Vegatopia Forum

Vegetarisch katten- en hondenvoer!

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Kocho

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #60 Gepost op: 12 oktober 2002, 16:13:00 »
Quote:
wat vinden jouw katten eigenlijk het lekkerste voer? de mijne vinden alles wat goedkoop is lekker! maf he?


Met goedkoop voer is het oppassen geblazen ( ), want daarin is het asgehalte het hoogst en dat hoge percentage as zorgt voor nierproblemen.

Offline iammars

  • ***
  • 288
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #61 Gepost op: 06 januari 2003, 21:25:00 »
Je hebt opsluiten en opsluiten. Een kat op een beangstigend klein appartementje drie hoog vind ik ook niet zo diervriendelijk.

Mijn katten zijn eigenlijk ook alleen maar binnenshuis en ze hebben het hele huis tot hun beschikking. Ik leef in een stad bij een redelijk drukke weg en ik heb net iets te vaak aangereden katten gezien.

[ Dit Bericht is bewerkt door: iammars op 2003-01-06 21:27 ]

Toby

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #62 Gepost op: 15 juni 2003, 21:37:11 »
Ja, die zijn er wel in Nederland. Ik zal het eens voor je nakijken.  Wat je ook kan doen is een zak mais/rijst/pasta/groente vlokken halen van het merk Royal Canin en daarbij doen: veggie dogfood vitamines en mineralen of biergist (gewoon tabletvorm van Kruidvat), aanlengen met  lauw/warm water en laten wellen, maisolie toevoegen, en dan tahoe, tempé, ei ( ik gebruik de eieren van eigen kippetjes) vegetarische burger ( niet te fel gekruid) of soyabrokken erbij. Vinden de meeste honden erg jammie. Dat Royal Canin voer doen veel mensen alleen nog vlees bij. Maar als hij/zij het echt niet lust dan gewoon een hondenvoer geven evt. ook die je moet aanlengen maar waar al wel standaard vleesbrokken inzitten.

Yarrah voer (is volledig vegetarisch voer) geef ik zelf aan mijn honden maar dat leng ik aan met water en geef er extra groente, ei en rijst/pasta/groente bij. Probeer anders ook eens de biologische vleesbrokken van Yarrah.

Toby

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #63 Gepost op: 15 juni 2003, 21:52:16 »
Dat Jarco voer is overigens onder leiding van Prof. Beynen van de faculteit diergeneeskunde Utrecht tot stand gekomen.  Er zijn diverse varianten vegetarisch hondenvoer daarvan op de Nederlands markt ( ik heb ze nog niet gezien).

Verder kan je eens kijken op de site van Yarrah: www.yarrah.com. De vegetarische varkensoren en veggie hondenkluiven zijn de favorieten van mijn honden.

Vegedog info: www.vegalife.nl of www.vegepet.nl

Of anders bij wafcol.co.uk kijken of in Duitsland hebben ze ook fantastisch lekkere vegetarische/veganistische hondenvoeding en snacks. Ik dacht van Gut für Tieren ( is tevens een opvangcentrum voor Landbouwdieren).

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #64 Gepost op: 16 juni 2003, 08:39:03 »
Mijn hond eet sinds enkele maanden veg. brokken van Yarrah gemengd met haar vertrouwde seniorbokken. Ze eet ze op maar niet van harte.
Ik heb wel de indruk dat ze weer fitter is (maar daar heb ik niet echt zicht op omdat ze rond die overschakelingsperiode ook een operatie gehad heeft).
Mijn bejaard omaatje is weer een spring-in-'tveld.
Of toch bijna.
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

willem1940

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #65 Gepost op: 16 juni 2003, 11:41:43 »
Misschien niet helemaal on topic:

Een scheutje slaolie op het hondevoer wordt door de beestjes meestal enorm gewaardeerd. Ieder type is goed maar ze lijken de (goedkope) eenvoudige raapzaad-olie (koolzaad-olie) het lekkerst te vinden.
Je merkt ook dat hun vacht er mooi door blijft.

