Vegatopia Forum

Boeddhisme en vlees

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #60 Gepost op: 06 februari 2006, 13:41:54 »
Wat is noodzaak? Wanneer is het noodzaak?

Is overleven noodzaak genoeg?

ja. Maar je kan ook gaan vechten voor voedsel.

Waar slaat dat nou weer op?
(Anyway, dat is weer tegen @ñ's principes)

Nou als de noodzaak er is kan je ook mensen gana beroven, doden etc. om hun voedsel weg te pakken.
Immers.. het is wel noodzaak dan he... en daarmee mocht men blijkbaar ook genoeg reden hebben om vlees te eten.  
Dus waarom is dan niet een optie om mensen te doden om plantaardig voedsel te verkrijgen? :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #61 Gepost op: 06 februari 2006, 13:46:30 »
Nou als de noodzaak er is kan je ook mensen gana beroven, doden etc. om hun voedsel weg te pakken.

Je bedoelt dat plantaardige voedsel dat er kennelijk niet is? Ik mis even iets geloof ik.

Citaat

Immers.. het is wel noodzaak dan he... en daarmee mocht men blijkbaar ook genoeg reden hebben om vlees te eten.  
Maar dat is niet tegen @ñ's principes. In principe.

Citaat
Dus waarom is dan niet een optie om mensen te doden om plantaardig voedsel te verkrijgen? :)
Dat is wel tegen @ñ's principes.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #62 Gepost op: 06 februari 2006, 13:57:07 »
Nou, ze kunnen altijd wegtrekken. Uit Tibet zijn er toch wel meer mensen weggetrokken? (gevlucht)

Hoe kun je nou zo simpel en zwart-wit denken?  :o
Weet je hoeveel mensen sinds de bezetting door China geprobeerd hebben te vluchten en dat niet hebben overleefd?
En voor de bezetting trokken ze niet weg, omdat ze gewoon kunnen overleven. Ze kunnen daar leven zoals ze dat altijd gedaan hebben. Dat jij het daar niet mee eens bent doet daar niets aan af.

Citaat
Het is gewoon zo dat als mensen ergens gaan wonen dat er geen eten is, dat het niet de juiste plek is voor de mens. Een ijsbeer gaat ook niet in de sahara wonen. Wij behoren ook niet overal te wonen. Hoewel we vandaag de dag wel obstakels kunnen overwinnen. En daar ging het om. De mens behoort niet overal te wonen.

Komen we weer bij het punt dat er simpelweg teveel mensen zijn om te leven waar wel voldoende eten is! Dus hoe ga jij dat oplossen?

En dieren gaan wel degelijk op plekken wonen waar ze niet lijken te horen. Dat heet evolutie, geloof ik.  ::)
Of anders aanpassingsvermogen. Maar dat zal wel een vies woord zijn in jouw boek.

Citaat
Citaat
Als je bijv. geen eetbare planten tot je beschikking hebt, maar dat vind jij geen reden, heb ik begrepen. Dus dan komen we weer bij het bovenstaande punt.
idd ;) En daarnaast kan je ook wel meer dingen doen.

Kom maar op! Voorbeelden graag.

Citaat
Citaat
Ander voorbeeld, wat je vast wel kent: vliegtuig stort neer en uiteindelijk is er geen eten voorhanden, dus gaat men elkaar opeten (heel kort door de bocht). Heb je daar moeite mee?
Nee. Overleven is tuurlijk een goede reden. Maar ik vraag me af wanneer het pas echt overleven is.

Da's vrij simpel. Zonder de oplossing (wat dat ook mag zijn) ga je dood. Dan is de verzonnen oplossing de basis van het overleven.

Citaat
Citaat
Dat laatste ben ik met je eens, maar ik vind ook dat jij dus net zo min volgens je eigen definitie van respect voor leven leeft als elk ander. En waarom zou het eten van dieren geen onderdeel kunnen zijn van een natuurlijke balans?
Kan natuurlijk onderdeel zijn van natuurlijke balans. Punt is dat het dier wel onderdeel moet zijn van die balans. Niet gefokt vee. Daarnaast denk ik niet dat de mens een vleeseter is. Wel in noodzakelijke situaties.

