Vegatopia Forum

Vegetarier en christen

Offline nicky_too

• 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarier en christen
« Reactie #60 Gepost op: 25 februari 2004, 15:53:33 »
Ik vind het erg jammer dat er hier christelijke veggies komen, hulp en gestverwanten zoeken en dan vervolgens "besprongen worden" omdat ze christelijk zijn.

Los van het feit dat ik vind dat je gelijk hebt (wat betreft het deel wat ik geknipt heb), denk ik niet dat Misstries hier nou 'besprongen' wordt op dit moment...
Volgens mij gedragen wij ons allemaal heel netjes op het moment.  :)

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Ambertje

« Reactie #61 Gepost op: 25 februari 2004, 16:29:54 »
Ik ben vegetariër en atheïst, en ik kan wel begrijpen dat het soms lastig is om en veggie en christen te zijn. In het begin van de schepping zou God namelijk alle dieren en natuur voor de mens hebben geschapen, dit wil zeggen dat hij over de dieren heerste... Maar anders laat je dit stukje maar uit je geloof ;)

Offline nicky_too

• 947
« Reactie #62 Gepost op: 25 februari 2004, 16:33:25 »
Over dieren heersen is toch echt iets anders dan ze opeten...

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Ambertje

« Reactie #63 Gepost op: 25 februari 2004, 16:38:41 »

groeten,
Nicky
ja, naar verluid zou er staan dat hij ze tot zich kan nemen, als voedsel dan. Nu, ik heb de bijbel niet gelezen, dus dit zijn ook enkel de dingen die ik me herinner van horen zeggen.

Offline nicky_too

• 947
« Reactie #64 Gepost op: 25 februari 2004, 16:41:29 »

groeten,
Nicky
ja, naar verluid zou er staan dat hij ze tot zich kan nemen, als voedsel dan. Nu, ik heb de bijbel niet gelezen, dus dit zijn ook enkel de dingen die ik me herinner van horen zeggen.

Helaas, je hebt het niet helemaal goed.
Ik heb de bijbel wel gelezen en deze discussie al meerdere malen gevoerd, maar ik wil je ook wel teksten geven, als je dat wilt.

In het begin mag de mens alleen de planten eten. Pas na de zondvloed krijgt de mens toestemming om de dieren ook te eten (en dan nog niet eens allemaal, overigens).

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Ambertje

« Reactie #65 Gepost op: 25 februari 2004, 16:43:08 »

groeten,
Nicky

Helaas, je hebt het niet helemaal goed.
Ik heb de bijbel wel gelezen en deze discussie al meerdere malen gevoerd, maar ik wil je ook wel teksten geven, als je dat wilt.

In het begin mag de mens alleen de planten eten. Pas na de zondvloed krijgt de mens toestemming om de dieren ook te eten (en dan nog niet eens allemaal, overigens).

groeten,
Nicky

ah ok, bedankt om dat even op te helderen! :-*

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #66 Gepost op: 25 februari 2004, 17:10:43 »
Hier Bijbelstudie is een artikel met veel verwijzingen naar bijbelteksten.  Ik vind hoofdstuk 3 erg duidelijk. De conclusie van deze studie is dat je zelf mag kiezen of je vlees eet of niet, maar dat als je ervoor kiest, je niet immoreel bent en niet tegen de wil van God ingaat, en dus niets fout doet. Nu kan ik me voorstellen dat je op dezelfde manier, met evenveel quotes uit de bijbel, kunt aanvoeren dat vlees eten wel tegen de wil van God ingaat... Ik vind de Peta site http://www.jesusveg.com niet zo overtuigend trouwens. Die gaan meer uit van de "geest van de bijbel" dan van de "letter van de bijbel" en daarom kan ik hun argumenten niet begrijpelijk maken voor mensen die naar de "letter van de bijbel" leven.
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2004, 17:11:09 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Misstries

« Reactie #67 Gepost op: 25 februari 2004, 18:25:29 »
OK...

Even weer wat verder on-topic: Ik ken christenen die vegetarier zijn als het loochenen van god beschouwen. Hun redenering is: God heeft de dieren voor ons gemaakt om op te eten, en als jij dit niet doet stel je jezelf boven God. Deze mensen zijn streng christelijke bio-industrieboeren van de Veluwe. Ik vind het erg moeilijk om hun opvatting van het christendom te begrijpen.
Kijk die bedoelde ik....Die ken ik...dat soort mensen.
Ik heb net 2 jaar op de veluwe gewerkt in een christelijk bedrijf. En dat is idd een mening die ik veel gehoord heb.
En dan in stellige vorm.
Als ik dan zeg ..slavernij kan ik ook bijbels onderbouwen dus als ik je nu gevangen neem en ik beul je af....heb jij dat ook goed te vinden. De bijbel zegt namelijk: gehoorzaam uw meester, en doe uw werk als deed u het voor de Heer (vrije vertaling).
Dan.....heb ik alleen altijd een klein conflictje..met zulke opmerkingen.
ach, ik zal er wel niet uitkomen. Ik moet idd maar gewoon mijn ding doen..en niet zo wanhopig graag goedkeuring willen denk ik.
Ik ga gewoon zeggen de volgende keer als iemand uit de kerkgemeenschap erover begint : Ja, luister eens ik ben christen en vegetarier...zint het je niet ? ga maar bij God klagen!   of is dat weer olie op het vuur?...waarschijnlijk!.....mmm...ik zeg dan wel; het spijt mij, deze discussie kan ik helaas niet met je aangaan, dringende redenen dwingen mij daartoe, adieu.

Misstries

« Reactie #68 Gepost op: 25 februari 2004, 18:30:38 »
 :( laf he....

Offline nicky_too

• 947
« Reactie #69 Gepost op: 25 februari 2004, 18:35:56 »
Kijk die bedoelde ik....Die ken ik...dat soort mensen.
Ik heb net 2 jaar op de veluwe gewerkt in een christelijk bedrijf. En dat is idd een mening die ik veel gehoord heb.
En dan in stellige vorm.
Als ik dan zeg ..slavernij kan ik ook bijbels onderbouwen dus als ik je nu gevangen neem en ik beul je af....heb jij dat ook goed te vinden. De bijbel zegt namelijk: gehoorzaam uw meester, en doe uw werk als deed u het voor de Heer (vrije vertaling).
Dan.....heb ik alleen altijd een klein conflictje..met zulke opmerkingen.

Het bijzondere is dat juist dit soort mensen ook vasthouden aan de opvatting dat je weet dat je op het goede pad bent als je veel tegengas krijgt...
Misschien moet je ze dat eens voorhouden.  ;D

Citaat
ach, ik zal er wel niet uitkomen. Ik moet idd maar gewoon mijn ding doen..en niet zo wanhopig graag goedkeuring willen denk ik.

Dat denk ik in ieder geval wel.

Zoals ik eerder al zei: je zou moeten doen wat jij denkt dat God van je verlangt. Mensen doen er beduidend minder toe. Of denk jij van niet?

En heb je gelezen wat ik eerder al schreef over de bijbel en het eten van dieren?
In feite heb jij gelijk en hebben deze mensen ook (gedeeltelijk, want sinds de zondvloed) gelijk.
Ze mogen dus best wat toleranter zijn.

Nog wat: veel Christenen zeggen dat de oude wetten (uit het Oude Testament) niet meer gelden sinds Jezus op aarde is geweest. Als ze dat denken, komen ze in feite niet weg met jou wijzen op de spijswetten. Die gelden dan namelijk ook niet meer.

Hoe je het ook wendt of keert, jij mag duidelijk eten wat JIJ wilt. Het is bijbels absoluut te onderbouwen.

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline nicky_too

• 947
« Reactie #70 Gepost op: 25 februari 2004, 18:37:06 »
:( laf he....

Nee, da's niet laf.

Het is erg vervelend en vermoeiend om altijd de discussie aan te moeten gaan. Je wilt waarschijnlijk gewoon een beetje rust en in je waarde gelaten worden.

Daar is niets lafs aan, dat is eigenlijk heel normaal.

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Misstries

« Reactie #71 Gepost op: 25 februari 2004, 18:39:01 »
Nicky-> :-*

« Reactie #72 Gepost op: 25 februari 2004, 19:11:29 »

Het is erg vervelend en vermoeiend om altijd de discussie aan te moeten gaan.

