Vegatopia Forum

Leve de flexitariër?

0 leden en 68 gasten bekijken dit topic.

zosten

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #60 Gepost op: 03 oktober 2007, 19:40:10 »
Dag Bast,
ik wil wel op je vragen antwoorden maar niet alles tegelijk hé!
We zouden dit toch voor de dieren moeten doen en niet voor onszelf zeg je.
Het gaat verder dan dit alleen hoor. Vlees is verspilling en kost heel veel aan grond, energie, water enz... dus zowel voor jezelf, de dieren als voor je medemens als voor onze natuur zou het beter zijn vlees te laten.
Er zijn heel wat studies die uitwijzen mocht iedereen plantaardig leven dat er geen honger meer zou zijn in de wereld. Voor ieder kg vlees kan je 12 kg granen hebben!

Oei wat nu weer?  :O

zosten

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #61 Gepost op: 03 oktober 2007, 19:41:23 »
En flexitariër zijn is voor mij al een stap in de goeie richting.
Maar naar mijn mening niet snel genoeg! Of mag ik geen mening?  :O

Offline Meneer de Uil

  • ****
  • 794
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #62 Gepost op: 03 oktober 2007, 19:43:30 »
Terwijl er een paar storen aan mijn uiting, zitten er gelukkig altijd wel een ander paar andere mensen die toch iets verder willen nadenken.  
Gelukkig maar. Succes ermee.
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2007, 19:48:39 door Meneer de Uil »
Forumkenner 2007 8)

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #63 Gepost op: 03 oktober 2007, 19:44:58 »
Natuurlijk mag je een mening hebben, al druist het onbewust tegen me in.
Ben je al eens op Fok! geweest trouwens?
Sin chile, no tiene chiste!

zosten

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #64 Gepost op: 03 oktober 2007, 19:51:23 »
op Fok? ???

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #65 Gepost op: 03 oktober 2007, 19:54:20 »

Er zijn heel wat studies die uitwijzen mocht iedereen plantaardig leven dat er geen honger meer zou zijn in de wereld. Voor ieder kg vlees kan je 12 kg granen hebben!

Dat zijn dan hele domme studies, want veel honger komt ook door regimes: het voedsel moet wel alle monden bereiken.
daarnaast hoor meestal andere getallen dan 12 kilo
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Meneer de Uil

  • ****
  • 794
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #66 Gepost op: 03 oktober 2007, 19:55:11 »
op Fok? ???
Dat is niet de site van de Nederlandse veeteeltsector, hoor.
Forumkenner 2007 8)

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #67 Gepost op: 03 oktober 2007, 20:06:38 »
Las ik toch bijna dat het niet de Nederlandse inteeltsector was :O
Sin chile, no tiene chiste!

Willem II

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #68 Gepost op: 03 oktober 2007, 20:49:48 »

Er zijn heel wat studies die uitwijzen mocht iedereen plantaardig leven dat er geen honger meer zou zijn in de wereld. Voor ieder kg vlees kan je 12 kg granen hebben!

Dat zijn dan hele domme studies, want veel honger komt ook door regimes: het voedsel moet wel alle monden bereiken.
daarnaast hoor meestal andere getallen dan 12 kilo

