omgevingstemperatuur en -vochtigheid kunnen een rol spelen. Het vochtgehalte in het meel kan erg varieren.
Dat is dus precies de reden dat ik gewoon brood bak in een oven: 's ochtends zetsel maken (zuurdesem) 's avonds kneden (krijg je lekker poezelige handjes van), in de oven op de timer, en op het moment dat de wekker gaat lekker vers brood.
Als het koud is verwarm ik de oven 's avonds een klein beetje zodat het deeg genoeg rijst, en als het erg warm is, is de doorlooptijd korter, dan kan ik het in een paar uurtjes.
Bij het zetsel meet ik alleen de hoeveelheid water en zout af, verder doe ik er witte bloem, volkorenmeel, speltmeel, soms boekweitmeel, en/of (klein beetje!) roggemeel en afhankelijk van mijn humeur en de voorraden een restje (ongekruide) gekookte rijst, (ongeweekte) vlokken, pompoenpitten, zonnepitten, lijnzaad, eventueel rozijnen, abrikozen of gedroogde tomaten (niet samen).
Voordeel van dit soort brood: het maakt allemaal niet zo veel uit wat je doet, als de consistentie van het deeg maar goed is, en als het maar goed rijst. Voor mensen als ik, die te lui zijn om hun weegschaal uit de kast te pakken, is dat ideaal. Verder, ik weet niet hoe dat werkt, blijft het in mijn opinie echt wel een paar dagen lekker vers (maar misschien is dat wishful thinking), maar echt vers brood, nog warm, is natuurlijk het allerlekkerst.
Overigens, meel over de datum is niet echt een probleem. Als er beestjes in zitten, dan natuurlijk niet meer gebruiken, maar volkorenmeel bevat een beetje vet. Dat vet kan ranzig worden, waardoor het minder lekker smaakt. Lucht- en vochtdicht gaat dat niet echt hard, maar ik zou het geen jaren over de datum bewaren.