Vegatopia Forum

Broodmachine

Offline Apraxia

• 992
  • Geslacht: Vrouw
Broodmachine
« Reactie #60 Gepost op: 16 november 2002, 00:14:00 »
Ik heb het zelf afgewogen in een weegschaaltje (niet van mij) die op de mg nauwkeurig weegt. Keb voor drie verschillende broden (qua gewicht) de grammen afgemeten. Dit in een doorzichtig fotorolletjes potje gedaan en een streepje gezet. Nu hoeft ik elke x slechts het potje tot aan het streepje te vullen. Voor gist, suiker en zout. Ideaal!
Dus...ff op zoek naar iemand met zo'n weegschaaltje.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Kattekop

Broodmachine
« Reactie #61 Gepost op: 16 november 2002, 12:06:00 »
Zo'n broodmachine lijkt me wel wat. Maar ik eet alleen zuurdesembrood. Is het makkelijk om zuurdesembrood te maken in een broodmachine? Ik heb gehoord dat je steeds een beetje deeg moet bewaren voor het brood van de volgende dag, maar hoe kom je de eerste keer dan aan het zuurdesem?

Offline Apraxia

• 992
Broodmachine
« Reactie #62 Gepost op: 16 november 2002, 14:07:00 »
Ik heb totaal geen verstand van zuurdesembrood. Misschien moet je eerst deeg maken, dag bewaren en daarvan een restje gebruiken voor volgende dag?

Offline Selly

• 30.783
Broodmachine
« Reactie #63 Gepost op: 16 november 2002, 23:22:00 »
Quote:

Op 2002-11-16 00:14, schreef Apraxia:
Ik heb het zelf afgewogen in een weegschaaltje (niet van mij) die op de mg nauwkeurig weegt. Keb voor drie verschillende broden (qua gewicht) de grammen afgemeten. Dit in een doorzichtig fotorolletjes potje gedaan en een streepje gezet. Nu hoeft ik elke x slechts het potje tot aan het streepje te vullen. Voor gist, suiker en zout. Ideaal!

Dat is handig!
Het witbrood was gelukkig gelukt en is heel lekker.
,,,,فلافل

ilse_

Broodmachine
« Reactie #64 Gepost op: 16 november 2002, 23:25:00 »
Quote:

Op 2002-11-16 12:06, schreef Kattekop:
Ik heb gehoord dat je steeds een beetje deeg moet bewaren voor het brood van de volgende dag, maar hoe kom je de eerste keer dan aan het zuurdesem?

Laat ik nu net het 3e boek van Jamie ontvangen hebben, en daar stond het recept voor zuurdesembrood in, of t in de bbm kan weet ik niet, ik zal t straks even opzoeken

ilse_

Broodmachine
« Reactie #65 Gepost op: 17 november 2002, 00:28:00 »
het recept voor zuurdesem:

dag 1
meng 500 gr bio roggemeel met voldoende water om een zacht deeg te krijgen.
zet een uur buiten en dan binnen afdekken met keukenfolie en laten staan op een warm plekje

dag 2
lekker laten bubbelen

dag 3
handje bloem erdoor roeren en wat water om weer een deegje te krijgen net als dag 1

dag 4 niks doen

dag 5
om het brood te maken neem je 1 kg bloem en voeg er zoveel water aan toe om een soepel en stevig niet plakkend deeg te krijgen. 5 minuutjes kneden
Haal 500 gram van het deeg af voor het volgende beginmengsel voordat je zout erbij doet, dek dit af en zet weg tot volgend gebruik
vorm het deeg en leg het in een kom en dek af met een bebloemde theedoek, 14 uur laten staan

dag 6  
bak het brood in een oven van 190 graden, 1 uur, maak diepen inkepingen in het brood en gooi het in de oven, het moet krokant zijn en de onderkant moet hol klinken

het recept lijkt me niet erg geschikt voor de bbm, maar die heb ik dan ook niet

grollie

Broodmachine
« Reactie #66 Gepost op: 17 november 2002, 02:01:00 »
Dit klinkt als vriendschapsbrood. Alleen moet je dan wat je weg zet voor de volgende keer, doorgeven aan vrienden. Ook leuk.

Offline Christiaan

• 10.293
Broodmachine
« Reactie #67 Gepost op: 17 november 2002, 09:20:00 »
o ja, "Herman"

het idee van zuurdesembrood is dat gist dat in de lucht zit in het deeg komt en dat dat het brood doet rijzen. als je een beetje van het deeg bewaart kun je dat voor het volgende brood als starter gebruiken. maar met het eerste brood zou je ook met gewoon gist kunnen beginnen en daarna steeds een beetje deeg bewaren.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Kattekop

Broodmachine
« Reactie #68 Gepost op: 17 november 2002, 10:30:00 »
Tjé dat klinkt best ingewikkeld, deeg waar je vijf dagen over doet voor je het kunt gebruiken. En het lijkt me ook niet zo fris eigenlijk, dat dat deeg vijf dagen staat te broeien... Misschien is het maar goed dat ik niet weet hoe mijn natuurvoedingswinkel hun zuurdesembrood zo lekker krijgt!

