Vegatopia Forum

Vogelaarsdraad

Offline Monique

• 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vogelaarsdraad
« Reactie #60 Gepost op: 14 november 2007, 14:23:06 »
Whoei! ik heb vandaag m'n nieuwe verrekijker binnengekregen! En wow, echt wat een verschrikkelijk mooi beeld! Vrijdag ochtend maar even het veld in!

Offline Meneer de Uil

• 794
  • Geslacht: Man
« Reactie #61 Gepost op: 14 november 2007, 14:56:09 »
 :ylsuper: Is het een Bynolyt geworden en zo ja, welke?
Forumkenner 2007 8)

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #62 Gepost op: 14 november 2007, 15:55:30 »
Whoei! ik heb vandaag m'n nieuwe verrekijker binnengekregen! En wow, echt wat een verschrikkelijk mooi beeld! Vrijdag ochtend maar even het veld in!

Eerst maak je mij verslaafd aan quizjes, nu maak je me nog jaloers ook  ;)
In ieder geval veel plezier met je nieuwe kijker.  en laat ook nog even weten of het een bynolyt buzzard 8x42 is geworden.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #63 Gepost op: 14 november 2007, 16:17:10 »
Het is inderdaad die geworden. En ook geschikt voor dichtbij (1.8 meter, of is dat niet dichtbij genoeg?). Als je toevallig eens in Friesland bent mag je 'm wel komen proberen.

(en dan zal ik je gelijk overhoren of je de quizvragen wel goed hebt geoefend  :P)

Offline Meneer de Uil

• 794
« Reactie #64 Gepost op: 14 november 2007, 16:31:07 »
Geen goedkoop kijkertje en aanbevolen door Nico de Haan, dus dat zit wel snor.
Forumkenner 2007 8)

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #65 Gepost op: 14 november 2007, 16:47:47 »
Dat eerste geldt helaas voor alle goede kijkers en dat 2e zegt me niet zo veel; ik heb laatst in een weekend op Schiermonnikoog een aantal kijkers kunnen proberen en deze beviel me het beste, dat is ook denk ik dé manier om er een te kiezen, en niet op prijzen of meneren de Haan af te gaan.

Offline willem

• 2.430
« Reactie #66 Gepost op: 20 november 2007, 11:35:50 »
Even een leuke anecdote.
Ik zit in een samenwerkingsverband met Duitsers. Nu is het voor NL-ers toch vaak wat lastig om de juiste Duitse woorden te vinden. In mijn bestuur zit iemand die vogelaar is en voert opdracht voor tellingen van vogels uit. Hij was op een bepaald moment verhinderd en een ander NL bestuurslid wilde uitleggen waar hij was. Er muss vögeln, zei ze.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Meneer de Uil

• 794
« Reactie #67 Gepost op: 20 november 2007, 12:46:37 »
 :heehee:
Forumkenner 2007 8)

« Reactie #68 Gepost op: 20 november 2007, 12:58:56 »

Je bent toch geen trekvogel, Uil? ;)
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Meneer de Uil

• 794
« Reactie #69 Gepost op: 20 november 2007, 13:07:19 »
Forumkenner 2007 8)

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #70 Gepost op: 09 december 2007, 18:56:31 »
Eerst maak je mij verslaafd aan quizjes, nu maak je me nog jaloers ook  ;)

Als je nog niet uitgequized bent, dan staat
hier ook nog wel wat leuks  :)

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #71 Gepost op: 09 december 2007, 20:20:34 »
Als je nog niet uitgequized bent, dan staat
hier ook nog wel wat leuks  :)

Dank je wel, ik had die tien dagen ziekteverlof die mij aangeboden waren dan toch moeten aannemen  ;)
't Is wel spijtig dat je bij het maken van een fout de juiste oplossing niet krijgt.

Nico De Haan is trouwens één van de bekendste (zo niet de bekendste) Nederlandse vogelkenner die o.a. menig cd met vogelgeluiden op zijn naam heeft staan. Ik heb bij hem ook eens een ganzencursus gevolgd, de excursie die daar onderdeel van uitmaakte was o.a. de dag dat ik 55 vogelsoorten heb gezien.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #72 Gepost op: 09 december 2007, 20:28:59 »
In dat geval: ben je bekend met het programma een tuin vol vogels?
Aardig programma, wel hoog 'nerd'gehalte als je kijkt naar de fotograaf en klusjesman. Soms krijg ik heel erg het gevoel als of er een typetje van Kees van Kooten of Arjan Ederveen voor me staat, maar verder wel lekker kneuterig.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #73 Gepost op: 09 december 2007, 21:05:26 »
Nu ben ik naast verslaafd aan die quizjes, jaloers op je verrekijker ook nog gefrustreerd omdat ik geen tuin bent. Je bent bedankt  ;)

« Reactie #74 Gepost op: 09 december 2007, 22:10:00 »
Gister op de Waalbandijk in Tiel een groene specht. Voor het eerst dat Lynn er een zag. Voor mij ook pas de derde keer dit jaar. Mooie vogel, ook in de vlucht.

Vandaag gewandeld langs de uiterwaarden in Neerijnen. Veel watervogels, waaronder die zwartwiteend, de kuifeend, weet ik nu eindelijk, nadat ik zojuist de vogelvinder op vogelvisie heb geraadpleegd.

