Vegatopia Forum

Wat denken jullie van vaccinaties?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Re:Wat denken jullie van vaccinaties?
« Reactie #60 Gepost op: 28 november 2005, 19:24:34 »
Het is niet kort uit te leggen. .....

Dat zal allemaal wel, maar het is me nog steeds niet duidelijk met welk gezag jíj nou kan beoordelen dat met dat 'in vitro' onderzoek het tovermiddel tegen HIV gevonden zou zijn, terwijl hele hordes geïnteresseerde geleerden hun vingers domweg niet aan dat soort uitspraken wensen te branden.
Voorlopig is 'in vitro' gewoon een minuscuul stukje 'in vivo' dat van de gastheer/vrouw is geïsoleerd, en zal dus iedere vorm van bijwerking (voor zover niet direct van toepassing op het geïsoleerde stukje weefsel zelf) inderdaad verdoezeld worden. Logisch dat je wat optimistischer getinte onderzoeksresultaten krijgt. En wat maakt dat ook uit, een lethaal geneesmiddel is wel zo effectief om de kwaal de das om te doen. :P
Hoe zie jij dat eigenlijk voor je: als je onderzoeksresultaten van in-vitro onderzoek moet opschalen naar de echte mensenwereld? Hoe moet dat in zijn werk gaan?

Je lijkt er nogal vanuit te gaan dat de doorsnee wetenschapper niet door zou hebben dat er geen verschil zit tussen mens en (proef-)dier. Dat vind ik eigenlijk een nogal onterechte, lompe houding. Alsof wetenschappers per definitie imbecielen met een bekrompen wereldbeeld zijn.
Het tegendeel is overigens waar: de gemiddelde onderzoeker zal niet alleen onmiddellijk erkennen dat dieren geen mensen zijn, maar zal er ook spontaan aan toevoegen dat de ene mens de andere niet is. En dat geeft wél even een complicatie bij die onderzoeken, waar je niet even luchtig met een in-vitro onderzoekje overheen kan stappen. Ik denk dat je die uitspraak van Claude Bernard in dat licht moet zien, voor zover je hem überhaupt niet misgeciteerd hebt. Maar ik geef meteen toe dat ik nu een slag in de lucht sla, geef eerst maar eens aan wat die meneer Bernard precies beweerd heeft, en in welke context.

[Edit: het enige relevante dat ik zover heb kunnen vinden, is dat Claude Bernard proefdierexperimenten rechtvaardigde met de stelling dat mensen ook dieren zijn.]
« Laatst bewerkt op: 28 november 2005, 19:58:36 door Gal@ñt »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat denken jullie van vaccinaties?
« Reactie #61 Gepost op: 28 november 2005, 19:50:37 »
Dr@@kje, toch vervelend dat je mensen (zoals mij) kwetst door bepaalde opmerkingen :-\
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Wat denken jullie van vaccinaties?
« Reactie #62 Gepost op: 28 november 2005, 23:08:23 »
kanker komt door de mens zelf is iets van bron PCRM/kankerinstituut gehaald.

Dan heb je het een en ander toch niet helemaal goed gelezen.  >:(

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Wat denken jullie van vaccinaties?
« Reactie #63 Gepost op: 28 november 2005, 23:16:25 »
Ook een bijval-reaktie:

Wat ik nu vooral zie is van die reclame spotjes van KWF kankerbestrijding waar in opgeroepen wordt tot geven van geld omdat ze medicatie enzo moeten zoeken... geen woord over die preventieve oplossingen.

Het is een bewezen feit dat het KWF, onder druk van de vleesindustrie, er niet aan wil om (vooral) rood vlees als een zeer belangrijke oorzaak voor veel soorten kanker aan te duiden.

Daarnaast is het overduidelijk dat de reguliere geneeskunde weinig wil weten over de relatie (en dan met name de therapeutische) tussen voeding en kanker, en het KWF staat (helaas) nou eenmaal meer aan de kant van de reguliere dan aan de kant van de 'alternatieve' geneeskunde...

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Wat denken jullie van vaccinaties?
« Reactie #64 Gepost op: 28 november 2005, 23:17:48 »
Ik las net op een frans-tallig website dat de eerste kanker vormen in arme delen van het werld waren ondekt ongeveer vijf jaren NA dat Unicef en zo begon met vaccineren.. hmmm :-\

Yeah, right.

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Wat denken jullie van vaccinaties?
« Reactie #65 Gepost op: 28 november 2005, 23:23:14 »
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat denken jullie van vaccinaties?
« Reactie #66 Gepost op: 29 november 2005, 08:27:41 »
We zullen zien...

