Vegatopia Forum

Vegan worden, the coming out

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #60 Gepost op: 20 oktober 2004, 21:17:00 »
*Apraxia springt ff in de betweterige vegan rol*

[Inkoppertjesmodus=]
Die paar koeien die in de wei staan zien er idd tevreden uit ;)
[/inkoppertjesmodus]

Lovelocker, denk jij echt dat biologische veeteelt een garantie is voor een ethisch verantwoord melkprodukt? Ook die kalfjes worden geslacht of naar de bio indus. gestuurd.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

ShiN

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #61 Gepost op: 25 oktober 2004, 01:38:28 »
joepie vandaag de eivrije mayo van de rit gegeten,
echt heel erg lekker zeg!  8) IK BEN ZO BLIJ!  :) :P :-*

Offline Sam

  • ******
  • 7.149
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #62 Gepost op: 25 oktober 2004, 17:48:48 »
Ik ga weer een stapje verder... ik ga mijn kaasgebruik nog verder beperken. Ik at nu nog af en toe kaas op brood, vanaf vandaag niet meer. Ook geen geraspte kaas meer over de pasta, en geen kaassaus meer (snik, snif...) Wat blijf ik voorlopig nog wel eten aan kaas? Kaasfondue bij speciale gelegenheden, af en toe pizza (1 x per 2 weken) en buitenshuis eet ik gewoon vegetarisch met de pot mee als ik niets vegans kan regelen. En ik ga ook nog niet op koekjes letten. Eens kijken of dit kleine stapje gaat lukken. Damn damn damn waarom wordt het nu niet makkelijker? :-\
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #63 Gepost op: 26 oktober 2004, 09:55:29 »
Ik ga weer een stapje verder...

Succes!! :heart:
Eet gezond & eet taartjes

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #64 Gepost op: 29 oktober 2004, 19:35:07 »
Volgens mij is het veel makkelijker om in een keer alle kaas uit je leven te bannen dan om het te minderen. Als je het wel blijft eten, hoe weinig ook, dan weet je wat je moet missen. Ik was echt verzot op kaas, en in het begin miste ik het ook echt verschrikkelijk maar nu weet ik bijna nieteens meer hoe het smaakte.

Ik koop af en toe kaas van redwood om nog een beetje dat kaasidee te hebben maar nu mis ik het nauwelijks meer, heel af en toe mis ik een pizza met een dikke laag kaas maar daar zet ik me ook redelijk makkelijk overheen.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #65 Gepost op: 29 oktober 2004, 21:35:38 »
Lovelocker, denk jij echt dat biologische veeteelt een garantie is voor een ethisch verantwoord melkprodukt? Ook die kalfjes worden geslacht of naar de bio indus. gestuurd.
Dat eerste weet ik en daar kan ik mee leven, het tweede vind ik wel bedenkelijk. Maar mijn principes liggen nu eenmaal anders...Mrs. Slocombe  :P
de tuin: dat ben ik

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #66 Gepost op: 29 oktober 2004, 21:58:02 »
Met zijn allen veganistisch eten is een lachertje natuurlijk. Sowieso is er altijd vlees op tafel als ik kom eten, want een dagje zonder vlees dat doe je niet, als het niet per se hoeft. Ik moet namelijk niet gaan denken dat ik mijn eetgedrag aan anderen op kan leggen! (Nou denk ik dat ook niet hoor. Maar ook maar één dagje vega eten gebeurt om die reden dus ook niet. Terwijl mijn vader wel ooit eens een hoeveelheid gasten een geheel vegetarische maaltijd heeft voorgezet, zo heb ik vernomen. Apart.)

Rectificatie!
Ik heb laatst vegan gekookt voor pa & ma & zus. :D
Er stonden nog wel wat nietveganne optionele dingskes op tafel, maar het hoofdmaal was puur plant. En niemand kloeg. :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Marlein

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #67 Gepost op: 06 november 2004, 14:39:01 »
In de thread waar deze discussie begon vroeg Piek om nadelen van het gebruiken van zuivel. Op internet is hier wel wat over te vinden, ik vond bijvoorbeeld dit:

Koemelk is een goedkope bron van eiwitten, vitamines en mineralen (vooral calcium en fosfor, maar geen magnesium!). De melkvetten bevatten echter in vet oplosbare gifstoffen zoals PCB's, DDT, dioxines, e.d. Deze stoffen worden opgeslagen in het lichaam.

