Vegatopia Forum

Broodmachine

Offline bloempjuh

• 196
  • Geslacht: Vrouw
    • b-log
Re:Broodmachine
« Reactie #560 Gepost op: 27 juli 2006, 21:21:53 »
Ik ga vandaag of morgen weer notenbrood maken. Jumbo broodmix (de donkere versie) met ruim 100 gram willekeurige noten. Al eens met notenmix gedaan, heb nu nog een zakje walnoten (ik hoef er alleen nog maar vanaf te blijven tot het brood klaar is)..

Heb er nu al zin in!
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #561 Gepost op: 07 december 2006, 10:03:53 »
Binnen een jaar tijd is onze 2e machine al 'stuk'. De eerste heeft het geen 2 maanden uitgehouden, deze nu ca. 8 maanden. Het weekend ga ik 'm maar terug brengen en zeggen dat ik m'n geld terug wil. Heel irritant, één van de haken schiet telkens van z'n as, waardoor het kneden dus niet wil. Bovendien laat de teflon laag op diverse plekken los, met name op de haken. Het is geen supermerk, Tomado van de Blokker, maar hij was ook niet echt goedkoop (60 euro). Ik vind dat ze voor dat geld wel een beter produkt mogen maken. Daarnaast vraag ik mij af hoe het zit gesteld met de kwaliteit van de duurdere en goedkopere broodbakmachines, ik zal me er nog eens in verdiepen voordat ik een nieuwe koop.

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #562 Gepost op: 07 december 2006, 12:08:09 »
Wat vervelend, Modub :pet:
Hoe ben je met de Teflon laag omgegaan, want volgens mij moet je daar heel voorzichtig mee omgaan. Ik maak het meestal schoon met heel heet water en de zachte kant van een spons. Volgens mij kan een afwasborstel al flink wat schade aanrichten.

Ik heb zelf een broodbakmachine gekocht bij AH van het merk Clatronic. Ook niet echt een A-merk, maar ik heb nog geen problemen. We hebben 'm wel eens een tijdje niet gebruikt, maar de laatste maanden bakken we er toch zeker 1 a 2 keer per week een broodje mee.
Eet gezond & eet taartjes

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #563 Gepost op: 07 december 2006, 12:43:57 »
Wij doen hem al niet meer in de vaatwasser, wat volgens de beschrijving wel kon, maar dat had bij de vorige helemaal geen goed effect. Nu is het weken in afwasmiddel, en meestal is dat voldoende. Anders nog met een vaatdoekje. Borstels vermijden we al. Maar het feit dat er dus weer speling in zo'n haak zit, dat is nog het irritants. En daar kan je afwastechnisch gezien niet zo veel aan doen vrees ik.

Ach, en verder: er zijn ergere dingen in de wereld :)

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #564 Gepost op: 07 december 2006, 12:52:18 »
Volgens mij was er al iets dat je 'm zelfs niet te lang in afwaswater moest laten staan, omdat dat slecht was voor de teflonlaag. Ik week de mijne altijd in water en maak 'm heel af en toe maar met sop schoon. (Misschien haal je anders de vetlaag eraf, en helpt het als je dus net als de eerste keer dat je dat ding gebruikt 'm af en toe 'inbakt'?

En ik heb een machientje van 25 of 30 euro en die gaat nu toch al echt heel lang mee...
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Twilightje

• 299
« Reactie #565 Gepost op: 07 december 2006, 13:40:12 »
Voor 35 euro staat er één in de Blokker momenteel, ik ga die voor mijn moeder voor kerst kopen (samen met zus en broer).

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #566 Gepost op: 07 december 2006, 13:58:20 »
Geen Tomado dus kopen! Tsja over dat afwasmiddel, wat ik al zei volgens de gebruiksaanwijzing kan ie zelfs in de vaatwasser  :-\.

Blijft het probleem van de speling in één van de haken, en dat was bij de vorige ook het probleem.