:heehee:


Aiko had het nog dagen van me gehoord als ie het niet had gedaan, hoor ;D

Waarom ben ik trouwens een grote boze aap en is Draakje een kleine bang kijkende? :devil:
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat denken jullie van vaccinaties?
« Reactie #67 Gepost op: 29 november 2005, 08:33:24 »
Ook een bijval-reaktie:

Wat ik nu vooral zie is van die reclame spotjes van KWF kankerbestrijding waar in opgeroepen wordt tot geven van geld omdat ze medicatie enzo moeten zoeken... geen woord over die preventieve oplossingen.

Het is een bewezen feit
Ja, maar we dwalen ondertussen wel af van het oorspronkelijke onderwerp.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat denken jullie van vaccinaties?
« Reactie #68 Gepost op: 29 november 2005, 10:03:35 »
Ik vind het wel goed als mensen zich kritisch opstellen tov van vaccinaties, ik snap ook echt niet dat sommige mensen elk jaar een griepprik gaan halen, alsof een griepje zo erg is! Ik weet ook wel dat sommige mensen wel aan de griep overlijden, maar ik denk dat een heleboel mensen de helemaal niet tot die risicogroep behoren ook een prik krijgen en dat vind ik overbodig.

Ik ben voor mijn stage naar de tropen gegaan en toen heb ik 9 prikken gekregen. Nu ben ik wel voor de komende tien jaar beschermd in ieder geval.
Alex, je zegt dat je geen prikken meer neemt, ik ga ervan uit dat je dan nooit naar een ver land zal gaan? Want als je wel gaat, en je laat je niet inenten, en je wordt ziek dan moet je nog veel meer prikken en medicijnen halen die allemaal op dieren getest zijn. Of ga je dan maar gewoon dood?

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat denken jullie van vaccinaties?
« Reactie #69 Gepost op: 29 november 2005, 10:06:28 »
Overigens heb ik een van de prikken die je als kind moet krijgen niet gehad. Ik geloof dat het rode hond was ofzo, maar in ieder geval was het een ziekte die ik al gehad had, dus mijn moeder vond het onzin om me dan ook nog te vaccineren. We hebben jarenlang oproepkaarten in de bus gekregen maar uiteindelijk lieten ze het er maar bij zitten.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wat denken jullie van vaccinaties?
« Reactie #70 Gepost op: 29 november 2005, 10:19:13 »
Alex, je zegt dat je geen prikken meer neemt, ik ga ervan uit dat je dan nooit naar een ver land zal gaan? Want als je wel gaat, en je laat je niet inenten, en je wordt ziek dan moet je nog veel meer prikken en medicijnen halen die allemaal op dieren getest zijn. Of ga je dan maar gewoon dood?

Ja dat is een lastige situatie. Als er inentingen ontwikkeld zijn zonder gebruik van dier(proeven) zou ik dat prettig vinden. Er zijn er wel aantal beschikbaar. Probleem is denk dat het nazoeken wel even tijd kost.
Tegen welke ziekten was je allemaal geent?

Ik wil graag naar het buitenland. Afrika bijvoorbeeld. Maar anders denk ik dat ik niet ga. Of zonder ga. Ligt eraan hoe hoog het risico is.

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat denken jullie van vaccinaties?
« Reactie #71 Gepost op: 29 november 2005, 10:40:49 »
Zo'n beetje alles wat je kunt bedenken. Ik had een hoger risico omdat ik in een regenwoud woonde, redelijk dicht in de buurt van dieren kwam enzo. Verder is bijvoorbeeld een vaccinatie tegen gele koorts gewoon verplicht als je naar sommige landen gaat.

Je kunt er vanuit gaan dat er geen prikken zijn waar niet op de een of andere manier dierenleed aan te pas is gekomen.
Tja, en het risico lopen om de ziekte wel te krijgen, zoals ik al zei, als je wel ziek wordt dan heb je nog veel meer prikken nodig.

Edit: oh ik zie dat je zegt dat er wel prikken zijn die ok zijn. Hoe zijn die ontwikkeld dan? Zijn er helemaal geen proeven aan te pas gekomen???
 
« Laatst bewerkt op: 29 november 2005, 10:43:41 door Marla »

Aiko

Re:Wat denken jullie van vaccinaties?
« Reactie #72 Gepost op: 29 november 2005, 10:50:27 »
Aiko had het nog dagen van me gehoord als ie het niet had gedaan, hoor ;D

Hoeveel bierviltjes kun je er nu in kwijt, denk je?

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat denken jullie van vaccinaties?
« Reactie #73 Gepost op: 29 november 2005, 16:51:33 »
Ik heb mij voor mijn werk als activiteitenbegeleidster op een dac moeten laten inenten voor hepatites B. Gelukkig sloeg het aan en ik ben nu 15 jaar beschermd als ik het goed heb.
Voor mensen die een verhoogd risico lopen om in contact te komen met mensen die wellicht besmet zijn met hepatites B, vind ik het een goede zaak dat die zijn ingeent

Ik heb bewust geen vaccinatie tegen hepatitis B genomen. Ik heb eerst de vereniging kritisch prikken gebeld voor informatie over dit vaccin. Hepatitis kan worden overgedragen door besmet bloed, urine of faeces ín je eigen lichaan te krijgen. Maar dan nog: een gezond lichaam heeft van zichzelf al anti stoffen die het virus te lijf gaan. Alleen mensen met een slechte weerstand bv aids patiënten of een leverkwaal hebben een risico om besmet te raken.
Daarbij komt ook nog dat het vaccin behoorlijk wat invloed op je gezondheid kan hebben, er zitten stoffen in die het zenuwstelsel kunnen aantasten.
Ik vind dat er slecht word voorgelicht in NL over de aangeboden vaccins. Ouders laten maar wat raak prikken in hun babies en veel mensen gaan ervan uit dat het allemaal noodzakelijk en safe is. Vergeet niet dat de overheid hier flink aan verdient.
Ik zou me eerst goed laten voorlichten!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Ayla

Re:Wat denken jullie van vaccinaties?
« Reactie #74 Gepost op: 29 november 2005, 17:48:09 »
Maar Hepatitis B is toch wel heel besmettelijk?  Er moet wel contact tussen lichaamsvochten zijn ja (misschien heb ik als verloskundige wel een erg vergrote kans daartoe, vruchtwater en bloed en van die toestanden).  Wij zijn iig allemaal in het eerste jaar van onze opleiding gevaccineerd en daar ben ik erg blij mee.. voelt toch iets veiliger.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat denken jullie van vaccinaties?
« Reactie #75 Gepost op: 29 november 2005, 18:40:29 »
Aiko had het nog dagen van me gehoord als ie het niet had gedaan, hoor ;D

Hoeveel bierviltjes kun je er nu in kwijt, denk je?
Minder... :(
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Wat denken jullie van vaccinaties?
« Reactie #76 Gepost op: 29 november 2005, 19:41:45 »
Het is lastig discussieren als je in wezen geen kennis van zaken hebt. Alles staat of valt dan met het vertrouwen dat je hebt in de instanties als de GGD e.a. Natuurlijk, zijn er risico's bij vaccinatie, daar ben ik van overtuigd. Maar t.o.v. de risico's van niet laten vaccineren vallen die geheel in het niet. Over het algemeen dan.
Het is een bekend feit dat alles je een sterke overtuiging hebt, dat je alles daar naar toe kunt redeneren. Het net leent zich daar uitstekend voor. Maar op basis van informatie waarvan je je sterk af kunt vragen hoe serieus je het nemen moet, is het moeilijk discussieren.
Het pokkenvirus komt niet meer voor in het "wild" Polio gaat die kant op. Er hoeven geen mensen meer te sterven aan de mazelen. Dat is te danken aan het vaccinatiebeleid. Dat is een grote winst. Valt niet uit te vlakken.
de tuin: dat ben ik

Offline Superguppie

  • ***
  • 322
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat denken jullie van vaccinaties?
« Reactie #77 Gepost op: 29 november 2005, 23:08:37 »
Vergeet niet dat de overheid hier flink aan verdient.

Je bedoelt vanwege minder uitgaven aan ziekten?
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

Aiko

Re:Wat denken jullie van vaccinaties?
« Reactie #78 Gepost op: 29 november 2005, 23:14:03 »
Waarschijnlijker omdat er belasting verwerkt zit in de kostenpost van de prik voor de particulier en voor de verstrekker ervan naar de leverancier, van de plastic injectiebenodigdheden en medicinale inhoud van de injectie, toe. En dan nog belasting van de economische voorspoed die op deze geldwisseling volgt. Oftewel; hoe meer verbruik van wat dan ook, hoe meer economische voorspoed, hoe meer belastinginkomsten. Denk ik hoor.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat denken jullie van vaccinaties?
« Reactie #79 Gepost op: 29 november 2005, 23:27:39 »
Volgens mij is dat zo algemeen dat het overal op kan slaan. Dat lijkt me toch niet wat Laurita bedoelt.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.