Maar wanneer is vee gefokt en wanneer dan niet? Dat je tegen bio-industrie bent snap ik, ben ik ook met je eens. Maar heb jij enig idee hoeveel respect veel arme mensen in arme(re) landen hebben voor hun dieren? Volgens mij niet.
En waarom is de mens geen vleeseter? Je gaat toch niet echt terugvallen op die onzin over het gebit van de oermens, he?
En wat zijn volgens JOU dan noodzakelijke situaties? Het is makkelijk steeds de aangedragen voorbeelden af te wijzen, maar kom dan zelf eens over de brug!
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #63 Gepost op: 06 februari 2006, 13:58:03 »
Je bedoelt dat plantaardige voedsel dat er kennelijk niet is? Ik mis even iets geloof ik.
ze leven daar toch niet van vlees alleen?

Citaat

Maar dat is niet tegen @ñ's principes. In principe.

Dat is wel tegen @ñ's principes.

Waarom de ene wel en andere niet? Omdat het mensen zijn?
Waarom mag je bij het ene uit noodzaak wel doden en andere keer niet?
Beetje dubbel klinkt het.

Overigens.. beiden vind ik geen goed idee ;)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #64 Gepost op: 06 februari 2006, 14:07:54 »
Hoe kun je nou zo simpel en zwart-wit denken?  :o
Weet je hoeveel mensen sinds de bezetting door China geprobeerd hebben te vluchten en dat niet hebben overleefd?
True natuurlijk..

Citaat
Komen we weer bij het punt dat er simpelweg teveel mensen zijn om te leven waar wel voldoende eten is! Dus hoe ga jij dat oplossen?

Waar voedsel verbouwd kan worden is genoeg voedsel voor iedereen. Voedsel in principe niet het punt. Het enige punt is dat het voedsel wel bereikt moet worden bij de mensen.

Citaat
En dieren gaan wel degelijk op plekken wonen waar ze niet lijken te horen. Dat heet evolutie, geloof ik.  ::)
Of anders aanpassingsvermogen. Maar dat zal wel een vies woord zijn in jouw boek.
Ja ok.. De mens is ook weggetrokken van waar die leefde vroeger.

Citaat
Kom maar op! Voorbeelden graag.
Mensen beroven van hun voedsel, wegtrekken (ook al is er gevaar), e.d.

Citaat
Da's vrij simpel. Zonder de oplossing (wat dat ook mag zijn) ga je dood. Dan is de verzonnen oplossing de basis van het overleven.
Ok

Citaat
Maar wanneer is vee gefokt en wanneer dan niet? Dat je tegen bio-industrie bent snap ik, ben ik ook met je eens.
Als het gefokt is? Logisch toch. Als dieren er zijn door de mens, dan is het gewoon gefokt. Ik ben niet alleen tegen de bio-industrie, maar ook tegen dat dieren alleen bestaan voor de mens.

Citaat
Maar heb jij enig idee hoeveel respect veel arme mensen in arme(re) landen hebben voor hun dieren? Volgens mij niet.
Als men de dieren gebruiken als hun middel om te bestaan etc. dan vind ik dat niet respectvol. Dan leeft het dier voor de mens.

Citaat
En waarom is de mens geen vleeseter? Je gaat toch niet echt terugvallen op die onzin over het gebit van de oermens, he?
Omdat ons lichaam daar niet voor gemaakt is. Zoals de mens nu vlees eet is het niet goed. We zijn omnivoor natuurlijk, maar dat betekent niet dat we daarom vlees moeten eten. Ik denk eerder dat we minimaal dat binnenkunnen krijgen. En ook in moeilijke tijden (van nature). Maar dat als we dat constant eten, dat we dan ziek worden. En dat zie je wel aan alle ziekten.