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #567 Gepost op: 07 december 2006, 15:16:45 »
Geen Tomado dus kopen! Tsja over dat afwasmiddel, wat ik al zei volgens de gebruiksaanwijzing kan ie zelfs in de vaatwasser  :-\.
Tja, dat is wel raar ja, want afwasmachineblokjes zijn nog een stuk agressiever dan gewoon afwasmiddel...
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

sneeuwwitje

« Reactie #568 Gepost op: 08 december 2006, 08:48:52 »
Ik heb een half jaar geleden een broodbakmachine bij karwei gekocht (ik dacht voor 49 euro) en die doet het prima. Zet hem even met water na het bakken en daarna was ik hem af met een beetje afwasmiddel. Ik bak elke dag een brood en soms nog een krentenbrood. Ik haal meel of broodmix bij een molen.

Offline bloempjuh

• 196
    • b-log
« Reactie #569 Gepost op: 09 december 2006, 00:09:45 »
Ik had dus 6 zakken broodmix die tot december houdbaar waren. Nu nog 3, die krijg ik dus nooit meer weggebakken voor alles echt weggooibaar is..

Tot hoelang na de THT-datum kun je zoiets gebruiken?

En kan iemand mij verklaren waarom mijn brood eerst te droog en de keer erna weer veel te nat is?  :-\
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
« Reactie #570 Gepost op: 09 december 2006, 00:32:14 »
Ik had dus 6 zakken broodmix die tot december houdbaar waren. Nu nog 3, die krijg ik dus nooit meer weggebakken voor alles echt weggooibaar is..

Tot hoelang na de THT-datum kun je zoiets gebruiken?

Onder goede omstandigheden bewaart meel (droog, niet te warm, goed gesloten verpakking, ...) blijft heel erg lang goed.  (Ik denk dat zelf jaren over de houdbaarheidsdatum geen kwaad zal kunnen, al zal het de voedingswaarde niet ten goede komen.)
'k Zou me in ieder geval geen zorgen maken en die broodmix rustig verder op gebruiken.

En kan iemand mij verklaren waarom mijn brood eerst te droog en de keer erna weer veel te nat is?  :-\

Gebruik je altijd dezelfde hoeveelheid water en dezelfde broodmix?  Vermits de meeste broodbakmachines geen wispelturige toestellen zijn met een eigen karakter zal er toch iets anders moeten zijn dat de verschillen verklaart.

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #571 Gepost op: 14 december 2006, 15:22:27 »
Omgevingstemperatuur kan een rol spelen.

Geloof ik.
Eet gezond & eet taartjes

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #572 Gepost op: 19 december 2006, 09:32:14 »
omgevingstemperatuur en -vochtigheid kunnen een rol spelen. Het vochtgehalte in het meel kan erg varieren.
Dat is dus precies de reden dat ik gewoon brood bak in een oven: 's ochtends zetsel maken (zuurdesem) 's avonds kneden (krijg je lekker poezelige handjes van), in de oven op de timer, en op het moment dat de wekker gaat lekker vers brood.
Als het koud is verwarm ik de oven 's avonds een klein beetje zodat het deeg genoeg rijst, en als het erg warm is, is de doorlooptijd korter, dan kan ik het in een paar uurtjes.
Bij het zetsel meet ik alleen de hoeveelheid water en zout af, verder doe ik er witte bloem, volkorenmeel, speltmeel, soms boekweitmeel, en/of (klein beetje!) roggemeel en afhankelijk van mijn humeur en de voorraden een restje (ongekruide) gekookte rijst, (ongeweekte) vlokken, pompoenpitten, zonnepitten, lijnzaad, eventueel rozijnen, abrikozen of gedroogde tomaten (niet samen).
Voordeel van dit soort brood: het maakt allemaal niet zo veel uit wat je doet, als de consistentie van het deeg maar goed is, en als het maar goed rijst. Voor mensen als ik, die te lui zijn om hun weegschaal uit de kast te pakken, is dat ideaal. Verder, ik weet niet hoe dat werkt, blijft het in mijn opinie echt wel een paar dagen lekker vers (maar misschien is dat wishful thinking), maar echt vers brood, nog warm, is natuurlijk het allerlekkerst.
Overigens, meel over de datum is niet echt een probleem. Als er beestjes in zitten, dan natuurlijk niet meer gebruiken, maar volkorenmeel bevat een beetje vet. Dat vet kan ranzig worden, waardoor het minder lekker smaakt. Lucht- en vochtdicht gaat dat niet echt hard, maar ik zou het geen jaren over de datum bewaren.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #573 Gepost op: 19 december 2006, 22:40:20 »

Blijft het probleem van de speling in één van de haken, en dat was bij de vorige ook het probleem.