Tja, dat hangt er van af wat ze er allemaal inrekenen. Het is in ieder geval inefficiënt. Bekijk het bij je zelf, je eet ongeveer 40 kilo brood per jaar, maar je komt geen 40 kilo aan. Verder is het inderdaad zo dat de regimes ook oorzaak zijn van honger, onder andere. Maar....Maar, een ander deel  is toch vanwege het vlees eten, kijk bijvoorbeeld wat er in Brazilië en zo gebeurt. Kleine boeren worden weggejaagd van hun land door groot grondbezitters die voor ons vlees soja zetten. Soja, zeg je dan, ja dat gebruiken de mensen. Klopt, de bonen, als je het goed doet en je doet de bladeren en stelen terug in de grond, blijft de grond lang vruchtbaar, maar die bladeren en stelen worden gebruikt voor de koeien. Als je eens in de paar jaar klaver of lupines zet en de grond een jaar braak laat liggen en wat erop staat onderploegt, dan blijft het vruchtbaar. Maar dat brengt voor die bandieten niks op, dus gebruiken ze de grond tot ze leeg is. Dan blijft er woestijn achter. De kleine wel zuinige boeren hebben dan uit arremoede een stuk woud platgebrand, ze moeten ook eten. En die grond wordt weer afgepikt. En het verhaal begint weer opnieuw (tevens gaat daardoor het regenwoud verloren, doordat vleeseters die grootgronbezitters subsidiëren, steunen dus in hun honger naar land) Allemaal voor het vlees.

En verder is het ook de mentaliteit die met het vlees eten gepaard gaat die voor ellende zorgt. Om vlees te kunnen eten moet je onverschillig zijn. Moet je alleen om je zelf geven, anders denk je wat meer na en doe je het niet. Met die zelfde mentaliteit veroorzaak je ook oorlogen. Ik ben meer, dus ik mag een dier doden voor mijn plezier, ik ben een blanke dus ik ben meer dan een zwarte en mag hem slaaf maken, ik ben Christen en ik ben meer, dus  ik mag een bom op Irak gooien, dat zijn minderen. Het gaat ook om het idee achter het mogen doden van ........ minderen (volgens onszelf dan). Ik wil niet zeggen dat veggies heilig zijn, maar het is in ieder geval een eerste stap in de richting van gelijkheid en dus minder oorlog. En kom niet af met die regiemes ver weg, neen, wij moeten het voorbeeld geven. Wij hebben in de loop van de eeuwen met geweld vanalles veroorzaakt in de wereld. Okee, de mensen van toen wisten niet beter en waren arm, en dus steunden ze de toenmalige rijken.  Maar nu zijn we met zijn allen rijk hier, en kunnen we makkelijk leven op een (plantaardige) vreedzame wijze, en dus zijn we eigenlijk verplicht om zelf het goede voorbeeld te geven.  Zolang jezelf geweld toepast, gaat een ander ook geen toegevingen doen, want mensen zijn net kinderen, die zeggen;"Hij/zij eerst".En we zijn in de gelegenheid, dus waarom zullen wij niet eerst beginnen?

Je hoeft jezelf er niet te verdedigen (ik verwijt niemand iets), of terug te schrijven, gebruik liever die energie om aan jezelf te werken.

Prettige avond nog
Willem
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2007, 21:19:26 door Willem II »

Willem II

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #69 Gepost op: 03 oktober 2007, 21:13:30 »
Altijd fijn als anderen vertellen wat je moet denken en ook nog zoveel controlebehoefte hebben dat ze je het reageren ook nog willen beletten. Tja, hoeveel pedanterie kan een mens tentoonspreiden.

Je kunt kennelijk niet echt goed lezen, ik zei, je hoeft niet te reageren omdat niemand iets verwijt. Heb je mij horen zeggen dat het verboden is? Als jij zo graag iets wilt zeggen en het is zinnig mag je dat gerust hoor, ga je gang joh.

Offline Meneer de Uil

  • ****
  • 794
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #70 Gepost op: 03 oktober 2007, 21:20:57 »
Nee, dank je. Ik ga liever aan mezelf werken. Tjees, wat een pedanterie, zeg. ::)
Forumkenner 2007 8)

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #71 Gepost op: 03 oktober 2007, 21:38:14 »
Inderdaad, ik kan ook wel het een en ander aan kritiekpunten noemen op zijn stukje, maar ik zal die energie maar gaan stoppen in voor mezelf zorgen ofzo.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Willem II

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #72 Gepost op: 03 oktober 2007, 22:22:03 »
Inderdaad, ik kan ook wel het een en ander aan kritiekpunten noemen op zijn stukje, maar ik zal die energie maar gaan stoppen in voor mezelf zorgen ofzo.

