Vegatopia Forum

Wie hield vroeger van vlees/vis eten?

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #60 Gepost op: 17 augustus 2003, 21:43:08 »
Over koala's gesproken, ik denk dat de hippies er van afstammen. Koala's zijn zo stoned als een garnaal van de eucalyptusblaadjes en doen aan boomknuffelen. Meer bewijs heb je niet nodig, toch?
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2003, 21:43:26 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #61 Gepost op: 17 augustus 2003, 21:45:26 »
Over koala's gesproken, ik denk dat de hippies er van afstammen. Koala's zijn zo stoned als een garnaal van de eucalyptusblaadjes en doen aan boomknuffelen. Meer bewijs heb je niet nodig, toch?

 ;D
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #62 Gepost op: 17 augustus 2003, 21:54:18 »
Maar koala's kunnen ook behoorlijk agressief uit de hoek komen. Tijdens het turen naar mijn favoriete zender Discovery was er eens een programma met daarin een kerel die alle Koala's in een bepaald gebied van een zender wilde voorzien. Hij moest erg oppassen om niet een gratis gezichtsoperatie van scherpe koalaklauwen te krijgen.

Maar misschien kunnen hippies ook wel vuil vechten als dat nodig is, daar heb ik geen ervaring mee.

willem1940

Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #63 Gepost op: 17 augustus 2003, 21:56:37 »
Patrick, ik vind die info-pagina's onbetrouwbaar. Het verzwijgen van B12-risico zegt mij genoeg. Volgens mij is/zijn daar 1 of meer fanaten aan het manipuleren.
Het gaat op die pagina's toch niet over veganisme?

Waar dan wèl over?
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2003, 21:56:57 door willem1940 »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #64 Gepost op: 17 augustus 2003, 22:00:57 »
Het gaat op die pagina's toch niet over veganisme?
Waar dan wèl over?
Volgens mij over "gewoon" lacto-ovo-vegetarisme. Eén van de pagina's is van de Hare Krishna (ISKCON) en die zijn volgens mij niet veganistisch. Ik geloof zelfs dat ze redelijk veel melkproducten gebruiken - maar weer geen uien en knoflook enzo...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

willem1940

Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #65 Gepost op: 17 augustus 2003, 22:05:11 »
Zoiets als op tabakswaren, graag een waarschuwings-sticker op Vega-food:

Eenzijdig gebruik van producten met deze sticker kan U ernstig tot dodelijk ziek maken door B12-fouten. Raadpleeg bij twijfel Uw huisarts.

 8)

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #66 Gepost op: 17 augustus 2003, 22:13:57 »
Zoiets als op tabakswaren, graag een waarschuwings-sticker op Vega-food:

Eenzijdig gebruik van producten met deze sticker kan U ernstig tot dodelijk ziek maken door B12-fouten. Raadpleeg bij twijfel Uw huisarts.

 8)
Eenzelfde waarschuwing graag voor dierlijke produkten en cholesterol ;D
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

willem1940

Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #67 Gepost op: 17 augustus 2003, 22:24:09 »
Dierlijke producten: geen vergelijkbare risico's; hoogstens waarschuwen tegen OVERMATIG gebruik.

Cholesterol: alleen gevaarlijk voor reeds ge/ver-stoorde (=zieke) mensen, vergelijk suikerziekte.

Jouw cholesterol loopt niet omhoog door een cholesterol-rijk diëet, TENZIJ je reeds ziek was.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #68 Gepost op: 17 augustus 2003, 22:42:40 »
hoogstens waarschuwen tegen OVERMATIG gebruik.
Zou je dat ook niet eenzijdig kunnen noemen?

Ik durf trouwens wel te stellen dat de meeste mensen overmatig dierlijke produkten gebruiken, en dat er relatief meer mensen zijn die problemen hebben met hun cholesterol door te vet eten dan dat er veganisten zijn die last hebben van een B12-tekort. Dat is echt schaars, schijnbaar zelfs bij veganisten die geen supplementen gebruiken...

Volgens mij kan de waarschuwing die jij voorstaat dan beter worden dat je bij regelmatig gebruik ook een bron van vitamine B12 in je dieet moet opnemen. Bovendien wordt er ook wel B12 toegevoegd aan "vleesvervangers".
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

willem1940

Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #69 Gepost op: 18 augustus 2003, 00:09:54 »
Nee, zelfs een eenzijdig vlees-diëet geeft geen garantie dat er met je cholesterol iets mis gaat.

Informatie behoort TE GOEDER TROUW te zijn, niet stemmings-gericht. De waarheid en niets dan de waarheid.

Lange verhalen deugen zelden.
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2003, 00:10:34 door willem1940 »

psypatrick

Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #70 Gepost op: 18 augustus 2003, 01:44:47 »
UHm...wat ik eigenlijk gewoon probeerde duidelijk te maken is dat ik van vlees eten heel erg aan de uhm..toiletbezoek ga....
Ik heb per ongeluk een geheel nieuwe discussie gestart geloof ik... ???

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #71 Gepost op: 18 augustus 2003, 08:15:23 »
Nee, zelfs een eenzijdig vlees-diëet geeft geen garantie dat er met je cholesterol iets mis gaat.
Is dat echt zo? En laten we het wat verder trekken dan cholesterol en het op hart- en vaatziekten gooien. Er wordt niet voor niets bij vlees een maximum aangegeven voor een gezond dieet. Bovendien mis je bij een eenzijdig dieet van vlees ook groenten en fruit, wat je veel meer vitamines scheelt in vergelijking met wanneer je geen vlees eet.