Citaat
En wat zijn volgens JOU dan noodzakelijke situaties? Het is makkelijk steeds de aangedragen voorbeelden af te wijzen, maar kom dan zelf eens over de brug!

Als er echt geen mogelijkheden zijn vind ik dat je kan kiezen om te overleven en dan een dier te vangen en doden.
En dat betekent een dier uit de natuur. Niet uit de menselijke veestapel.
Stem op de Partij voor de Dieren

Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #65 Gepost op: 06 februari 2006, 14:09:24 »
Je bedoelt dat plantaardige voedsel dat er kennelijk niet is? Ik mis even iets geloof ik.
ze leven daar toch niet van vlees alleen?

Klopt, ze drinken ook boterthee.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #66 Gepost op: 06 februari 2006, 14:11:21 »
Waar voedsel verbouwd kan worden is genoeg voedsel voor iedereen.

Ehhh, we hebben het over Tibet hoor!
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2006, 14:11:40 door Sav@ñcosinus »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #67 Gepost op: 06 februari 2006, 14:22:44 »
Waar voedsel verbouwd kan worden is genoeg voedsel voor iedereen. Voedsel in principe niet het punt. Het enige punt is dat het voedsel wel bereikt moet worden bij de mensen.

Ik sluit me bij @n aan.

Citaat
Citaat
Kom maar op! Voorbeelden graag.
Mensen beroven van hun voedsel, wegtrekken (ook al is er gevaar), e.d.

Mensen kiezen toch de makkelijkste weg? Vaak is blijven en eten zoeken (dier of niet) makkelijker dan met gevaar voor eigen leven wegtrekken.

Citaat
Citaat
Maar wanneer is vee gefokt en wanneer dan niet? Dat je tegen bio-industrie bent snap ik, ben ik ook met je eens.
Als het gefokt is? Logisch toch. Als dieren er zijn door de mens, dan is het gewoon gefokt. Ik ben niet alleen tegen de bio-industrie, maar ook tegen dat dieren alleen bestaan voor de mens.

Je bekijkt het weer van één kant.
Als je een situatie hebt waarin de mens 'zijn' dier(en) respecteert, dan hebben die dieren het vaak erg goed. Die hoeven dan zelf niet voor hun eten te zorgen, daar wordt voor gezorgd. Da's dus een win-win situatie. Voor zover ik weet worden die dieren dus niet gefokt om gegeten te worden. Mensen doen daar veel meer mee en zorgen voor ze zolang ze leven.

Citaat
Citaat
Maar heb jij enig idee hoeveel respect veel arme mensen in arme(re) landen hebben voor hun dieren? Volgens mij niet.
Als men de dieren gebruiken als hun middel om te bestaan etc. dan vind ik dat niet respectvol. Dan leeft het dier voor de mens.

Zie boven.

Citaat
Citaat
En waarom is de mens geen vleeseter? Je gaat toch niet echt terugvallen op die onzin over het gebit van de oermens, he?
Omdat ons lichaam daar niet voor gemaakt is.

Wil je dat uitleggen?

Citaat
Zoals de mens nu vlees eet is het niet goed. We zijn omnivoor natuurlijk, maar dat betekent niet dat we daarom vlees moeten eten. Ik denk eerder dat we minimaal dat binnenkunnen krijgen. En ook in moeilijke tijden (van nature). Maar dat als we dat constant eten, dat we dan ziek worden. En dat zie je wel aan alle ziekten.

Zoals de mens nu vlees eet staat niet in verhouding met vroeger. En ik denk dat je nu ook kijkt naar de situatie HIER en die staat in geen enkele verhouding tot Tibet.
Overigens hebben ze daar juist baat bij vlees. Het levert belangrijke voedingsstoffen waar ze anders niet aan kunnen komen en verbetert zo dus juist hun gezondheid en weerstand.

We worden ook niet ziek van het vlees eten, maar van het eten van ziek vlees. Da's wat anders. We houden de dieren op zo'n manier dat ZIJ er ziek van worden en dat eten mensen dan weer. Dat is ook weer niet te vergelijken met de situatie in Tibet.