Jane

Broodmachine
« Reactie #69 Gepost op: 19 november 2002, 17:33:00 »
Recept zuurdesem:

Ingredienten:
60 ml. water
60 gram meel (roggen of tarwe)

Bereidingswijze:
Let op, het water dient (lauw)warm te zijn!

1e dag: Meng 20 ml. water met 20 gram meel in glazen pot met schroefdeksel en laat de pot gedurende een nacht staan bij een temperatuur van 28 graden Celsius.

2e dag: Opnieuw 20 gram meel en 20 ml. warm water toevoegen, doorroeren en gedurende de dag bij de eerder aangegeven warmte laten staan.

3e dag: Opnieuw 20 gram meel en 20 ml. warm water toevoegen, doorroeren en bij een temperatuur van 28 graden Celsius laten staan.

4e dag: Het zuurdesem is klaar en 125 gram hiervan kan gebruikt worden op basis van 1 kg. volkorenmeel.

Algemeen verhaal zuurdesem:

Laat ons beginnen met een paar definities te geven want er is heel wat spraakverwarring als men over zuurdesem, zuurdeeg, zetsel enz. spreekt.

Desem (zuurdesem, zuurdeeg, natuurdesem) wordt gemaakt van bloem en water en het mengsel laat men spontaan fermenteren gedurende een bepaalde tijd bij een bepaalde temperatuur. Aangezien de bloem van nature uit melkzuurbacteriën bevat, zullen deze zich in de zuurdeeg ontwikkelen en het mengsel verzuren. Soms gaat de bakker hier ook melkzuurbacteriën aan toevoegen.

Zetsel wordt gemaakt van bloem, water en bakkersgist en het mengsel laat men zoals desem fermenteren gedurende een bepaalde tijd bij een bepaalde temperatuur.

Brood met zetsel of zuurdeeg maken is niets voor goedbedoelende amateurs. Het is een proces dat lastig in de hand te houden is, dat veel vakmanschap en discipline vereist om steeds hetzelfde product te kunnen maken. Het gebruik ervan heeft echter een paar zeer grote voordelen:

het brood heeft een meer karakteristiek en voller aroma
het brood zal een malse veerkrachtige kruim hebben
het zal langer houdbaar (mals) en krokant blijven, met andere woorden het verouderingsproces verloopt trager.

Het heeft ook een paar nadelen:

de reeds genoemde genoemde complexiteit van het proces
de korst wordt eerder roodachtig bruin van kleur en minder goudgeel.

De smaak van een brood gemaakt met zetsel of zuurdesem zal duidelijk anders zijn dan een brood gemaakt op de traditionele wijze. Dit heeft vooral iets te maken met het verzuren van het zetsel. Om minder of meer zuur brood te krijgen kan men de zuurdesem sturen met:

de verhouding bakkersgist - melkzuurbacteriën. Ook gewone bakkersgist bevat van nature uit een hoeveelheid melkzuurbacteriën.

de temperatuur waarbij met het mengsel laat verzuren

de duur van het verzuren. Het verzuren kan stil gelegd worden door het koelen van het zetsel

het type (tarwe of rogge) en de kwaliteit van de bloem (o.a. hoeveelheid beschadigd zetmeel, de deeltjes grootte van de bloem, de uitmalingsgraad). Men kan uiteraard ook mengsels maken van tarwe en rogge.

De pH geeft indicatie van de zuurachtige smaak en geur van een brood. Het volgend overzicht geeft de relatie weer tussen de pH van de kruim en de organoleptische beoordeling:

pH 5,5 : niet zuur
pH 5,1 : licht zuur
pH 4,7 : zuurachtig
pH 4,3 : duidelijk zuur zoals Duits roggebrood

Naast de pH wordt de smaak ook beïnvloed door het soort zuur en de aanwezige hoeveelheid. Dit wordt bepaald aan de hand van de ttz (totaal titreerbare zuren). Tijdens het gistingsproces gaat er - naast andere organische zuren zoals citroenzuur, mierenzuur, tartaar-zuur e.d. - vooral azijnzuur en melkzuur gevormd worden. Deze zuren hebben elk een duidelijk andere smaak. De verhouding waarin deze twee zuren gaan geproduceerd worden in het zetsel hangt af van:

de verhouding bakkersgist - melkzuurbacteriën

de viscositeit van het zetsel die op haar beurt beïnvloed wordt door de verhouding water - bloem.
de temperatuur waarop het zetsel gemaakt wordt. Bij lagere temperaturen (t°C < 18°C) zal er meer azijnzuur gevormd worden dan bij hogere temperaturen. De snelheid waarmee dit gebeurt zal echter trager zijn.

de samenstelling van het zetsel (hoeveelheid en type van de aanwezige suikers, eventueel toevoeging van mout en/of magere melk-poeder.

het asgehalte van de bloem: bij een gelijke pH zal de bloem met een hoger asgehalte een hoger resultaat geven m.b.t. de ttz.

