Vegatopia Forum

Risotto

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Risotto
« Reactie #60 Gepost op: 10 juni 2007, 15:49:21 »
Als (enig) hoofdgerecht is dat behoorlijk krap (zeg maar voor twee personen) maar risotto is matuurlijk eigenlijk een voorgerecht (of eigenlijk een primo, er moet in ieder geval nog een maaltijd achteraan kunnen...)
This is between me and the vegetable!

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Risotto
« Reactie #61 Gepost op: 10 juni 2007, 15:50:56 »
Vraagje: ik heb een paar risotto recepten maar daarin hebben ze het steeds over 150/175 gram rijst voor 4 personen, is dat niet wat weinig? Of zouden ze het als bijgerecht ofzo bedoelen?

Zo'n opgegeven hoeveelheden zijn natuurlijk slechts algemene richtlijnen waarbij je rekening dient te houden met:
- hoe'n grote eters de mensen zijn waarvoor je kookt (ik eet vaak het dubbele op van de aangegeven hoeveelheden)
- of je enkel een hoofdgerecht aanbiedt, of ook een voorgerecht, nagerecht, ...
- rijst, pasta, ... absorberen nog een aanzienlijke hoeveelheid water en zullen dus nog aanzienlijk toenemen in volume en gewicht

'k Denk dat 150/175 gram voor vier man veel te weinig is voor een hoofdgerecht en een correcte hoeveelheid voor een voorgerecht.
Voor een hoofdgerecht voor grote eters en zonder voorgerecht en/of nagerecht zou 150/175 per man zeker nodig zijn.

(Oeps, iets fout gelezen dus mijn post maar aangepast.)
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2007, 15:53:37 door Ligfietsertje »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Risotto
« Reactie #62 Gepost op: 10 juni 2007, 15:54:41 »
50-75 gram rauwe rijst of pasta per persoon lijkt me een normale stelregel voor een hoofdgerecht. Wat het voor een voorgerecht minder zou maken, alhoewel je 25 gram rijst als het gekookt is vrij moeilijk terug vindt.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Risotto
« Reactie #63 Gepost op: 10 juni 2007, 16:25:23 »
50-75 gram rauwe rijst of pasta per persoon lijkt me een normale stelregel voor een hoofdgerecht.

Op veel verpakkingen gaat men inderdaad van ongeveer 75 gram uit, maar dat vind ik dus erg weinig en enkel geschikt in combinatie met een voorgerecht en nagerecht en bij niet te grote eters.

Als ik veel honger heb en zonder voorgerecht of nagerecht eet ik tot 200 gr pasta.

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Risotto
« Reactie #64 Gepost op: 10 juni 2007, 22:24:48 »
het stond in mijn kookboek bij de hoofdgerechten...
iig bedankt, ik zal het eens proberen en dan een grotere portie maken :)

Offline Sam

  • ******
  • 7.148
Re:Risotto
« Reactie #65 Gepost op: 23 juni 2007, 17:41:41 »
Ik heb gisteren nog risotto gemaakt, met lekkere arboriorijst en kastanjechampignons van de natuurwinkel. Ik had 300 gram rijst voor 2 personen, plus ernaast nog sla en komkommer, en er is maar een heel klein beetje overgebleven. Ik kan echt blijven eten van risotto! 75 gram per persoon is echt veel te weinig voor mij.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.148
Re:Risotto
« Reactie #66 Gepost op: 11 juli 2007, 16:53:51 »
Ik vind arboriorijst zo lekker dat ik het steeds vaker gebruik, ik krijg dus hybride gerechten: half risotto, half iets anders. Klinkt raar maar is lekker en heel erg weinig werk: men neme een pakje bami-mix van Conimex (in de nasimix zit trassi, die die koop ik nooit). Arborio rijst in olijfolie aanbakken met een uitje en verse gesneden prei. De kruidenmix uit het pakje oplossen in het water, en dit gebruiken als bouillon, de gedroogde groentemix er bij doen na de eerste scheut bouillon. Dan verder bereiden als risotto. Gemberpoeder, knoflookpoeder naar smaak erbij doen als het bijna klaar is. Resultaat is een oosterse risotto, of een natte nasi. Met gebakken tahoe erbij en een komkommersalade met atjar erdoor heel erg lekker.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Risotto
« Reactie #67 Gepost op: 24 juli 2007, 12:45:32 »
Ik wil een risotto recept gaan maken waarin ze ook Arborio rijst gebruiken, ik heb er alleen nog nooit van gehoord! Waar kan ik dat halen?

edit: ik blader nu het topic door en realiseer me dat ik een stomme en overbodige vraag heb gesteld.
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2007, 12:47:30 door Marla »

LaCuoca

Re:Risotto
« Reactie #68 Gepost op: 01 september 2007, 15:32:53 »
Ik ben ook dol op risotto en heb een aantal recepten op mijn website gezet:

http://www.tuttiatavola.info/primipiatti.asp


Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Risotto
« Reactie #69 Gepost op: 20 juni 2008, 17:09:59 »
In de kookrubriek van de NRC next stond laatst dit recept, lijkt me wel lekker dus ik ga het binnenkort eens proberen:

Citaat
Voor 2 personen:

    * 250 g zeekraal
    * 30 g roomboter
    * 1 sjalot, fijngehakt
    * 150 g risottorijst
    * een half glas manzanilla (of andere sherry)
    * rasp en sap van ½ citroen
    * ongeveer 600 ml hete groentebouillon
    * 30 g Parmezaanse kaas, geraspt

Was de zeekraal en verwijder de houtige steeltjes. Fruit de sjalot in de helft van de boter in een pan met dikke bodem. Voeg de rijst toe en laat even meebakken. Schenk de sherry in de pan en roer tot deze is opgenomen. Herhaal met het citroensap. Voeg nu al roerend steeds een scheut hete bouillon toe. Schenk er pas nieuwe bouillon bij als de rijst dreigt droog te vallen.