Citaat
Als er echt geen mogelijkheden zijn vind ik dat je kan kiezen om te overleven en dan een dier te vangen en doden.
En dat betekent een dier uit de natuur. Niet uit de menselijke veestapel.

Is dat niet respectloos dan?
Waarom ga je dan niet gewoon dood zodat het dier van jou kan leven?
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #68 Gepost op: 06 februari 2006, 14:38:07 »
Mensen kiezen toch de makkelijkste weg? Vaak is blijven en eten zoeken (dier of niet) makkelijker dan met gevaar voor eigen leven wegtrekken.
Vast wel ja.

Citaat
Je bekijkt het weer van één kant.
Als je een situatie hebt waarin de mens 'zijn' dier(en) respecteert, dan hebben die dieren het vaak erg goed. Die hoeven dan zelf niet voor hun eten te zorgen, daar wordt voor gezorgd. Da's dus een win-win situatie. Voor zover ik weet worden die dieren dus niet gefokt om gegeten te worden. Mensen doen daar veel meer mee en zorgen voor ze zolang ze leven.

Nee, ik bekijk het juist op een andere kant. Eten ze de dieren pas op als die een natuurlijke dood sterft?
Ik vind een dier verzorgen en afmaken als je honger hebt nou niet echt van respect tonen hoor.

Citaat
Wil je dat uitleggen?

Dat ons lichaam gewoon niet gebouwd is om zoveel vlees te verteren. Dat het lichaam is ingesteld op plantaardig voedsel vooral. Hoewel de meningen daarover erg verdeeld zijn. Maar zelfs iemand die ik ken die een medische biologische opleiding doet gaf het toe dat eigenlijk het lichaam er niet voor gemaakt is.

Hier ook nog interessant iets:
http://www.vegsource.com/veg_faq/comparative.htm

Ik zelf denk ook wel dat we omnivoren zijn, maar ik denk dat we ons zelf het beste kunnen vergelijken met een bonobo ofzo. Minimaal aantal dierlijke inname per jaar. En erg opportunistisch ingesteld.


Citaat
Zoals de mens nu vlees eet staat niet in verhouding met vroeger. En ik denk dat je nu ook kijkt naar de situatie HIER en die staat in geen enkele verhouding tot Tibet.
Ik weet niet precies hoe vaak hun daar vlees eten?

Citaat
Overigens hebben ze daar juist baat bij vlees. Het levert belangrijke voedingsstoffen waar ze anders niet aan kunnen komen en verbetert zo dus juist hun gezondheid en weerstand.

Wat eten ze daar nu allemaal?

Citaat
We worden ook niet ziek van het vlees eten, maar van het eten van ziek vlees. Da's wat anders. We houden de dieren op zo'n manier dat ZIJ er ziek van worden en dat eten mensen dan weer. Dat is ook weer niet te vergelijken met de situatie in Tibet.

We worden ziek door het eten van vlees. Het veroorzaakt kanker.

Citaat
Is dat niet respectloos dan? Waarom ga je dan niet gewoon dood zodat het dier van jou kan leven?
Kan ook :) Mens hoort immers niet overal meer thuis.
En doodgaan is misschien ook wel prettig....

Maar zoals ik zei is overleven niet perse slecht. Is heel natuurlijk instinct natuurlijk. Maar ik vraag me alleen af wanneer overleven echt overleven is. En dat vind ik lastig te beantwoorden, want ik denk dat de mens soms meer voor gemak kiest.
Stem op de Partij voor de Dieren

Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #69 Gepost op: 06 februari 2006, 14:43:21 »
Dat het lichaam is ingesteld op plantaardig voedsel vooral. Hoewel de meningen daarover erg verdeeld zijn. Maar zelfs iemand die ik ken die een medische biologische opleiding doet gaf het toe dat eigenlijk het lichaam er niet voor gemaakt is.