Het is een beetje tendentieus om alleen te waarschuwen voor eenzijdig gebruik van vegetarische produkten als al het eenzijdig gebruik van voedingsmiddelen risico's met zich meebrengt. Dat ligt nou eenmaal aan de definitie van het woord "eenzijdig". Als je dat op een verpakking zet snapt nog geen hond wanneer dat het geval is als ze niet enig besef van wat een gezonde vegetarische voeding is hebben.

Citaat
Informatie behoort TE GOEDER TROUW te zijn, niet stemmings-gericht. De waarheid en niets dan de waarheid.

Lange verhalen deugen zelden.
Hoe bedoel je?

Losse opmerkingen zijn vaak onbegrijpelijk ;)
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2003, 08:31:43 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #72 Gepost op: 18 augustus 2003, 09:51:04 »
Informatie behoort TE GOEDER TROUW te zijn, niet stemmings-gericht. De waarheid en niets dan de waarheid.

Je beseft toch hopelijk wel dat het Voorlichtingsbureau voor Vlees een van de allergrootste leugenaars is?
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #73 Gepost op: 18 augustus 2003, 09:55:37 »
Vreemd. Volgens mij kun je vlees veel sneller verteren dan planten; roofdieren hebben ook een zeer kort darmkanaal.

Ja, omdat vlees gaat rotten, dus kunnen ze het maar beter niet al te lang in hun lichaam houden. Vlees (en dierlijke eiwitten) verteert veel moeilijker en kost veel energie, daarom liggen bijvoorbeeld leeuwen zo'n 20 uur per dag te maffen.

Het kost je als veganist dan ook extreem veel moeite om zoveel te eten dat je een after-dinner dip krijgt. Het is mij in ieder geval nog nooit gelukt (toen ik nog veganistisch at). Kijk ook naar het verschil in vertering tussen pasta met en pasta zonder kaas. Als je pasta zonder kaas eet, dan krijg je veel en veel eerder weer trek; pasta met kaas kost veel meer tijd om te verteren.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sam

  • ******
  • 7.152
Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #74 Gepost op: 18 augustus 2003, 13:18:56 »
Zoiets als op tabakswaren, graag een waarschuwings-sticker op Vega-food:

Eenzijdig gebruik van producten met deze sticker kan U ernstig tot dodelijk ziek maken door B12-fouten. Raadpleeg bij twijfel Uw huisarts.
 8)

Mag het nou 1 keer duidelijk zijn? Van vegetarisch eten krijgt NIEMAND een B12 tekort. Dit is nou de zoveelste draad waarin B12  erbij gesleept wordt terwijl het over vegetarisme, niet over veganisme gaat.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #75 Gepost op: 18 augustus 2003, 17:57:51 »
Ik heb per ongeluk een geheel nieuwe discussie gestart geloof ik... ???

Niet aantrekken joh, dat gebeurt wel meer :)
Welkom trouwens!

willem1940

Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #76 Gepost op: 18 augustus 2003, 18:19:59 »
Zoiets als op tabakswaren, graag een waarschuwings-sticker op Vega-food:

Eenzijdig gebruik van producten met deze sticker kan U ernstig tot dodelijk ziek maken door B12-fouten. Raadpleeg bij twijfel Uw huisarts.
 8)

Mag het nou 1 keer duidelijk zijn? Van vegetarisch eten krijgt NIEMAND een B12 tekort. Dit is nou de zoveelste draad waarin B12  erbij gesleept wordt terwijl het over vegetarisme, niet over veganisme gaat.

Accoord; inderdaad moeilijk om dit uit elkaar te houden in alle discussies; misschien niet voor mij alleen.

MissMonroe

Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #77 Gepost op: 19 augustus 2003, 16:58:05 »
Ik heb nooit echt van vlees gehouden, at het ook niet veel. Wel hield ik van kip en de gehaktballetjes van m'n moeder...  :-[

Van vis hield ik wel altijd, lekker sardientjes uit blik, zure haringen uit een potje en paling...

Maar mijn principes wegen zwaarder dan mijn lusten... :P

vrijheid

Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #78 Gepost op: 22 september 2003, 21:20:39 »
Een lekker knapperig gebakken speklapje, leverworst of schijfjes koude rookworst met wat mosterd op een bruine boterham, gebakken hamspek met een ei op een boterham met wat augurkjes erbij, zuur vlees, een korteletje of een biefstukje at ik wel graag. Sinds juni 1988, toen ik me bewust werd van de achtergronden van vlees, laat ik het heel graag staan. De bakjes vlees in de supermarkt, die ik vroeger kocht, zijn vreselijk om te zien, stinken en werken op mij afstotelijk. Toch herinner ik me nog steeds de reuk tijdens het bakken en smaak van sommige dingen. Maar voor mij hoeft het niet meer. Er kleeft voor mij veel te veel leed aan vlees! Bovendien zijn er genoeg andere produkten waar we ons, zelfs gezonder, mee kunnen voeden!

Een bezoekje aan de bio-industrie en slachthuis zou bij de opvoeding moeten horen.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #79 Gepost op: 22 september 2003, 21:53:31 »
Een bezoekje aan de bio-industrie en slachthuis zou bij de opvoeding moeten horen.

Hmmm. ik kwam tussen mijn 8e en 12e zeker 4 keer per week op een varkensfokbedrijf, maar daar dacht ik toen niet echt bij na... Ik vond al die varkens wel schattig  :o
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid