Vegatopia Forum

Fruitariers

Offline moonflower

• 147
  • Geslacht: Man
Re:Fruitariers
« Reactie #60 Gepost op: 28 november 2006, 12:16:38 »
Er vanuit gaande dat we een unit-geest zijn, is ook een plant of een komeet een unit-geest, die voortkomt uit het superbewustzijn en daarom een bewustzijn heeft. Volgens de oosterse filosofie, oa. ook het boedhisme (Vippasana), worden onze ervaringen opgeslagen in onze cellen, die op zichzelf al worden beschouwd als een unit-geest die bewustzijn hebben. Zo is de veronderstelling dat onze cellen informatie bevatten over eerdere ervaringen, zoals bijvoorbeeld een gedachte uit een vorig leven, die je wil materialiseren, waardoor je bepaalde dingen nu doet of beleeft (samskara's).
Wat ik ooit heb begrepen van het boeddhisme is dat het Zelf niet bestaat. De radicaalste boeddhistische filosofen weten zelfs logisch zeer overtuigend te bewijzen dat niets bestaat. Bovendien is er in het boeddhisme ook nog een doctrine die inhoudt dat alle leerstellingen die onderwezen worden niet absoluut waar zijn maar toegesneden op het publiek. Dat is ook om de verschillende conflicterende doctrinaire punten tussen verschillende scholen te kunnen verenigen. Het is dus alleszins niet zo dat de (hele) oosterse filosofie (die ook nog eens taoisme en confucianisme onder zich rekenen mag) het idee wat jij presenteert aanhangt.

Bedankt voor de nuancering. Ik had idd beter kunnen schrijven enkele oosterse filosofieen. Het concept van een kosmische geest en een unit-geest bestaat voornamelijk in die filosofieen die hun roots hebben in tantra-yoga. Een begrip dat ik vaak tracht te omzeilen omdat het woord tantra vaak wordt geassocieerd met sex. Het oude Taoisme heeft ook haar roots in Tantra.
Het boeddhisme omschrijft het begrip dat wij kennen als ego, als het Zelf. Het ego dat er eigenlijk niet is. Het allerhoogste, het Nirwana, heeft geen ego omdat het geheel is onthecht van de illusie en is daarom niets. Daarmee wil het Boeddhisme niet ontkennen dat er bewustzijn is, maar ons erop wijzen dat we ons in de meditatie moeten concentreren op het niets, omdat alles vergankelijk is. Boeddha was opgegroeid in het brahmanisme, van waaruit hij begrippen meebracht als karma en samskara.
Waar ik op wilde wijzen mbt het boeddhisme is het begrip Samskara (in het boeddhisme samsara). Tegenwoordig verspreidt het Boeddhisme zich vooral via Vipassana, mede door toedoen van een zekere G.N. Goenka. Deze beweert (net als zovelen) dat hij de werkelijke leer van Boeddha doorgeeft zoals Boeddha deze onderrichtte. Deze leer is vooral praktisch. In de meditatie onderwijst hij dat alles vergankelijk is en wij ons daarom tijdens de meditatie moeten concentreren op het slechts waarnemen van prikkels (pijn, warmte, jeuk, etc). Hij onderwijst dat al onze samsara zijn opgeslagen in onze cellen en wij ons daarop moeten concentreren door prikkels waar te nemen. Pijn is bijvoorbeeld een prikkel die langer duurt en die verergert door er aandacht aan te schenken. Door het slechts waar te nemen, kan het zich niet materialiseren en verdwijnt het na verloop van tijd, omdat ook pijn vergankelijk is (iets dat er eigenlijk niet is).
Dat het boeddhisme bewustzijn niet ontkent mag blijken uit een artikel van de Dalai Lama zelf, waarin hij zegt dat het subjectief is en via introspectie onderzocht kan worden:
http://www.seedmagazine.com/news/2005/10/what_buddhism_offers_science.php
Dit artikel is overigens ook een aanrader voor Ivy als studente in de neuropsychologie ;)
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

Offline moonflower

• 147
« Reactie #61 Gepost op: 28 november 2006, 12:18:38 »
Mensen die in coma liggen, zijn hun bewustzijn ook tijdelijk kwijt.
Mag ik hieruit concluderen: Bewustzijn is waarnemen ?
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

psychogoogje

« Reactie #62 Gepost op: 28 november 2006, 12:31:25 »
Er zijn bijvoorbeeld onderzoeken gedaan met planten die dagelijks op mantramuziek of klassieke muziek werden getrakteerd en het vele malen beter deden dan de planten zonder die muziek (Gaia Symphony).

Met het risico van het ontstaan van  ... uhm.. aquatariërs?
http://www.hado.net
Water reageert ook op muziek (met prachtige resultaten trouwens) maar das geen reden om dan ook geen water te drinken...

Maar wat meer on topic:
Fruitariers. Tsja het gaat mij eigenlijk een beetje te ver.
Evolutionair gezien zijn mensen omnivoren, dat blijkt uit ons gebit en spijsverteringsstelsel. Dat we nu de keuze hebben (of eigenlijk de luxe) dat we niet meer hoeven te doden voor ons eten is een zeer nobel iets, waar ik geheel achter sta. Maar om nou helemaal van onze natuurlijke basis te gaan en alleen maar van de bomen gevallen fruit te eten..

Er is dan ook iets voor te zeggen om als aaseter te leven en alleen dieren die een natuurlijke dood gestorven zijn te eten.
Dinner anyone? :P

Offline Daphne

• 438
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #63 Gepost op: 28 november 2006, 13:04:17 »

Ja.
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Ivy

« Reactie #64 Gepost op: 28 november 2006, 13:27:51 »

http://www.seedmagazine.com/news/2005/10/what_buddhism_offers_science.php
Dit artikel is overigens ook een aanrader voor Ivy als studente in de neuropsychologie ;)

zal het is lezen als ik met mijn eigen literatuur voor de vandaag klaar ben..

Ivy

« Reactie #65 Gepost op: 28 november 2006, 13:29:36 »

Offline moonflower

• 147
« Reactie #66 Gepost op: 28 november 2006, 14:46:59 »
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewustzijn
'In de wetenschap wordt algemeen aangenomen dat...' Dit is slechts één kijk op het begrip bewustzijn, waarvan hier gezegd wordt dat het ook een aanname is.

Daarom staat er even verderop ook:
Citaat
Bewustzijn afhankelijk van de hersenen?

Er zijn ook onderzoekers die beweren dat het bewustzijn meer nodig heeft dan ingewikkelde hersenen of hardware. Zij beweren dat het zelfbewustzijn van buiten komt en door de hersenen alleen ontvangen wordt zoals een radioprogramma door een radiotoestel ontvangen wordt. In de sommige religies wordt verondersteld dat bewustzijn of geest van God komt en geen puur 'bijproduct' van de hersenen is.

Wat ik hier naar voren wilde brengen, is dat er ook andere filosofieen zijn, gestoeld op andere aanname's. Ik beschouw graag meer dan alleen maar één concept als waarheid, omdat ik waarheid zo'n relatief begrip vind. Een ander idee van bewustzijn, heeft mij ertoe doen besluiten om eens te ervaren hoe het is om vrijwel alleen fruit te eten.
Toen we hier een jaar of vijf geleden een draad hadden over Breatharianism waren er ook veel mensen zeer sceptisch. Maar waarom zou alles binnen een ons bekend denkpatroon moeten bestaan?
« Laatst bewerkt op: 28 november 2006, 14:52:32 door moonflower »

Anarchos

« Reactie #67 Gepost op: 23 maart 2008, 22:20:32 »
Je krijgt sowieso te weinig eten met heel eenzijdige voedingswaarde binnen. Je hebt ook koolhydraten nodig in andere samenstelling dan die in het fruit. Om over eiwitten maar niet te praten. Vetten die ook essentieel zijn, mis je ook. Maar het lijkt mij heel saai om niet eens warm te kunnen eten. Dus mij spreekt het niet aan.

Koolhydraten is helemaal geen probleem, ze eten namelijk ook veel noten waar dat veel in zit. Eiwitten is ook geen probleem, een fruitarier eet bijvoorbeeld wel bonen, omdat ze de plant daar helemaal niet mee beschadigen. Daaraantegen staat wel dat ik niet het fruitariersgezind ben, het heeft totaal geen nut en het is overdreven, bij een veganistische levenswijze vind geen enkele psychologische onderdrukking plaats, fruitarisme staat op dat vlak geen enkele stap verder.

Anarchos

« Reactie #68 Gepost op: 23 maart 2008, 22:28:50 »
is het bij mensen niet andersom...
Zo heb je de hersenen die moeten wel op de juist manier werken wil jij überhaupt een bewustzijn hebben...

Ik ontken niet het hele bestaan van bewustzijn in een plant.. Dat zou best kunnen.
Maar dit lijkt een beetje op dat jij een bepaald idee hebt, en daar bewijs voor zoekt, en bewijs dat het enigszins op een andere manier zou kunnen zijn negeert, of verdraait...

Ik vraag mij af hoe het moet zijn om een plant te zijn.  ;D

« Reactie #69 Gepost op: 15 mei 2011, 20:55:50 »
Ik heb bij wijze van experiment in januari 21 dagen geleefd als fruitarier.
Ik heb me laten adviseren door een dietiste omdat ik me ook zorgen maakte over de gezondheidsaspecten.
Blijkt alles mee te vallen, zie ook haar fruitarische voedingstips op www.jouwredacteur.nl/21dagen. Met deze link ga je er direct naartoe: http://www.jouwredacteur.nl/21dagen/?p=127

Ik vond het heel leuk om te doen voor drie weken maar zou het permanent niet volhouden.
Wel wil ik het volgend jaar opnieuw doen samen met zoveel mogelijk anderen op deze manier geld inzamelen voor Wakker Dier.

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #70 Gepost op: 15 mei 2011, 21:48:38 »
Mooie weblog.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #71 Gepost op: 15 mei 2011, 22:37:28 »
Wat leuk zeg!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.664
    • Mijn Homepage
« Reactie #72 Gepost op: 15 mei 2011, 23:15:42 »
Ik heb bij wijze van experiment in januari 21 dagen geleefd als fruitarier.
Leuke blog, Margo! En welkom op Vegatopia - ik neem tenminste aan dat de link naar je blog ook een soort introductie was en dat je van plan bent vaker te komen. In deze draad kun je je nog in het kort voorstellen, als je wilt.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #73 Gepost op: 16 mei 2011, 17:32:58 »
Leuk!

"Het 21 dagen project duurt even lang als de menstruatiecyclus van een koe, maar dat leek me niet echt een goed argument."
Ik vind het wel een cool argument eigenlijk  ;D

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #74 Gepost op: 17 mei 2011, 13:15:13 »
*drukt in gedachten op de I like knop*
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline eno2

• 758
« Reactie #75 Gepost op: 18 mei 2011, 01:45:19 »
Mensen die in coma liggen, zijn hun bewustzijn ook tijdelijk kwijt.

We nemen ons bewustzijn waar
maar dat is zelfbewustzijn
zonder bewustzijn geen waarneming

dikke van dale on line

bewustzijn
be·wust·zijn  zelfstandig naamwoord; het; meervoud: g.mv.
1. vermogen tot besef, tot weten en erkennen van het bestaan van zichzelf en van de dingen
▼2. besef van een bepaalde gesteldheid, van verhoudingen enz.  •het nationaal bewustzijn  •het historisch bewustzijn  •sociaal, maatschappelijk, politiek bewustzijn
▼3. zintuiglijk besef  •zijn bewustzijn verliezenbewusteloos worden  •buiten bewustzijn liggen, zijn, raken  •bij volle bewustzijn  •weer tot bewustzijn komen
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2011, 02:15:54 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Dennis23

• 228
« Reactie #76 Gepost op: 24 juli 2011, 20:46:39 »
Fruitariërs eten GEEN vlees, GEEN vis, GEEN zuivel, GEEN eieren, NIETS van dieren.
Fruitariërs eten ALLEEN vruchten noten en zaden.
Ze willen alleen dingen eten waarvan de plant NIET doodgaat.

Ze doen dit, omdat ze respect hebben voor alle leven.

Ik ben zelf vegetariër. Ik heb veel respect voor deze mensen. Dit is ook niet eenvoudig lijkt mij. Ze waarderen alle leven. De mens heeft nog heel wat te leren.

« Reactie #77 Gepost op: 22 januari 2012, 20:45:34 »
Hoi Allemaal, inmiddels een jaartje verder, ben nu bezig aan mijn laatste dag als fruitariër voor drie weken, met nog 15 anderen. Project geslaagd, 1800 euro ingezameld voor Wakker Dier, maar permanent fruitariër lijkt me niets. Het zijn niet mijn principes. Wel beviel het me prima zonder melk en eieren te leven, dus wie weet wordt ik nog eens veganist... of niet... Morgen eerst maar eens een lekkere boterham, die gaat er wel in na 3 weken! www.frisenfruitig.nu Bedankt  voor het Welkom, ik zal het forum eens in mijn favorieten zetten, gezellig!

Offline Vivigo

• *
  • 3
« Reactie #78 Gepost op: 19 juli 2013, 14:35:10 »
Fruitariërs eten GEEN vlees, GEEN vis, GEEN zuivel, GEEN eieren, NIETS van dieren.

Ik ben zelf vegetariër. Ik heb veel respect voor deze mensen. Dit is ook niet eenvoudig lijkt mij. Ze waarderen alle leven. De mens heeft nog heel wat te leren.

Hallo, zelf als sinds jaren Fruitariër en 'ns rondkijkend wat er allemaal te vinden is over dit thema, ook op dit forum terecht gekomen.
Zo'n edit als de hierboven geciteerde is 'n verademing en klinkt als muziek. Kleine correctie nog: "Fruitariërs eten ALLEEN vruchten noten en zaden".
Noten en zaden zijn óók vruchten, dus: "Fruitariërs eten ALLEEN vruchten". Maar wat heet "alleen"?
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_culinary_fruits

Offline Dennis23

• 228
« Reactie #79 Gepost op: 19 juli 2013, 17:32:53 »

Hallo, zelf als sinds jaren Fruitariër en 'ns rondkijkend wat er allemaal te vinden is over dit thema, ook op dit forum terecht gekomen.
Zo'n edit als de hierboven geciteerde is 'n verademing en klinkt als muziek. Kleine correctie nog: "Fruitariërs eten ALLEEN vruchten noten en zaden".
Noten en zaden zijn óók vruchten, dus: "Fruitariërs eten ALLEEN vruchten". Maar wat heet "alleen"?
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_culinary_fruits

Volgens de betekenis: zaden en noten zijn een onderdeel van een vrucht. Zaden en noten kun je verwijderen van de vrucht, dus daarom had ik apart benoemd.
Vrucht is: Plantendeel, waarin zich één of meer zaden bevinden. De vrucht ontstaat uit het vruchtbeginsel.
http://www.encyclo.nl/begrip/vrucht