Onze honden geven we vaak ook een teentje zeer goed verpulverd knoflook door het voer, òf olie uit een fles waarin een paar knoflooktenen liggen die kort door kokend water zijn gehaald (lusten wij zelf ook graag, knoflook-olie).
De drie zeer verschillende beesten reageren er allemaal perfect op: bouvier Donar (ca. 40kg), Tibetaanse Terrier Teddy (ca. 10kg) en de wonderlijk slimme en dief-achtige Dipsey, fraai diertje van onbestemd ras, ca. 3-4 kg, alle slank, snel, zeer speels en waaks.

Aardappel moet je een hond niet of zeer weinig geven en alleen goed verpulverd. Rauwe groenten kunnen ze niet verteren, hoewel ze kennelijk iets uit sommige sappen kunnen opnemen want het spelend laten slopen van een gehalveerde witte of groene kool ken ik al uit mijn jeugd als huismiddeltje tegen knaag-zucht aan meubels etc..

Honden die uitwerpselen vreten (en/of zich daarin rollen met het doel "voorraad" mee te nemen voor thuis) geef je in hun drinkwater regelmatig 1 miniem druppeltje ammoniak. Dit stond zo in een brochure van Dierenbescherming omstreeks 1950 en ik heb er goede ervaringen mee.

Honden moeten de hele dag vers water kunnen drinken; 's-nachts weghalen want anders drinken ze te vaak uit verveling en worden dan gauw onzindelijk.

Sinds ik de honden eens kleine stukjes meloen, komkommer en tomaat heb laten proeven loeren ze op zulk spul. Ook een appel lusten ze graag.
De grote Donar is de enige van de 3 die zo ook op banaan verkikkerd raakte (zorgvuldig die banaan schillen, "draden" er af).

Veel honden gappen rauwe aardappels maar dat schijnt niet goed voor ze te zijn; daar werd in mijn jeugd al tegen gewaarschuwd.

De meeste honden knagen graag een worteltje op.

Gekookte rijst met een scheutje slaolie lust wel bijna iedere hond en dat geldt nog even meer voor spaghetti met sla-olie waarvan ze bovendien de lange slierten leuk vinden.

Kruiden, zoals wat peper of een beetje sambal, wakkeren hun eetlust aan maar ik weet niet of dat echt wel goed voor ze is.

Een eitje vinden ze dolletjes, vooral rauw opslobberen maar ze gaan er verschrikkelijke winden van laten.

Honden moeten zout-arm eten, belangrijk omdat ze niet kunnen transpireren. Houd daar ook rekening mee als ze tamelijk vaak een stuk brood krijgen, in brood zit naar verhouding flink wat zout.

Wij hadden ook af en toe katten die goed aan de honden wenden. Al gauw aten ze alles mee wat de honden ook lustten. Eentje werd 20 jaar en werd na een verhuizing de schrik van vijver-eigenaren in de nieuwe buurt omdat ze erg goed vissen had leren vangen in een sloot nabij het vorige huis. Rare kat, was niet bang voor water maar kwam er wel snel uit als ze er weer eens in viel. Ging vaak wandelen in de regen en "pootje baden" in stromende goten.

cake

Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #66 Gepost op: 28 juni 2003, 16:19:10 »
hoewel ze kennelijk iets uit sommige sappen kunnen opnemen want het spelend laten slopen van een gehalveerde witte of groene kool ken ik al uit mijn jeugd als huismiddeltje tegen knaag-zucht aan meubels etc..

Onze hond knaagt niet aan de meubels, maar ik dacht dat ie een halve kool wel een leuk speeltje zou vinden. Hij vond het vooral een lekker speeltje. Niks spelen, ronddollen met de kool ... Gewoon een knus plekje opzoeken en smullen maar.  ::)

Offline Mysteriaaa

  • ***
  • 148
  • Geslacht: Vrouw
    • Mijn Website... nog niet helemaal vertald....
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #67 Gepost op: 03 februari 2004, 00:35:24 »
Zijn katten geen vleeseters?

jawel, maar ze eten muizen en vogels.  
Als mijn poes een koe probeert te aanvalen en eten, dan zal ik denken dat "lekkere rundbrojes" voor haar zijn...