Overmatig melkgebruik belast het immuunsysteem, waardoor de afweer tegen ziekteverwekkers afneemt. De overmaat aan eiwitten uit de melk wordt afgezet in de wanden van de bloedvaten, hetgeen bijdraagt aan het ontstaan van hoge bloeddruk en verdikking van het lymfevocht veroorzaakt; daardoor ontstaat lymfestuwing en kan het lichaam niet goed ontgift en ontzuurd worden.

http://www.natuurlijk-welzijn.org/artikel/Zuivel162.html

Ik gebruik geen melkproducten meer, maar dat komt niet zozeer daardoor maar omdat ik een candida (schimmel) infectie heb in mijn darmen die erger kan worden door het gebruik van zuivel. In plaats van zuivel gebruik ik nu soja.
« Laatst bewerkt op: 06 november 2004, 14:39:41 door Marlein »

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #68 Gepost op: 06 november 2004, 15:05:05 »
De overmaat aan eiwitten uit de melk wordt afgezet in de wanden van de bloedvaten, hetgeen bijdraagt aan het ontstaan van hoge bloeddruk en verdikking van het lymfevocht veroorzaakt; daardoor ontstaat lymfestuwing en kan het lichaam niet goed ontgift en ontzuurd worden. [/i]

Dat van die verdikking van het lymfevocht wist ik nog niet, interessant.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sam

  • ******
  • 7.149
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #69 Gepost op: 08 november 2004, 12:56:36 »
Volgens mij is het veel makkelijker om in een keer alle kaas uit je leven te bannen dan om het te minderen. Als je het wel blijft eten, hoe weinig ook, dan weet je wat je moet missen. Ik was echt verzot op kaas, en in het begin miste ik het ook echt verschrikkelijk maar nu weet ik bijna nieteens meer hoe het smaakte.
Diverse malen geprobeerd en jammerlijk mislukt... De afgelopen weken gaat het redelijk goed. Als ik er af en toe aan toe kan geven heb ik niet 24 uur per dag de frustratie dat ik het niet "mag" eten van mezelf. Het is dan meer zo van "nu even niet" en dat is makkelijker vol te houden. Heb alleen buitenshuis wat kaas gegeten in vegetarische gerechten, maar niet op brood :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #70 Gepost op: 08 november 2004, 15:13:04 »
In de thread waar deze discussie begon vroeg Piek om nadelen van het gebruiken van zuivel.

ik bedoelde meer de nadelen voor dieren. nadeel voor mezelf weet ik wel  ;): ik heb namelijk lactose-intolerantie.

ik merk stiekem dat ik amper kaas meer eet en geen eieren meer...
Eet gezond & eet taartjes

overanalizing

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #71 Gepost op: 08 november 2004, 20:19:22 »
Vandaag op m'n werk in de kantine hadden een paar van m'n collega's het erover hoe extreem veganisme wel niet is... Ik heb mooi m'n mond gehouden, ze zullen het toch nog wel eens te horen krijgen dat ik veganist ben.

Een tweetal weken geleden iets gelijkaardigs aan de hand gehad met mensen van een andere vestiging waarmee ik aan tafel zat. Ze begonnen met het bespreken van de vegetarische produkten over hoe extreem en ongezond veganisme wel niet is. Ik probeerde het voorzichtig en vriendelijk allemaal een beetje te nuanceren. Maar toen iemand zei dat ze op een vraag van een veganist nog bereid was te liegen (ze had het nog niet gedaan gelukkig) uit een soort van 'beter weten' kon ik niet anders dan zeggen dat dat gewoon smerig is. Toen begon het haar te dagen dat ik zelf wel eens een veganist kon zijn.  ;D Ze vroeg direct hoe lang ik dat al was, en na mijn antwoord (7 jaar) zweeg ze wijselijk en was ze erna overdreven vriendelijk.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #72 Gepost op: 08 november 2004, 20:51:40 »
Jemig! En jij werkt nog wel in een natuurvoedingswinkel!

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #73 Gepost op: 08 november 2004, 22:27:48 »
Jemig! En jij werkt nog wel in een natuurvoedingswinkel!

Ik weet niet hoe het in Belgie en delen van Nederland waar ik niet regelmatig kom is, maar als ik aan mensen denk die bij een natuurvoedingswinkel werken, dan denk ik aan bleke, naar melkzuur meurende en vooral futloze graanhappers, ook wel beter bekend als makrobioten. En degenen die geen makrobioot zijn, die eten biologische meuk van zowel dierlijke als plantaardige afkomst.
“it's strange how life makes sense in time...”

overanalizing

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #74 Gepost op: 08 november 2004, 23:10:40 »
Jemig! En jij werkt nog wel in een natuurvoedingswinkel!

Ik weet niet hoe het in Belgie en delen van Nederland waar ik niet regelmatig kom is, maar als ik aan mensen denk die bij een natuurvoedingswinkel werken, dan denk ik aan bleke, naar melkzuur meurende en vooral futloze graanhappers, ook wel beter bekend als makrobioten. En degenen die geen makrobioot zijn, die eten biologische meuk van zowel dierlijke als plantaardige afkomst.


 :yes: Dat en mensen die gewoon werk willen hebben en wie heel die bio-toestand weinig interesseert. Ongeveer 50-50. Gelukkig denken ze daar vanaf de aankoopdienst anders over.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #75 Gepost op: 09 november 2004, 19:59:09 »
In het verpleeghuis wel eens discussies over "vegetarier-bewoners" (dement). Men vergist zich echt heel erg vaak en als dan iemand iets doods zit op eten, luidt het verweer: "maar ze eet het toch op/ze vindt het toch lekker" enz. Het is heel hardnekkig: krijg ook regelmatig als collega iets aangeboden en als ik nee zeg....oh ja, sorry.
Op deze afdeling heb ik 1 vegetarier meegemaakt: ze kreeg vegetarisch warm eten, maar met - volgens mij - gewone jus. Ik heb er nooit werk van gemaakt...ik kom zoveel tegen op mijn werk, ik bescherm mijzelf tegen al teveel acties.
de tuin: dat ben ik

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #76 Gepost op: 09 februari 2005, 18:03:23 »
Volgens mij heb ik al een week ofzo helemaal geen zuivel gegeten/dronken. Van melk en yoghurt bleef ik sowieso wel af, maar ook kaas dus. Zou ik het dan toch kunnen??
:cheer: :cheer:
Misschien moet ik mezelf voortaan maar Flexanist gaan noemen  ;)
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2005, 18:05:35 door Piek »
Eet gezond & eet taartjes

Offline Sam

  • ******
  • 7.149
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #77 Gepost op: 10 februari 2005, 13:10:49 »
Knap hoor Piek! Volgens mij ben ik ook een beetje Flexanist :D
Ik eet geen zuivel meer, alleen nog kaas als het ergens in of op zit (kaassaus, pizza) maar niet meer op brood ofzo sinds oktober, en dat lukt heel aardig. Ik probeer het kaas-eten ook te beperken tot buiten de deur, thuis eet ik bijna altijd veganistisch (behalve als ik bezwijk voor kaasfondue :-[) Oh ja en ik bezwijk buiten de deur ook nog wel eens voor uitsmijters, dat is de enige keer dat ik nog eens ei eet.
Ik heb gemerkt dat "Flexanist" zijn me veel makkelijker afgaat dan veganist proberen te worden, dan liep ik de hele dag aan kaas te denken en nu ik het af en toe ergens in of op eet, heb ik daar veel minder last van!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #78 Gepost op: 10 februari 2005, 13:16:21 »
Knap hoor Piek! Volgens mij ben ik ook een beetje Flexanist :D

Haha, leuke term he?  ;)
Ik ben ook geen echte veganist omdat ik idd niet weet wat ik buiten de deur precies eet (wel vegetarisch natuurlijk) of soms wel een non-veganvleesvervanger of andere non-vegan producten eet (maar ik probeer er zoveel mogelijk op te letten, e-nr's e.d.) eet. Ik voel me er iig prettig bij! 8)
Eet gezond & eet taartjes

Fabian

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #79 Gepost op: 10 februari 2005, 13:21:45 »
Flexanists have the future  :D