Inmiddels de Tomado weer bij de Blokker door het raam geslingerd en zowaar, zonder al te veel ge-eikel m'n geld terug gekregen. Nu een AFK gekocht... ben benieuwd! (Eerste broodje is gelukt  :D)

Offline Nick

• 578
« Reactie #574 Gepost op: 08 februari 2007, 16:27:41 »
Gisteren heb ik een lekker rozijnen-abrikozenbrood gebakken. Maar vandaag wou ik voor de eerste keer pizzadeeg maken. (De machine stond er toch nog, één van mijn katten wou niet uit de doos...)
Wel dat is kompleet mislukt.  :(
Het enige wat ik weggelaten heb uit het recept was tarwekiemen, wegens niet in huis. Kan dat zo belangrijk zijn?
Na de eerste mislukking heb ik het programma gewoon terug herstart, met wat extra bloem. Weer disaster!
Toen dacht ik het met de hand(en) op te lossen en het"deeg" op een werkvlak uitgegoten maar het stinkt en smaakt zuur.
Weggooien?
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #575 Gepost op: 16 maart 2007, 22:04:57 »
Kan je een brioche ook in de bbm maken? Dus niet alleen het rijzen, ook het afbakken.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #576 Gepost op: 18 maart 2007, 00:20:47 »
Tsja waarom niet? Alleen brioche is in mijn optiek zo'n brood van : het oog wil ook wat. Dus mooi gevlochten of bolletjes aan elkaar geplakt. Krijg dat maar eens voor elkaar in de BBM. Wij hebben overigens sinds vandaag weer een nieuwe. Eens kijken hoe lang deze meegaat. De vorige 3 waren resp. : 3 maanden, 7 maanden, 2 maanden.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #577 Gepost op: 18 maart 2007, 00:41:10 »
Ik vind het laten rijzen en weer kneden en weer laten rijzen altijd zo'n gedoe. Ik ga het gewoon eens in de BBM proberen, dan is het maar niet gevlochten :P.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #578 Gepost op: 27 maart 2007, 21:49:49 »
Kan je een brioche ook in de bbm maken? Dus niet alleen het rijzen, ook het afbakken.

Dit heb ik vandaag dus geprobeerd en het ging eigenlijk best goed. Niet dat ik weet hoe een echte brioche hoort te smaken (ken alleen de supermarktdingen) ::).
Helaas rees het deeg zo sterk (wel 4x zo groot werd het), dat het over de rand viel en op de verwarmingselementen ging liggen aanbakken. Gevolg: een flinke rookontwikkeling, angstige huisdieren en een doorrookte brioche. Ik heb nog wat brood kunnen wegschrapen, maar dat mocht niet meer baten.

rickmans

« Reactie #579 Gepost op: 30 maart 2007, 13:22:35 »
Brioche!
375gr bloem,340gr ei,0,35 dl lauwemelk,30gr gist,50gr suiker,190 gr boter (echte), 9 gr zout, stuifbloem.
Gist,suiker en 1/8 van de bloem aan de lauwe melk toevoegen.mengen en uurtje laten staan. maak er dan een kuitje in en voeg de gist en de eieren (losgeklopt) toe. Roeren en de overige ingredienten langzaam toevoegen. Dan gaan kneden, zorg dat je met de stuifbloen losblijft van je werkoppervlak. als het deeg lekker soepel aanvoelt. in een kom 1/2 uur laten rijzen bij 28 graden (ongeveer).Dan nog een keer knden 3 minuten, nogmaals 1 uurtje rijzen(28 gr, en afgedekt). in bakvorm doen in voorverwarmde oven bakken......... en het hoort fors te rijzen.
Lekker om nog een snuf kaneel of cardamon toe te voegen aan het deeg.
succes.
Rickmans