Moeten?
Als ik geen zin heb om ergens over te discussiëren dan kunnen ze hoog en laag springen...
Maar ik hoef dan ook niet zo nodig bij een groep te horen, laat staan dat ik hun goedkeuring zou willen hebben.
Mijn eigen geweten is wat voor mij telt, en ik heb soms/vaak het idee dat (strenge) Christenen hun verantwoordelijkheden naar Daarboven afschuiven, geheel in strijd en tegenspraak met wat Christus ooit heeft willen duidelijk maken.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline nicky_too

• 947
« Reactie #73 Gepost op: 25 februari 2004, 19:15:10 »
Als ik geen zin heb om ergens over te discussiëren dan kunnen ze hoog en laag springen...
Maar ik hoef dan ook niet zo nodig bij een groep te horen, laat staan dat ik hun goedkeuring zou willen hebben.

Ok, maar niet iedereen is zo. En niet iedereen wil ook zo zijn.

Geen idee wat Misstries' standpunt daarin is.

Ik weet uit ervaring dat het best een gevecht is om jouw houding te adopteren als je dat niet van nature in je hebt.

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #74 Gepost op: 25 februari 2004, 19:30:46 »
er zijn heel wat christenen vegetariër, wat ordes van minderbroeders, de 7de dags-adventisten collectief, de Katharen waren ook vegetariër.
Je hoeft je echt niet te verantwoorden, omdat je geen dierenleed wilt veroorzaken...lijkt mij. Zou het ook niet doen, als ik jou was. En als iemand echt vervelend is dan zou ik vragen hoe die iemand het vindt als hij/zij op zijn geloof wordt aangevallen. Is niet leuk toch? En een evt. discussie die volgt is vaak zinloos. Ik wed dat door even te speuren je teksten kunt vinden in de bijbel die vegetarisme ondersteunen met een beetje improviseren. Het gebod: Gij zult niet doden, kun je naar de dieren uitbreiden, misschien al te simpel van mij...maar goed.
Tijdens de vastentijd - die vandaag begonnen is - eten sommige christenen geen vlees. Ik weet niet of alleen de katholieken(?) het deden/doen: vrijdag geen vlees, maar vis. http://www.christianveg.com/famousveg.html
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2004, 19:35:45 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline iammars

• 288
« Reactie #75 Gepost op: 25 februari 2004, 20:54:14 »
Een andere mening, met een 25 paginadik studieobject van internet ondersteund :-\, is dat je als christen onmogelijk vega kunt zijn, dat dat niet samen gaat.....
Kun je een link plaatsen? Ik ben benieuwd welke argumenten er gebruikt worden in het betreffende artikel.

Verder staat hier een 21 pagina's tellende studie met als conclusie dat vegetariër en christen zijn goed samen kunnen gaan. Je hebt wel de gratis te downloaden Acrobat Reader nodig.

Misstries

« Reactie #76 Gepost op: 25 februari 2004, 21:49:32 »
http://www.logon.org/dutch/s/p183.html

dit is de link ....

enne..bedankt jullie allemaal voor de reacties alvast tot zover....

Offline nicky_too

• 947
« Reactie #77 Gepost op: 25 februari 2004, 22:04:27 »
http://www.logon.org/dutch/s/p183.html

dit is de link ....

enne..bedankt jullie allemaal voor de reacties alvast tot zover....

Ik ben net aan dat stuk begonnen, maar weet niet waar de E voor staat in "360 BCE" (als in een jaartal dus).

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #78 Gepost op: 25 februari 2004, 22:08:25 »
Heb een stuk zitten lezen, vindt het allesbehalve boeiend. Tja, als je o.a. het verhaal van het Hof van Eden letterlijk neemt...kan ik niets mee. En dan worden de 7de dags-adventisten en de Katharen weggezet als "dwalenden" . Dat vinden/vonden ze andersom ook, natuurlijk.  En als je weet hoe de katharen gemarteld en vermoord zijn bij duizenden op vreselijke wijze door die "niet-dwalenden", dan wordt ik kwaad. De waarheid in pacht denken te hebben  :pukey: dat is een vloek die op vele religieuzen rust...
de tuin: dat ben ik

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #79 Gepost op: 25 februari 2004, 22:10:47 »
Ik ben net aan dat stuk begonnen, maar weet niet waar de E voor staat in "360 BCE" (als in een jaartal dus).
BCE betekent Before the Common Era, zoiets als "voor onze jaartelling", in plaats van voor Christus...

"Na Christus" wordt dan CE, (the) Current Era, onze jaartelling.
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2004, 22:11:38 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.