'nique
Mais je le fais par Amour... de la Vie.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #68 Gepost op: 29 maart 2004, 10:27:24 »
Hmmm, die link/advertentie van vegancats... ik vraag me af of dat niet onder Suffering valt, je kat veganistisch te houden. Neem dan geen kat, denk ik in eerste instantie.
de tuin: dat ben ik

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #69 Gepost op: 29 maart 2004, 11:02:03 »
Ehm ja en nee..

Ja want katten eten nu eenmaal vlees...

En sowieso katten houden vind ik niet kunnen... Is zielig... Typisch weer iets voor de mens om een dier buiten de eigen habitat gevangen te houden omdat ze het zo lief vinden.... Gevolg: In het wild geen katten meer...

Maar ehm nee omdat vegans anti bioindustrie zijn.. En waar komen die blikje vlees voor de kat vandaan? Precies...

Maar ehm... Neem dan gewoon geen kat...

Offline pip

  • ***
  • 169
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #70 Gepost op: 29 maart 2004, 11:07:04 »
Je kan natuurlijk de deur openzetten zodat de kat naar buiten kan om z'n eigen muisje of vogeltje te vangen.
blaat

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #71 Gepost op: 29 maart 2004, 11:16:44 »
Ja dat kan... Maar dan zijn mensen vaak bang dat ie overreden wordt...

Laatst zat er een prachtige witte kat op de weg... Mijn moeder reed dus ik gillen stooooppppp!

Nou kat gered.... Wordt ze boos dat ik zo een heisa stamp en ze was bang dat we nu van achteren geraakt zouden worden door een andere auto.... Nou zeg...

En ze reed er veelste hard... Moet ze ook niet doen...
Verder is ze wel lief hoor...  :)

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #72 Gepost op: 29 maart 2004, 11:30:00 »
En sowieso katten houden vind ik niet kunnen... Is zielig...

Waarom dan? Zijn huiskatten ongelukkig?

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #73 Gepost op: 29 maart 2004, 17:20:17 »
Ik zie geen probleem om een kat veganistisch te houden. Als deze gewoon de voedingsstoffen binnen krijgt en het ook lekker vind, dan zie ik geen probleem.

En dan komen mensen met dat het onnatuurlijk is enzo. Maar dat is ander kattenvoer ook. Misschien is het vegetarische/veganistische voer nog zelfs gezonder en beter.

Citaat
Waarom dan? Zijn huiskatten ongelukkig?
Dat is nog maar de vraag. Misschien ervaren ze het vooral wel prettig. Maar wie weet zouden de dieren in een natuurlijke omgeving zich gelukkiger voelen? Moeilijk te zeggen.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #74 Gepost op: 29 maart 2004, 17:23:26 »
Je kunt het toch zien als een dier ongelukkig is?

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #75 Gepost op: 29 maart 2004, 17:31:10 »
Je kunt het toch zien als een dier ongelukkig is?
Nou we kijken nog altijd met het menselijk oog op de zaken. Dus wie weet zien we dingen anders dan dat ze zijn.
En als dieren toch een beetje vergelijkend is met mensen, dan kan het dus ook zijn dat een kat diep van binnen ongelukkig is en daarbuiten dat niet echt laat merken.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #76 Gepost op: 29 maart 2004, 17:37:30 »
Ik bedoel het anders dan dat. Als een van mijn katten mij aankijkt, kan ik inderdaad niet zien of ze gelukkig zijn.

Maar als een dier ongelukkig is kun je dat ook op een andere manier zien: bijv. de vacht wordt matter, de neus is niet vochtig meer, dat soort dingen. Daar kun je het ook aan zien.
En de algehele houding.
Als je dier lusteloos lijkt, kan het ook zijn dat-ie ongelukkig is.

Uiteraard moet je dan wel ziekte en zo uitsluiten.

De katten van mijn beste vriendin waren buitenkatten (4 van de 5) en ze zijn nog steeds prima in orde, hoor! Ik ken ze al sinds ze kitten waren, alle vier. Het enige waar we op moesten letten is dat ze als binnenkatten minder aktief (kunnen) zijn.
Door ze meer speelgoed te geven (en een gave krabpaal die ze helemaal slopen) is dat probleem opgelost.