Dat is een drogredenering. Ik denk je met evenveel, zo niet meer, recht kan beweren dat het lichaam er eigenlijk niet voor is gemaakt om zuiver plantaardig te eten. Sterker nog, denk aan B12-tekorten etc.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #70 Gepost op: 06 februari 2006, 14:47:33 »
Mensen kiezen toch de makkelijkste weg? Vaak is blijven en eten zoeken (dier of niet) makkelijker dan met gevaar voor eigen leven wegtrekken.
Vast wel ja.
Jij hebt echt zooo makkelijk praten...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #71 Gepost op: 06 februari 2006, 14:48:08 »
Dat is een drogredenering. Ik denk je met evenveel, zo niet meer, recht kan beweren dat het lichaam er eigenlijk niet voor is gemaakt om zuiver plantaardig te eten. Sterker nog, denk aan B12-tekorten etc.

Je kan in principe ook zonder b12 supplementen leven. Alleen niet zo in de westerse wereld, veels te hygienisch hier ;)

« Laatst bewerkt op: 06 februari 2006, 14:48:20 door Dr@@kje »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #72 Gepost op: 06 februari 2006, 14:48:39 »
Mensen kiezen toch de makkelijkste weg? Vaak is blijven en eten zoeken (dier of niet) makkelijker dan met gevaar voor eigen leven wegtrekken.
Vast wel ja.
Jij hebt echt zooo makkelijk praten...

echt wel ;)
Stem op de Partij voor de Dieren

Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #73 Gepost op: 06 februari 2006, 14:56:14 »
Dat is een drogredenering. Ik denk je met evenveel, zo niet meer, recht kan beweren dat het lichaam er eigenlijk niet voor is gemaakt om zuiver plantaardig te eten. Sterker nog, denk aan B12-tekorten etc.
Je kan in principe ook zonder b12 supplementen leven. Alleen niet zo in de westerse wereld, veels te hygienisch hier ;)

Maar daar is het lichaam eigenlijk niet voor gemaakt.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #74 Gepost op: 06 februari 2006, 14:59:56 »
Mensen kiezen toch de makkelijkste weg? Vaak is blijven en eten zoeken (dier of niet) makkelijker dan met gevaar voor eigen leven wegtrekken.
Vast wel ja.
Jij hebt echt zooo makkelijk praten...
echt wel ;)
Zit niet zo te draaien man.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #75 Gepost op: 06 februari 2006, 15:02:56 »
Dat is een drogredenering. Ik denk je met evenveel, zo niet meer, recht kan beweren dat het lichaam er eigenlijk niet voor is gemaakt om zuiver plantaardig te eten. Sterker nog, denk aan B12-tekorten etc.
Je kan in principe ook zonder b12 supplementen leven. Alleen niet zo in de westerse wereld, veels te hygienisch hier ;)

Maar daar is het lichaam eigenlijk niet voor gemaakt.

?
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #76 Gepost op: 06 februari 2006, 15:03:06 »
Mensen kiezen toch de makkelijkste weg? Vaak is blijven en eten zoeken (dier of niet) makkelijker dan met gevaar voor eigen leven wegtrekken.
Vast wel ja.
Jij hebt echt zooo makkelijk praten...
echt wel ;)
Zit niet zo te draaien man.

't Is net een vleeseter die weet dat-ie fout zit.  ;D
"AAAH!!"
"HMPF!"

Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #77 Gepost op: 06 februari 2006, 15:05:46 »
Je kan in principe ook zonder b12 supplementen leven. Alleen niet zo in de westerse wereld, veels te hygienisch hier ;)

Maar daar is het lichaam eigenlijk niet voor gemaakt.

?

Je begint te snappen hoe je zelf redeneert?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #78 Gepost op: 06 februari 2006, 15:29:06 »

We worden ziek door het eten van vlees. Het veroorzaakt kanker.

Kan het iets genuanceerder???
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #79 Gepost op: 06 februari 2006, 15:34:42 »
We vorden vaak ziek door het eten van vlees. Het veroorzaakt naar alle waarschijnlijkheid tot misschien 80% van alle kanker.
Stem op de Partij voor de Dieren