Na een kwartier is de rijst bijna beetgaar. Zorg dat je op dat moment nog een flinke slok bouillon over hebt. Roer deze samen met de zeekraal door de rijst en laat nog een minuut of 5 zachtjes pruttelen. Roer de citroenrasp door de risotto, samen met de resterende boter en de Parmezaan. Leg een deksel op de pan, draai het vuur uit en laat de risotto twee minuten staan. Maak op smaak met zout en versgemalen peper.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Risotto
« Reactie #70 Gepost op: 28 juli 2008, 13:59:31 »
Hoe smeuig maken jullie de risotto. Ik zag laatst zo'n t.v.kok bezig die er bijna rijstesoep van had gemaakt. Dat moest ook volgens hem, omdat dit origineel zou zijn. Je moest bij het roeren nog golven kunnen maken vertelde hij. Vroeger maakte hij de risotto vaak alsof het gewone rijst was maar dan een beetje zachter, maar daar was hij helemaal van teruggekomen toen hij de 'originele' geproefd had.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Risotto
« Reactie #71 Gepost op: 28 juli 2008, 14:05:15 »
Behoorlijk smeuig, maar ik denk dat je het gewoon zo moet maken als jij het lekkerste vind. Dan is het maar niet helemaal zo als het hoort.


Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Risotto
« Reactie #72 Gepost op: 28 juli 2008, 14:33:56 »
Behoorlijk smeuig, maar ik denk dat je het gewoon zo moet maken als jij het lekkerste vind. Dan is het maar niet helemaal zo als het hoort.


Ik vond het tot nu toe al heel lekker, maar toen ik die kok bezig zag, dacht ik dat er nog een verder stadium van 'lekker' was. Ik heb dit althans nog nooit geproefd. Is die smeuige risotto van jou meer rijstepap of soep of kun je nog stevigheid ontdekken?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Risotto
« Reactie #73 Gepost op: 28 juli 2008, 15:13:15 »
Meer richting rijstepap toch wel.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Risotto
« Reactie #74 Gepost op: 28 juli 2008, 15:49:39 »
Meer richting rijstepap toch wel.
Kun je qua smaak ook een verschil aangeven tussen de stevige en de smeuige?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Risotto
« Reactie #75 Gepost op: 28 juli 2008, 16:02:33 »
Kweenie... ik heb het denk ik altijd wel smeuig gemaakt door de juiste rijstsoort en er room en kaas doorheen te doen.

« Laatst bewerkt op: 28 juli 2008, 16:04:06 door Hizikigrrrl »

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Risotto
« Reactie #76 Gepost op: 28 juli 2008, 17:02:26 »
Het lijkt me belangrijk te zijn dat de rijst (arborio of carnaroli, die laatste is mijn favoriet), toch al dente blijft, wat je bereikt door hem eerst aan te bakken. Dus rijstsoort én dat eerst aanbakken lijken me essentieel.
Het smeuïge bereik door de speciale bereidingswijze en idd het toevoegen van (parmezaanse) kaas op het einde en een geutje bouillon, en eventueel ook nog boter, als je dat nodig lijkt.
Het blijft toch een moeilijke bereiding, top-kok Peter Goossens zei dat ook laatst bij de beoordeling van een risotto in de Hogeschool in Leuven, waar de risotto juist verworpen werd als "rijstpap". Hij mag volgens mij niet platgekookt zijn, dus rijstkorrels al  dente maar het geheel wél smeuïg.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Risotto
« Reactie #77 Gepost op: 28 juli 2008, 19:45:25 »
ja maar al dente is ook weer persoonlijk. Johannes van Dam vindt dat de rijst nog 'een hartje' moet hebben.
Niet te veel bouillon keer bij keer toevoegen en steeds blijven roeren vind ik belangrijk. En niet per ongeluk snelkookrisottorijst kopen.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Risotto
« Reactie #78 Gepost op: 28 juli 2008, 19:49:12 »
"Roeren met een houten lepel, proeven met een metalen lepel."

En inderdaad, je wil nog wel wat bite houden, maar dat betekent al dente ook.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Risotto
« Reactie #79 Gepost op: 28 juli 2008, 23:51:41 »
Ik vind het met carnaroli rijst beter gaan; die blijft al dente, zonder 'ongaar' te smaken. Ik had voorheen altijd arborio van de algerijn in Groningen, maar die werd of snot, ofwel ongaar. Dus niet alleen soort, maar ook kwaliteit rijst maakt dus wel uit. Overigens vind ik persoonlijk snot-risotto ook lekker. Ook al hoort het volgens puristen niet zo.