Verder zijn ze qua gedrag niet veranderd, want daar zou je het ook aan kunnen zien als je ze al langer kent.

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #77 Gepost op: 29 maart 2004, 18:51:54 »
Maar als een dier ongelukkig is kun je dat ook op een andere manier zien: bijv. de vacht wordt matter, de neus is niet vochtig meer, dat soort dingen. Daar kun je het ook aan zien.
En de algehele houding.
Als je dier lusteloos lijkt, kan het ook zijn dat-ie ongelukkig is.

Uiteraard moet je dan wel ziekte en zo uitsluiten.

De katten van mijn beste vriendin waren buitenkatten (4 van de 5) en ze zijn nog steeds prima in orde, hoor! Ik ken ze al sinds ze kitten waren, alle vier. Het enige waar we op moesten letten is dat ze als binnenkatten minder aktief (kunnen) zijn.
Door ze meer speelgoed te geven (en een gave krabpaal die ze helemaal slopen) is dat probleem opgelost.

Verder zijn ze qua gedrag niet veranderd, want daar zou je het ook aan kunnen zien als je ze al langer kent.

groeten,
Nicky

Nou ik weet niet. Misschien kan je het wel merken aan het lichaam of gedragsveranderingen, maar ik vraag me dus af of je dat altijd kan zien. Zeker als ze een beetje vergelijkbaar zijn met mensen, dan kunnen ze het ook niet laten zien dat ze ongelukkig zijn en zich neerleggen bij het feit dat het niet zo is.
Maar dan ook kan je het misschien weer wel zien als ze op mensen lijken. Echter vind ik dat de mens vaak wel te veel vanuit een menselijk perspectief kijkt op de huisdieren. En men neemt denk gewoon aan dat de dieren gelukkig zijn.
Maar hoeveel mensen kijken nou echt naar hun huisdier?
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #78 Gepost op: 29 maart 2004, 19:06:32 »
Echter vind ik dat de mens vaak wel te veel vanuit een menselijk perspectief kijkt op de huisdieren. En men neemt denk gewoon aan dat de dieren gelukkig zijn.

Ik ben me er heel erg bewust van dat ik nooit helemaal kan weten hoe mijn dieren zich voelen. Maar ik kan er wel voor zorgen dat hun situatie zo goed mogelijk is. Ik wil ook geen dier in huis nemen als ik niet weet hoe ik ze moet verzorgen. Dat zijn de minimumeisen voor welzijn van een dier, lijkt me.

De andere tekenen van geluk of ongeluk kun je alleen leren door de dieren in huis te hebben en er goed op te letten. Je leert je dier kennen en dat beetje kennis kun je gebruiken. Maar nee, 100% begrip zal ik nooit krijgen. Ik ben nu eenmaal geen kat of zo, maar een mens.

Aan de andere kant, ik denk dat mijn kater bijv. wel happy is. Hij komt me steeds kopjes geven en zo.
Spinnen is overigens niet altijd een teken van tevredenheid.
 
Citaat
Maar hoeveel mensen kijken nou echt naar hun huisdier?

Te weinig helaas...  :-\

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:Vegetarisch katten- en hondenvoer!
« Reactie #79 Gepost op: 29 maart 2004, 19:47:42 »
idd... Zeggen dat iets niet natuurlijk is, is een vrij gemakkelijk argument... Maar ik voel dat echt zo...

Het valt me op dat ieder ander wezen zich aanpast aan zijn omgeving, maar wij als mens de omgeving aanpassen aan onszelf...

En nu moet ik toegeven dat ik nu ook op een lekkere stoel achter een gloednieuwe pc zit... En dus eigenlijk geen recht heb op zeuren...

Dus dat doe ik dan ook niet... Alleen voor mezelf sta ik er wel af en toe bij stil hoe ver de mens overal in gaat...

Ik had een tijd geleden bedacht dat ik een kat wilde... Maar kwam dus tot bovenstaande conclusie... Vandaar dat ik nu zonder kat zit...