In een goed zetsel is de verhouding melkzuur - azijnzuur ongeveer 80 à 85 % melkzuur en 15 à 20 % azijnzuur. De hoeveelheid zuur gaat de hydrolyse van het zetmeel beïnvloeden. Melkzuur bevordert de cohesie in het deeg en geeft lekker aromatisch brood. Azijnzuur daarentegen heeft een eerder negatieve invloed als de concentratie te hoog wordt (scherpe niet lekkere smaak en de giststerfte wordt versneld).

Eens de gewenste pH bereikt is, is het zeer belangrijk het zetsel onmiddellijk te koelen tot 4°C. De gisting wordt bij deze temperatuur geblokkeerd (maar de enzymatische activiteit gaat wel door zij het langzaam) en het zetsel kan dan tot 36 uur bewaard worden. Omwille van het feit dat de enzymatische activiteit verder gaat, zal de korst van het brood gemaakt met een zetsel dat 18 uur oud is anders zijn dan de korst van een brood gemaakt met een zetsel dat 36 uur oud is. Door het koelen vermijdt men dat de pH verder zakt en dat er giststerfte optreedt omwille van te lage pH waarden (gist-sterfte treedt op vanaf pH 4,0). Daarenboven gaat de pH van het zetsel de pH van het deeg beïnvloeden. Bij te lage pH waarden gaat het deeg beginnen plakken. Zo zijn degen met een pH van bijvoorbeeld 3,8 machinaal niet te verwerken. Het is natuurlijk niet zo dat de pH van het deeg te laag zal worden als de pH van het zetsel laag is. Bij gebruik van een zetsel met pH 4,7 zal het deeg onmiddellijk na het kneden nog steeds een pH van ongeveer 5,5 hebben

bron beiden: www.bakkerswereld.org

Offline Nick

• 578
Broodmachine
« Reactie #70 Gepost op: 11 december 2002, 14:08:00 »
Een broodmachine uit de aldi: zou dat te betrouwen zijn?
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Apraxia

• 992
Broodmachine
« Reactie #71 Gepost op: 11 december 2002, 14:10:00 »
Is het van een bepaald merk?
Hoe duur is hij?
Hoeveel verschillende maten brood kun je er in bakken?

Ik heb nog nooit een apparaat bij de Aldi gekocht maar iemand op dit forum had het er eens over dat het best te vertrouwen is.

grollie

Broodmachine
« Reactie #72 Gepost op: 11 december 2002, 14:15:00 »
Vriendin van mij heeft de Aldi bbm. Bevalt haar prima. Je kan er broden tot 1200 gram in bakken. Nadeel: hij heeft 2 deeghaken. (Dus ook 2 gaten in het brood)

Offline Nick

• 578
Broodmachine
« Reactie #73 Gepost op: 11 december 2002, 14:16:00 »
merk: primera
broden van 750/1000/1135 gr
49,99 eur
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Jane

Broodmachine
« Reactie #74 Gepost op: 11 december 2002, 14:35:00 »
Deze van Primera heb ik zelf ook. Prim(er)a machine.

Het grootste probleem zit hem in de anti-aanbaklaag. En die is bij alle goedkope machines niet echt super. Ik heb me laten vertellen van mensen die dit uit ervaring hebben ondervonden dat de anti-aanbaklaag van bv. de Panasonics (dure machines) wel een lange levensduur heeft. De anti-aanbaklaag van de Princess broodmachine die ik heb is van de bak zelf ook heel redelijk (houd het nu al een jaar met regelmatig gebruik), maar de anti-aanbaklaag van de haak is niet geweldig. Bij de Primera is het bij mij precies andersom, maar het brood lost nog wel goed uit de bak.

Offline Nick

• 578
Broodmachine
« Reactie #75 Gepost op: 11 december 2002, 14:41:00 »
Tja, dan koop ik misschien toch beter een duurdere? Twijfel,twijfel.
(Eeuwig probleem!)
-- Bradley

Offline Nick

• 578
Broodmachine
« Reactie #76 Gepost op: 11 december 2002, 14:50:00 »
Jane, heeft ie ook 2 haken?
-- Bradley

Jane

Broodmachine
« Reactie #77 Gepost op: 11 december 2002, 14:53:00 »
Op het forum van Soezie en bij Bakkerswereld kan je veel info vinden. Maar als je met broodbakken wil beginnen zou ik zeggen koop zo'n goedkope en kijk hoe je het broodbakken bevalt. In het gebruik is namelijk bv. de Primera een goede machine (ik spreek uit ervaring).

Jane

Broodmachine
« Reactie #78 Gepost op: 11 december 2002, 14:58:00 »
Ja die van max. 1135 gram heeft twee haken. En dus ook twee gaten in het brood. Maar dat laatste valt wel mee hoor.

Offline Nick

• 578
Broodmachine
« Reactie #79 Gepost op: 11 december 2002, 15:00:00 »
Thanx! ik zal het maar aan het toeval overlaten, straks eens kijken of d'r nog zijn...
-- Bradley