien zijn weer bruikbaar voor de volgende generatie melkgevers. Maar wat moet je met al die overbodige stieren? Houden gaat niet (te weinig ruimte en kosten te veel geld), dus slachten. Maar vraag maar eens aan een boer welke koeien voor melk zijn en welke voor vlees; en vraag dan ook maar eens hoeveel minder melk de vleeskoeien geven.

Het aantal stieren dat geboren wordt en dus maar kort leeft kan minder zijn, maar dan roept iedereen weer dat dat genetisch onderzoek niet door de beugel kan als er al vroeg wordt gekeken of een zaadcel een stier of een koe oplevert. Ook abortus bij koeien als de foetus een stier is wordt bestreden. Dat betekend dus dat de stier geboren wordt en daarna geslacht wordt.
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2005, 16:15:47 door engeltje »

engeltje

Re:Twijfel...
« Reactie #79 Gepost op: 17 mei 2005, 16:16:33 »
ja? dus vleeskoeien - mannetjes en melkkoeien - vrouwen?

Melk komt per definitie van de vrouwen. :)

Je hebt natuurlijk ook nog kalfsvlees, dat niet specifiek van mannetjes of vrouwtjes is.



zeker wel, is allemaal stier. Waarom een koe slachten die je nog geld gaat opleveren door melk te geven?