Vegatopia Forum

Agar agar

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Agar agar
« Reactie #60 Gepost op: 25 mei 2007, 14:10:51 »
Nou, als je googlet lijkt het of spekkoek of een kokosmelkpudding. Het zal die laatste wel zijn waar de agar agar in moet.

Re:Agar agar
« Reactie #61 Gepost op: 25 mei 2007, 14:20:21 »

Nou, als ik van die kokosmelkpudding een paar recepten bekijk komt daar ook geen agar agar bij kijken. Wordt gewoon met bloem en/of tapiocameel gebonden.

Maar wat betekent kwee lapis dan eigenlijk? Ik vind dat Uil daar als beëdigd vertaler een antwoord op moet kunnen geven.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Agar agar
« Reactie #62 Gepost op: 25 mei 2007, 14:24:11 »
Oh, ik heb de recepten verder niet zo bekeken, maar bij pudding kon ik me wel zoiets voorstellen.

Gwennepen

Re:Agar agar
« Reactie #63 Gepost op: 25 mei 2007, 14:56:42 »

Nou, als ik van die kokosmelkpudding een paar recepten bekijk komt daar ook geen agar agar bij kijken. Wordt gewoon met bloem en/of tapiocameel gebonden.

Maar wat betekent kwee lapis dan eigenlijk? Ik vind dat Uil daar als beëdigd vertaler een antwoord op moet kunnen geven.


Hier. Maar inderdaad geen spoor van agar agar.

Re:Agar agar
« Reactie #64 Gepost op: 25 mei 2007, 15:03:18 »
Daar zat ik toevallig net naar te kijken toen je die link plaatste. :D

Kijk ook hier eens tussen (halverwege, Indische keuken).
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2007, 15:05:13 door Snoesha@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Gwennepen

Re:Agar agar
« Reactie #65 Gepost op: 25 mei 2007, 16:01:17 »
Ik ga ook Jaimy's moeder en oma een keer uitgebreid uithoren, want die agar agar ligt natuurlijk niet voor niets daar in die toko.

Gwennepen

Re:Agar agar
« Reactie #66 Gepost op: 27 mei 2007, 06:24:00 »
De kinderen vonden het trouwens ook lekker. :cheer:

Jaimy ook. :cheer: :gossip:Als ontbijt. ::)

En m'n moeder en m'n schoonouders ook. :ylsuper:

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Agar agar
« Reactie #67 Gepost op: 27 mei 2007, 14:13:05 »
Spekkoek is echt een soort cake (maar dan in een ronde taartvorm), in laagjes, die een soort speculaaskruidenachtige smaak heeft en op je tong smelt. Hij kan bruin met lichtbruine laagjes zijn, of bruin met groenelaagjes.
Kwee lappis is heel anders, de kleur is knal roze of knal groen, soms ook in laagjes, en de substantie is plakkerig, een soort jelly maar dan nog iets steviger. De smaak is helemaal moeilijk uit te leggen. Misschien in de heel verte een beetje gedroogde-kokosachtig als je er iets van moet zeggen.
,,,,فلافل

Gwennepen

Re:Agar agar
« Reactie #68 Gepost op: 27 mei 2007, 18:24:50 »
Eerst vond ik kwee lapis zo'n smerig gevoel dat ik het niet eens aan durfde te raken. Maar toe heb ik in een gekke bui een keer gewoon, hup, een hap genomen. Heerlijk. :yummie: Voor spekkoek mogen ze me ook wakker maken. :yummie:

Offline lianne

  • **
  • 79
Re:Agar agar
« Reactie #69 Gepost op: 28 mei 2007, 11:26:36 »
Bij agar agar blijf ik toch telkens aan mn microbiologielessen denken waarbij we die zooi als voedingsbodem voor bacteriën gebruikten...   ;D Wat stonk dat spul zeg.

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Agar agar
« Reactie #70 Gepost op: 01 juni 2007, 09:14:04 »
Bij agar agar blijf ik toch telkens aan mn microbiologielessen denken waarbij we die zooi als voedingsbodem voor bacteriën gebruikten...   ;D Wat stonk dat spul zeg.

is dat niet dat bloedmeel agar spul?

