Vegatopia Forum

Zuivel en verkoudheid

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #60 Gepost op: 23 oktober 2005, 12:19:15 »
Ik heb Vifit ingezet, inderdaad en kruidenthee en kruiden in het eten die helpen. Hoe dan ook: zo goed als over  :)
de tuin: dat ben ik

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #61 Gepost op: 23 oktober 2005, 12:19:35 »
Sommige zuiveldrankjes zijn heel goed voor de darmflora...
In ieder geval volgens de reclame ja...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #62 Gepost op: 23 oktober 2005, 12:22:33 »
Volgens o.a. de Maag Darm LeverStichting ook, maar die worden door  Yakult gesponsord, geloof ik...
Hoe dan ook: het is niet slecht als mensen door het 's morgens te nemen tegen zichzelf zeggen: "ik zorg goed voor mijzelf" Dat zou op zich al kunnen helpen. Daar ben ik dan weer Louise Hay in die je overigens het beste dood kunt meppen.
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2005, 12:24:23 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #63 Gepost op: 23 oktober 2005, 12:26:35 »
Sommige zuiveldrankjes zijn heel goed voor de darmflora...

Hmm, sommige zuivel is misschien goed voor de darmflora maar de meeste zuiveldrankjes waarvan de fabrikanten beweren dat ze goed zijn voor de darmflora doen absoluut niets.  Spijtig genoeg slikken veel van de consumenten blindelings de prietpraat die de producenten van deze producten vertellen om hun melkdrankjes veel te duur te kunnen verkopen.
De bacteriën waarmee deze drankjes vaak zijn verrijkt (en die op zich goed zijn voor de darmflora) overleven de passage door de maag niet (al beweren de fabrikanten vaak van wel) waardoor ze dus nooit de darmen bereiken waar ze van enige nut zouden kunnen zijn.   Van producten zoals het bekende Yakult is reeds door vele wetenschappelijke onderzoeken en door consumentenorganisaties aangetoond dat het geen enkel positief gezondheidseffect geeft.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #64 Gepost op: 23 oktober 2005, 12:36:58 »
Daar ben ik dan weer Louise Hay in die je overigens het beste dood kunt meppen.
Nou jaaa, zinloos geweld! Sjon!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #65 Gepost op: 23 oktober 2005, 12:37:23 »
Hmm, misschien heb ik toch voor mijn beurt gesproken  :-[
'k Heb nog even snel wat informatie doorgenomen en natuurlijk zijn ook over dit thema de meningen erg verdeeld.  Maar de bacteriën die in Yakult zitten zouden de passage door de maag wel redelijk overleven (wat niet opgaat voor alle bacteriën in alle melkdrankjes).  Dat houdt natuurlijk nog niet in dat het drinken van deze drankjes nuttig is of een aanzienlijke gezondheidswinst zouden opleveren (zoals ze wel beweren).

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #66 Gepost op: 23 oktober 2005, 12:37:34 »
Ook De Verleiding van de Volkskrant wordt blijkbaar gesponsord door Yakult, want die suggereert wel een positief effect.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #67 Gepost op: 23 oktober 2005, 12:39:23 »
Ook De Verleiding van de Volkskrant wordt blijkbaar gesponsord door Yakult, want die suggereert wel een positief effect.
Ja, en bij de Volkskrant hebben ze een hele staf epidemologen zitten...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #68 Gepost op: 23 oktober 2005, 12:43:00 »
Ja, en bij de Volkskrant hebben ze een hele staf epidemologen zitten...

Epidemiologen? Wat hebben die ermee te maken?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #69 Gepost op: 23 oktober 2005, 12:44:16 »
Ja, en bij de Volkskrant hebben ze een hele staf epidemologen zitten...
Epidemiologen? Wat hebben die ermee te maken?
Die kunnen met statistisch onderzoek bepalen of het wel degelijk gezondheidsvoordelen heeft.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Tijmetje

Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #70 Gepost op: 23 oktober 2005, 14:27:34 »
Heeft iemand weleens veganistische versies van dat soort drankjes gezien in Nederland? Ik kan me vaag herinneren dat ik in Frankrijk ooit Actisun in de koeling heb gezien, een soort Actimel maar dan van Sojasun.