Maar ook: koolmezen, pimpelmezen, staartmezen (door Lynn voorspeld, en inderdaad, helemaal aan het eind van de wandeling een troep staartmeesjes), roodborstjes (een van heel dichtbij; ik deed een uil na en hij vloog weg; oorzakelijk verband verondersteld maar niet bewezen) vinkjes, mussen; een sperwer of een torenvalk (een kleine roofvogel althans, licht van onder, snel en bekwaam vliegend) en een paar buizerds.

En een rat! We stonden vanaf de dijk in een tuin te kijken waar veel vetbollen en nootjes e.d. waren opgehangen, we keken naar de fouragerende mezen en mussen - en ineens, heel fluks, een rat die de boom in klom om ook een nootje te kraken! Heel cool.

En in het bos erg kleine vogeltjes, onbekende zang, die, nadat wij genaderd warenn, de wijk namen naar de hogere regionen van de boom.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #75 Gepost op: 10 december 2007, 09:21:12 »
Nu ben ik naast verslaafd aan die quizjes, jaloers op je verrekijker ook nog gefrustreerd omdat ik geen tuin bent. Je bent bedankt  ;)

Ehm, naar een afkickkliniek, een kijker kopen en verhuizen dan maar?

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #76 Gepost op: 15 december 2007, 19:55:07 »
Morgen ga ik met een groep een hele dag in de buurt van 'Het Verdronken Land van Saeftinge' wandelen (vooral over de dijk) om roofvogels te bekijken. Met pech maar een soort of twee, met wat geluk wel 5-6 soorten.

Het weer lijkt in ieder geval te gaan meezitten (erg helder), maar het zal ook wel behoorlijk koud zijn en ik heb spijtig genoeg maar één hand ter beschikking om mijn (slechte - frustratie, frustratie) verrekijker vast te houden.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #77 Gepost op: 16 december 2007, 19:13:20 »
En, mijn beste Watson, wat heeft u gespot met een slechte verrekijker en 1 arm?

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #78 Gepost op: 16 december 2007, 21:09:22 »
En, mijn beste Watson, wat heeft u gespot met een slechte verrekijker en 1 arm?

Gelukkig waren er naast mijn slecht kijkertje ook diverse zeer goede telescopen mee.
Het was zeker de moeite waard.  Perfecte helder en zonnig weer en hoewel het koud was viel ook dat (vanwege het zonnetje en de beperkte wind en de 26 lagen die ik aan had) wel mee.

Het resultaat (met weinig aandacht voor kleine vogels, anders waren het nog meer soorten geweest). Vet = mijn eerste bewuste waarneming van die soort:

Dodaars, grote mantelmeeuw, stormmeeuw, kokmeeuw, kokmeeuw in zomerkleed (de gekkerd), zilvermeeuw, aalscholver, kleine ziverreiger, grote zilverreiger, blauwe reiger, kleine zwaan, toendrarietgans, grauwe gans (honderden), kolgans, bergeend, smient (tientallen), wilde eend, pijlstaart, wintertaling, kuifeend, waterhoen, meerkoet, scholekster, kluut, kievit, wulp (tientallen), houtduif, turkse tortel, piepers (waarschijnlijk oeverpieper), zanglijster, merel, kramsvogel, spreeuw, ekster, kraai, kauw, huismus, groenling

Ook gezien door anderen, maar niet door mij: Waterral (gehoord), goudplevier, strandlopertjes, zwarte ruiter, ijsvogel, groene specht

Maar het ging natuurlijk om de roofvogels:

Buizerd (+- 8, zeer goed gezien)
Torenvalk (+- 6, zeer goed gezien)
Bruine kiekendief (+- 5, zeer goed gezien)
Blauwe kiekendief (2, maar even door mij gezien)
Sperwer (1, maar even door mij gezien)
Slechtvalk (3-4, zeer goed gezien)

(En dan ben ik nog enkele soorten vergeten, want de teller van de gids stond op 56 soorten.)
« Laatst bewerkt op: 16 december 2007, 21:27:18 door Ligfietsertje »

« Reactie #79 Gepost op: 16 december 2007, 23:19:24 »
Hoe hou je die roofvogels uit elkaar joh? Ik kan een buizerd van een torenvalk onderscheiden, maar dan heb je het gehad. Heb die vandaag trouwens allebei gezien. Misschien ook nog een andere valk of roofvogel, moeilijk te zeggen. Hoe onderscheid je een sperwer?

Erg gaaf: wederom een kraai die een joekel van een buizerd verjoeg. Buizerd zat in een weiland en kraai ook. Kraai hupt ernaartoe en begint met zijn snavel op buizerd in te pikken. Buizerd vliegt weg. Mal toch, zoon grote vogel die zich door een kraai, die veel kleiner is dan hij, laat wegjagen.

En we zagen nog een ijsvogeltje vanmiddag! Eerst leek het of we hem opgeschrikt en verjaagd hadden, maar hij kwam gewoon terug zodat we m heel goed in ogenschouw konden nemen.

We hebben echt een heel mooie wandeling gemaakt vanmiddag tussen rietkragen door met name en daar zagen we ook steeds kleine vogeltjes opvliegen zonder dat we konden vaststellen wat voor.

Tegen de avond, toen we autowaarts keerden, ook nog apart fluitende vogeltjes die dikke rode bessen aten, Joost mag weten hoe die nu weer heten. Leuk waren ze wel.