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Agar agar
« Reactie #71 Gepost op: 01 juni 2007, 09:16:39 »
Bij agar agar blijf ik toch telkens aan mn microbiologielessen denken waarbij we die zooi als voedingsbodem voor bacteriën gebruikten...   ;D Wat stonk dat spul zeg.

is dat niet dat bloedmeel agar spul?

Nee, hoeft niet perse. Afhankelijk van het soort bacterien dat er op moet groeien worden er voedingsstoffen aan de bodem toegevoegd, maar de basis is agar agar (en dat stinkt al genoeg van zichzelf).

Gwennepen

Re:Agar agar
« Reactie #72 Gepost op: 01 juni 2007, 09:23:44 »
Ik vond het eigenlijk alleen maar typisch ruiken, niet echt stinken. En dan alleen nog maar als het het papje op zichzelf was. Zodra ik de yofu en de jam had toegevoegd rook ik het niet meer.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Agar agar
« Reactie #73 Gepost op: 09 juni 2007, 09:12:22 »
Ik vond laatst toevallig agaragar bij de Jumbo.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Gwennepen

Re:Agar agar
« Reactie #74 Gepost op: 09 juni 2007, 16:22:02 »
Selly, misschien wel een domme vraag, maar als je echte kwark gebruikt voor de kwarktaart moet je dan die agar agar er warm doorheen roeren of hoe gaat dat? :-[

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Agar agar
« Reactie #75 Gepost op: 10 juni 2007, 16:19:05 »
Geen domme vraag maar hm interessant. Wat ik me namelijk herinner is dat ik heel het recept van lekker plantaardig had aangehouden, alleen ipv de bodem gewoon lange vingers had gedaan, en ipv yofu bosvruchtenkwark van AH. Maar ik lees nu het recept nu nog een keer, en ik kan me beslist niet herinneren dat ik de kwark in de pan met agar/water-oplossing gooide, eerder dat ik de agar/water oplossing door de kwark roerde. En hij lukte altijd heel goed, ik heb ook een paar keer individuele taartjes (met behulp van een garneerring) gemaakt. Volgens mij deed ik het hete spul door de koude kwark in een kom, roeren en daarna het geheel in de vorm.
,,,,فلافل

Gwennepen

Re:Agar agar
« Reactie #76 Gepost op: 10 juni 2007, 16:42:22 »
Ik ga het proberen. Dank je Selly.

Gwennepen

Re:Agar agar
« Reactie #77 Gepost op: 14 juni 2007, 09:42:00 »
Geen domme vraag maar hm interessant. Wat ik me namelijk herinner is dat ik heel het recept van lekker plantaardig had aangehouden, alleen ipv de bodem gewoon lange vingers had gedaan, en ipv yofu bosvruchtenkwark van AH. Maar ik lees nu het recept nu nog een keer, en ik kan me beslist niet herinneren dat ik de kwark in de pan met agar/water-oplossing gooide, eerder dat ik de agar/water oplossing door de kwark roerde. En hij lukte altijd heel goed, ik heb ook een paar keer individuele taartjes (met behulp van een garneerring) gemaakt. Volgens mij deed ik het hete spul door de koude kwark in een kom, roeren en daarna het geheel in de vorm.

Ik ga zo een poging wagen en ik ga de kruimelbodem van bastognekoekjes maken. :)

Gwennepen

Re:Agar agar
« Reactie #78 Gepost op: 14 juni 2007, 12:45:32 »
 :ylsuper: Alleen maak ik de bodem volgende keer weer gewoon met alpro bak en braad en niet met roomboter want dat is echt vet vet.

Gwennepen

Re:Agar agar
« Reactie #79 Gepost op: 18 juni 2007, 10:33:09 »
Ik had gisteren een "kwarktaart" gemaakt van naturel yofu met citroenjam van Fiordifrutta (natuurwinkel) Beetje bijgezoet met ahornsiroop. Was lekker fris. :)