Nou kom maar op dan, ben benieuwd

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #73 Gepost op: 03 oktober 2007, 22:25:26 »
Maar naast vegan eten, doe je ook nog andere dingen om dieren te helpen?
Sin chile, no tiene chiste!

Willem II

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #74 Gepost op: 03 oktober 2007, 22:40:23 »
Maar naast vegan eten, doe je ook nog andere dingen om dieren te helpen?


Der zijn ook altijd mensen die weer meer verlangen hè?
Ben activist bij Biteback België. Morgen nog actie tegen proeven op dieren. Maar in principe is het al heel wat als je vegan eet, dan doe je ook actie. Iedere keer dat je op een feest ergens eet geef je aanleiding om mensen te laten nadenken en voor te lichten. Dat is eigenlijk het allerbelangrijkste. Acties is ook wel goed, maar actie betekent aanvallen. Bij aanvallen sluiten mensen zich makkelijk af. (Onze acties zijn er meer om uit te beelden, dus dat is ook niet slecht). Laten zien dat je zonder dierenlijken gelukkig en gezond bent is eigenlijk de allerbeste actie die je kunt doen. Af en toe moet je wel eens actie voeren, ook om dingen te laten zien. Maar de allebeste actie is toch in je omgeving laten zien dat het kan, zonder lijkeneten.

Willem II

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #75 Gepost op: 03 oktober 2007, 23:20:47 »
Wat trouwens die omnivoren betreft, in principe is het waar dat we zo genoemd worden, alleen kunnen we wel zonder vlees, , maar we kunnen niet zonder plantaardig want dan krijgen we allerlei gebrekssziektes. Dus, omnivoor, maar eerder vegetarisch dan dierenlijketers.Met plantaardig kun je wel B12 tekort krijgen, maar dat is omdat we niet natuurlijk leven. B12 komt van bacteriën en daar we tamelijk steriel leven en dan ook nog koffie en suiker en alcohol  gebruiken(die B12 vreters zijn), kunnen we daar een gebrek krijgen. Daar nemen we dan supplementen voor. Onnatuurlijk, ja das waar, maar een vleeseter krijgt ook supplementen, alleen dat weet ie niet. Dieren krijgen nl ook B12 supplementen omdat ook veel vleeseters er tekort van hebben. Dus worden dieren bijgevoerd met suplementen B12 om het gehalte in het vlees te verhogen. Dus, u doet hetzelfde en nu weet u het ook.
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2007, 20:25:19 door Willem II »

zosten

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #76 Gepost op: 04 oktober 2007, 14:03:05 »
Dank je Willem voor de antwoorden.
Ik kan het echt niet beter uitleggen. :o

leve de flexiveganist ;)

Offline blingda

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #77 Gepost op: 08 oktober 2007, 21:55:20 »
ik vind iedere ontwikkeling die op vermindering van de vleesconsumptie leidt, al een goede zaak.
Voor mij komt het over als een soort tussenstap naar het vegetarier zijn. Vegetarier of veganist zijn heeft zowel voordelen
als nadelen (ook vooroordelen) en hiermee probeert denk ik de gemiddelde burger die iets bewuster wil gaan eten, de nadelen te vermijden. Ik vind het een goede tussenstap en begrijpelijk omdat misschien niet iedereen vlees uit het dieet wil schrappen, maar toch het gevoel ergens aan bij te dragen. Ik hoop alleen dat dit soort dingen ook doorzetten zodat over bijvoorbeeld 50 jaar uit cijfers blijkt dat mensen ook echt minder vlees zijn gaan eten.

Willem II

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #78 Gepost op: 08 oktober 2007, 22:12:30 »
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2007, 22:13:06 door Willem II »

jarno

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #79 Gepost op: 10 oktober 2007, 19:44:48 »
Las ik toch bijna dat het niet de Nederlandse inteeltsector was :O

Inderdaad, dat is namelijk "geenstijl"