Over verkoudheid: Volgens  mij was mijn neus vroeger vaker verstopt, vooral met vrolijk groen snot. Tegenwoordig is dat vrijwel nooit meer, maar ik weet niet of dat iets met mijn veganist-zijn te maken heeft.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #71 Gepost op: 23 oktober 2005, 15:46:33 »
Of zuivel slecht voor je is.. joost mag het weten. Het liefst natuurlijk zuivel laten staan voor de dieren, maar dat is je eigen keuze. Ik hoor wel iig positieve dingen over zuivel weglaten tijdens verkoudheid.
Stem op de Partij voor de Dieren

Ben

Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #72 Gepost op: 23 oktober 2005, 21:52:46 »
Bacteriën in zo'n drankjes zijn zinloos. De darmflora wordt bepaald door onze voeding. Hoe kunnen enkele vreemde Yakult bacteriën die de maagzuren overleven concuren met de miljarden bacteriën die ook al miljarden jaren met ons hebben samengeleefd en volledig zijn aangepast? Of zijn die Yakult bacteriën gekweekt uit onze ontlasting? Dan mogen ze dat wel op de verpakking zetten... :O
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2005, 21:53:49 door Ben »

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #73 Gepost op: 23 oktober 2005, 22:38:07 »
Misschien zijn ze niet (lichaams)vreemd. Er zijn wel meer bacterien die het maagzuur overleven. Degene die verantwoordelijk is voor maagzweren bijvoorbeeld.
de tuin: dat ben ik

Offline Sam

  • ******
  • 7.106
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #74 Gepost op: 24 oktober 2005, 16:35:59 »
Wat ik zeg...leest iemand hier eigenlijk?  :P : het maakt niet uit, als je maar wat water er direct na drinkt.

Volgens mij maakt dat helemaal niet uit, ik deed dat altijd (water drinken na melk) en het heeft geen enkel verschil gemaakt. Pas sinds ik gestopt ben met karnemelk drinken en yoghurt eten (ik dronk al geen gewone melk meer) is er bij mij een blijvend verschil ontstaan. Dus: zuur of niet zuur, water erna of niet: bij mij bleef het effect hetzelfde.

Ik vind het wel grappig trouwens, ik geloof dat ik na de eerste post in deze draad niet 1 keer verkouden meer geweest ben :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #75 Gepost op: 24 oktober 2005, 16:48:06 »
Misschien zijn ze niet (lichaams)vreemd. Er zijn wel meer bacterien die het maagzuur overleven. Degene die verantwoordelijk is voor maagzweren bijvoorbeeld.

Als er nooit bacteriën levend en wel door de maag heen zouden komen , hadden we überhaupt geen darmflora gehad.

Of zijn die Yakult bacteriën gekweekt uit onze ontlasting? Dan mogen ze dat wel op de verpakking zetten... :O

Ik begin me ook af te vragen waar ze de kiemen voor hun kweekculturen oorspronkelijk vandaan hebben getoverd; wie weet inderdaad van geslaagde poep-peuter-sessies.

Offline Sam

  • ******
  • 7.106
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #76 Gepost op: 24 oktober 2005, 18:36:45 »
@Sam: ik hoef niet mijn gelijk te halen. Het is mooi dat het bij jou zo is en dat je daar achter bent gekomen. In de praktijk op mijn werk, zie ik anders.
Dat snap ik, maar ik wilde alleen even melden dat dit geen wet van Meden en Perzen is  :-*
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #77 Gepost op: 24 oktober 2005, 22:02:10 »
Ik snap vaak niet wat mensen nu wel snappen en wat niet. Het kan soms vormen aannemen, snap je!?  ;)
Want Snip snapt niet wat Snap snapt
En Snap snapt niet wat Snip snapt
Als Snipt snapt Snap en Snap snapt Snip
Verdwijnt het Snip en Snap begrip
Waar Snap snapt niet wat Snip snapt
En Snip snapt niet wat Snap snapt
Als Snap Snip snapt en Snip snapt Snap
Doen Snip en Snap geen klap
Voila
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2005, 22:05:27 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Marizzie

Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #78 Gepost op: 24 oktober 2005, 23:52:27 »
schnap schnap schnappi schnappi schnappi schnap  :P

Offline Kim

  • ***
  • 114
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #79 Gepost op: 25 oktober 2005, 13:47:35 »
Naar aanleiding van wat ik hier (maar dan wel in andere draadjes) allemaal las heb ik afgelopen zomer eens geprobeerd om mijn zoontje (toen bijna 3) van zijn eeuwige snotneus af te helpen door hem geen melk meer te geven. Na enkele weken zag ik nog geen enkel effect, de snotneus bleef. Dus ben ik gewoon weer melk gaan geven, omdat hij dat 's ochtends wel erg graag heeft en hij de soja- en rijstvariant die ik geprobeerd heb echt niet lekker vond. (Mama, hoe heet deze melk? Die lust ik niet! En dat terwijl ik zo onopvallend mogelijk iets anders probeerde te geven dan koeienmelk)

Inmiddels heeft hij wel een snotneusvrije periode gehad, terwijl hij dus wel melk dronk op dat moment.
Maar nu issie er weer! Alleen lijkt het nu gewoon een echte verkoudheid, dus misschien gaat die ook weer vrij snel over en is hij gewoon over zijn snotneus heen gegroeid.
 :cheer: